راهنمای جامع بازی Deadlock؛ چگونه حرفه‌ای شویم؟

ددلاک، هیرو شوتر جدید شرکت Valve، بازی‌ای در سبک موبا (مانند دوتا) است که خود را در قالب یک شوتر سوم شخص ارائه می‌دهد. در هر دست، دو تیم متشکل از شش بازیکن برای به دست گرفتن مناطق، جمع‌آوری قدرت و سپس خراب کردن ساختمان‌های تیم حریف تا رسیدن به Patron آن‌ها و در نهایت پیروزی، رقابت می‌کنند. چه شما بازیکنی با سابقه در موبا باشید و چه یک تازه‌وارد نه چندان خوب، در ادامه ویجیاتو نکاتی را مطرح کرده تا حداقل باری اضافه بر روی دوش تیم خود نباشید. با راهنمای بازی Deadlock همراه باشید.

چگونه به Deadlock دسترسی پیدا کنیم؟

ددلاک در حال حاضر در حالت Closed Playtesting قرار دارد و شما فقط در صورت دریافت دعوتنامه می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. اگر دوستی دارید که از قبل وارد بازی شده، می‌توانید از او برای ارسال دعوتنامه درخواست کنید. فراموش نکنید که حتما باید در لیست دوستان استیم آن شخص قرار داشته باشید.

حواستان باشد که اگر کسی که شما را دعوت کرده بخاطر استفاده از چیت بن شود، شما نیز به همین علت بن می‌شوید. برای دریافت اطلاعات کامل نحوه‌ی دسترسی به Deadlock به مقاله‌ی لینک شده مراجعه کنید.

چگونه ددلاک را درست بازی کنیم؟

ابتدا باید بگوییم که دِدلاک پروژه‌ای در حال ساخت است و به همین دلیل با آپدیت‌های فراوان مدام دچار تغییرات بنیادین می‌شود. راهنمایی ما شاید در به روز رسانی‌های آینده دچار تغییر شود.

موبا چیست؟

تفاوت اصلی موبا با هیرو شوترهایی مانند اورواچ آن است که شخصیت‌ها همگی با کمترین قدرت کار را آغاز می‌کنند و سپس با جمع کردن منابع مختلف و کامل کردن آبجکتیو‌ها قوی و قوی‌تر می‌شوند. شما انتخاب می‌کنید که چگونه منابعی که بدست آوردید را خرج کنید، در نتیجه استراتژی در نحوه‌ی قوی‌تر کردن شخصیت و نحوه‌ی جایگیری در نقشه وجود دارد. می‌توانید با تیم خود همراه شده و به دفاع یا حمله کردن به آبجکتیو‌ها بپردازید و یا می‌توانید تنها به سراغ جمع‌آوری منابع بروید.

آشنایی با پایه و اساس بازی

برای پیروزی در هر دست از ددلاک، باید سازه‌های دفاعی دشمن را نابود کرده، وارد بِیس آن‌ها شده و با کشتن Patron (یک گوی که صورتی دارد) آن‌ها پیروز شوید.

  • صدای مرموزی که در طول بازی با شما صحبت می‌کند، Patron تیمتان است که باید به هر قیمتی که شده از او دفاع کنید.

نقشه به صورت افقی متقارن است و به چهار خط که بین بیس شما و دشمن قرار دارند تقسیم می‌شود.

  • هر خط توسط تعدادی برج با نوار سلامتی بالا محافظت می‌شود و در هرکدام گروه یا همان موجی (Wave) از هم‌تیمی‌های NPC حضور دارند که هر از چند گاهی دوباره اسپاون شده، در خطی که هستند حرکت می‌کنند و به دشمنانی که در مسیرشان قرار دارند حمله می‌کنند.

شکست دادن نیرو‌های حریف به شما Souls می‌دهد که واحد اصلی ددلاک به حساب می‌آیند. با استفاده از این آیتم می‌توانید شخصیت خود را ارتقا دهید. بنابراین در توضیحی ساده هدف شما در دِدلاک بدین شکل است:

  • Souls جمع کنید تا بتوانید آیتم بخرید
  • ساختمان‌های حریف را نابود کنید
  • از بِیس خود محافظت کنید

قبل از اینکه وارد بازی شوید

به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به اولین مچ ددلاک خود، چندتا از قهرمان‌هایی که می‌پسندید را در حالت Sandbox امتحان کنید تا با نحوه‌ی استفاده از قدرت آن‌ها و سلاح‌هایشان آشنا شوید. نیاز دارید که از راحت بودن تنظیمات موس اطمینان حاصل کنید و تا جای ممکن برای اعمال بیشترین حد دمیج، هددشات کردن را تمرین کنید.

نکات ابتدایی استفاده از قهرمان‌ها

  • از کلیک راست برای زوم کردن و شلیک به سر دشمنان استفاده کنید.
  • می‌توانید با استفاده از Q یک حمله‌ی نزدیک (Melee) سریع داشته باشید و با نگه داشتن Q حمله‌ی از نزدیک شارژ شده انجام دهید.
  • با استفاده از دکمه‌ی F برای Parry کردن اقدام کنید.
  • هر قهرمان چهار قابلیت دارد، سه نوع قدرت عادی و یک آلتیمیت که قوی‌تر است و کول‌داون (Cooldown) بیشتری دارد.
  • هر قابلیت باید با استفاده از Ability Unlock Point باز شود و می‌تواند تا سه سطح ارتقا پیدا کند.
  • موس خود را بر روی قابلیت‌ها نگه دارید تا درمورد کاری که می‌کنند و تغییری که با هر آپگرید بر آن‌ها اعمال می‌شود آشنا شوید.

بهترین قهرمانان برای شروع

پیشنهاد می‌کنیم کار را با Seven، Infernus، McGinnis و یا Haze آغاز کنید. با این وجود اما تک تک شخصیت‌ها ارزش دارند که در SandBox آن‌ها را امتحان کنید. حتی اگر قهرمانی را امتحان کردید و خوشتان نیامد، حداقل می‌توانید در برابر دشمنی که او را انتخاب کرده بهتر بازی کنید. برای آشنایی با تمام قهرمان‌های بازی Deadlock به دیگر مقاله‌ی ما سر بزنید.

آشنایی با آیتم‌ها

هنگامی منتظر آغاز کار هستید، بهتر است که نگاهی به فروشگاه آیتم‌ها داشته باشید. این فروشگاه به سه دسته تقسیم می‌شود: Weapon، Vitality و در نهایت Spirit.

  • بخش Weapon: آتم‌هایی که به مرور دمیج سلاح شما را بالا می‌برند و سرعت و تعداد تیر آن را نیز افزایش می‌دهند.
  • بخش Vitality: آیتم‌هایی که عموما به نوار سلامتی، سرعت بازیابی آن، مقاومت در برابر افکت‌ها و البته زره‌هایی در برابر گلوله و Spirit مربوط می‌شوند.
  • بخش Spirit: آیتم‌هایی که عموما مقدار دمیج Spirit را که با استفاده از قابلیت‌ها اعمال می‌کنید، بالا می‌برند، کول‌داون‌ها را کاهش می‌دهند و دیباف‌هایی را به قابلیت‌ها اضافه می‌کنند که می‌توانید با آن‌ها دشمنان را کند کرده، مقاومت آن‌ها را کاهش داده و مواردی از این دست انجام دهید.

چهار سطح از آیتم‌ها در هر دسته بندی وجود دارند، هر چقدر قیمت بیشتر باشد، قدرت نیز بیشتر خواهد بود.

Inventory شما برای چهار آیتم از هر دسته بندی فضا دارد. انجام آبجکتیو‌ها در طول هر دست، Flex Slots باز می‌کند، که می‌توانید آن‌ها را با یک آیتم از دسته بندی دلخواه پر کنید. تیم شما برای انجام کارهای زیر Flex Slot هدیه می‌گیرد:

  • نابود کردن دو Walker
  • نابود کردن تمامی Walkerها
  • نابود کردن تمامی Guardianهای حریف در تمامی خطوط
  • نابود کردن اولین Shrine

اکثر آیتم‌ها Passive هستند، این یعنی قدرت‌های آن‌ها را به صورت اتوماتیک دریافت می‌کنید. برخی نیز Active هستند که این یعنی باید خودتان دست به فعال کردن آن‌ها بزنید (همگی Activeها نیز کول‌داونی دارند که قبل از استفاده دوباره از آن‌ها اعمال می‌شوند). قبل از خریداری آیتم‌ها پیشنهاد می‌کنیم که به امتحان آن‌ها در SandBox بپردازید، هدف‌های تمرینی درست در سمت راست فروشگاه برای تست کردن وجود دارند.

بیلد قهرمان‌ها

در چپ‌ترین بخش در فروشگاه، می‌توانید آیتم‌های پیشنهادی برای قهرمانی که انتخاب کردید را ببینید. البته که برخی بیلدهای ساخته شده توسط بازیکنان در سطح اینترنت هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره ببرید. آیتم‌های پیشنهادی بر اساس مقدار استفاده‌ی بازیکنان چیده می‌شوند، بنابراین برای شروع بهتر است که به آن‌ها اعتماد کنید. با این وجود از امتحان کردن نترسید! ممکن است چیزی که در ذهن دارید با توجه به شرایطی که دارید، بهترین انتخاب باشد.

وارد مچ شدن

هنگامی که بلاخره وارد یک مچ شدید، بازی از شما می‌خواهد که تعدادی از قهرمانانی که دوست دارید را هایلایت کنید. پخش شدن شخصیت‌های بین بازیکنان، بر اساس ترجیحات خود آن‌ها انجام می‌شود. می‌توانید با کلیک راست کردن بر روی قهرمان‌ها، آن‌ها را بر اساس اولویت (Priority) و اولویت اصلی (High Priority) بچینید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم شخصیت‌هایی که زیاد بلد نیستید را کلیک چپ کرده و آن‌هایی که دوست دارید را در اولویت قرار دهید.

احتمال بسیار پایینی دارد که بتوانید در هر دست قهرمان مورد علاقه‌ی خود را داشته باشید، پس بهتر است که با چند شخصیت حرفه‌ای شوید.

شروع مچ

اگر از اولین کسانی باشید که وارد می‌شوند، خود را در پشت بوم کنار هم‌تیمی‌ها و در حالی که به تیم حریف خیره شدید پیدا می‌کنید. بعد از شروع بازی در بِیس بدون Souls و با یک Ability Unlock Point اسپاون می‌شوید. حواستان باشد که از آن برای باز کردن یکی از قابلیت‌ها استفاده کنید.

  • نشستن در بیس خود، در طول زمان نوار سلامتیتان را پر می‌کند. فروشگاهی نیز وجود دارد که می‌توانید با بازگشت به بیس از آن خرید کنید.
  • بِیس همچنین جایی است که بعد از مرگ دوباره در آن ریسپاون می‌شوید.

بازی در ابتدا به صورت اتوماتیک یکی از خطوط را به شما می‌سپارد:

  • ممکن است در یک خط یک نفره، در برابر یک قهرمان دشمن قرار بگیرید و یا در یک خط دو نفره همراه با یکی از هم‌تیمی‌ها مقابل دو نفر از تیم حریف مبارزه کنید.
  • در بالای صفحه، رنگ پایین عکس هر قهرمان خطی که به آن‌ها سپرده شده را مشخص می‌کند.
  • زیپ‌لاین مختص به خطی که شما، با کمان‌هایی هایلایت می‌شوند.
  • بازی سعی می‌کند خطی که بازیکنی هم سطح شما در آن قرار دارد را، به شما بدهد.

با وجود آن که هر کس خط مشخصی دارد، هیچ چیز مانع تغییر خط شما و یا دشمن با استفاده از زیپ‌لاینی دیگر نمی‌شود. برخی بازیکنان سعی می‌کنند وارد منطقه‌ی دیگری شوند و یا جای خود را با هم‌تیمی عوض کنند. می‌توانید با فشردن F سرعت استفاده از زیپ‌لاین را افزایش دهید. بهتر است که این کار را همان ابتدا انجام ندهید و هنگامی که در حال فرار هستید و می‌خواهید سریع به بِیس برگرید از آن استفاده کنید. اگر با فعال کردن سرعت بیشتر سوار بر زیپ‌لاین شدید، می‌توانید زودتر از چیزی که تصور می‌شود آن را رها کرده و به زمین برسید.

فاز خطوط

هنگامی که وارد یک خط بشید، گروهی از NPCها به نام Troopers در کنارتان اسپاون می‌شوند. البته که تیم حریف نیز از سمت مخالف و با Trooperهای خود به سمت شما می‌آید. اولین هدف جمع‌آوری Souls، خرج کردن‌ آن‌ها و سپس قوی‌تر شدن است.

ضربه‌ی آخر

هنگامی که یکی از Trooperهای دشمن را بکشید، بلافاصله Soulsهایی بدست می‌آورید و می‌توانید تعدادی بیشتر نیز با شلیک کردن به گوی‌های آبی بالا سر آن‌ها، به حساب خود واریز کنید.

  • مهم نیست که چقدر به Trooper دشمن قبل از کشته شدن ضربه بزنید. فقط در صورتی Souls بدست می‌آورید که ضربه‌ی آخر را وارد کرده باشید.
  • خشاب محدودی در سلاح قبل از هر ریلود دارید، پس حواستان باشد که در زمان درست برای اعمال ضربه‌ی آخر، ریلود کنید.
  • در فاز خطوط (Laning Stage) به صورت اتوماتیک با هر قهرمان از تیم خود در صورتی که نزدیکتان باشند، Soulsها را به اشتراک می‌گذارید. اگر در خط دو نفره‌ای قرار دارید، Soulsهای هم‌تیمی را در صورت نزدیک بودن به او دریافت می‌کنید.

بعد از پایان فاز خطوط (که تقریبا بعد از ۱۰ دقیقه از شروع بازی تمام می‌شود) دیگر فقط از طریق گوی‌هایی که ذکر کردیم می‌توانید Souls بدست بیاورید.

مانع شدن

هنگامی که یکی از قهرمانان حریف، Trooperهای شما را می‌کشد، گویی نارنجی رنگ در بالا سر آن‌ها ظاهر می‌شود. می‌توانید با شلیک به گوی‌ها جایزه دشمن را دزدیده و برای خود استفاده کنید.

  • اگر با موفقیت مانع دشمن شوید، علامت “!” را در صفحه می‌بینید.

البته که حریف نیز می‌تواند گوی‌های حاصل از Trooperهایی که شما کشتید را نابود کند.

  • اگر این اتفاق بی‌افتد، کلمه‌ی “Denied!” را در صفحه می‌بینید.

شما باید تلاش کنید تا جای ممکن “مانع” گوی‌های نارنجی دشمن شوید. اگر یک Trooper را با استفاده از Q به قتل برسانید، تمامی Soulsهای او را بلافاصله جمع می‌کنید و دیگر شانسی برای قهرمان حریف جهت شلیک به گوی ایجاد نمی‌کنید.

قهرمانان دشمن

اعمال ضربات آخر و نابود کردن گوی‌های دشمن اهمیت فراوانی دارد، اما همواره باید از قابلیت‌ها و سلاح خود برای دمیج زدن به قهرمان دشمن نیز استفاده کنید.

  • یادتان باشد، هدشات کردن تمامی دشمن‌ها، دمیج بیشتری می‌دهد.

نکات مهم فاز خطوط

  • حواستان به نوار سلامتی باشد. هنگامی که در مبارزه هستید، نمی‌توانید Health خود را پر کنید، مگر آنکه آیتم‌ها و قابلیت‌های مخصوص این کار را داشته باشید.
  • بین Trooperها یک پرچم‌دار (Flagbearer) حضور دارد که به مرور زمان هم‌تیمی‌های خود را مقدار کمی هیل می‌کند، پس بهتر است Trooper پرچم‌دار حریف را سریع‌تر بکشید.
  • حواستان به جایگیری‌ای که هنگام جمع‌آوری Soulsها دارید باشد. پیشنهاد می‌کنیم جلوتر از Trooperهای خود بازی نکنید، زیرا اگر Trooperهای حریف بر روی شما تمرکز کنند می‌توانند خیلی سریع کارتان را یکسره کنند. از اشیا موجود در خط به عنوان سنگر استفاده کنید.
  • می‌توانید در هر جهتی که دوست دارید با فشردن دکمه‌ی Shift در سمت چپ، “Dash” کنید. همچنین می‌توانید با فشردن دکمه‌ی پرش در هوا این کار را انجام دهید.
  • Dash کردن برای جاخالی دادن از قابلیت حریف، فرار از شرایطی سخت و یا دنبال کردن حریفی که Health کمی دارد به کار می‌آید. با این وجود، فقط تعداد محدودی Dash در اختیار دارید که می‌توانید مقدار باقی مانده را از خط‌های سبز رنگی که در کنار Crosshair قرار دارند تشخیص دهید.

گاردین‌ها

اولین ساختمان در هر خط (نزدیک‌ترین به میانه‌ی نقشه) گاردین (Guardian) است، یک مجسمه‌ی مکانیکی بزرگ که به دشمنانی که نزدیک شوند شلیک می‌کند. این سازه نوار سلامتی بالایی دارد اما اگر از آن محافظتی نشود، به راحتی فرو می‌ریزد.

گاردین‌ها نسبت به دمیج مقاوم هستند مگر آنکه Trooperهای تیم حریف به آن‌ها نزدیک شوند، در آن لحظه هم قهرمانان هم Trooperها می‌توانند دمیج بزنند.

فروشگاه

علاوه بر فروشگاه موجود در بِیس، یک فروشگاه در هر خط نیز وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ها را در سمت راست گاردین خود پیدا کنید.

  • آیتم‌هایی که ۵۰۰ قیمت دارند ارزش بالایی در مقابل پولی که دارید می‌دهید دارند. به شما پیشنهاد می‌کنیم به محض آن که توانستید، یک آیتم ۵۰۰ خریداری کنید، مگر آنکه کمی بیشتر داشته باشید. در این صورت بهتر است برای خرید یک آیتم گران قیمت ذخیره کنید.
  • زیادی دمیج می‌خورید؟ Healing Rite یک گزینه‌ی به شدت بدرد بخور برای هر قهرمان است. این آیتم یک هیل کردن Active به حساب می‌آید که اگر دمیجی نخورید، در طول ۱۷ ثانیه ۳۷۰ واحد از نوار سلامتی شما را بازیابی می‌کند.

یادتان باشد که همه در ضعیف‌ترین حالت کار خود را شروع می‌کنند و به همین دلیل برتری‌ها کوچک می‌توانند آرام آرام به برتری‌های بزرگ تبدیل شوند. اگر بتوانید آیتمی را قبل از آن که تیم حریف به آن برسد بدست بیاورید، به طرز قابل توجهی قوی‌تر می‌شوید. همچنین فراموش نکنید که مدام به نوار سلامتی نگاهی داشته باشید. اگر در یک مبارزه از دشمن کمتر Health داشته باشید خیلی سریع کشته می‌شوید.

باز کردن قابلیت‌ها

شما هر دست را با یک Ability Unlock Point آغاز می‌کنید اما در طول زمان مقدار بیشتری از این آیتم و دیگر موارد لازم برای ارتقا، از طریق کامل کردن آبجکتیو‌ها بدست می‌آورید.

فلاسک سمت چپ صفحه، نشان می‌دهد که به چه مقدار Souls قبل از ارتقا و یا باز کردن Ability Unlock Point بعدی، نیاز دارید.

مقدار Souls مورد نیاز آیتم باز شده
۰ Ability Unlock Point
۴۰۰ Ability Unlock Point و AP
۸۰۰ AP
۱۲۰۰ افزایش قدرت
۱۵۰۰ Ability Unlock Point
۲۲۰۰ افزایش قدرت و AP
۳۰۰۰ Ability Unlock Point
۳۵۰۰ AP
۴۵۰۰ افزایش قدرت و AP
۵۲۰۰ AP
۶۰۰۰ افزایش قدرت و AP
۷۵۰۰ افزایش قدرت و AP
۸۰۰۰ AP
۹۰۰۰ افزایش قدرت و AP
۹۷۰۰ AP
۱۰۵۰۰ افزایش قدرت و AP
۱۲۰۰۰ افزایش قدرت و AP
۱۳۰۰۰ افزایش قدرت
۱۴۰۰۰ افزایش قدرت
۱۵۰۰۰ افزایش قدرت
۱۶۰۰۰ AP
۱۸۰۰۰ AP
۲۰۰۰۰ AP
AP همان Ability Points است که می‌توانید با آن قابلیت‌ها را ارتقا دهید.

وقتی در خطوط حضور دارید حواستان به وضعیت اقتصادی تیم حریف باشد، زمانی که آن‌ها به ۴۰۰ و ۱۵۰۰ مورد Souls برسند، یک قابلیت جدید باز می‌کنند.

فشار آوردن در خطوط

موج Trooperهای شما و موج Trooperهای حریف به یک اندازه قوی هستند. این بدان معنی است اگر بزارید آن‌ها با هم رقابت کنند، هر دو گروه تقریبا به یک اندازه کشته می‌دهند. با این وجود اما دمیج اضافه‌ای که قهرمان‌ها در هر خط اعمال می‌کنند، می‌تواند کفه‌ی ترازو را سنگین‌تر کند.

  • اگر تمامی گلوله‌ها و قابلیت‌های خود را بر سر یک موج از Trooperهای حریف خالی کنید آن‌ها را خیلی سریع شکست می‌دهید و در نتیجه Trooperها شما سریع‌تر می‌توانند به برج حریف نزدیک شوند. این یعنی مجبورید که در خط جلوتر کار کنید تا بتوانید ضربات آخر را بزنید، اما همچنین دمیج بیشتری به گاردین حریف وارد خواهید کرد.
  • به همین ترتیب، تیم حریف نیز می‌تواند بر کشتن Trooperهای شما تمرکز کند و سریع‌تر به گاردین نزدیک شود. باید تا جایی که می‌شود از سازه‌های دفاعی خود محافظت کنید، اگر دیدید که دشمنان تند‌تر حرکت می‌کنند، سعی کنید همان کار را با نیرو‌های آن‌ها بکنید.
  • اگر نزدیک باشید، دمیج بسیار بیشتری می‌توانید وارد کنید، بنابراین باید تا جایی که می‌شود (تا جایی که امن است) به موج دشمن نزدیک باشید تا سریع‌تر آن‌ها را شکست دهید. برعکس این قضیه، دمیج بالایی برای بدست آوردن Souls و اعمال ضربه‌ی آخر ندارید، پس بر اساس نیاز تیم تصمیم بگیرید.

فشار آوردن در خطوط جهت آن که بتوانید گاردین دشمن را نابود کنید، اتفاقی مثبت است، اما حواستان باشد که خودتان را در خطر قرار ندهید و مانع تیم حریف برای بدست آوردن Souls بیشتر شوید.

پایان فاز خطوط

فاز خطوط ده دقیقه بعد از شروع بازی، تمام می‌شود. همانطور که قبلا گفتیم، بعد از پایان دیگر Soulsهای خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید و برای بدست آوردن Soulsهای بیشتر فقط باید به گوی‌ها شلیک کنید. علاوه بر این اگر گاردین شما در یک خط فرو بریزد، فروشگاه نزدیک به آن نیز به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد.

خلاصه‌ی فاز خطوط

به صورت خلاصه، اهداف شما در خطی که قرار دارید، به شکل زیر است:

  • ضربه‌ی آخر را به Trooperهای حریف بزنید تا Souls آن‌ها را بدست بیاورید. گوی‌های بالای سر آن‌ها را برای Souls بیشتر نابود کنید همچنین گوی‌های نیروهای خود را نیز از دست دشمن بدزدید.
  • به محض رسیده به ۵۰۰ واحد پول، آیتم بخرید.
  • سعی کنید هر زمانی که امکانش بود، قهرمانان دشمن را دمیج بزنید و یا بکشید.
  • به گاردین حریف زمانی که آسب پذیر است، ضربه بزنید.

در اواسط بازی چکار کنیم؟

فاز خطوط زمانی به اتمام می‌رسد که گاردین شما یا گاردین حریف نابود شود. بعد از این اتفاق، قهرمان‌ها می‌توانند آزادانه حرکت کرده، با هم گروه شوند و برای گرفتن آبجکتیوها در خط مد نظر خود فشار بیاورند. دومین ساختمان در هر خط Walkerها هستند. شما برای اعمال دمیج بر یک واکر باید در فاصله‌ی ۳۲ متری آن قرار داشته باشید. این سازه یک مِک (Mech) چهار پا با مقدار زیادی Health و البته دمیج منطقه‌ای (AoE) سنگین است.

نسبت به گاردین، واکر کمتر در دسترس است و در جایگاه نزدیک‌تری به بِیس دشمن قرار دارد، پس هنگام حمله به آن به خصوص اگر تنها هستید، بسیار مراقب باشید. نگاهی به اینکه کدام قهرمان‌های حریف هنوز زنده هستند داشته باشید تا ناگهان هنگام درگیری با سازه‌ی مذکور، مجبور به رقابت با بازیکن‌های حریف نشوید.

در پشت هر واکر، دو گاردین از دروازه‌ی ورود به بِیس محافظت می‌کنند. یادتان باشد که تیم‌ها با کشتن دو واکر، کشتن تمامی واکر‌ها، کشتن گاردین‌های یک خط و البته شکست دادن یک Shrine حریف، Flex Slot بدست می‌آورند.

کمپ‌های بی‌طرف

نشانه‌‌های مثلثی‌ای که در نقشه می‌بینید، نقاطی بی‌طرف (به هیچکدام از تیم‌ها تعلق ندارند) را نشان می‌دهند و در آن‌ها می‌توانید NPCهای دشمنی را پیدا کنید که با نزدیک شدن بازیکن فعال می‌شوند. در صورت ضربه خوردن این نیرو‌ها سعی می‌کنند ضربه را جبران کنند. درست مانند Trooperها، این NPCها نیز بعد از مردن به بازیکنان Souls می‌دهند.

  • نقاط بی‌طرف ۷ دقیقه بعد از شروع بازی اسپاون می‌شوند
  • نقاط بی طرفی که دایره‌هایی قرمز رنگ در کنار نیروهای خود دارند، قوی‌تر و البته سخت‌تر هستند. برای شکست دادن این موارد شاید نیاز داشته باشید که با یکی از هم‌تیمی‌های خود حرکت کنید.

اگر نمی‌توانید به صورت امن در یک خط فشار بیارید و یا تاثیر خوبی در مبارزات داشته باشید، بهتر است به سمت کمپ‌های بی طرف رفته و به آن‌ها حمله کنید.

باس میانه‌ی بازی

در مرکز ساختمانی که در میانه‌ی نقشه قرار گرفته، موجودی ژله‌ای به نام Mid-Boss حضور دارد که بعد از گذشت ۱۰ دقیقه از بازی، اسپاون می‌شود.

  • بعد از شکست دادن Mid-Boss، کریستالی اسپاون می‌شود. هر کس که به کریستال مشت بزند، باف Rejuvenator را برای تیم خود به ارمغان می‌آورد. تاثیر این باف کوتاه مدت است و ریسپاون بعدی را بلافاصله می‌کند. این باف همچنین Trooperهای تیم را قوی‌تر می‌کند، بنابراین می‌تواند مزیت بزرگی برای بازیکنان باشد.
  • Mid-Boss نوار سلامتی بزرگی دارد، در نتیجه برای شکست دادن او نیاز دارید با هم‌تیمی‌ها خود جمع شده و قدرت نسبتا بالایی داشته باشید. هر چه سریع‌تر پیروز مبارزه شوید، بهتر است.
  • هنگامی که موجود ژله‌ای مذکور به ۶۰٪ از نوار سلامتی خود می‌رسد، فریادی سر می‌دهد که در نقشه‌ی بازی پخش می‌شود. بعد از این اتفاق احتمالا تیم حریف بلافاصله به سمت شما می‌آید تا باف او را به نام خود کند.

جعبه‌ها و بت‌های طلایی رنگ

شما متوجه جعبه‌هایی در سرتاسر نقشه خواهید شد. آن‌ها را بشکنید تا شانس دریافت مقداری Souls اضافه داشته باشید. بت‌های طلایی رنگ نیز هر از چند گاهی باف‌هایی دائم برای قهرمانان شما به همراه دارند. به هر بتی که می‌بینید سر بزنید.

باف‌های این بت‌ها شامل:

  • دو عدد Spirit اضافه
  • ۱.۵٪ سرعت شلیک بیشتر
  • ۳٪ تیر بیشتر
  • ۱۵ واحد Health بیشتر
  • کاهش ۰.۵٪ کول‌داون‌ها
  • ۲٪ دمیج بیشتر برای سلاح

قدرت‌های اضافه‌ی موقت

شما متوجه علامت‌های دایره‌ای برجسته‌ای در نقشه خواهد شد، این آیتم‌ها قدرت‌های موقت پایین را اهدا می‌کنند:

  • سلاح: ۳۰٪ خشاب بیشتر و ۲۰٪ سرعت شلیک بیشتر برای ۱۰۰ ثانیه
  • زنده ماندن: ۴۰۰ واحد Health بیشتر و ۱٪ افزایش روند بازیابی نوار سلامتی برای ۱۰۰ ثانیه
  • پرتاب کردن: ۲۰٪ کاهش کول‌داون و ۲۵ واحد Spirit بیشتر برای ۱۰۰ ثانیه
  • حرکت کردن: دو واحد استمینای (Stamina) بیشتر، دو واحد دویدن (Sprint) سریع تر و ۳۰٪ زیپ‌لاین سریع‌تر برای ۱۰۰ ثانیه

کوزه‌ی Souls

کوزه‌ی روح (Souls Urn) همانطور که معلوم است، مقدار زیادی Souls در خود دارد که برای بدست آوردنشان باید کوزه را از یک سر نقشه تا سر دیگر ببرید.

  • بالای کوزه‌ی Souls بایستید تا آن‌ را بدست بیاورید و سپس تلاش کنید برای انتقال به سوی دیگر نقشه مسیری امن پیدا کنید.
  • هنگامی که کوزه را حمل می‌کنید نمی‌توانید شلیک کنید و یا از قابلیت‌های خود بهره ببرید. اگر در مبارزه‌ای گیر افتادید، کوزه را برای مدتی رها کنید. حواستان باشد که وقتی کوزه را دست ندارید، او دوباره آرام آرام به سمت نقطه‌ی اسپاون برمی‌گردد.
  • مکان قرار دادن کوزه‌ی Souls با یک مربع رنگی هایلایت می‌شود. اگر دشمن آن را برداشته باشد، مقصد قرار دادن با رنگ قرمز هایلایت می‌شود.
  • زمانی که کوزه‌ی Souls تصاحب می‌شود، گوی‌های Souls از خود رها می‌کند. به آن‌ها شلیک کنید.
  • تیمی که از لحاظ اقتصادی عقب باشد هنگام حمل کوزه ۲ واحد سرعت بیشتر جهت دویدن دریافت می‌کند.
  • بازیکنی که کوزه را به مقصد می‌رساند یک AP بدست می‌آورد.

نکاتی در مورد اواسط بازی

کار شما در میانه بازی بستگی به چند فاکتور دارد: کدام قهرمان را انتخاب کردید، نسبت به باقی بازیکنان چقدر قوی‌تر هستید، تیمتان نسبت به حریف چقدر قوی‌تر است و چند ساختمان همچنان در نقشه باقی مانده‌اند. اگر کسی برای جلو بردن موج‌ها تلاش نکند، ممکن است که ساختمان‌های تیم شما آسیب ببینند و در طول زمان نابود شوند. عقب نشینی‌ای بی مورد که با دقت به خطوط می‌توانید از آن پرهیز کنید.

برخی قهرمانان مانند هِیز می‌توانند بسیار سریع و خوب در نقشه حرکت کرده و دشمنان تنها را غافل‌گیر کنند. برخی مانند دینامو و سون، آلتیمیت‌های موثری دارند که از آن‌ها در درگیری‌های تیمی بزرگ که چند دشمن و هم‌تیمی در آن هستند، می‌توانند استفاده کنند. اگر کنترل یکی از این قهرمانان را در دست دارید، آلتیمیت خود را آماده کرده و از آن برای کمک به تیم بهره ببرید.

بسیار مهم است که همیشه به نقشه‌ی کوچکی که در پایین سمت چپ صفحه می‌بیند نگاه کنید و جایگیری هم‌تیمی‌ها، شرایط خطوط و قهرمان‌های حریف که مشخص شده‌اند را زیر نظر بگیرید. هرچقدر تعدادی کمی از بازیکنان حریف در نقشه دیده شوند، شرایط برای ورود به مناطق آن‌ها خطرناک‌تر می‌شود. اگر هم موقعیت خود را لو بدهید، به خصوص در زمانی که تنها هستید، اوضاع می‌تواند خراب شود.

در اواخر بازی چکار کنیم؟

“اواخر بازی” وقتی آغاز می‌شود که یک تیم دو ساختمان ابتدایی حریف را در یک خط نابود کرده باشد و بتواند به ساختمان‌های داخل بِیس حمله کند. دو Shrine ( هرکدام در یک سمت بِیس) وجود دارند که برای آسیب پذیر شدن Patron باید آن‌ها را نابود کنید. Shrineها نمی‌توانند حمله کنند اما وقتی به آن‌ها نزدیک شوید Patron شروع به شلیک می‌کند.

به محض نابودی Shrineها می‌توانید به Patron حمله کنید. با این وجود اما، قدرت حملات Patron نیز زمانی که آسیب‌پذیر شود ۳۰٪ افزایش خواهد داشت.

بعد از خالی کردن نوار سلامتی، Patron وارد حالت تضعیف شده‌ی خود می‌شود و در گودالی که در مقابل اسپاون قرار دارد، فرو می‌رود. با وجود آن که در این حالت امکان حمله ندارد، اما هر از چند گاهی موجی رها می‌کند که به دو قهرمان دشمن ۷۵ دمیج می‌دهد.

  • در حالت تضعیف شده، فقط از داخل گودال می‌توانید به Patron ضربه بزنید.

باید بگوییم که، مدت زمان ریسپاون با توجه به وضع اقتصادی هر قهرمان، متغیر است (بر اساس مقدار Souls بدست آمده).

  • این یعنی، هر کسی که قدرت بیشتری بدست بیاورد، بعد از مردن مدت زمان بیشتری را برای ریسپاون شدن تحمل می‌کند.
  • به همین دلیل، در اواخر بازی، کشتن قهرمانان حریف و البته مردن، می‌تواند فاصله‌ی بین پیروزی و شکست را تعیین کند.
  • سعی کنید کشتن بازیکن‌های رقیب را اولویت قرار دهید و ساختمان‌های آن‌ها را زمانی که هنوز ریسپاون نشدند، نابود کنید.
  • مراقب باشید که بعد از ریسپاون دشمن و گروه شدن آن‌ها، گیر یک حمله‌ی غافل‌گیر کننده نیافتید. همیشه همراه با تیم خود حرکت کنید.

نکته: اگر تیم همزمان با شما به بِیس حریف رسید، سعی کنید برای اجبار رقیب به عقب نشینی، حمله‌ای گروهی به Patron آن‌ها داشته باشید. در غیر این صورت مجبور هستید قبل از حمله، دفاع کنید.

نکات و ترفند‌های نهایی دِدلاک

  • می‌توانید وضع اقتصادی تیم خود (مقدار Souls که همگی مجموعا دارید) و وضع اقتصادی تیم حریف را در بالای صفحه ببینید. این عدد مقیاس درستی برای سنجیدن قدرت دو تیم نیست، اما اگر در آن عقب هستید، بهتر است که کمی امن‌تر بازی کنید.
  • با استفاده از کلیک وسط موس، قهرمانان حریف و آبجکتیوها را پینگ (مشخص) کنید. پینگ کردن قهرمان حریف برای مدتی او را برای تمامی اعضای تیم شما هایلایت می‌کند. این کار برای دنبال کردن دشمنان در مبارزات شلوغ، بسیار مفید است.
  • نمی‌خواهید هر بار که پول خرید آیتمی جدید دارید به بِیس برگردید؟ در میانه‌ی نقشه به دنبال فروشگاه مخفی و زیرزمینی بازی بگردید.
  • Soulsهایی که از کمپ‌های بی طرف دشت کرده‌اید هنگام مردن بر روی زمین افتاده و اعضای تیم شما و حریف می‌توانند به سراغ آن‌ها بروند. مکان این Soulsهای از دست رفته برروی نقشه به شکل دایره‌های کوچک مشخص می‌شود.
  • اگر بر بالای یک ساختمان بلند بایستید بعد از مدتی شروع به دمیج خوردن می‌کنید، این بدان معنی است که نمی‌توانید تمام بازی مانند کمپری اصیل، از ارتفاع دردسر ایجاد کنید. با این وجود اما، ساختمان‌های کوتاه‌تر برای بدست آوردن برتری، قابل استفاده هستند. خیلی از بالا پشت بوم‌های کوتاه، با طناب‌ها و یا جامپ پدها قابل دسترسی هستند.
  • زمانی که سوار زیپ‌لاین می‌شوید، برای چند ثانیه نسبت به شلیک دشمن آسیب پذیر هستید. اگر با تیر خوردن از زیپ‌لاین سقوط کنید برای مدتی بیهوش شده (Stun) و قادر به حرکت نخواهید بود.
  • با فشردن دکمه‌ی نشستن هنگام دویدن و یا پایین رفتن از سراشیبی، سر (Slide) بخورید. هنگام سر خوردن تیر بی‌نهایت دارید.
  • شخصیت شما به صورت اتوماتیک بعد مدتی دمیج نخوردن، شروع به دویدن (Sprint) می‌کند: خطی سفید اگر دویدن فعال باشد، پشت شخصیت‌ نمایان می‌شود.
  • اگر تیر بزنید و یا تیر بخورید، دویدن غیر فعال می‌شود. اما اگر از نزدیک مشت بزنید، این اتفاق نخواهد افتاد. بنابراین تا جایی که می‌شود به جعبه‌ها مشت بزنید!
  • با فشردن دکمه‌های F1، F2، F3 و… می‌توانید بازی را از زاویه‌ی دید هم‌تیمی‌های خود چه زنده و چه مرده باشید، نگاه کنید. این راهی فوق‌العاده برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شرایط متحدان خود و تصمیم گرفتن برای کمک به آن‌ها، است.
  • با فشردن دکمه‌ی P بازی را متوقف (Pause) کنید!
  • پرده‌های لرزانی که در برخی از راهروها می‌بینید، مانند آیینه‌های یک طرفه عمل می‌کنند و از یک سمت چیزی نشان نمی‌دهند.
  • از تلپورترها (Teleporters) برای جابجایی بی سر و صدا و سریع بین خطوط استفاده کنید. تلپورترهایی مشترک در سمت هر دو تیم وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند بین خط‌های زرد و بنفش جابجا شوید. همچنین یک تلپورتر مورب در میانه‌ی نقشه وجود دارد، یکی دیگر نیز در میانه‌ی چپ‌ترین و راست‌ترین دیوارها به صورت افقی عرض نقشه را برای استفاده کننده، طی می‌کند. تلپورترها بعد از ۵ ثانیه کار خود را انجام می‌دهند و ۱۰ دقیقه بعد از شروع بازی، قابل استفاده هستند.

می‌خواهید که پیشرفت کنید؟ بازی‌ بازیکنانی که سطح بالایی دارند را Spectate کنید تا بیلد و قهرمان‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها را ببینید. صفحه‌ی اول شامل بازی‌هایی با بالاترین سطح است. همچنین می‌توانید نحوه‌ی کار خود را با کلیک کردن برروی پروفایل در بالا سمت راست صفحه بازبینی کنید.


منبع: https://vigiato.net/p/498574

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آموزش تصویری + کد دستوری

سرویس شارژ اضطراری ایرانسل، در مواقع ضروری به کمک بسیاری از کاربران آمده است. اما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد