رتبه‌بندی همه شرور‌های پاندای کونگ‌فوکار

بیایید با خودمان روراست باشیم در بیشتر انیمیشن‌های آمریکایی حیوانات ناطق…چطور بگوییم، به‌درد نمی‌خورند، جالب نیستند، اصلا بگویید دوزاری هستند!‌ اما بین همه این‌ها پاندای کونگ‌فوکار مثل الماس می‌درخشد. بخش بزرگی از جذابیت انیمیشن هم مدیون بازی فوق‌العاده جک بلک (Jack Black) در نقش جنگجوی اژدها پو است. دلیل دیگر هم الهام گرفتن از اکشن‌ Wuxia است. جایی‌که CGI سبک آکروباتیک شخصیت‌ها را تکمیل می‌کند و به سازندگان اجازه می‌دهد تا سبک ببر خیزان، اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon) که در سبک وایر فو است را بدون سیم واقعی اجرا کنند.

اما الان می‌خواهیم راجع به چیز دیگری در سری انیمیشن‌های پاندای کونگ‌فو کار صحبت کنیم: شرور‌ها. چهار فیلم تا حالا ساخته شده. در هرکدام از آن‌ها پو با دشمنی جدید روبه‌رو بود. هرکدام از این دشمنان قدرت جدیدی داشتند که پو باید راهی برای غلبه به آن پیدا می‌کرد. به علاوه، در مسیر سفر روحانیش هم جلوتر می‌رفت. همان چیز‌هایی که همیشه در مسیر سفر قهرمان می‌بینیم برای پو هم وجود داشت، البته به سبک هنر‌های رزمی…درنهایت همه‌چیز به اجرای درست بستگی دارد. منظور این نیست که هدف پاندای کونگ‌فوکار پیروزی در مبارزات است اما وجود این المان قطعا تاثیرگذار است. حالا اگر هر چهار پاندای کونگ‌فوکار را کنار هم بگذاریم، کدام آخر می‌شود و کدام‌یکی خودش را به بالای جدول می‌رساند؟

کای – پاندای کونگ‌فوکار ۳

گاو به‌یادنماندنی!

وقتی پاندای کونگ‌فوکار ۳ را می‌دیدید، شرور داستان، یعنی کای، شما را یاد چیزی نینداخت؟ خب به شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises) فکر کنید…حتما این فیلم را دیده‌اید، این فیلم با معرفی بین (Bane) با بازی تام هاردی (Tom Hardy) که ترسناک‌ترین دشمن بتمن بود تاثیر عمیقی به‌جا گذاشت. حالا چرا بین باید یادآور کای باشد؟ خب، کای گاو خیلی بزرگی است که پو دربرابرش خیلی کوچک به‌نظر می‌رسد. از طرفی، قدرت‌های کای باعث می‌شوند که مهارت‌های کونگ‌فو پو بی‌فایده شوند.

کای می‌تواند چی (Chi) را کنترل کند که در اساطیر چینی به‌عنوان انرژی زندگی توصیف شده است. نه تنها می‌تواند از چی استفاده کند، حتی می‌تواند آن را از دیگران بدزدد. او دشمنان شکست‌خورده‌اش را به شکل حباب یشم روی کمربندش دارد و می‌تواند هروقت که بخواهد آن‌ها را به‌عنوان زامبی یشم (jade zombies) آزاد کند.

کای روحی باستانی است. بنابراین مثل جیکوب مارلی (Jacob Marley) دست و پایش در زنجیر است. و در انتهای این زنجیرها، دو تیغه یشمی‌رنگ بسته شده‌اند.
گذشته او با استاد اوگوی و اتفاقات بینشان به‌خوبی مشخص است. اما با این حال، کای برای پو بیشتر یک‌جور مانع است تا حریف یا چیزی‌که دست‌و‌پایش را ببندد. او برای رفتن به سمت شر انگیزه‌ای بیشتر از حرص و طمع ندارد و سفرش به هیچ‌وجه در تضاد با پو نیست.

غم‌انگیز و البته طعنه‌آمیز است که تمام لحظات طنز کای به این مربوط می‌شود که هیچ‌کس او را به یاد نمی‌آورد و آن طرف هم بین شرور‌های پاندای‌ کونگ‌فوکار کمتر از همه به‌یادماندنی است!

آفتاب‌پرست – پاندای کونگ‌فوکار ۳

نه تنها رنگ بلکه قیافه هم عوض می‌کند!

فیلم پاندای کونگ‌فوکار ۴ درباره این است که چطور مردم می‌توانند و باید تغییر کنند. پس واقعا منطقی است که شرور فیلم آفتاب پرست با صداپیشگی ویولا دیویس (Viola Davis) باشد. جادوگری که توانایی گونه خودش در تغییر رنگ را به سطح جدیدی می‌برد و به درجه تغییر شکل می‌رساند. البته موجودی از دسته خزندگان که شرور است و توانایی تغییر شکل هم دارد، آن‌قدر‌ها نوآورانه نیست. به شرور فیلم مردعنکبوتی فکر کنید که او هم استاد تغییر چهره است… یکی از شرور‌های انیمه کیمیاگر تمام فلزی (Fullmetal Alchemist) هم حسادت (Envy) است و البته در پاندا کونگ‌فوکار این آفتاب‌پرست واقعا از حسادت سبز شده!

نقشه آفتاب‌پرست برای این‌که قدرت‌های کونگ‌فو را از استاد‌های پیشین در جهان ارواح بدزدد به نقشه کای شبیه است. با این حال قدرت تغییر شکل او باعث می‌شود یکی از مبتکرانه‌ترین مبارزات پو را روی صفحه نمایش ببینیم، مخصوصا آن‌وقتی که به کیمرایی اژدهاگونه تبدیل می‌شود. اما با همه این حرف‌ها همچنان می‌بینیم قدرت‌هایی که او دزدیده نسبت به قدرت‌های جنگجوی اژدها کم‌رنگ‌تر هستند. نقش او به‌عنوان مادرخوانده بدجنس ژن (Zhen) نیز کمک می‌کند که شخصیتش از کای پررنگ‌تر شود. با این حال، آخر ماجرا این است که آفتاب‌پرست باید به شرور‌های فیلم‌های قبلی تکیه کند تا بتواندتاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

تای لونگ – پاندای کونگ‌فوکار ۱

فرار دراماتیک پلنگ برفی

اولین حریف پو… پلنگی برفی به‌نام تای لونگ (Tai Lung) با بازی یان مک‌شین (Ian McShane)، بهترین داستان و پیش‌زمینه را دارد، شاید همین باعث شده که بین شرور‌های مختلف پاندای کونگ‌فوکار، او بیشتر از همه بتواند به پروپای جنگجوی اژدها بپیچد. لونگ زمانی شاگرد اول استاد شیفو بود، همان استاد پو. اما جاه‌طلبی تای لونگ برای تبدیل شدن به جنگجوی اژدها قلبش را سیاه کرد. وقتی به چیزی‌که فکر می‌کرد حقش است نرسید، از کوره دررفت و در نهایت به‌خاطرش زندانی شد. همین مسیر شخصیتی در فیلم، او را به یکی از غیرقابل حل‌ترین تهدید‌ها تبدیل می‌کند.

اوایل فیلم اول تای خیلی دراماتیک فرار می‌کند. او با ارتش کرگدن‌ها می‌جنگد و حتی خود جاذبه را هم شکست می‌دهد تا آزادیش را به‌دست آورد. بعد پنج آتشین (Furious Five) را هم با ضربات معروف خودش شکست می‌دهد.

لرد شن – پاندا کونگ‌فوکار ۲

طاووس‌ها خطرناک می‌شوند!

طاووس‌ها را دست‌کم نگیرید، مگر این‌که پشت نرده‌های باغ‌وحش باشند! پاندای کونگ‌فوکار ۲ یکی از بهترین‌های این مجموعه است. شاید مهم‌ترین چیزی که این قسمت را بهتر از بقیه می‌کند شرور آن لرد شن با بازی گری اولدمن (Gary Oldman) باشد. شن طاووسی زال است! یعنی سرتاپا سفید است…او به‌عنوان وارث تاج و تخت شهر گونگمن (Gongmen) می‌خواهد از اسرار خانوادگیش در زمینه موشک و متالورژی استفاده کند تا چین را به خاک سیاه بنشاند. پاندای کونگ‌فوکار ۲ هم مثل خیلی از فانتزی‌های حماسی قبل و بعد خودش این سوال را مطرح می‌کند: آیا روح انسان (یا حیوانات سخن‌گو انسان‌نما) می‌تواند در مواجه با سلاح‌های صنعتی قدرت و صلابت خودش را حفظ کند؟

بین شرو‌ر‌های پاندای کنگ‌فوکار، لرد شن بهترین طراحی شخصیت را دارد. برای این‌که حس ترسناک بودن او تشدید شود، منقارش حالتی دارد که انگار پوزخند می‌زند. دو طرف صورتش هم دو پر سیاه می‌بینیم که ادامه ابرو‌هایش هستند و حالتی شوم به او می‌دهند. چنگال‌هایش با صفحاتی فلزی آراسته شده و با چاقویی که لابه‌لای پرهایش مخفی است مبارزه می‌کند. سبک مبارزه او نشان‌دهنده ویژگی‌های حیوانیش است.

اولدمن برای بازی این شخصت از شیدایی شیطانی‌ای استفاده می‌کند که قبل‌تر برای بازی نقش منفی در فیلم لئون حرفه‌ای (Léon The Professional) به ذهنش رسیده بود. البته این‌بار از لهجه بریتانیایی خودش هم کمک می‌گیرد…لهجه‌ای که با شخصیت اشرافی لرد شن همخوانی بیشتری دارد. این شخصیت شرور کاریزماتیک و البته بسیار کم‌تحمل است. معمولا گیج‌بازی‌ها و ناپختگی‌های پو او را سردرگم می‌کند. جدای از این ویژگی خنده‌دار و لحظات شک و تردید شن با مسائلی که با والدینش داشته ترکیب می‌شود جالب است، ولی نهایتا شخصیت او آن‌قدر پست است که نمی‌توان با او همدردی کرد.

لرد شن با پیشگویی مواجه شده است که می‌گوید او به‌ دست قهرمانی به رنگ سفید و سیاه شکست می‌خورد. بنابراین سرنوشت لرد شن هشداری است که می‌گوید نگذارید گذشته‌تان برای آینده شما تصمیم بگیرد.

جمع‌بندی

پاندای کونگ‌فوکار یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های سال‌های اخیر بوده و یکی از فرنچایز‌های انیمیشنی محبوبی است که هنوز درحال پخش است. اصلا پاندا‌ها به خودی خودشان بامزه‌اند و کلی طرفدار دارند، حالا اگر جنگجوی اژدها هم باشند که چه بهتر! اما برای این‌که قصه پاندا جالب و دیدنی باشد به شرور‌هایی که خوب ساخته و پرداخته شده باشند هم نیاز داریم. این شرور‌ها به قهرمان ما کمک می‌کنند تا رشد کنند. پس مهم است که بهترین شرور‌های پاندای کونگ‌فوکار را بشناسیم.

سوالات متداول

  • مهم‌ترین شرور‌های پاندا کونگ‌فوکار کدام‌اند؟ پاندای کونگ‌فوکار در مسیر رشد شخصیتش قصه‌های مختلفی دارد و با شرور‌های مختلفی مواجه می‌شود. اما همه این شرورها به یک اندازه خوب نیستند. از بهترین شرور‌های پاندای کونگ‌فوکار می‌توان به کای، لرد شن و تای لونگ اشاره کرد.
  • بهترین طراحی شخصیت بین شرور‌های پاندا کونگ‌فوکار برای کدام فیلم است؟ بین همه شخصیت‌های شرور می‌توانگفت لرد شن بهترین طراحی را دارد. هم ظاهرش بسیار جالب است و با شخصیت همخوانی دارد و هم بازی گری اولدمن به شخصیت جان داده.

منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کازپلی انیمه Chainsaw Man شخصیت پاور را به دنیای واقعی می‌آورد

مانگا و انیمه Chainsaw Man جزو موفق‌ترین آثار چند سال اخیر بوده که به کمک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *