راهنمای خرید قایق بادی برای عاشقان ورزش‌های آبی • دیجی‌کالا مگ

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که در فصل تابستان در رودخانه و دریا و دریاچه با قایق بادی تفریح می‌کنند، خواندن این مطلب از دیجی‌کالا مگ را از دست ندهید. در این راهنمای خرید ۹ نکته‌ی مهم برای خرید قایق بادی را به شما می‌گوییم؛ ۹ نکته‌ای که می‌تواند به شما کمک کند بهترین قایق را انتخاب کنید. پس اگر آماده هستید با هم شروع می‌کنیم.

نکات پیش‌نیاز راهنمای خرید قایق بادی

قبل از خرید قایق بادی ابتدا باید هدف از خریدتان را مشخص کنید. یعنی ببینید که قرار است از آن استفاده‌ی تفریحی داشته باشید یا به صورت جدی می‌خواهید به ورزش‌های آبی بپردازید. بر اساس نوع استفاده، شکل و ظرفیت و موتور آن را تعیین کنید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین اگر به صورت تفریحی در دریا قایقرانی می‌کنید، خرید یک قایق بادی می‌تواند مزایای زیادی در اختیار شما قرار دهد.

مزایای استفاده از قایق بادی

  • به راحتی می‌توانید آن را تخلیه کنید و در فضاهای کوچک قرار بدهید.
  • خیلی راحت در دریا قابل استفاده هستند.
  • عملکرد عالی دارند.
  • مقرون به صرفه هستند.

همانطور که گفتیم برای انتخاب قایق، بعد از مشخص کردن هدفتان از خرید، باید نکاتی را بررسی کنید که در زیر به صورت خلاصه به آن‌ها اشاره شده و در این راهنمای خرید قایق بادی قرار است درباره‌شان صحبت کنیم.

نکات مهمِ راهنمای خرید قایق بادی

  • هدف از استفاده
  • اندازه و ظرفیت
  • شکل بدنه و کیل
  • مواد استفاده شده در ساخت قایق
  • ویژگی‌ها و گواهینامه‌های ایمنی
  • موتور قایق و سرعت آن
  • قابلیت ذخیره‌سازی و حمل
  • لوازم جانبی و امکان سفارشی سازی
  • هزینه

توجه به این عوامل می‌تواند خرید آگاهانه‌تری را برای شما به همراه داشته باشد و کمک کند که از قایقرانی لذت بیشتری ببرید.

۱,۹۹۶,۰۰۰

تومان

نکته‌ی اول راهنمای خرید قایق بادی: هدف از استفاده

در اولین قدم باید تعیین کنید که استفاده‌ی شما تفریحی است یا حرفه‌ای. کاربردهای تفریحی و حرفه‌ای قایق‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند. استفاده‌ی تفریحی معمولا شامل فعالیت‌هایی مثل ماهیگیری، کمپینگ و گشت‌وگذار است اما استفاده‌ها حرفه‌ای شامل فعالیت‌هایی مثل جست‌وجو و نجات گارد ساحلی، گشت‌زنی‌های ساحلی و عملیات نظامی می‌شود. قایق‌های بادی نسبت به قایق‌های فایبرگلاس سنتی مزایای بیشتری دارند که در بخش قبل به مهم‌ترین مزایای آن‌ها اشاره کردیم.

اگر برای استفاده‌ی تفریحی به دنبال قایق بادی هستید بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که دوام بالا، قابلیت حمل آسان و قیمت مناسب دارند. ترکیب این سه ویژگی می‌تواند نتیجه‌ی خوبی داشته باشد. فقط به یاد داشته باشید که نمی‌توانید از قایق‌های بادی توقع سرعت بالا داشته باشید اما می‌توانید مطمئن باشید که تجربه‌ای عالی و لذت‌بخش در اختیار شما قرار می‌دهد. برای فعالیت‌های حرفه‌ای هم به دنبال قایق‌هایی با سیستم‌های مانور و فرمان پیشرفته، شکل‌های بدنه‌ با طراحی بهینه و همچنین ویژگی‌های عملکردی خاص بگردید. این قایق‌ها باید چابکی و اطمینان بالا را در سخت‌ترین شرایط در اختیار شما قرار دهند.

نکته‌ی دوم راهنمای خرید قایق بادی: اندازه و ظرفیت

ابعاد و ظرفیت قایقی که می‌خرید به تعداد سرنشین‌ها، مقدار وسایلی که به همراه دارید، فعالیتی که در نظر دارید انجام بدهید و میزان راحتی و ایمنی مورد نظرتان بستگی دارد. این نکته را هم به خاطر بسپارید که قایق‌های کوچک‌تر مانورپذیری بهتری دارند و قایق‌های بزرگتر پایداری بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. بدنه‌های بادی هم برای سرنشین‌ها راحت‌تر هستند اما نمی‌توانید از آن‌ها در آب‌های متلاطم استفاده کنید چون در این شرایط ثبات بالایی ندارند.

نکته‌ی سوم راهنمای خرید قایق بادی: شکل بدنه و کیل

طراحی بدنه و انتخاب کیل (تیر حمال اصلی کف قایق) می‌تواند به طور قابل توجهی بر پایداری، مانورپذیری و عملکرد کلی قایق تاثیر داشته باشد. شکل بدنه‌ی قایق‌های بادی به سه دسته ی تخت، V و Deep V تقسیم می‌شوند.

  • قایق‌های با بدنه‌ی V شکل برای افزایش حداکثر سرعت، سرعت پایدار، جهت دهی بهتر و بهبود قابلیت‌های برش موج بهترین انتخاب هستند. این قایق‌ها فضای داخلی کمی دارند.
  • قایق‌های با بدنه‌ی تخت پایداری بالایی دارند و بهترین گزینه برای قایقرانی در آب‌های آرام هستند. پس اگر به دنبال قایقی برای ماهیگیری یا گشت‌وگذار در دریاچه و رودخانه‌ یآرام می‌گردید این گزینه برای شما مناسب است.
  • قایق‌های با بدنه‌ی Deep V بهترین عملکرد را در آب‌های متلاطم از خود نشان می‌دهند. شکل ظاهری قایق به قطع کردن امواج و کاهش تاثیر آن‌ها بر قایق و سرنشین‌ها کمک می‌کند. پس اگر هدف شما از خرید قایق عملیات جست‌وجو و نجات، فعالیت‌هی نظامی یا فعالیت‌هایی است که به سرعت، ثبات و کنترل بالا در آب‌های متلاطم نیاز دارد حتما به سراغ این گزینه بروید.

همانطور که گفتیم، کیل یک قایق بادی نقش اساسی در مانورپذیری، پایداری و عملکرد کلی آن دارد. قایق‌ها در این مبحث به سه دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند.

  • قایق بادی بدون کیل عملکرد دینامیکی ندارد و فقط برای استفاده‌ی تفریحی، آن هم در آب‌های آرام، که نیازی به سرعت و عملکرد ندارد، مناسب است.
  • قایق بادی با کیل بادی پایداری مناسبی می‌دهد و می‌توانید از قایق در آب‌وهوای کمی متلاطم استفاده کنید. تعادل و عملکرد این قایق‌ها برای فعالیت‌های تفریحی مناسب است.
  • قایق‌های بادی با کیل سخت قابلیت استفاده در آب‌های متلاطم را دارند. کیل سخت معمولا از چوب یا کاپوزیت ساخته می‌شود که ثبات جهت و سرعت قایق را افزایش می‌دهد.

۱,۹۹۶,۰۰۰

تومان

نکته‌ی چهارم راهنمای خرید قایق بادی: مواد استفاده شده در ساخت قایق

مواد اولیه‌ای که در ساخت بدنه‌ی قایق به کار می‌رود تاثیر مستقیم بر دوام، فرآیند نگهداری و ایجاد تجربه‌ی سفر با قایق دارد. PVC و Hypalon دو ماده‌ای هستد که قایق‌های بادی از آن‌ها ساخته می‌شوند. البته استفاده از PVC بسیار بیشتر از هیپالون است. هر دو از نظر وزن و قابلیت حمل مزایای بسیار بیشتری نسبت به قایق‌های سنتی با بدنه‌ی فایبرگلاس دارند و ویژگی‌های هر کدام بر عملکرد، دوام و کاربرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

PVC

این ماده به سبک و ارزان بودن شهرت دارد و همین موضوع آن را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای قایقران‌های تفریحی تبدیل کرده است. اما در کنار این مزایا باید بدانید که رنگ آن با اشعه‌ی فرا بنفش خورشید تغییر می‌کند و حتی ممکن است بدنه آسیب ببیند. پس باید به خوبی از آن نگهداری کنید.

Hypalon

مقاومت این ماده در برابر عوامل محیطی، از جمله اشعه UV، و همچنین مواد شیمیایی بالا است. گران‌تر و سنگین‌تر از PVC است اما نگهداری بسیار آسانی دارد و اگر مشکل بودجه ندارید، می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

نکته‌ی پنجم راهنمای خرید قایق بادی: ویژگی‌ها و گواهینامه‌های ایمنی

ایمنی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب قایق بادی است. در زمان خرید حتما دقت کنید که سوپاپ‌های ایمنی روی قایق قرار داشته باشند. سوپاپ‌های ایمنی برای کاهش فشار ناشی از تورم بیش از حد هوا داخل قایق کاربرد دارد. این تورم در اثر تابش نور خورشید ایجاد می‌شود و اگر تخلیه نشود باعث ترکیدن یا آسیب دیدن بخشی از قایق می‌شود.

طناب ایمنی گزینه‌ی بعدی است که باید به آن دقت کنید. این طناب در سرتاسر دور بدنه‌ی قایق بسته شده است و اگر سرنشین‌ها به هر دلیلی از قایق به داخل آب بیفتند، می‌توانند با گرفتن آن طناب خود را نجات دهند. این طناب نقش موثری در جلوگیری از غرق شدن افراد دارد.

بندها یا تسمه‌های محیطی گزینه‌ی مهم بعدی در تامین ایمنی قایق است. این تسمه‌ها دور تا دور قایق بسته می‌شوند و به عنوان یک وسیله ی اضافی، به بستن و ثابت نگه داشتن قایق در اسکله یا ساحل کمک می‌کند. همچنین ثبات و امنیت بیشتری در زمان سوار شدن برای شما ایجاد می‌کند.

آخرین مورد همه اتاقک‌های هوا هستند. محفظه‌ها یا اتاقک‌های هوا با هدف جلوگیری از غرق شدن قایق بادی در اثر سوراخ شدن ساخته شده‌اند و می‌توانند در شرایط اضطراری و آسیب‌دیدگی قایق را به صورت ایمن روی آب نگه دارد و ایمنی سرنشین‌ها را افزایش دهد.

این موضوع را هم فراموش نکنید که قایق انتخابی شما باید گواهینامه‌های لازم مثل NMMA (انجمن ملی تولیدکنندگان دریایی) و گواهینامه‌ی CE (جواز فروش قایق در اروپا) را داشته باشد.

نکته‌ی ششم راهنمای خرید قایق بادی: موتور قایق و سرعت آن

انتخاب موتور قایق و سرعت آن به عوامل زیر بستگی دارد:

  • وزن و اندازه
  • ظرفیت
  • نوع موتور
  • سرعت باد
  • شرایط آب

انتخاب یک قایق بادی با موتور عالی می‌تواند سفر و قایقرانی را برای شما آسان‌تر و سریع‌تر کند. همیشه قبل از تصمیم‌گیری در مورد نوع موتور قایق بادی، نیاز خود را به خوبی بشناسید. سپس با توجه به نیازی که از قایق دارید، موتورها را بررسی کنید و توضیحات مربوط به آن را بخوانید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۱,۹۹۶,۰۰۰

تومان

نکته‌ی هفتم راهنمای خرید قایق بادی: قابلیت ذخیره‌سازی و حمل

قابلیت ذخیره‌سازی و حمل بار از موضوعات کلیدی است که در هنگام خرید قایق بادی باید به آن توجه کنید. قایق‌های بادی معمولا به راحتی با ماشین حمل می‌شوند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند. پس به راحتی می‌توانید آن با را خودتان به مقصدهای مختلف ببرید. وقتی هم که به خانه برگشتید می‌توانید آن را در گوشه‌ی انباری قرار دهید. پس به دنبال گزینه‌ای باشید که این راحتی را برای شما فراهم می‌کند.

نکته‌ی هشتم راهنمای خرید قایق بادی: لوازم جانبی و امکان سفارشی سازی

در زمان خرید بررسی کنید که می‌توانید به قایق خود لوازم اضافه‌ی دیگری مثل کفپوش و میله‌ی نگهدارنده یا صندلی‌ اضافه کنید یا خیر. همچنین مطمئن شوید که لوازم جانبی آن در بازار موجود باشد. اگر بررسی در هر دو بخش موفقیت‌آمیز بود، پس قایق مناسبی را انتخاب کرده‌اید.

نکته‌ی نهم راهنمای خرید قایق بادی: هزینه

وقتی صحبت از هزینه می‌شود فقط نباید قیمت خرید قایق را در نظر بگیرید، بلکه موارد زیر هم جزو هزینه‌های قایق محسوب می‌شوند:

  • وسایل جانبی
  • ابزار ایمنی ضروری
  • لوازم جانبی قایق
  • نگهداری و تعمیرات

تمام این عوامل بر قیمت تمام شده‌ی قایق موثر هستند. به صورت کلی مدل‌های کوچک‌تر مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و می‌توانید به راحتی تمام ویژگی‌های مورد نظر خود را در یک مدل کوچک پیدا کرده یا اجرا کنید.

مرور کلی

عوامل زیادی وجود دارند که باید قبل از خرید یک قایق بادی در نظر بگیرید. اما مهم‌ترینِ آن‌ها مشخص کردن هدف اصلی از خرید قایق است. در این راهنما به صورت کامل و با جزئیات درباره‌ی تمام عوامل مهم در خرید قایق صحبت کردیم.

منبع: navigatorboat

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

در یک قایق بادی به دنبال چه چیزی باشیم؟

در زمان انتخاب یک قایق بادی، ویژگی‌های ایمنی و پایداری مثل گواهینامه‌ها، مواد مقاوم در برابر سوراخ شدن، محفظه‌های هوای متعدد، خوطط محیطی و سوپاپ‌های ایمنی را در اولویت قرار دهید. همچنین به بخش اساسی قایق، یعنی کیل، به طور ویژه دقت کنید.

طول عمر یک قایق بادی چقدر است؟

میانگین طول عمر یک قایق بادی ۱۰ تا ۱۵ سال است. البته این مدت زمان با توجه به نوع استفاده و عوامل محیطی کمتر یا بیشتر هم می‌شود.

چگونه بفهمیم یک قایق بادی PVC است یا هایپالون؟

برای این کار باید قسمت کوچکی از بدنه را سنباده بکشید. اگر خراشیده نشد و تغییر رنگ نداد و همچنان براق ماند، PVC است. اگر سریع کدر شد و گرد و غباری در اثر سنباده کاری روی آن باقی ماند، هایپالون است.

انواع اصلی قایق‌های بادی کدامند؟

قایق‌های بادی انواع مختلفی دارند مثل مدل‌های موتوری، قایق‌های بادی سفت و سخت (RIB) و قایق‌های بادی تونلی.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین ساعت های طرح اپل واچ و اپل واچ اولترا

ساعت‌های اپل واچ کیفیت و ویژگی‌های کاربردی خوبی را ارائه می‌دهند؛ اما در کنار کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *