رتبه‌بندی بهترین بازی‌های جهان باز سگا؛ خاطره‌بازی در جهان بزرگ سگا

وقتی از شروع دنیای گیم صحبت می‌کنیم بازی‌ها بیشتر به صورت مرحله‌ای و یا کاملا خطی بودند. حتی گیم‌هایی که داستان‌های پیچیده داشتند در نهایت به یک صحنه کیل آخر می‌رسیدند و بازی تمام می‌شد، ولی حتی در آن دوران هم بازی‌هایی وجود داشتند که ایده جهان باز داشتند و گیمرها در یک جهان بزرگ رها می‌شدند تا خودشان بازی را کشف کنند. چند نمونه‌ای که می‌توان برای این مدل بازی‌ها مثال زد Elite ،Metroid و Castlevania بودند. در الیت باید بالای کهکشان‌ها پرواز می‌کردید و حتی تجارت می‌کردید و در متروید و کستلوانیا هم باید جهان بزرگ بازی را برای پیدا کردن پاورآپ‌ها و یا بخش‌های مختلف بازی بالا و پایین می‌کردید. در نهایت GTA 3‌ یک شهر بزرگ به گیمرها داد تا بتوانند تا جایی که ممکن است در آن آشوب به پا کنند. سگا هم علاوه بر بازی‌های جذابی مثل تتریس و فانتری استار گیم‌های جهان‌باز جذابی ساخته‌است که در ادامه خواهید دید. بیایید بهترین بازی‌های جهان‌باز سگا را با هم بررسی کنیم.

۷ – Jet Rocket

جت راکت اولین بازی جهان‌باز است

پلتفرم‌ها Electronic Arcade
تاریخ عرضه ۱۹۷۰
توسعه‌دهندگان Sega Production & Engineering Department
ژانرها آرکید، جهان‌باز

همین ابتدای کار باید بگوییم که سگا برای اولین بار ژانر جهان‌باز را وارد دنیای گیم کرد. آن‌ها بازی Jet Rocket را در سال ۱۹۷۰ ساختند و در حقیقت این گیم یک آرکید الکترونیک است و شما در حال راندن یک هواپیما هستید. ماموریت گیمرها در این بازی پیدا کردن مخازن سوخت، سایت‌های موشکی، قلعه‌‌ها و … بود و باید هر چیزی که سر راه‌شان می‌دیدند را منفجر می‌کردند.

هیچ مرحله‌ای وجود نداشت و شما همینطور ادامه می‌دادید و جاهای مختلف را می‌گشتید تا چیزهای جالبی پیدا کنید و به نظر می‌رسد این بازی اصلی هیچ پایانی ندارد. این دقیقا تعریفی است که برای گیم‌های اوپن‌ورلد می‌شناسیم و می‌توان گفت که جت راکت اولین بازی جهان‌بازی است که ساخته شده. در ضمن این بازی به نوعی یک Flight Sim و شبیه‌سازی پرواز جنگنده‌ها است. همه‌چیز هم به صورت نمای اول شخص است. بازی‌هایی مثل Elite و Flotilla و Target Zero به طرز واضحی از این بازی تقلید کرده‌اند.

۱۰ بازی جهان‌باز کوچک با مکانیک‌های جذاب

۶ – Sega 005

جهان‌های متفاوت در دل یک جهان بزرگ

پلتفرم‌ها Electronic Arcade
تاریخ عرضه ۱۹۸۱
توسعه‌دهندگان Sega R&D Japan
ژانرها آرکید، جهان‌باز

بازی ۰۰۵ هم به عنوان اولین بازی ژانر مخفی‌کاری یا Stealth  شناخته می‌شود و در کتاب رکوردهای گینس هم ثبت شده است. این بازی یک استایل جهان‌باز هم دارد و گیمرها به جای اینکه هر بار سراغ یک انبار متفاوت بروند و دزدی کنند یک ساختمان کامل  و بزرگ دارند که باید جاهای مختلف آن را بگردند تا بتوانند در نهایت به اسناد مخفی دست پیدا کنند.

وقتی که گیمرها تمام اسناد مختلف را پیدا می‌کنند باید منتظر یک هلی‌کوپتر بمانند و همچنان در یک استایل مخفی سعی کنند که سوار این هلی‌کوپتر شوند. با توجه به اینکه این گیم یک Open-World Stealth است گیمرها می‌‌توانند هر طور که دوست دارند بازی را جلو ببرند و هیچ روند خاصی برای تمام کردن بازی وجود ندارد. حتی می‌توانستید صرفا وارد یک انبار شوید و از یخچالی که داخل آن است آب بخورید و کمی خستگی در کنید. همه‌چیز با خود شماست.

۵ – Sonic Frontiers

حالا جهان سونیک بزرگتر می‌شود

پلتفرم‌ها PS4 , PS5 , Xbox One , Xbox Series X , Xbox Series S , PC
تاریخ عرضه ۲۰۲۲
توسعه‌دهندگان Sonic Team
ژانرها جهان‌باز، اکشن، ماجراجویی

بعد از بازی ۰۰۵ سگا دوباره به همان مدل بازی خطی و داستان‌های یک‌لایه و مرحله‌ای برگشت. Outrun یکی از این بازی‌ها بود و در آن باید یکی از مسیرها را برای رسیدن به ۵ هدف مشخص انتخاب می‌کردید. این بازی عملا جهان‌باز به حساب نمی‌آید ولی آن‌ها بعدها سراغ سونیک رفتند. سونیک موجودی بود که می‌توانست هر جایی که دلش می‌خواهد برود. آن‌ها چندین ورژن از سونیک ساختند و ۳D Blast و Jam و Unleashed جزو محبوب‌ترین ورژن‌های این گیم هستند ولی همچنان جهان‌باز به حساب نمی‌آمدند.

سونیک فرانتیرز شروع جهان‌باز شدن سونیک بود و حالا این موجود دوست‌‌داشتنی می‌توانست هر جایی که دوست دارد برود و جهان اطرافش را کامل بگردد. مکانیک‌های جدید مبارزه به بازی اضافه شدند و مدل Cyberspace آن هم کاملا حال و هوای جهان‌باز داشت. حالا DLCها هم به بازی اضافه شده بودند و سختی سونیک را هم بیشتر کرده بودند و با یک بازی جهان‌باز فان و در عین حال سخت طرف بودیم.

۴ – Shenmue 2

یاکوزا با استایل ۲۰۰۱

پلتفرم‌ها Dreamcast , PC , PS4 , Xbox (Original) , Xbox 360 , Xbox One
تاریخ عرضه ۲۰۰۱
توسعه‌دهندگان Sega
ژانرها جهان‌باز، اکشن، ماجراجویی

این بازی پر از حرف و حدیث بود و تا مدت‌ها گیمرها را چند دسته کرده بود. بعضی گیمرها‌ آن را خیلی دوست داشتند و بعضی گیمرها هم از آن متنفر بودند. شاید چیزی مثل فورتنایت که هنوز هم بعضی گیمرها از آن متنفرند. با اینکه این بازی کنترل‌های چندان جالبی نداشت و حتی روند جلو رفتن داستان هم متفاوت بود و چنگی به دل نمی‌زد ولی یک بازی انقلابی برای سال ۲۰۰۱ محسوب می‌شد. گیمرها ۲۰ سال منتظر ماندند و در نهایت Shenmue 3 منتشر شد که بیشتر شبیه یک گیم سال ۲۰۰۳ بود تا ۲۰۱۹ و همه را ناامید کرد.

وقتی هنوز یاکوزا مد نبود سگا یک بازی یاکوزایی جذاب ساخته بود که اتفاقا داستان دراماتیک خوبی داشت و بعضی قسمت‌های آن هم استایل آرکید داشت. با این حال جهان بزرگی داشت و می‌توانستید داخل آن بچرخید. شنمیو ۲ بهترین بازی در این سری است و کاراکتر Ryo را دنبال می‌کند که به دنبال انتقام قتل پدرش است و حتی تا هنگ‌کنگ هم می‌رود.

۳ – Lost Judgment

سری جاجمنت با خلاقیت‌های جدید

پلتفرم‌ها PC , PS4 , PS5 , Xbox One , Xbox Series X , Xbox Series S , Amazon Luna
تاریخ عرضه ۲۰۲۱
توسعه‌دهندگان Ryu Ga Gotoku Studio
ژانرها جهان‌باز، اکشن، ماجراجویی

یاکوزا اورجینال، Like a Dragon و همین بازی Shenmue یک دی‌ان‌ای مشترک دارند ولی یک بازی دیگر وجود دارد که با اینکه خیلی شبیه آن‌هاست یک فن‌بیس کاملا متفاوت دارد. جاجمنت طراحی متفاوت‌تری دارد و لاست جاجمنت هم در کل این سری با بقیه فرق دارد. نکته اینجاست که یاکوزا و بعد از آن Infinite Wealth استایل RPG داشتند ولی جاجمنت چیز متفاوتی به گیمرها می‌داد و همین هم باعث شده بود بعضی گیمرها به شدت عاشق این بازی باشند.

لاست جاجمنت بهترین بازی در این سری بوده و دلیل آن هم داستان قدرتمندی است که دارد. می‌توانید در سطح شهر اسکیت‌بورد کنید و مناطق مختلف شهر را ببینید. حتی می‌توانید در مسابقات دوچرخه‌سواری شرکت کنید و یا در تورنمت‌های مبارزه‌ای آن شرکت کنید. می‌توانستید چیزهای مخفی در مپ را پیدا کنید و یا حتی یک سگ را به عنوان حیوان خانگی قبول کنید. همه‌ی چیزهایی که از یک بازی جهان‌باز انتظار داریم در لاست جاجمنت جمع شده‌اند.

۲ – Yakuza O

یاکوزا بعد از سونیک یکی از شاهکارهای سگا است

 

پلتفرم‌ها PS4 , PS3 , Xbox One , PC
تاریخ عرضه ۲۰۱۷
توسعه‌دهندگان Ryu Ga Gotoku Studio
ژانرها جهان‌باز، اکشن، ماجراجویی

نمی‌توان در این لیست از یاکوزا حرفی نزد، احتمالا بعد از عناوین معروفی مثل سونیک، یاکوزا یکی از شاهکارهای فراموش‌نشدنی سگا است. یاکوزا ۳ نسبت به یاکوزا ۴ کمی خشک‌تر است و یاکوزا ۵ و ۶ هم چندان چنگی به دل نمی‌زنند و با اینکه بعدها گیم‌پلی یاکوزا ۶ هم بهبود پیدا کرد ولی همچنان از حال و هوای یاکوزاهای اول دور بودند. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ شاهد Yakuza O بودیم. جایی که با قهرمانی به اسم Kazuma آشنا شدیم و اینجا یک نقطه تعیین‌کننده برای کل فرنچایز بود.

داستان بازی فوق‌العاده است و دهه ۸۰ میلادی ژاپن به زیبایی از کار درآمده است. حتی بدون اینکه داستان بازی را جلو ببرید می‌توانید از قدم زدن در ژاپن لذت ببرید. زیرداستان‌های آن هم جذاب هستند و حتی می‌توانید استایل‌های مختلف را امتحان کنید. مینی‌گیم‌ها و لوکیشن‌های مختلفی که می‌توانید به آن سر بزنید هم جزو نقاط درخشان این بازی هستند.

۱ – Jet Set Radio Future

فرهنگ پاپ در دل یک بازی اسکیت‌بورد

پلتفرم‌ها Xbox
تاریخ عرضه ۲۰۰۲
توسعه‌دهندگان Smilebit
ژانرها جهان‌باز، ورزشی

با اینکه سهام Shenmue کاملا افت کرده‌اند ولی سهام Jet Set Radio هنوز از سال ۲۰۰۲ ثابت باقی مانده‌اند و یکی از دلایل آن هم دیدگاه‌های ضدسرمایه‌داری در فایت کلاب و به طور کلی دنیای جذاب هیپ‌هاپ و مخصوصا یک بازی جذاب به نام PaRappa the Rapper است که در ادامه این گیم ساخته شدند. در این بازی شما یک اسکیتر هستید و می‌توانید در شهر بچرخید و در نقاط مختلف شهر گرافیتی و یا طرح‌های عجیب بکشید. اگر اسپری رنگ‌تان تمام شد یا انرژی‌تان به آخر رسید باید به دنبال قوطی رنگ باشید و اسپری‌های مختلف را پیدا کنید.

این بازی به صورت انحصاری برای ایکس‌باکس ساخته شده بود و دنیای جهان‌باز و بدون محدودیت آن خیلی از گیمرها را شیفته خودش کرد. در تمام طول بازی هم چیزهای مختلفی مخفی شده بودند و باید سکشن‌های مختلف بازی را می‌گشتید تا بتوانید این عناصر مخفی را پیدا کنید. راستی ورژن جدید آن هم در راه است و احتمالا به زودی شاهد یک دنباله برای این بازی باشیم. به نظر می‌‌رسد ۲۲ سال زمان خوبی برای انتظار باشد.

بهترین گیم‌های جهان‌باز با داستان‌های چندشاخه

شما کدام بازی‌های سگا را بیشتر دوست داشتید؟

در این لیست فقط بهترین بازی‌های جهان‌باز سگا را بررسی کردیم ولی می‌دانید که سگا بیشتر از ۴۰ ویدیو گیم جذاب دارد که احتمالا خیلی از آن‌ها را می‌شناسید، جزو برندهای قدیمی دنیای گیم است و تمام نسل‌ها با آن خاطره دارند. حالا به نظر شما بهترین بازی سگا کدام است؟ از لیست بالا کدام بازی را بیشتر دوست داشتید؟ حتما در کامنت‌ها برای ما بنویسید.


بهترین بازی‌های تاریخ پلی استیشن که می‌تونید روی موبایل بازی کنید




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ویدیوی جدیدی از گیم‌پلی Black Myth: Wukong منتشر شد

رسانه‌های معتبر گیمینیگ، ویدیوهای جدیدی از گیم‌پلی عنوان مورد انتظار Black Myth: Wukong به اشتراک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *