ساکنان شمال و جنوب کشور بخوانند؛ فناوری ناجی ساکنان مناطق شرجی در فصل گرما ابداع شد

یک شرکت آمریکایی فناوری جدیدی توسعه داده که با استفاده از مواد نو ترکیب، می‌تواند رطوبت هوا را جذب کند. طبق ادعای Montana Technologies، این فناوری می‌تواند هزینه رطوبت زدایی هوا را تا 90 درصد کاهش داده و انرژی مصرفی سیستم‌های تهویه هوا را به شکل محسوسی کم کند. با شهر سخت‌افزار همراه باشید تا جزئیات این فناوری جدید را بررسی کنیم.

بسیاری از سیستم‌های تهویه مثل کولرهای آبی، با تبخیر آب دمای محیط را کاهش می‌دهند و عملکرد آنها با میزان رطوبت موجود در هوا رابطه معکوس دارد. به طوری که در هوای شرجی عملکرد این سیستم‌ها به کلی مختل می‌شود و باید از راهکارهای جایگزین مثل کولرهای گازی که مصرف برق به مراتب بیشتری دارند استفاده شود.

بر اساس گزارش Wired، همه چیز از زمانی شروع شد که مدیرعامل «Matt Jore» مدیرعامل شرکت Montana Technologies به همراه تیمی برای بررسی علت مصرف سوخت بی‌رویه اتوبوس‌های یک شرکت چینی به این کشور سفر کرد. این تیم دریافت که روشن‌ بودن سیستم تهویه هوای اتوبوس‌ها در هوای شرجی، دلیل اصلی افزایش مصرف سوخت بالای این خودروها بوده است.

این مأموریت باعث شد آقای Jore و همکارانش به این ایده فکر کنند که اگر راهی ارزان برای کاهش رطوبت هوا بیابند، می‌توانند کارایی سیستم‌های تهویه هوا را مقدار زیادی بهبود دهند.

اکنون حاصل سال‌ها کار مهندسان شرکت Montana Technologies، یک دستگاه استخراج رطوبت از هوا به نام AirJoule است که مراحل آخر توسعه را می‌گذراند. این دستگاه دارای دو محفظه است که به نوبت وظیفه کاهش رطوبت هوای ورودی را بر عهده دارند و هر 10 دقیقه جایشان عوض می‌شود. در ساخت این دستگاه از یک پودر ساخته شده از مواد رطوبت-دوست استفاده شده که Jore در رابطه با آن میگوید:

ما مقدار زیادی از این پودر جادویی را تولید کرده‌ایم و آنها را در بشکه‌های 50 گالونی (معادل 190 لیتر) نگهداری می‌کنیم. این ماده می‌تواند معادل 55 درصد از وزنش رطوبت جذب کند و آن را در خود نگه دارد.

این ماده نوعی پوشش دارای منافذ زیاد را شکل می‌دهد که به آن metal-organic framework گفته می‌شود. حفره‌های این پوشش اندازه‌ای بسیار نزدیک به مولکول‌های آب دارند که به آن اجازه می‌دهد به سادگی این مولکول‌ها را به دام اندازد.

اِیرژول به تنهایی هوا را خنک نمی‌کند اما هوای رطوبت زدایی شده آن می‌تواند به یک سیستم تهویه متعارف خورانده شود که به علت رطوب پایین هوای ورودی، انرژی مصرفی دستگاه تهویه را تا مقدار زیادی کاهش می‌دهد. بنابر گفته این شرکت، AirJoule برای جذب هر یک لیتر رطوبت، کمتر از 100 وات-ساعت انرژی مصرف می‌کند.

شرکت Montana Technologies قصد ندارد سیستم تهویه با برند خود را روانه بازار کند اما امیدوار است بتواند با تولیدکنندگان این دستگاه‌ها برای استفاده از AirJoule به توافق برسد. همچنین این شرکت نیم نگاهی فروش دستگاه‌ خود به ارتش ایالات متحده نیز دارد چراکه از این فناوری می‌توان برای استخراج آب شُرب از هوا در مناطق بیابانی نیز استفاده کرد.

به نظر شما سرمایه‌گذاری روی افزایش بهره‌وری کولرهای آبی جواب خواهد داد یا بهتر است به دنبال راه‌های دیگر برای تهویه هوا در مناطق شرجی باشیم؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

رسمی؛ قرارداد ریک کارسدروپ با آاس رم فسخ شد

طرفداری | ریک کارسدروپ، فولبک 29 ساله هلندی جایی در برنامه‌های دروسی و رم نداشت. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد