رتبه‌بندی ۹ فیلم جاده‌ای برتر در قرن ۲۱؛ بیایید به دل جاده بزنیم

فیلم های جاده‌ای از آغاز تاریخ سینما وجود داشته‌اند. این اصطلاح به زیرشاخه‌ای اشاره دارد که در آن شخصیت‌ها یک سفر جاده‌ای طولانی را آغاز می‌کنند. در طی آن تغییرات مهمی را تجربه می‌کنند و دیدگاه‌های خود نسبت به محیط اطراف و جهانی که در آن هستند را تغییر می‌دهند. آثار کلاسیک ماندگار و تحسین‌شده‌ای مانند در یک شب اتفاق افتاد، ایزی‌رایدر و تلما و لوئیز سه نمونه از فیلم‌های جاده‌ای مشهور هستند.

قرن بیست‌و‌یک چندین فیلم جاده‌ای شناخته‌شده تولید کرده است که بسیاری از آن‌ها خیلی زود به آثاری کلاسیک در این ژانر تبدیل شده‌اند. از فیلم‌های مستقل‌ قابل احترام تا کمدی‌های محبوب و حتی چند تلاش در  انیمیشن. این فیلم‌ها از بهترین نمونه‌های فیلم جاده‌ای هستند و شایستگی حضور در کنار کلاسیک‌های بزرگ را دارند.

۹ -Zombieland

زامبی‌ها در مسیر هستند

جسی آیزنبرگ، وودی هارلسون و ابیگیل برسلین نامزدهای جایزه‌ی اسکار به همراه برنده‌ی جایزه‌ی آکادمی اما استون در کمدی زامبی‌لند ساخته‌ی روبن فلیشر شرکت کرده‌اند. این فیلم داستان چهار نفر از بازماندگان از آخرالزمان زامبی‌ها را دنبال می‌کند که در تلاش برای زنده ماندن، به یکدیگر می‌پیوندند.

زامبی‌لند وحشی، بامزه، خونین و سرگرم‌کننده است. یک اثر کلاسیک در ژانر کمدی ترسناک. این فیلم چهار شخصیت را در یک سفر جاده‌ای طولانی در سراسر ایالات متحده‌ی ویران‌شده در جستجوی پناهگاهی علیه زامبی‌ها به تصویر می‌کشد. این اثر گاهی فیلم جاده‌ای است و گاهی تبدیل به فیلم کمدی ترسناک می‌شود. زامبی‌لند یک تجربه‌ی هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی با حضور افتخاری و فوق‌العاده دلچسب بیل موری است.

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی تاریخ سینما

۸ – The Motorcycle Diaries

خاطرات موتورسیکلت

گائل گارسیا برنال، بازیگر همواره نادیده گرفته‌شده، نقش ارنستو چه‌گوارا را بازی می‌کند. چه‌گوارا نماد مشهوری از آمریکای لاتین و یک انقلابی مارکسیست است. این فیلم بر اساس خاطرات چه‌گوارا ساخته شده است و سفر او را در سراسر آمریکای جنوبی در سن ۲۳ سالگی به تصویر می‌کشد.

برخی از فیلم‌ها مخاطبان خود را برای سفر و مشاهده‌ی جهان اطرافشان تشویق می‌کنند؛ خاطرات موتورسیکلت یکی از آن فیلم‌ها است. این فیلمساز به خوبی زیبایی آمریکای جنوبی را به تصویر می‌کشد و مناظر سبز و خرم و فرهنگ آمریکای جنوبی را به نمایش می‌گذارد. خاطرات موتورسیکلت یک داستان کلاسیک از بلوغ (coming-of-age) است. بازگویی جذاب تجربه‌ای که یکی از چهره‌های تأثیرگذار تاریخ مدرن را شکل می‌دهد. 

۷ – Into the Wild

سفری شاید بی‌انتها به دل طبیعت

فیلم به‌سوی طبیعت وحشی به کارگردانی شان پن و محصول ۲۰۰۷، یک درام زندگی‌نامه‌ای و بیوگرافیک است که آخرین سفر کریستوفر مک‌کندلس، یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی را بازگو می‌کند. او به ماجراجویی در طبیعت وحشی آلاسکا می‌پردازد و سعی می‌کند زنده بماند. امیل هرش نقش مک‌کندلس را بازی می‌کند. یک گروه بزرگ از بازیگران از جمله هال هالبروک، کاترین کینر، کریستن استوارت و وینس وان در این فیلم حضور دارند.

به‌سوی طبیعت وحشی یک ماجراجویی زیبا اما دلخراش و خیره‌کننده از معنای واقعی آزادی است. هرش در نقش مک‌کندلسِ ماجراجو، یک اجرای ناراحت‌کننده و صادقانه ارائه می‌دهد که در لیست بهترین بازی‌های او قرار می‌گیرد. به‌سوی طبیعت وحشی از رومانتیک کردن ماجرای مک‌کندلس خودداری می‌کند و به جای آن، بر تضادهای ذاتی طبیعت و خطرات نادیده گرفتن واقعیت‌ها تمرکز دارد.

۶ – Nebraska

سفر به نبراسکا

فیلم نبراسکا محصول سال ۲۰۱۳، یک کمدی سیاه و سفید است که توسط الکساندر پین ساخته شده. بروس درن با اجرای خود در این فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار می‌شود. این فیلم درباره‌ی وودی، یک مرد خشن از اهالی مونتانا است که برای دریافت جایزه‌ی یک میلیون دلاری در یک مسابقه‌ی بزرگ به سفر طولانی به نبراسکا می‌رود.

نبراسکا یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های سیاه و سفید قرن ۲۱ است؛ یک ادای دین عاشقانه، تند و تیز و بامزه به خانواده و میراث خانوادگی. این فیلم با یکی از بهترین اجراهای بروس درن و یک گروه بازیگران عالی، از جمله جون اسکویب که نامزد جایزه‌ی اسکار شد، همراه است. نبراسکا یک فیلم جاده‌ای احساسی بوده که ثابت می‌کند معنای سفر واقعی در مقصد نهفته است. 

۵ – The Mitchells vs. the Machines

انیمیشن جاده‌ای میچل‌ها در برابر ماشین‌ها

فیلم انیمیشن میچل‌ها در برابر ماشین‌ها محصول ۲۰۲۱ نتفلیکس، یکی از موفقیت‌های بزرگ این سرویس استریمینگ است. داستان فیلم درباره‌ی خانواده‌ی میچل‌ها، یک خانواده‌ی ازهم‌پاشیده است که در طول یک سفر جاده‌ای باید زمین را از شورش ماشین‌ها نجات دهند. فیلم با یک گروه دوبلورهای قوی، از جمله دانی مک‌براید، مایا رودولف و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار اولیویا کلمن، همراه است.

فیلم میچل‌ها در برابر ماشین‌ها یک داستان شیرین و دلگرم‌کننده بوده که برای همه‌ی مخاطبان مناسب است. مانند بهترین فیلم‌های جاده‌ای، از محیط خود برای ارائه‌ی یک نگاه عمیق‌تر به یک مسئله‌ی خاص استفاده می‌کند. این فیلم در مورد رشد و پویایی خانواده و چالش‌های رشد در یک جهان پیشرفته است.

۴ – Almost Famous

تقریبا مشهور در دهه ۷۰

فیلم تقریباً مشهور شاهکار کامرون کرو و محصول سال ۲۰۰۰ است. فیلمی درباره‌ی سفر جاده‌ای با بازیگرانی چون پاتریک فوگیت، بیلی کروداپ و کیت هادسون. این فیلم، یک اثر نیمه‌اتوبیوگرافیک از زندگی اولیه‌ی کرو است. تقریباً مشهور داستان ویلیام میلر، نوجوانی را روایت می‌کند که با یک گروه موسیقی کوچک اما پرانگیزه به تور می‌رود، در حالی که مشغول نوشتن مقاله‌ای درباره‌ی آن‌ها برای مجله‌ی رولینگ استونز است.

تقریباً مشهور یک سفر مسحورکننده به دهه‌ی ۷۰ میلادی است؛ یک کلاسیک مدرن که همه آن را دوست دارند! این فیلم داستان بلوغ و رشد تینیجرها به همراهی شهرت، طمع و جوانی است که با یکی از بهترین موسیقی‌های متن قرن ۲۱ پشتیبانی می‌شود. با حال‌وهوای وسوسه‌کننده و اجرای جادویی، به ویژه از کیت هادسون که نامزد جایزه‌ی اسکار شد، تقریباً مشهور یک سفر جالب به زمانی است که همه چیز به نظر امکان‌پذیر بود. 

۳ – Little Miss Sunshine

استیو کارل دوست‌داشتنی در فیلم لیتل میس سانشاین

فیلم کمدی-تراژدی میس سان‌شاین کوچولو محصول سال ۲۰۰۶، یکی از بهترین گروه بازیگران در دهه‌ی ۲۰۰۰ را دارد. گریگ کینیر، تونی کولت، استیو کارل، آلن آرکین، پل دانو و ابیگیل برسلین در نقش خانواده‌ی هوور حضور دارند. یک خانواده‌ی معیوب و ازکارافتاده که در سفر جاده‌ای برای شرکت دادن دختر کوچکشان، اولیو، در یک مسابقه‌ی زیبایی کودکان، ایفای نقش می‌کنند.

میس سان‌شاین کوچولو یکی از مشهورترین فیلم‌های مستقل سینمای مدرن است. این فیلم کمدی تیز و تند، گزنده و احساسی، یک تصویر طعنه‌آمیز اما محبت‌آمیز از خانواده نشان می‌دهد که با یک فیلمنامه‌ی فوق‌العاده و اجرای بی‌ادعای نامزدان اسکار، آلن آرکین و ابیگیل برسلین، تقویت شده است. 

۲ – Sideways

همه در راه‌های فرعی گیر می‌کنند

پل گیاماتی، توماس هادن چرچ، ساندا اوه، و ویرجینیا مدسن در فیلم کمدی جاده‌ای راه‌های فرعی محصول سال ۲۰۰۴ ساخته‌ی الکساندر پین حضور دارند. داستان حول دو دوست، مایلز، نویسنده‌ی افسرده و جک، بازیگری که دوران اوجش گذشته می‌چرخد. آن‌ها برای جشن ازدواج آینده‌ی جک به سانتا باربارا سفر می‌کنند.

راه‌های فرعی با بهره‌گیری از طنز و هوشمندی خاص الکساندر پین، یک نگاه زیرکانه به میان‌سالگی و بحران‌هایی است که با پا گذاشتن در ابن دوره ظاهر می‌شوند. بازیگران برجسته، به ویژه نامزدهای اسکار توماس هادن چرچ و ویرجینیا مدسن، به موفقیت فیلم کمک کرده‌اند. راه‌های فرعی یکی از آثار متأثرکننده‌ی پین است که نگاهی مفصل به طبیعت انسانی و روابط او دارد. 

۱ – Drive My Car

ماشینم را بران یک فیلم پرمعنا و پرمفهوم جاده‌ای

ماشینم را بران محصول سال ۲۰۲۱، یک فیلم درام جاده‌ای مدرن ساخته‌ی ریوسوکه هاماگوچی است که یکی از شاهکارهای سینمای مدرن به حساب می‌آید. داستان حول رابطه بین یوسوکه کافوکو، یک بازیگر و کارگردان سالخورده و میساکی واتاری، یک زن ۲۰ ساله که او را به عنوان راننده استخدام می‌کند، می‌چرخد. این فیلم بر اساس داستان کوتاه ماشینم را بران از هاروکی موراکامی ساخته شده است. کافوکو پس از مرگ همسرش، تئاتر دایی وانیا را کارگردانی می‌کند و میساکی به عنوان راننده‌ی او استخدام می‌شود. در طول فیلم، کافوکو و میساکی با گذشته‌های دردناک خود روبرو می‌شوند و به تدریج به یکدیگر نزدیک می‌شوند. فیلم با تحسین گسترده‌ی منتقدان روبرو شد و چندین جایزه، از جمله جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان را دریافت کرد. این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه‌ی ۲۰۲۰ و قرن ۲۱ شناخته شده است.

ماشینم را بران یک نگاه عمیق و هوشمندانه به هویت، اندوه و باورها است. اگرچه دقایق طولانی فیلم ممکن است برای برخی از بینندگان دلهره‌آور و کمی خسته‌کننده باشد، اما این فیلم یک تجربه‌ی غنی و اثری است عمیقاً تأثیرگذار و پربار از نمادها و معنای زندگی.

بهترین فیلم‌های ماجراجویی که باید حتما ببینید

فیلم جاده‌‌ای محبوب شما کدام است؟

فیلم‌های جاده‌ای یکی از ژانرهای محبوب سینمایی هستند که محوریت آن‌ها بر سفر و جاده است. این فیلم‌ها به دلیل ترکیب عناصر مختلفی از جمله ماجراجویی، کشف خود، و تعاملات انسانی، جذابیت ویژه‌ای دارند. فیلم‌های جاده‌ای با استفاده از مناظر طبیعی و جاده‌های بی‌انتها، داستان‌هایی عمیق و به یادماندنی روایت می‌کنند که تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند. شما نیز اگر فیلم جاده‌ای موردعلاقه‌ای دارید، حتماً برای ما کامنت کنید.

منبع: Collider


بهترین بازی‌های ورزشی با محمدرضا احمدی | میزگیم فوتبالی


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

پلنگ سیاه در دنیای سینمایی مارول تغییر پیدا خواهد کرد

در وقایع فیلم پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه شخصیت شوری جایگزین برادر خود یعنی پادشاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *