زنجیر موتورسیکلت را چگونه تمیز و روغن‌کاری کنیم؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات در سرویس و نگهداری موتورسیکلت روغن‌کاری زنجیر آن است اما این کار چگونه انجام می‌شود؟


خرید و مالکیت هر نوع وسیله نقلیه‌ای به معنی در نظر گرفتن سرویس و نگهداری آن است. سرویس و نگهداری پیشرانه یک خودرو یا موتورسیکلت بهترین راه برای اطمینان از حفظ راندمان و طول عمر آن است. همچنین علاوه بر کاستن از هزینه‌های مربوط به تعمیرات، در زمان فروش نیز می‌توان یک وسیله نقلیه تمیز و سالم را با قیمت بالاتری به فروش رساند. در مورد موتورسیکلت، اهمیت دادن به سرویس و نگهداری آن امری ضروری است زیرا با ایمنی موتورسوار سر و کار دارد. جدای از تعویض به موقع روغن‌موتور و قطعات مصرفی، برداشتن قدم‌های بیشتر برای کارکرد درست موتورسیکلت به مالکان کمک می‌کند تا از مشکلات خطرناکی که شاید به وجود آید دوری کنند. خبر خوب این است که برخی جنبه‌های سرویس و نگهداری موتورسیکلت را می‌توان بدون کمک گرفتن از مکانیک‌های حرفه‌ای انجام داد. از جمله این موارد رسیدگی به زنجیر موتورسیکلت است که مسیر اصلی انتقال قدرت به چرخ عقب محسوب می‌شود.

از آنجایی که اکثر موتورسیکلت‌ها نیروی تولیدی را راهی چرخ عقب می‌کنند بنابراین اطمینان از اینکه زنجیر موتورسیکلت تمیز بوده و به خوبی روغن‌کاری شده امری مهم خواهد بود چراکه روی ایمنی موتورسوار تأثیر مستقیم دارد. خود شما می‌توانید زنجیر را تمیز و روغن‌کاری بکنید و نیازی نیست که هزینه اضافی از این بابت به مکانیک بپردازید. کل این فرایند کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و حتی احتیاجی به جدا کردن زنجیر از موتورسیکلت نخواهد بود. در ادامه فرایند تمیز کردن و روغن‌کاری زنجیر موتورسیکلت را خدمت شما عزیزان شرح می‌دهیم.

از آنجایی که در ابتدا گفتیم خود شما نیز به تنهایی می‌توانید روغن‌کاری زنجیر را انجام دهید بنابراین باید برخی مواد تمیز کننده از جمله برس زنجیر و یا یک مسواک قدیمی را به همراه داشته باشید. به لیست مواد موردنیاز خود باید چند حوله تمیز، آب و تمیز کننده زنجیر را اضافه کنید. شما همچنین شاید نیازمند آچار برای باز کردن گلگیر موتورسیکلت برای دسترسی کامل به زنجیر باشید. در ابتدای کار باید موتورسیکلت را در جای خود محکم کنید تا بتوانید چرخ عقب را از روی زمین بلند کردن و زنجیر را تمیز کنید. پس از تثبیت موقعیت موتورسیکلت مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک پارچه را زیر موتورسیکلت خود قرار داده و سپس زنجیر را به ماده تمیز کننده‌ای که قبلاً خریداری کرده‌اید آغشته کنید.
  2. چرخ عقب موتورسیکلت را حرکت دهید تا زنجیر نیز حرکت کند و با این کار مطمئن شوید تمامی بخش‌های زنجیر به ماده تمیز کننده آغشته شده‌اند.
  3. چند دقیقه‌ای اجازه دهید ماده تمیز کننده کاملاً با زنجیر موتورسیکلت تماس داشته باشد و سپس با استفاده از مسواک یا برس تمامی بخش‌ها را بسابید.
  4. با استفاده از یک پارچه دیگر تمامی روغن‌ها و گریس‌های موجود را پاک کنید.
  5. با استفاده از آب گرم باقی مانده مواد آلوده روی زنجیر را پاک نمایید.
  6. زنجیر و پوشش آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

توصیه می‌شود پس از راندن موتورسیکلت و بازگشت به خانه زنجیر آن را تمیز کنید زیرا گرمای موتور باعث می‌شود آلودگی‌ها راحت‌تر پاک شوند. زمانی که زنجیر را کاملاً پاک کردید نوبت به روغن‌کاری آن می‌رسد. این فرایند پیچیده‌ای نیست اما نیازمند لوبریکانت یا روان کار مخصوص زنجیر موتورسیکلت و پارچه تمیز خواهید بود. توصیه می‌کنیم پیش از شروع فرایند روغن‌کاری چند دور کوتاه با موتورسیکلت بزنید تا زنجیر آن کمی گرم شود. پس از گرم شدن زنجیر موتورسیکلت را در محل مناسب تثبیت کرده و مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. موتورسیکلت را در حالت خلاص قرار دهید تا امکان چرخش چرخ عقب وجود داشته باشد.
  2. کار را با ریختن روغن مخصوص زنجیر در بالای آن شروع کنید.
  3. هم‌زمان با چرخاندن چرخ عقب روغن را روی زنجیر بریزید و مطمئن شوید که تمامی بخش‌های آن آغشته به روغن می‌شوند.
  4. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا زنجیر کاملاً روغن‌کاری شود.
  5. پس از گذشت ۱۵ دقیقه روغن‌های اضافی را با استفاده از پارچه از روی زنجیر پاک و قطعات اطراف آن پاک کنید.

توصیه می‌شود هر سه تا چهار ماه فرایند تمیز کردن و روغن‌کاری زنجیر موتورسیکلت را انجام دهید. همچنین در حین روغن‌کاری بهتر است میزان شل بودن زنجیر را بر اساس توصیه‌های شرکت سازنده بررسی نمایید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور چیست؟

در جدیدترین مقاله آموزشی پدال مهم‌ترین نشانه‌های خرابی سنسور موقعیت میل لنگ موتور خودرو را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد