راهنمای خرید بهترین ضدآفتاب مینرال و نحوه‌ی استفاده از آن

اگر قصد دارید زمانی از روز را زیر نور خورشید بگذرانید، باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. این محصول در ۲ نوع شیمیایی و مینرال تولید می‌شود. این مقاله از دیجی‌کالا مگ به معرفی بهترین ضدآفتاب مینرال و نحوه‌ی استفاده از آن اختصاص دارد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

ضدآفتاب مینرال چیست؟

ضد‌آفتاب مینرال که به آن ضدآفتاب فیزیکال هم می‌گویند، در برابر نور خورشید مثل یک سپر عمل می‌کند؛ به این معنی که سطح پوست را می‌پوشاند و اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را از روی آن منعکس و پراکنده می‌کند. بنابراین نور خورشید به داخل پوست نفوذ نمی‌کند و باعث آسیب آن نمی‌شود.

ضدآفتاب‌ مینرال اغلب از ۲ ماده‌ی اصلی به‌نام دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی (زینک اکساید) تشکیل می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۲۰۱۹ استفاده از این مواد را برای تولید بهترین کرم‌های ضدآفتاب بی‌خطر و ایمن اعلام کرد.

ترکیبات کرم ضدآفتاب مینرال با کرم‌ ضدآفتاب شیمیایی متفاوت است. چرا که برای تولید ضدآفتاب شیمیایی معمولا از آزوبنزون، اکتیسالات و… استفاده می‌شود. این ۲ محصول تفاوت‌های دیگری هم دارند. به‌عنوان مثال، ضدآفتاب شیمیایی به‌راحتی روی پوست می‌نشیند و اثرات خود را با جذب اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید اعمال می‌کند. اما ضدآفتاب مینرال جذب پوست نمی‌شود و بقایای سفید‌رنگ بیشتری از خود به‌جا می‌گذارد. درنتیجه، همان‌طور که گفته شد مثل یک سپر مانع نفوذ نور خورشید می‌شود.

فواید استفاده از بهترین ضدآفتاب مینرال

تاثیر ضدآفتاب مینرال به‌محض مالیدن آن روی پوست شروع می‌شود، در حالی که ضدآفتاب شیمیایی تقریبا به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا اثرات خود را اعمال کند. از سوی دیگر، مشخص شده است که ترکیبات ضدآفتاب مینرال برای پوست مفیدند. این محصول حاوی یک ماده‌ی فعال به‌نام اکسید روی است که مطالعات حیوانی نشان داده‌اند خواص ضدباکتریایی دارد.

از سایر مزایای استفاده از بهترین کرم ضدآفتاب مینرال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. از آسیب‌دیدگی پوست پیشگیری می‌کند

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. به‌عنوان مثال، از کمبود ویتامین D جلوگیری می‌کند و برای تنظیم خلق و خو و ریتم شبانه‌روزی (ساعت درونی بدن) مفید است. با این حال، زیاده‌روی در انجام این کار با آسیب‌دیگی پوست همراه است. اینجاست که اهمیت استفاده از کرم ضدآفتاب مینرال مشخص می‌شود. چون مواد معدنی موجود در این محصول از جمله اکسید روی از پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کنند.

۲. علائم پیری را کاهش می‌دهد

کرم ضدآفتاب مینرال جلوی ایجاد چین‌و‌چروک و لکه‌های تیره را در پوست می‌گیرد. از سوی دیگر، سنتز کلاژن را بهبود می‌بخشد. کلاژن یک نوع پروتئین است که به حفظ ظاهر جوان پوست کمک می‌کند. بدن برای سنتز کلاژن به روی و سایر مواد معدنی کمیاب نیاز دارد.

۳. به‌راحتی جذب پوست نمی‌شود

بهترین ضدآفتاب مینرال حاوی موادی است که روی سطح پوست قرار می‌گیرند و اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید را منعکس می‌کنند. این مواد به‌راحتی جذب پوست نمی‌شوند و به همین دلیل نمی‌توانند وارد جریان خون شوند یا به بدن آسیب برسانند. همین موضوع باعث شده است که ضدآفتاب مینرال لقب ضدآفتاب مناسب بارداری را از آن خود کند.

۴. برای پوست‌های حساس یا مستعد آکنه مناسب است

ضدآفتاب‌های مینرال معمولا توسط افرادی که پوست حساس دارند به‌خوبی تحمل می‌شوند. آن‌ها کمتر از ضدآفتاب‌های شیمیایی در تحریک پوست یا بروز واکنش‌های آلرژیک نقش دارند. همچنین از آنجا که فاقد مواد شیمیایی هستند، برای پوست حساس کودکان گزینه‌ی خوبی به شمار می‌روند.

ضدآفتاب مینرال برای پوست‌های مستعد آکنه هم مناسب است. چون فاقد مواد کومدوژنیک است، به داخل پوست نفوذ نمی‌کند و  منافذ آن را نمی‌بندد. بنابراین اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، می‌توانید بدون نگرانی از این محصول استفاده کنید.

معایب استفاده از ضدآفتاب مینرال

ضدآفتاب مینرال مانند هر محصول دیگری ممکن است معایبی هم داشته باشد که باید از آن‌ها آگاه باشید. به‌عنوان مثال:

  • سنگین‌تر از ضدآفتاب شیمیایی است. استفاده از آن هم دشوارتر است.
  • مثل یک گچ سفید روی پوست باقی می‌ماند. این مشکل به‌خصوص در کسانی دیده می‌شود که رنگ پوست‌شان تیره‌تر است. البته امروزه استفاده از فرمولاسیون جدید احتمال بروز این مشکل را به حداقل رسانده است.
  • گاهی‌اوقات روی لباس ایجاد لکه می‌کند. همچنین هنگام تماس با آب یا عرق به‌راحتی از روی پوست شسته می‌شود.
  • ممکن است ترکیبات به‌کاررفته در این محصول در بعضی از افراد باعث آلرژی ‌شود. کسانی که به ترکیبات ضدآفتاب مینرال حساسیت دارند، باید با متخصص پوست در مورد جایگزین‌های مناسب صحبت کنند.

به یاد داشته باشید که ضدآفتاب نباید اولین خط دفاعی شما در برابر نور خورشید باشد. چرا که اجتناب از مواجهه طولانی‌مدت با نور خورشید (به‌خصوص بین ساعت ۱۰‌ صبح تا سه بعد از ظهر)، پوشیدن لباس‌ آستین‌بلند و کلاه‌ لبه‌دار و پناه بردن به سایه اقدام بهتری محسوب می‌شود.

نکات مهم برای انتخاب بهترین ضدآفتاب مینرال

این روزها ضدآفتاب‌های مختلفی از جمله کرم ضدآفتاب سینره، کرم ضدآفتاب ساین اسکین و… در بازار وجود دارد که این تنوع می‌تواند باعث سردرگمی شما شود. برای اینکه محصول مناسب را راحت‌تر انتخاب کنید، توصیه می‌کنیم فاکتورهای زیر را در نظر بگیرید:

۱. SPF ضدآفتاب

وقتی از SPF صحبت به میان می‌آید، اکثر متخصصان بر اهمیت استفاده از ضدآفتاب با SPF 30 یا بالاتر تاکید می‌کنند. در صورت استفاده‌ی صحیح، چنین ضدآفتابی می‌تواند از پوست شما در برابر ۹۷ درصد پرتوهای نور خورشید محافظت کند. این در حالی است که ضدآفتاب با ۱۵ SPF فقط ۹۳ درصد اشعه‌های ساطع‌شده از خورشید را مسدود می‌کند.

از سوی دیگر، خرید ضدآفتاب با SPF بسیار بالا هم توصیه نمی‌شود. چون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اثربخشی ضدآفتاب‌ با SPF بالاتر از ۵۰ از ضدآفتابی که SPF‌ آن‌ بین ۳۰ تا ۵۰ است، بیشتر نیست.

۲. طیف گسترده بودن ضدآفتاب

اصطلاح طیف گسترده نشان می‌دهد که ضدآفتاب می‌تواند از پوست شما در برابر هر ۲ نوع اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش یعنی نوع A و نوع B محافظت کند. UVA باعث پیری پوست می‌شود، در حالی که UVB احتمال آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهد. البته هر ۲ نوع اشعه در ابتلا به سرطان پوست نقش دارند.

۳. مقاومت ضدآفتاب در برابر آب

اگر زیاد عرق می‌کنید یا زمان زیادی از وقت خود را در استخر می‌گذرانید، باید از ضدآفتاب‌های مقاوم در برابر آب استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که میزان مقاومت ضدآفتاب‌های مختلف از برندی به برند دیگر متفاوت است. بنابراین برچسب محصول را به‌دقت بخوانید تا متوجه شوید که در صورت تماس با آب باید بعد از چه مدت زمانی دوباره روی پوست خود ضدآفتاب بمالید.

نحوه‌ی استفاده از بهترین ضدآفتاب مینرال

مهم نیست که از ضدآفتاب درماتیپیک، ضدآفتاب پریم یا چه نوع ضدآفتاب دیگری استفاده می‌کنید. در هر صورت، برای اینکه بیشترین بهره را از کرم ضدآفتاب ببرید باید به نکات زیر عمل کنید:

  • ضدآفتاب مینرال برخلاف ضدآفتاب شیمیایی به‌سرعت اثرات خود را اعمال می‌کند. با این حال، بهتر است آن را ۳۰ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل روی پوست بمالید.
  • از ضدآفتاب سخاوتمندانه استفاده کنید و آن را به اندازه‌ی کافی روی پوست خود بمالید. مراقب باشید که قسمت‌های حساس بدن مثل بالای گوش، پشت گردن، روی پاها و… را فراموش نکنید.
  • کرم ضدآفتاب را به‌طور یکنواخت روی پوست خود پخش کنید.
  • هر ۲ ساعت یک‌بار ضدآفتاب خود را تمدید کنید. همچنین بعد از هر بار عرق کردن یا تماس با آب دوباره ضدآفتاب بزنید.

معرفی بهترین ضدآفتاب فیزیکی (مینرال)

اکنون که با ضدآفتاب مینرال و نقش آن در پیشگیری از مشکلات پوستی آشنا شدید، باید در مورد برندهای مختلف این محصول اطلاعات کسب کنید. در ادامه شما را با تعداد از بهترین کرم‌های ضدآفتاب موجود در بازار آشنا می‌کنیم.

۱. بهترین ضدآفتاب‌های مینرال خارجی

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان خارجی ضدآفتاب‌ مینرال باکیفیت تولید می‌کنند. هنگامی که از بهترین ضدآفتاب مینرال خارجی صحبت به میان می‌آید، می‌توان از برند الارو، اون و اوردینری نام برد.

۲. بهترین ضدآفتاب مینرال ایرانی

علاوه بر شرکت‌های خارجی، شرکت‌های ایرانی هم اقدام به تولید ضدآفتاب مینرال کرده‌اند. از بهترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی این محصول می‌توان به مای، سان سیف، آردن سولاریس و هیدرودرم اشاره کرد.

کلام پایانی

ضدآفتاب‌ها به ۲ دسته‌ی شیمیایی و مینرال تقسیم می‌شوند. هر ۲ نوع محصول برای حفظ سلامت پوست مفیدند. اما ضدآفتاب مینرال برای کودکان، زنان باردار و کسانی که پوست حساس یا مستعد آکنه دارند گزینه‌ی مناسب‌تری به شمار می‌رود.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: draxe, stylecraze, byrdie

نوشته راهنمای خرید بهترین ضدآفتاب مینرال و نحوه‌ی استفاده از آن اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین ساعت های مچی ضد آب زنانه و مردانه

یکی از ویژگی‌های قابل توجهی که هنگام خرید ساعت برای اکثر افراد اهمیت دارد قابلیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *