روز‌های زمین طولانی‌تر می‌شوند!

راز بقا: پژوهشگران می‌گویند که چرخ زمان مانند گذشته نمی‌چرخد و هسته داخلی زمین حدود ۱۵ سال است که با سرعت کمتری می‌چرخد.

به گفته آن‌ها، این امر ممکن است به نوعی سبب طولانی‌تر شدن روز شود. به گزارش نیویورک‌پست، تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، که در مجله علمی نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که هسته داخلی زمین از سال ۲۰۱۰ با سرعت کمتری در مقایسه با سطح زمین در حال حرکت است که به این پدیده «بازگشت به عقب» گفته می‌شود.

جان ویدال، محققی که این پژوهش را انجام داده است، می‌گوید: «زمانی که نخستین بار سیسموگرام‌های لرزه‌نگاری را دیدم که این تغییر را نشان می‌دادند، شگفت‌زده شدم. اما وقتی ده‌ها مشاهده دیگر را پیدا کردیم که همان الگو را نشان می‌دادند، نتیجه انکارناپذیر بود. هسته داخلی برای نخستین بار در چند دهه کندتر شده بود.»

در این پژوهش، دانشمندان از اندازه‌گیری‌های لرزه‌ای ناشی از فعالیت‌های زلزله از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۳ به همراه آزمایش‌های هسته‌ای ایالات متحده آمریکا، فرانسه و اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۴ استفاده کردند.

آن‌ها با بررسی این داده‌ها به این نتیجه رسیدند که کاهش سرعت هسته داخلی ناشی از چرخش آهن مایع در هسته خارجی زمین است. این فلز مایع میدان مغناطیسی زمین را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر تحولات بعدی زمین درپی این پدیده هنوز مشخص نیست. ویدال می‌گوید که با این حال، این نظر وجود دارد که طول روز‌ها ممکن است به میزان بسیار جزئی و ناچیز، به اندازه یک هزارم ثانیه، طولانی‌تر شود. او می‌گوید که شناسایی این میزان ناچیز بسیار دشوار است.

به طور کلی، فرایند‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند طول روز در زمین از میزان تقریبا ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه در حالت عادی بیشتر شده است.

به گفته پژوهشگران، فعل و انفعال‌های لایه‌های داخلی یا خارجی زمین، اقیانوس‌ها، جزرومد یا حتی آب‌وهوا ممکن است این تغییر را ایجاد کنند. زمین‌لرزه‌های بزرگ نیز ممکن است طول روز را تغییر دهند؛ اما میزان تاثیرگذاری آن‌ها نیز معمولا ناچیز است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

محمود دهقان نژاد کیست؟

به گزارش نبض بورس، در این مطلب می خواهیم بدانیم محمود دهقان نژاد کیست. محمود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *