روی خوش اقتصادی‌ها به مسعود پزشکیان

به گزارش سرویس اقتصاد کلان «جهان صنعت نیوز»؛ حمایت اقتصاددانان از مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم، باعث شکل‌گیری دو گروه گفتمانی میان حامیان برنامه‌ریزی در برابر حامیان دخالت‌های دولت شده است. خواسته اصلی بخش بزرگی از اقتصاد ایران، نقش و حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی حقیقی است، که می‌تواند به شکل‌گیری اقتصاد توسعه‌ای منجر شود. اقتصاددانانی که از مسعود پزشکیان حمایت کرده‌اند، بر این باورند که او به تقویت بخش خصوصی اعتقاد دارد.

دکتر کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «اقتصاددانان خیلی آرمان‌گرا نیستند و به خوبی می‌دانند که حل بسیاری از مسائل در اختیار رئیس‌جمهور نیست. با این حال، حتی اگر فرض کنیم برنامه‌ریزی دستوری توسط افراد سالم هم انجام شود، باز هم اقتصاد کشور را به بیراهه و ناکجاآباد هدایت می‌کند و همین مسئله باعث نگرانی بسیاری از اقتصاددانان شده است.»

او بر این باور است که با دو رویکرد روبرو هستیم: دولتی که به دنبال رفع انحصارات و تحریم‌هاست و زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌کند، و دولتی که می‌خواهد بدون توجه به تحریم‌ها، به شکل غیرشفاف منابع را به سمت تولیدات صنعتی و کالاهای رانتی هدایت کند. واضح است که اقتصاددانان از کدام رویکرد حمایت خواهند کرد.

دکتر مهدی پازوکی نیز می‌گوید مسأله اصلی علم اقتصاد و دانش‌آموختگان این علم، افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد و اساساً زیست روزمره مردم است. بدیهی است که در این میان از کسانی حمایت می‌کنند که تلاش می‌کنند به جای دادن وعده‌های معجزه‌آسا، اقتصاد کشور را به یک ریل پیش‌بینی‌پذیر هدایت و شر تحریم‌های خارجی را از سر اقتصاد کشور کم کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

صفحهٔ درخواستی شما یافت نشد.

احتمالاً آدرس را اشتباه تایپ کرده‌اید. شما به طور خودکار به صفحهٔ اول هدایت خواهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *