رشد صنعت بازی‌های کامپیوتری بیشتر از بازی‌های کنسولی است

داده‌های جدید نشان می‌دهد که بازی‌های رایانه‌های شخصی از نظر سودآوری در سال ۲۰۲۳ به شدت موفق عمل کرده‌اند، در حالی که درآمد کنسول‌ها نسبت به قبل نسبتا یکسان بوده و سود بازی‌های موبایلی نیز کاهش یافته است.

گزارشی که اخیرا از محققان بازار در Newzoo منتشر شده است، نشان می‌دهد که در مقایسه با سال ۲۰۲۲، سال ۲۰۲۳ یک سال رو به رشد برای صنعت بازی بوده و اکثر پلتفرم‌ها پس از افزایش سود و سقوط مبتنی بر همه‌گیر‌ی کرونا در چند سال پیش، به حالت عادی بازگشته است. با این حال، پلتفرمی که بیش از همه از نظر سودآوری بهبود یافته و بیشترین افزایش درآمد را داشته، بازی‌های کامپیوتری بوده است.

در گزارش Newzoo، فروش بازی‌های رایانه‌های شخصی، خریدهای درون‌برنامه‌ای و سایر خرید‌های دیجیتال در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدودا ۸.۴ درصد رشد داشته است. این آمار به تنهایی بسیار خوب محسوب می‌شود، اما در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها حتی چشمگیرتر است. به عنوان مثال در همان بازه‌ی زمانی، کنسول‌ها تنها ۰.۳ درصد افزایش سود داشته و درآمد بازی‌های موبایلی حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است که سود بازی‌های موبایلی و کنسولی هنوز هم به طور کلی بیشتر از رایانه‌های شخصی است، به طوری که Newzoo تخمین‌زده است که کل درآمد بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۹.۹ میلیارد دلار و کنسول‌ها ۵۲.۴ میلیارد دلار بوده است. در این میان در سال ۲۰۲۳، بازی‌های رایانه‌های شخصی حدودا ۳۹ میلیارد دلار بدست آورده‌اند.

از طرفی درآمد پی‌سی گیمینگ از شرکت‌های سهامی عام تقریبا ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و ظاهرا رشد بازی‌های رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۳ به ناشرینی نسبت داده شده که از این پلتفرم استقبال کرده‌اند. این در حالی است که شرکت‌های اپیک گیمز (Epic Games)، ولو و miHoYo عملکرد قدرتمندی از خود نشان داده و دیگر شرکت‌های بازی موفقی که استراتژی‌های چندپلتفرمی را دنبال می‌کنند، به عنوان یک کاتالیزور سودمند برای بازار رایانه‌های شخصی عمل کرده‌اند.

در نهایت این گزارش نشان می‌دهد که جنگ کنسول‌ها دیگر مانند گذشته اهمیتی ندارد و همانطور که کنسول‌های مدرن هر روز بیشتر به پشتیبانی از حالت‌ها، کیبورد‌ها و کراس‌پلی روی می‌آورند، دلیل خرید آن‌ها کمتر و کمتر می‌شود. از طرفی سونی و مایکروسافت هر دو بیش از هر زمان دیگری مایلند که بازی‌های بزرگ خود را روی رایانه‌های شخصی قرار دهند. اثری مانند Helldivers ۲ نشان می‌دهد که این استراتژی می‌تواند یک تغییر بزرگ در صنعت بازی باشد و به افزایش فروش بازی و تعداد بازیکنان آن کمک کند. بنابراین با اینکه کنسول‌ها به این زودی‌ها از بین نمی‌روند، اما در چند سال آینده با محبوب‌تر شدن سرویس‌های ابری، موبایل‌های قدرتمندتر، رایانه‌های شخصی قابل حمل، آن‌ها رفته رفته ممکن است جایگاه فعلی خود را از دست بدهند.

منبع: Kotaku

نوشته رشد صنعت بازی‌های کامپیوتری بیشتر از بازی‌های کنسولی است اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کدام پایان Life is Strange درست بود؟ سازندگان می‌گویند هر دو پایان

اگر شما از طرفداران سبک تصمیم گیری در دنیای گیمینگ باشید، قطعاً با بازی مجموعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *