رتبه بندی ۱۰ مورد از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰

برای معرفی  بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ ابتدا لازم است بگوییم که چرا تصمیم گرفتیم در این مقاله به این دو ژانر بپردازیم. اگر سینما را به عنوان یک رسانه داستان‌گو تعریف کنیم، هر دو ژانر اکشن و ماجراجویانه کاملاً معرف این رسانه هستند. تصاویر متحرک عناصر اصلی مدیوم سینما هستند و شاید بتوان گفت که هیچ دو ژانری بیشتر از اکشن و ماجراجویانه با پویایی و تحرک مرتبط نیستند. در حالی که فیلم‌های اکشن با انفجارهای عظیم، تعقیب و گریز پرهیجان و صحنه‌های خیره‌کننده شناخته می‌شوند، فیلم‌های ماجراجویانه در مورد شخصیت‌هایی هستند که در جستجوی چیزی از سرزمین‌های ناشناخته عبور می‌کنند.

از آن‌جایی که این دو ژانر بسیار شبیه هم هستند، اغلب در کنار هم قرار می‌گیرند. درست مانند برخی از بهترین فیلم‌های اکشن پر از ماجراجویی‌های ترسناک، برخی از بهترین فیلم‌های ماجراجویانه نیز مملو از سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیز هستند. از موارد هنری‌تر مانند The Revenant گرفته تا فرنچایزهای عظیمی مانند Mission: Impossible – Fallout، این‌ها فیلم‌هایی هستند که ثابت می‌کنند این دو ژانر برای یکدیگر ساخته شده‌اند.

۱۰. روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان (۲۰۱۶)

روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان

دوران فیلم‌های جنگ ستارگان در دنیای دیزنی، از زمان خریداری لوکاس فیلم توسط این کمپانی در سال ۲۰۱۲، جنجالی بوده است. با این حال، چند اثر درخشان وجود داشته که از جانب طرفداران و غیر طرفداران تقریباً به طور یکسان تحسین شده‌اند. یکی از آن‌ها Rogue One: A Star Wars Story است. این داستان، روایت گروهی از قهرمانان شورشی است که برای انجام یک ماموریت انتحاری به منظور سرقت نقشه‌های سلاح نهایی امپراتوری کهکشانی به‌نام ستارهٔ مرگ متحد می‌شوند. این اتحاد شورشیان آخرین جرقه امید در مبارزه علیه امپراتوری کهکشانی است.

محبوبیت این فیلم تا آن‌جا پیش می‌رود که برخی معتقدند Rogue One بهترین فیلم در مجموعه جنگ ستارگان است. لایه‌ها و تفاوت‌های ظریفی که Andor از دیزنی پلاس به فیلم اضافه کرده است، شهرت چشم‌گیر این فیلم قابل توجیه می‌شود. همه‌ی شخصیت‌ها (بیش از دوازده شخصیت) به شدت جذاب هستند و داستان نیز خیره‌کننده است. با وجود این‌که اکثر بینندگان از قبل، از پایان فیلم آگاه هستند، تعقیب و گریزهای فضایی و صحنه‌های اکشن به اندازه‌ای سرگرم‌کننده هستند که می‌تواند مخاطبین را میخکوب کند و این فیلم را جزو بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ کند.

۹. از گور برگشته (۲۰۱۹)

از گور برگشته

فیلم The Revenant ساخته‌ی الخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلم‌ساز برجسته‌ی مکزیکی، چهارمین جایزه‌ی اسکار او را برایش به ارمغان آورد. از گور برگشته داستان واقعی و هولناک هیو گلاس، یک مرزنشین را روایت می‌کند. گلاس در ۱۸۲۰ میلادی، طی یک سفر تجاری برای تجارت پوست حیوانات، مورد حمله‌ی یک خرس قرار می‌گیرد و توسط گروه همراهانش رها می‌شود تا بمیرد. در ادامه، شاهد یک داستان انتقام‌جویانه‌ی پرتنش و گیرا هستیم که در آن گلاس، با بازی لئوناردو دی‌کاپریو برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، سرزمین داکوتای سرد را می‌پیماید تا عدالت را به دست خود اجرا کند.

دی‌کاپریو در نقش اصلی، چنان درخششی دارد که نمی‌توان از او چشم برداشت. فیلم‌برداری خیره‌کننده و با نور طبیعیِ امانوئل لوبزکی، ماجراجویی دردناک گلاس را با زیبایی تلخ و گزنده‌ای آمیخته می‌کند. صحنه‌های اکشن اندک اما کاملاً وحشیانه هستند و اینیاریتو هیچ تردیدی در به تصویر کشیدن این موضوع به دل راه نمی‌دهد که خشونت و انتقام تا چه حد می‌توانند به راحتی و وحشتناکی روح انسان را نابود کنند. The Revenant سفر ماجراجویانه‌ی بی‌رحم و چالش‌برانگیزی است. به همین دلی برای کسانی که به دنبال تجربه‌ای کمی خشن‌تر هستند، جذاب و نفس‌گیر است.

۱۰ شخصیت مارول که از هالک قوی‌تراند

۸. اسکای فال (۲۰۱۲)

اسکای فال یکی از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰

از آن‌جایی که مجموعه‌ فیلم‌های ۰۰۷ یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای فیلم اکشن در تاریخ است، هر زمان که قسمت جدیدی اکران می‌شود، همیشه انتظارات سر به فلک می‌کشد. به ندرت پیش می‌آید که یک فیلم جیمز باند فراتر از این انتظارات عمل کند و Skyfall یکی از قابل توجه‌ترین نمونه‌هایی است که توانست بالاتر از سطح انتظارات ظاهر شود. در این فیلم، وفاداری باند به M مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اتفاقات گذشته‌ی ام وارد داستان این فیلم می‌شود تا وفاداری جیمز باند را بیازماید. ام‌آی‌سیکس مورد حمله قرار می‌گیرد و ۰۰۷ باید به هر قیمتی، حتی به قیمت جانش، تهدید را ردیابی و نابود کند.

اسکای‌فال ترکیبی از اکشن هیجان‌انگیز و هوشمندانه در کنار ماجراجویی اصیل است که آن را به یکی از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ تبدیل می‌کند. ماجراجویی در دلِ حومه بریتانیا و یک شخصیت شرور اغراق‌آمیز اما ترسناک با بازی درخشان خاویر باردم، قطعا نقطه اوج دوران دنیل کریگ و یکی از بهترین آثار کل فرنچایز به شمار می‌رود. این فیلم تجسم هیجان جاسوسی به بهترین شکل ممکن است و عمق قابل توجهی به هر دو شخصیت، جیمز باند با بازی دانیل کریگ و M با بازی جودی دنچ می‌بخشد.

۷. لبه فردا (۲۰۱۴)

فیلم اکشن ماجراجویانه لبه فردا

این فیلم، اقتباسی آزاد بوده از رمان ژاپنی «همه آنچه نیاز داری کشتن است». Edge of Tomorrow یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و خلاقانه‌ترین ایده‌های اصلی اکشن‌های پرهزینه ۲۰۱۰ را دارد. این شاهکار علمی-تخیلی مهیج و ضد آرمانشهری، داستان یک سرباز در جنگ با فضایی‌هاست. کاراکتری که با هر بار مرگ، همان روز را دوباره زندگی می‌کند. این ایده می‌توانست به سرعت تکراری شود، اما با کارگردانی داگ لیمان (کارگردان سه فیلم اخیر ماموریت غیرممکن) و نویسندگی کریستوفر مک‌کوییری، Edge of Tomorrow به جانشینی ارزشمند برای Groundhog Day تبدیل شد.

جلوه‌های ویژه خیره‌کننده و روایتی سرگرم‌کننده‌ از ماجراجویی جنگی علمی-تخیلی، این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های هجوم بیگانگان تبدیل کرده است. استفاده‌های هوشمندانه از مفهوم حلقه‌ی زمانی منجر به خلق صحنه‌های اکشن نفس‌گیر شده است و فضایی تاثیرگذار از غم و اندوه را چاشنی داستان و رابطه‌ی بین دو شخصیت اصلی کرده است. در نتیجه، Edge of Tomorrow به عنوان یکی از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ شناخته می‌شود.

۶. تلقین (۲۰۱۰)

تلقین، یکی از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰

کریستوفر نولان بدون شک یکی از برترین کارگردانان حال حاضر هالیوود است. او فیلم‌های اکشن زیادی ساخته که یکی از محبوب‌ترین و تحسین‌شده‌ترین آن‌ها، Inception است. این فیلم داستان Dom Cobb، یکی از بهترین شخصیت‌های نولان و سارق حرفه‌ای است که با استفاده از دستگاهی وارد خواب افراد شده و اسرار شرکت‌ها را می‌دزدد. اما حالا کاب ماموریتی معکوس دارد: کاشتن یک ایده در ذهن یک مدیرعامل ثروتمند. او باید گذشته‌ی تراژیکش را کنار بگذارد تا ماموریت و تیمش را به خطر نیندازد.

تلقین با عشق نولان به جلوه‌های ویژه عملی و فیلم‌سازی سنتی، از نظر بصری خیره‌کننده و در تمام صحنه‌های اکشن نفس‌گیر، فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. با سفر شخصیت‌ها به دنیای گیج‌کننده اما قابل فهم فیلم، تماشاگران به سختی می‌توانند نگاهشان را از آن بردارند. حق هم دارند: تک تک ثانیه‌های Inception سرشار از سرگرمی ناب است و این فیلم را به ترکیبی بی‌نظیر از هنر و پول‌سازی تبدیل می‌کند.

۵. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (۲۰۱۰)

چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم

How to Train Your Dragon یکی از بهترین انیمیشن‌های فانتزی تمام تاریخ است. این انیمیشن محبوب، داستان یک وایکینگ جوان و کم‌رو از دهکده‌ برک، جایی که شکار اژدها رسم است، را روایت می‌کند. او به طور اتفاقی با یکی از این موجودات دوست می‌شود و متوجه می‌شود که اژدهاها بسیار فراتر از چیزی هستند که مردم دهکده‌اش تصور می‌کنند. در ادامه، شاهد داستانی تاثیرگذار از یک دوستی ممنوعه هستیم که با صحنه‌های اکشن اژدهائی متعدد و ماجراجویی‌های بصری خیره کننده، جذاب‌تر می‌شود.

دقیقا مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود این فیلم چنین جادویی و دوست‌داشتنی باشد. شاید دلیلش دنیای فانتزی آن همراه با تمام مکان‌های نفس‌گیر و قوانین روایی سرگرم‌کننده‌اش باشد. شاید شخصیت‌های جذاب و پویایی پیچیده بین آن‌ها یا موسیقی متن پرشور جان پاول دلیل آن باشد. به احتمال زیاد، همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند. به هر حال این که این فیلم یکی از درخشان‌ترین آثار استودیو انیمیشن دریم‌ورکس است واقعیتی غیرقابل انکار است. یک ماجراجویی لذت‌بخش و خیره‌کننده که هم کودکان و هم بزرگسالان از آن لذت می‌برند و آن را به یکی از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ تبدیل می‌کند.

رتبه‌بندی همه فیلم‌های کوتاه پیکسار | استراحتی کوتاه در جهان دوست‌داشتنی انیمیشن

۴. جنگ برای سیاره میمون‌ها (۲۰۱۷)

جنگ برای سیاره میمون‌ها

مجموعه War for the Planet of the Apes هیچ‌وقت جزو تحسین‌شده‌ترین فرنچایزهای علمی-تخیلی نبود. به‌خصوص بعد از این‌که تیم برتون تقریباً در سال ۲۰۰۱ آن را نابود کرد. طرفداران فکر می‌کردند دیگر خبری از این میمون‌های سخنگو نیست، اما این‌طور نبود. روپرت وایت در سال ۲۰۱۱ با ظهور سیاره میمون‌ها جان دوباره‌ای به این مجموعه بخشید و مت ریوز کارگردانی قسمت بعدی، طلوع سیاره میمون‌ها در سال ۲۰۱۴ را برعهده گرفت. اما جنگ برای سیاره میمون‌ها ساخته‌ی ریوز، به‌عنوان پایانی حماسی برای سه‌گانه، به جواهر این فرنچایز تبدیل شد.

این فیلم، جایگاه سزار را به عنوان یکی از بهترین میمون‌های سینمایی تثبیت می‌کند و او را در مسیر انتقام از سرهنگ بی‌رحمی قرار می‌دهد که باعث رنج‌های غیرقابل تصور برای او و قومش شده است. جنگ برای سیاره میمون‌ها صحنه‌های اکشن خیره‌کننده و ماجراجویی‌هایی در سراسر آمریکای آخرالزمانی را به تصویر می‌کشد. با این حال، قدرت اصلی آن در شخصیت‌پردازی قوی و لحظات عاطفی عمیق است که به زیبایی توسط بازی تاثیرگذار اندی سرکیس به تصویر کشیده می‌شود.

۳. مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت (۲۰۱۸)

مأموریت: غیرممکن – فال‌اوت

برای چندین دهه، فرنچایز ماموریت: غیرممکن خود را به عنوان یکی از باثبات‌ترین و باکیفیت‌ترین مجموعه‌های اکشن هالیوود ثابت کرده است. Mission: Impossible — Fallout قسمت ششم این مجموعه بود. در این قسمت ایتان هانت و تیمش در سازمان IMF را در یک رقابت نفس‌گیر با متحدان قدیمی و جدید برای مدیریت عواقب فاجعه‌آمیز یک ماموریت شکست‌خورده می‌بینیم. این فیلم به راحتی یکی از بهترین فیلم‌های اکشن ۱۰ سال اخیر است که پر از هیجان‌های جذاب و لحظات پیشگامانه است.

مانند تمام بهترین فیلم‌های ماموریت: غیرممکن، فال‌آوت روایتی جذاب با حس ماجراجویی و خطراتی دارد که واقعاً متفاوت به نظر می‌رسند. این فیلم همچنین دارای برخی از چشمگیرترین و نفس‌گیرترین صحنه‌های اکشن در این مجموعه است. از پرش HALO واقعی تام کروز گرفته تا نبرد نهایی نفس‌گیر در لبه‌ی صخره. فیلم‌های قبلی این مجموعه، پروتکل شبح (۲۰۱۱) و ملت سرکش (۲۰۱۵) نیز از بهترین فیلم‌های اکشن و ماجراجویی این دهه هستند. اما هیچ‌کدام به پای Fallout نمی‌رسند. فیلمی که سطح انتظار را برای تمام فیلم‌های این فرنچایز، چه قسمت‌های گذشته و چه قسمت‌های آینده، بالاتر برده است. به همین دلیل است که نمی‌توانیم از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ صحبت کنیم و نامی از این فیلم به میان نیاوریم.

۲. مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸)

مردعنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی

Spider-Man: Into The Spider-Verse انیمیشنی باورنکردنی و خلاقانه است. این انیمیشن یکی از بهترین فیلم‌های ماجراجویی شهری ساخته شده و حتی با گذشت کم‌تر از ۱۰ سال از اکرانش، به یکی از تاثیرگذارترین انیمیشن‌های تمام دوران تبدیل شده است. در این فیلم، مایلز مورالس نوجوان به مرد عنکبوتی دنیای خودش تبدیل می‌شود و باید با پنج مرد عنکبوتی دیگر از بعدهای مختلف برای نجات تمام واقعیت‌ها از نابودی کامل متحد شود.

این فیلم اقتباس فوق‌العاده‌ای از افسانه مرد عنکبوتی است و به درستی تمام المان‌هایی که باعث شده این داستان و شخصیت، ماندگار شوند را به تصویر می‌کشد. مهم‌تر از همه، مرد عنکبوتی: سفر به دنیای عنکبوتی داستانی سرشار از اکشن، با انیمیشنی خیره‌کننده و در عین حال روایتی از بلوغ است. حس شوخ‌طبعی این فیلم به لذت‌بخش‌تر کردن ماجراجویی مردان عنکبوتی در این دنیای نا آشنا کمک می‌کند.

۱. مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵)

بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰

نوبت به رتبه اول از لیست بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ رسید. Mad Max: Fury Road یک ماجراجویی مهیج و دیوانه‌وار در سرزمین ویران استرالیا است که به مدت دو ساعت بدون توقف و با بنزین پر اکتان، شما را سرگرم می‌کند. این فیلم قسمتی از مجموعه دوست‌داشتنی مکس دیوانه اثر جرج میلر است. داستان زنی را روایت می‌کند که علیه یک ظالم و به دنبال نجات سرزمین مادری‌اش شورشی به پا می‌کند. او با کمک گروهی از زندانیان زن و یک ولگرد به نام مکس که چندان اهل حرف زدن نیست، دست به یک شورش کوچک می‌زند.

جاده خشم یکی از معدود فیلم‌های اکشنی است که از ابتدا تا انتها بی‌نقص است. صحنه‌های اکشن انفجاری آن پر از المان‌های عجیب و غریب و خلاقانه‌ای است که تنها به این دلیل وجود دارند که میلر می‌خواست آن‌ها را فیلم‌برداری کند و کسی هم به او نه نگفت. البته باید گفت که صنعت فیلم‌های پرهزینه امروزی به خاطر این موضوع قدردان اوست. دنیای فیلم به خوبی ساخته شده، شخصیت‌ها به طرز شگفت‌انگیزی جذاب هستند و ماجراجویی آن‌ها در آن سرزمین افسانه‌ای، لحظه‌ای به تماشاگران فرصت نفس کشیدن نمی‌دهد.

بهترین فیلم‌های ماجراجویی که باید ببینید

کم‌تر کسی وجود دارد که با دیدن یک فیلم اکشن جذاب، پای صفحه مانیتور میخکوب نشود. این دقیقا ویژگی شاخص ژانر ماجراجویانه نیز هست. فیلم‌هایی که سبک روایی منحصر به فردی دارند و نفس مخاطب را در سینه حبس می‌کنند تا در لحظات پایانی، راز خود را فاش کنند و سرنوشت شخصیت‌ها را به ما نشان دهند. دهه ۲۰۱۰ دهه درخشانی در این دو ژانر بود. به همین دلیل در این مقاله به رتبه بندی ۱۰ مورد از بهترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ پرداختیم. در کامنت‌ها بنویسید کدام فیلم از نظر شما بهترین فیلم این لیست بوده است.

منبع: Collider

ژانر ماجراجویانه چیست؟

ژآنر ماجراجویانه از قدیمی‌ترین سبک‌های داستان نویسی بوده که در ادامه وارد سینما نیز شده است. روایاتی درباره قهرمانی که از محدوده امن خود خارج می‌شود تا چیز جدیدی کشف کند یا به نجات دیگران بپردازد. موضوع مشترک در این ژانر، سفرهای هیجان‌انگیز و پرچالشی است که این قهرمانان می‌روند تا به هدف خود برسند.

بهترین فیلم اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ چیست؟

فیلم تلقین یا همان Inception بالاترین نمره را از IMDB گرفته است. عدد ۸.۸ نمره‌ای است که کم‌ر فیلمی می‌تواند به خود اختصاص دهد اما این فیلم موفق به اخذ این نمره از IMDB شده است. به همین دلیل می‌توان آن را به عنوان بهترین فیلم اکشن ماجراجویانه دهه ۲۰۱۰ معرفی کرد.


Best PS1 Games | ده بازی نوستالژی پلی استیشن ۱ که همه گیمرها باید تجربه کنند


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

خشن‌ترین سری بازی‌های تاریخ ویدیوگیم

خشونت موضوع تازه‌ای در صنعت بازی به شمار نمی‌رود. از اولین بازی‌های ویدیویی تاریخ در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *