روایتی ناگفته از خرید انویدیا توسط AMD که ناتمام ماند

انویدیا یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت فناوری است و ارزش بازار آن از مجموع اینتل و ای‌ام‌دی نیز فراتر رفته است، اما چه فکر می‌کنید اگر بدانید در گذشته نزدیک بود AMD شرکت انویدیا را خریداری کند و امروز به جای گرافیک های AMD Radeon، شاهد AMD GeForce بودیم؟!

یکی از مهندسان سابق ای‌ام‌دی اخیراً فاش کرده که وقتی انویدیا تازه‌کار بود، AMD تقریباً آن را خریداری کرده بود. او توضیح داد که انویدیا به دلیل اصرار جنسن هوانگ برای نشستن بر کرسی مدیرعاملی شرکت ادغام‌شده، از فروش خودداری کرد.

روایتی از خرید انویدیا توسط AMD که ناتمام ماند

همانت موهاپاترا از اواسط تا اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی به عنوان مهندس در ای‌ام‌دی فعالیت می‌کرد و در طراحی CPUها، APUها و GPUهایی که هنوز هم در حال استفاده هستند، مشارکت داشته است. در زمان حضور او در AMD، این شرکت متوجه فرصت تازه‌ای در بازار GPU شد که در ابتدا از آن غافل مانده بود. موهاپاترا اخیراً بخشی از خاطرات خود را از آن دوران در توییتر به اشتراک گذاشته است.

در میان این خاطرات، موهاپاترا به مذاکرات برای ادغام AMD و انویدیا در یک شرکت واحد اشاره کرده است. با این حال جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، استراتژی بلندمدتی برای استفاده انحصاری از مدل CUDA و منبع بسته نگه داشتن آن داشت. موهاپاترا می‌گوید هوانگ به دلیل عدم تمایل به دست کشیدن از این استراتژی، از فروش انویدیا خودداری کرد و تنها در شرایطی حاضر به فروش انویدیا بود که به عنوان مدیرعامل شرکت جدید منصوب شود.

مدیرعامل وقت ای‌ام‌دی، هکتور روئیز، در عوض تصمیم گرفت شرکت رقیب یا همان ATI را خریداری کند و نام رادئون را زیر چتر ای‌ام‌دی بیاورد.

یکی دیگر از کارمندان قدیمی ای‌ام‌دی، فیل پارک، این روایت را در توییتر تأیید کرده است. پارک گفت هرگز موهاپاترا را ندیده و نسبت به برخی از خاطرات او نظر متفاوتی دارد، اما ماجرای جنسن که خواستار مدیرعاملی بود درست است. پارک همچنین توضیحات بیشتری پیرامون خاطرات بازگو شده از سوی موهاپاترا، به ویژه در مورد تلاش‌های اولیه ای‌ام‌دی برای طراحی و بازاریابی CPUهای چند هسته‌ای ارائه داد.

در همین رابطه بخوانید:

– خاطره بازی با دو کارت گرافیک HD 4780 و HD 4850 از AMD؛ دردسرهای انویدیا از اینجا شروع شد

– تاریخچه پردازنده گرافیکی و کارت گرافیک (از 1951 تا به امروز)

موهاپاترا به یاد می‌آورد که در آن زمان انویدیا «فقط یکی از بچه‌های کوچک» آن دوران بود. کارت‌های گرافیک این شرکت توسط جدی‌ترین علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای بسیار مورد توجه قرار می‌گرفت، اما ATI (که بعدها توسط ای‌ام‌دی خریداری شد) سهم بیشتری از بازار داشت. موهاپاترا می‌گوید ای‌ام‌دی هرگز انویدیا را در سطح Arm یا Intel نمی‌دید.

این وضعیت به وضوح دگرگون شده و انویدیا در سایه هوش مصنوعی بر بازار حکم فرمایی می‌کند. GPUهای انویدیا و شتاب دهنده های هوش مصنوعی این شرکت بازار را در دست دارند و ای‌ام‌دی دوباره در تلاش است تا خود را به سطح انویدیا برساند.

احتمالاً شما هم می‌پرسید حالا همانت موهاپاترا کجا کار می‌کند؟ او پس از شش سال فعالیت در ای‌ام‌دی، به گوگل پیوست و سپس به شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz رفت. اکنون او به عنوان در زمینه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ارائه مشاوره به استارتاپ‌های فناوری هندوستان فعالیت می‌کند. در آن سو جنسن هوانگ همانند روز اول مدیرعامل انویدیا است، شرکتی که اکنون یکی از مهم‌ترین غول‌های دنیا محسوب می‌شود.




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

«میگ‌میگ» دنیای واقعی؛ مارمولکی که 20 سال دم به تله نمی‌داد

 پس از فرار از دست محققان به مدت ۲۰ سال، حالا جمعیت مرموزی از خزندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *