ریمیک مکس پین | هر آنچه از ریمیک سری محبوب Max Payne در دسترس است

در سال 2001 بود که استودیو فنلاندی Remendy تصمیم گرفت تا عنوانی را منتشر کند که سرنوشت خودش و صنعت بازی را برای همیشه تغییر داد. یک بازی نوآر (جنایی تاریک) با چاشنی انتقام‌جویی و عدالت که در آن زمان و با خلاقیت توسعه دهندگان توانست تا به موفقیت‌های بی‌شماری دست پیدا کند و این حجم از موفقیت راکستار را راضی کرد تا کل حق فروش و ساخت این بازی را بخرد. این موفقیت باعث شد تا سازندگان دو سال بعد و با بودجه بیشتر به سراغ ساخت نسخه دوم بروند که علیرغم همه پتانسیل‌ها این بازی با شکست‌هایی مواجه شد و باعث شد تا سال‌ها هیچ خبری از بازی Max Payne نباشد. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به اخبار پیرامون ریمیک مکس پین، چالش‌ها و شایعات آن بپردازیم و بدانیم که این سری محبوب آیا می‌تواند بازگشتی شکوهمند به صنعت بازی‌های ویدیویی داشته باشد؟

ریمیک مکس پین، از شایعه تا واقعیت

با این حال اما راکستار در سال 2012 نسخه سوم مکس پین را منتشر کرد. عنوانی که هنوز هم بحث‌های زیادی پیرامونش وجود دارد و همزمان طرفداران و منتقدان زیادی دارد. با همه این تفاسیر اما Max Payne 3 نتوانست با توجه به بدوجه کلان راکستار برای این بازی به سوددهی خوبی برسد و باعث شد تا عملا این فرانچایز به پایان راه خود برسد، اما استودیو رمدی که حق پدری به گردن مکس پین دارد بی‌خیال این بازی نشده و سال 2022 خبری منتشر شد که جانی دوباره به این شخصیت خسته و سیاه دنیای بازی بخشید. قرار است که استودیو رمدی نسخه ریمیک مکس پین 1 و 2 را برای راکستار گیمز بسازد. اما این ریمیک‌ها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند و اصلا چرا باید ساخته شوند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد

چالش های ساخت ریمیک مکس پین 1 و مکس پین 2

هر چه عمر صنعت بازی بیشتر و بیشتر می‌شود شکاف بزرگ‌تری میان بازی‌های مدرن و بازی‌های قدیمی به وجود می‌آید. عناوینی که صنعت بازی را تا به امروز شکل داده اند، حالا بعضا قابل بازی نیستند و تجربه آن‌ها دیگر ممکن نیست و نسبتا هم راه ساده‌تری برای پول درآوردن در صنعت بازی هستند (هنگامی که یک بازی را ریمیک می‌شود، یعنی که بخش مهمی از داستان و شخصیت‌پردازی بازی امتحان خود را پس داده و طرفداران زیادی هم منتظر خریدش هستند و به نسبت یک IP جدید و یا نسخه جدید یک سری ریسک کمتری دارد.

همانطور که پیشتر هم گفته شد سری بازی مکس پین توانست تا در 20 سال پیش به سطح فوق‌العاده‌ای از محبوبیت دست پیدا کند و این محبوبیت قطعا کار را برای بازسازی سخت خواهد کرد. رمدی در جریان این بازسازی باید کپکام را الگوی خود قرار دهد و با الهام از برخی ریمیک‌های آن‌ها کار را جلو ببرد. مشخص است که هر گونه تغییر در داستان مکس پین عواقب سنگینی خواهد داشت و این بازی آنقدر کیفیت دارد که به هیچ وجه نیازی به چنین تغییراتی ندارد. همانطور که ما شاهد حضور «سم لیک»، نویسنده اغلب بازی‌های رمدی من جمله بازی مکس پین، در Alan Wake 2 بودیم باید او یا حداقل تصویر صورتش بر روی مکس قرار بگیرد تا آسیبی به حس و حال بی‌نظیر مکس پین 1 وارد نشود و ریمیک مکس پین در شرایطی که پایبند به ریشه‌هایش است ساخته شود.

محدودیت به فرصت

یکی از مواردی که می‌تواند حسابی ریمیک مکس پین را چالش برانگیز کند، هوش و ذکاوت فوق‌العاده توسعه دهندگان و استفاده بی‌نظیر آن‌ها از محدودیت‌های کنسول‌های نسل ششمی و سخت‌افزار قدیمی آن دوران است. Max Payne به معنای واقعی کلمه توانست تا محدودیت‌های آن دوران را به خلاقانه‌ترین شکل ممکن دور بزند و این موضوع باعث شد تا میراث عجیبی از خود به جای بگذارد.

به عنوان مثال مکس‌پین به جای کات سین‌های با دیالوگ سعی کرد تا از تصاویر کامیک بوکی برای بیان گفتگو بین شخصیت‌ها استفاده کند. این موضوع هم باعث شد تا به نوعی بازی در سال 2001 زیرنویس داشته باشد و هم فضای خاص و جالبی به خود بگیرد. تاثیر این موضوع تا حدی بود که حتی در مکس پین 2 به صورت کامل و در مکس پین 3 هم به صورت پراکنده شاهد قصه‌گویی بدین صورت باشیم و حالا حجم عظیمی از نوستالژی پشت نقاشی‌های مصور مکس‌پین دفن شده است. اینکه رمدی کاملا این موضوع را کنار بگذارد به هیچ وجه تصمیم درستی نخواهد بود و هم با انتقادهای تندی مواجه می‌شود و هم پتانسیل بازی را دور خواهد ریخت.

ورود مکس پین به دنیاهای مشترک رمدی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که رمدی پیشنهاد ریمیک کردن بازی Max Payne را به راکستار ارائه داده این دنیاسازی‌های آن‌هاست. اگر بازی Control را به صورت کامل تجربه کرده باشید، ما پیشتر و در Control شاهد حضور شخص «الن ویک» و اشاراتی مستقیم به مکس پین بودیم. این روند در Alan Wake 2 به اوج خود رسید و ما شاهد حضور افسری به نام «الکس کیسی» بودیم که در همه چیز (به جز اسم تقریبا) تقریبا همان مکس بود و حتی برخی این تئوری را دارند که او احتمالا توهمی از مکس پین است. همچنین شاهد حضور بسیار کوتا «جسی فیدن» در Alan Wake 2 بودیم و این‌ها بیش از پیش تایید کرد که احتمالا تمامی بازی‌های رمدی در یک دنیای مشترک قرار دارند و ممکن است از این طریق ما حتی شاهد ادامه یافتن و نسخه‌های جدیدی از تک تک فرانچایزها باشیم

مکس پین تاریخ‌ساز

با اینکه بازی مکس پین در زمینه داستان‌سرایی و قصه‌گویی یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ است، اما نباید فراموش کنیم که در زمینه گیم‌پلی و سرگرم‌کنندگی نیز یکی از مهم‌ترین فرانچایزهاست. اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ داشته باشیم، پس از آن صحنه‌های اکشن فوق‌العاده و سینمایی «کیانو ریوز» در فیلم The Matrix و جاخالی دادن از گلوله‌هایی که با صحنه آهسته به ستمش می‌آمدند، ما شاهد این صحنه‌ها برای اولین بار در صنعت بازی با نسخه اول مکس پین بودیم. مکس می‌توانست زمان را آرام کند و این باعث می‌شد تا بتواند به تنهایی از پس چندین و چند سرباز تا دندان مسلح بربیاید. این قابلیت هم کمی چاشنی دشواری به بازی اضافه می‌کرد و هم صحنه‌های سینمایی فوق‌العاده‌ای خلق کرد.

این روند با مکس‌ پین 2 نیز ادامه داشت و ما این بار بعضا در نقش «مونا» ظاهر می‌شدیم و این بار با گرافیک و اسلحه‌های بهتر به سراغ دشمنان می‌رویم و شاهد حرکات آن‌ها هستیم. گیم‌پلی در Max Payne 2: Fall of Max Payne پیشرفت‌های قابل قبولی داشت و همچنان چیزی از سرگرم‌کنندگی بازی کاسته نشده بود.

هنگامی که به Max Payne 3 می‌رسیم کمی ماجرا متفاوت است و این مجموعه برای اولین بار کاملا در راکستار گیمز توسعه پیدا کرد و دیگر رمدی و «سم لیک» نقشی در آن نداشتند. شاید بحث‌های زیادی پیرامون داستان و روایت و همین طور نحوه شخصیت‌پردازی در Max Payne 3 وجود داشته باشد، اما بدون شک این بازی یکی از سرگرم‌کننده‌ترین آثار کل صنعت بازی و نسل هفتم کنسول هاست. با اینکه برای اولین بار مکس تنها می‌توانست دو اسلحه کوچک و یک اسلحه بزرگ حمل کند، اما آنقدر طراحی مرحله‌ها و سکانس‌های اکشن در این بازی جذاب بود که من متوجه اتمام بازی نشدم و در تمامی این مدت مشغول لذت بردن از ماجراجویی‌های مکس این بار در آمریکای مرکزی و جنوبی بودم.

صداپیشه ها

متاسفانه در حین پروسه ساخت این بازی و در تاریخ 17 دسامبر 2023 خبری تلخ به گوش ما رسید که می‌تواند بر روی ساخت این ریمیک‌ها نیز تاثیر مهمی بگذارد. صداپیشه افسانه‌ای شخصیت «مکس پین»، «جیمز مکارفی»،  که در تمامی بازی‌ها نیز ایفای نقش کرد به دلیل سرطان از دنیا رفت. شاید مهم‌ترین مشخصه این شخصیت در دنیای بازی صدایش بود وگرنه ما در هر بازی شاهد تغییر صورت و چهره او بودیم. صدایی غم‌انگیز و گرم که متاسفانه هیچوقت نتوانست برنده جایزه‌ای برای این نقش‌آفرینی بشود. حالا اما سوال اصلی اینجاست که رمدی در حین این ریمیک‌ها بیشتر از همه به «مکارفی» نیاز خواهد داشت و قطعا لاین‌های او در بازی‌های اصلی برای این ریمیک کافی نخواهد بود. او که تقریبا در همه بازی‌های رمدی ایفای نقش کرده، جایگاهی غیرقابل جبران دارد و باید دید که استودیو چه تصمیمی خواهد گرفت. آیا آن‌ها قرار است کسی را جایگزینش کنند؟ یا اینکه با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی سعی می‌کنند تا جای خالی او را پر کنند؟ (چند وقت پیش شایعه‌ای در بین گیمرها می‌چرخید مبنی بر اینکه «راجر کلارک» که صداپیشگی «آرتور مورگان» را بر عهده داشت قرار است تا صداپیشه جدید مکس در ریمیک مکس پین شود!)

به جز «مکارفی» اما شخصیت‌های دیگری که در Max Payne 1 گویندگی کردند هم ممکن است در دسترس نباشند. در هنگام تولیدباز اول رمدی با کبود بودجه شدیدی مواجه بود و آن‌ها به دنبال هر راهی بودند تا هزینه‌های بازی را کاهش دهند و محتمل‌ترین گزینه طبیعتا انتخاب صداپیشه‌ها بوده است. دلیل اصلی نقش‌آفرینی «سم لیک» به عنوان بازیگر مکس و استفاده از صورت او به عنوان این شخصیت نیز همین دلیل است و او به عنوان نویسنده ارشد بازی نقش شخصیت اصلی را نیز بر عهده گرفت. علاوه بر اینها، طبق توییت «سم لیک» در مراسم یابود Max Payne، شاید باورش سخت باشد اما صداپیشگی شخصیت منفی اصلی بازی، «نیکول هورن»، بر عهده مادر «لیک» و صداپیشگی «آلفرد وودن» بر عهده پدرش بوده است. گفته شده که حتی پیک‌هایی که به دفتر رمدی رفتند و حتی نظافتچی استودیو نیز نقش‌هایی را ایفا کرده اند. باید صبر کرد و دید که آیا قادر خواهند بود که همه اعضای قدیمی را دور هم جمع کنند یا خیر. به خاطر مرگ «مکارفی» احتمال تغییر صداپیشه اصلی وجود دارد و حالا اگر شخصیت منفی‌های بازی هم غایب باشند احتمالا بازی تمام هویت خود را از دست خواهد داد و کاملا به اثری جدید تبدیل خواهد شد.

بازی‌ ها در چه مرحله‌ای از تولید قرار دارند؟

حالا و پس از عرضه فوق‌العاده موفق Alan Wake 2 و DLC جدیدش، Night Springs، حالا استودیو با تمام تمرکز می‌تواند به سراغ پروژه‌های ناتمامی مانند Max Payne 1 و 2 و البته Control 2 شود. با توجه به اینکه این بازی در آخر برای راکستار ساخته می‌شود و این استودیو در حال حاضر برای سال 2025 GTA VI را دارد، پس نباید انتظار Max Payne را در این حوالی داشته باشیم و حدس می‌زنیم که بازی برای دو یا سه سال بعد از GTA برنامه ریزی شود. البته ناگفته نماند که رمدی این بازی را به حال خود رها نکرده و حالا بازی با گذراندن مرحله پیش تولید وارد فاز اصلی ساخت شده و رمدی با استفاده از انجین جدیدش، نورث لایت انجین، حالا سخت مشغول توسعه این بازی است.

نتیجه‌گیری

با توجه به سابقه استودیو رمدی و البته اهمیتی که آن‌ها برای بازی‌های خود قائل هستند و از معدود استودیوهایی هستند که به بازی‌های تک‌نفره داستانی اهمیت می‌دهند، باید انتظار یک ریمیک در شان اسم بازی Max Payne دریافت کنیم. نظر شما در مورد ریمیک بازی مکس پین چیست؟ آیا می‌توان ریمیک درخور و مناسبی برای این سری محبوب ارائه داد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

در صورت ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر می‌خواهید بدانید در صورت ترکیب شدن مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور چه اتفاقی رخ می‌دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد