دکوراسیون به سبک باهاوس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ • دیجی‌کالا مگ

طراحی و دکوراسیون به سبک باهاوس اصطلاحی است که به مبلمان، اشیاء، آثار هنری گرافیکی و فضاهای داخلی گفته می‌شود که در نتیجه‌ی جنبش طراحی و معماری تأثیرگذار اوایل قرن بیستم به نام مکتب آلمانی که توسط معمار والتر گروپیوس تأسیس شده بود، ایجاد شد. باهاوس روشی برای طراحی داخلی و معماری خانه‌ها با الگوهای فرم بر اساس کاربرد و کمتر-بیشتر است که هنوز پس از سال‌ها طرفداران خاص خود را دارد. در این مقاله، با این روش طراحی و چیدمان داخلی و اصول و روش‌های آن آشنا می‌شوید.

منظور از سبک باهاوس چیست؟

باهاوس یک جنبش طراحی منطقی و کاربردی آلمانی بود که از سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۳۳ میلادی ادامه داشت. این سبک با استفاده از تکنیک‌های هنر و صنایع دستی در دنیای صنعتی و تولید انبوه برای طراحی مبلمان، اشیاء خانگی، تایپوگرافی، هنر گرافیک و ساختمان، مرزهای میان این رشته‌ها را محو کرد.

۸۴,۰۰۰

۶۷,۳۹۰

تومان

تاریخچه‌ی سبک باهاوس

باهاوس که شش ماه پس از پایان جنگ، در سال ۱۹۱۹ تأسیس شد، به دنبال ایجاد شکل جدیدی از طراحی و معماری برای کمک به بازسازی دنیا پس از جنگ جهانی اول بود. گروپیوس در شعار تأسیس مکتب باهاوس نوشت که «هدف نهایی باهاوس ایجاد اثر هنری یکپارچه است.» این سبک بسیاری از هنرها را با هم ترکیب می‌کند تا یکی شوند.

مدرسه‌ی باهاوس در سال ۱۹۳۳ توسط نازی‌ها و در زمان مدیریت معمار و طراح مشهور میس ون در روهه تعطیل شد. اما حمله‌ی نازی‌ها روح باهاوس را نابود نکرد. گروپیوس و دیگر طراحان برجسته‌ی باهاوس آلمان را ترک کردند و ایده‌های باهاوس را از اروپای غربی به آمریکا، کانادا و سایر نقاط جهان گسترش دادند و آن را به یک جنبش بین‌المللی تبدیل کردند و میراث خود را به‌عنوان تأثیرگذارترین مدرسه هنر و طراحی در تاریخ جهان تثبیت کردند.

زمانی که گروپیوس، ون در روهه و سایر اعضای برجسته‌ی باهاوس در دهه ۱۹۳۰ به آمریکا مهاجرت کردند و بر توسعه‌ی مدرنیسم در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ تأثیر گذاشتند، باهاوس به یک سبک بین‌المللی تبدیل شد. با اینکه خود جنبش باهاوس تنها ۱۴ سال به طول انجامید، معماری و طراحی باهاوس تأثیر پایداری بر نسل‌های طراحان داشته است. یکی از نمونه‌های قابل توجه آن استیو جابز است که اغلب ت
تأثیر سادگی باهاوس بر ظاهر محصولات اپل را اذعان می‌دارد.

تأثیر سبک باهاوس بر طراحی مدرن

سبک باهاوس تأثیر عمیقی بر طراحی مدرن داشته و طرز تفکر طراحان داخلی درباره‌ی فرم، عملکرد و زیبایی‌شناسی طراحی داخلی و چیدمان را شکل داده است. در ادامه، چند نمونه از تأثیر سبک باهاوس بر دیگر سبک‌های مدرن را می‌خوانید.

مینیمالیسم

تاکید سبک باهاوس بر سادگی و مینیمالیسم بر بسیاری از سبک‌های طراحی معاصر از اسکاندیناوی گرفته تا ژاپنی تأثیر گذاشته است. استفاده از خطوط صاف و تمیز، رنگ‌های خنثی و مواد کاربردی در همه چیز از مبلمان گرفته تا معماری این سبک‌ها قابل مشاهده است.

مدرنیسم

سبک باهاوس نقش کلیدی در توسعه‌ی سبک مدرنیسم ایفا کرد. این سبک به دنبال جدا شدن از سبک‌های سنتی و پذیرش فرم‌ها و مواد جدید بود. استفاده از مواد صنعتی مانند بتن و فولاد و تمرکز بر عملکرد بیش از تزیینات جزو ویژگی‌های اصلی هر دو سبک مدرنیسم و باهاوس بود.

سبک بین‌المللی

سبک بین‌المللی که در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ظهور کرد، به شدت تحت تأثیر سبک باهاوس بود. هر دو جنبش بر کارکرد، سادگی و استفاده از مواد صنعتی تأکید داشتند و بسیاری از چهره‌های اصلی سبک بین‌المللی مانند والتر گروپیوس و میس ون در روهه، با مکتب باهاوس ارتباط داشتند.

معماری و طراحی گرافیک

سبک باهاوس بر معماری و طراحی گرافیک معاصر هم تأثیری ماندگار داشته است. بسیاری از اصول آن مانند استفاده از خطوط صاف و یک اندازه، فرم‌های ساده و مواد کاربردی، جزء اصلی طراحی مدرن شده‌اند. از آسمان‌خراش‌های شیک گرفته تا مبلمان مینیمالیستی و هنر دیجیتال، تأثیر سبک باهاوس را می‌توان در بسیاری از طرح‌های معاصر مشاهده کرد.

سبک باهاوس در خانه‌ها و دفاتر کاری

در نهایت، زیبایی سبک باهاوس در تطبیق‌پذیری و متعلق به زمان خاصی نبودن است. چه به دنبال افزودن رنگی از مدرنیسم به خانه خود باشید یا ساده‌تر از آن، سادگی و ظرافت طراحی باهاوس را بپسندید، از این حرکت نمادین می‌توان چیزی به دست آورد. البته، برای اینکه اصول این سبک را در طراحی داخلی خانه یا محل کار خود بگنجانید، مجبور نیستید از زیبایی‌شناسی باهاوس به طور کامل استفاده کنید، بلکه می‌توانید ترکیب سبک‌ها و طرح‌های دوره‌های مختلف برای ایجاد ظاهری که منحصر به فرد به نظر می رسد را امتحان کنید.

ویژگی‌های اصلی طراحی باهاوس

سبک طراحی داخلی باهاوس با چندین عنصر کلیدی مشخص می‌شود که آن را به سبکی تأثیرگذار و ماندگار در طراحی مدرن تبدیل کرده است. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • طراحی به سبک باهاوس منطقی، ساده و کاربردی است.
  • اصول کلیدی طراحی باهاوس شامل فرم بر اساس کاربرد و کمتر-بیشتر است می‌شوند.
  • ویژگی این سبک فقدان تزئینات و تمرکز بر خطوط تمیز است که اشکال و فرم‌ها را به عناصر اصلی خود محدود می‌کند.
  • طراحی، هنر و معماری باهاوس اغلب دارای اشکال هندسی ساده مانند دایره، مربع و مثلث است.
  • استفاده از طرح رنگ‌هایی از رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی.
  • یکی از اصول اساسی طراحی باهاوس مفهوم واقعیت مواد سازنده است که در آن مواد سازنده‌ی دکوراسیون و مبلمان در طبیعی‌ترین حالت خود و بدون روکش استفاده می‌شوند.
  • در طرح‌های باهاوس از موادی مانند شیشه، فولاد، سلفون و تخته سه لا در اوایل قرن بیستم استفاده شد.
  • طرح‌ها و مواد ساده به کار رفته در طرح‌های باهاوس باعث می‌شوند تا این طرح‌ها به راحتی تولید انبوه شوند و برای تعداد زیادی از مردم در دسترس باشند.

نحوه‌ی ترکیب سبک طراحی داخلی باهاوس در خانه

سبک باهاوس را می‌توان در فضاهای داخلی مختلف خانه ترکیب کرد. برای اینکه این کار را انجام بدهید باید ایده‌هایی داشته باشید. در ادامه، با روش‌هایی برای ترکیب سبک باهاوس در طراحی فضاهای داخلی یک خانه آشنا می‌شوید.

سبک باهاوس در اتاق خواب

برای طراحی یک اتاق خواب به سبک باهاوس، روی خطوط تمیز و صاف، رنگ‌های خنثی و مبلمان کاربردی مانند تخت خواب‌های پلت‌فرم و انباری توکار تمرکز کنید. از اشکال هندسی و رنگ‌های اصلی، مانند فرش‌های پررنگ، گرافیکی یا یک اثر هنری استفاده کنید.

حمام به سبک باهاوس

مواد صنعتی مانند بتن، فولاد و شیشه را برای طراحی حمام باهاوس به کار ببرید. شکل‌ها و رنگ‌ها را از طریق طرح‌های کاغذ دیواری حمام مانند طرح‌های چاپی پررنگ، گرافیکی یا طرح ظریف و بافت‌دار ترکیب کنید. وسایل براق و کاربردی مانند محفظه‌ی دوش شیشه‌ای بدون قاب و سینک مدرن و دیواری را به این حمام اضافه کنید.

آشپزخانه به سبک باهاوس

از مواد صنعتی برای میزهای آشپزخانه، بک اسپلش‌ها و کابینت‌ها استفاده کنید. پالت رنگی آشپزخانه را تا حد امکان ساده و خنثی نگه دارید و از طریق آثار هنری یا لوازم جانبی، رنگ‌های دیگر را به آن اضافه کنید. به‌علاوه، اشکال هندسی را از طریق یک چراغ ثابت یا طرح بک اسپلش‌ها به طراحی آشپزخانه اضافه کنید.

دفتر کار خانگی به سبک باهاوس

یک دفتر کار به سبک باهاوس باید برای افزایش بهره‌وری به ساده‌ترین حالت طراحی شده باشد. از یک پالت رنگی ساده و خنثی با رنگ‌های اصلی به کار رفته در آثار هنری یا لوازم جانبی استفاده کنید. اشکال هندسی را از طریق یک فرش یا یک میز کار منحصر به فرد و زاویه‌دار به دفتر کار اضافه کنید. قفسه‌های داخلی یا فایل‌های نگهداری اسناد و مدارک را هم ساده و کاربردی نگه دارید.

نکاتی برای طراحی داخلی به روش باهاوس

با توجه به ایده‌های کاربردی و نکات ظریفی که در ادامه می‌خوانید، جوهره‌ی اصلی طراحی داخلی باهاوس را کشف کنید و به کار ببرید. از مبلمان شیک گرفته تا استفاده از بیشترین میزان نور طبیعی، توجه به این نکات و ایده‌ها زیبایی باهاوس را به خانه‌ی شما می‌آورد.

۱. از روش طراحی مینیمالیستی استفاده کنید

از شر شلوغی‌ها خلاص شوید و بر خطوط براق، اشکال هندسی اصلی و محیطی ساده تمرکز کنید. با حذف تمام تزئینات یا تزئینات غیر ضروری، یک خانه با طراحی ساده و کاربردی باهاوس خواهید داشت. این ترفند باعث ایجاد احساس آرامش و نظم در خانه می‌شود و اطمینان می‌دهد که هر یک از عناصر طراحی داخلی به‌تنهایی اهمیت دارند. به این ترتیب، می‌توانید واقعا بر آنچه در محیط داخلی خود اهمیت دارد تمرکز کنید.

۲. طرح پلان باز خلق کنید

پلان طبقه باز یکی از ویژگی‌های اساسی طراحی داخلی باهاوس اصیل است که وحدت و عملکرد اجزای به کار رفته در طراحی را ارتقا می‌دهد. با پذیرش یک جریان بدون مرز و حاشیه، نور طبیعی اتاق را پر می‌کند و خطوط صاف و اشکال زاویه‌دار را برجسته می‌کند. این روش تعامل و انعطاف‌پذیری اجزای طراحی داخلی را افزایش می‌دهد و در عین حال، زیبایی مبلمان مینیمالیستی را به نمایش می‌گذارد.

۳. از اشکال هندسی استفاده کنید

اشکال هندسی در ایجاد یک سبک داخلی باهاوس اصیل نقش اساسی دارند. با ادغام مربع‌ها، مثلث‌ها یا دایره‌ها، ساختار و جذابیت بصری این سبک را به طراحی خود وارد خواهید کرد. اشکال هندسی چه از طریق مبلمان، چه از طریق دکور یا عناصر معماری، می‌توانند محیطی یکپارچه و از نظر بصری جذاب ایجاد کنند.

۴. از رنگ‌های شاد استفاده کنید

طراحان داخلی باهاوس به خاطر امتحان کردن پالت‌های رنگی شاد و سرزنده شناخته می‌شوند. آن‌ها از این پالت‌ها به شکلی هدفمند برای ایجاد نقاط کانونی در یک اتاق استفاده می‌کنند. بنابراین، رنگ‌های اصلی مانند قرمز، زرد و آبی را برای تأثیر بصری و افزایش انرژی اتاق انتخاب کنید. تعادل دقیق رنگ‌های پررنگ، پویایی و شخصیتی پر جنب و جوش را به اتاق‌ها اضافه می‌کند و باعث افزایش زیبایی آن‌ها می‌شود.

۵. خلاقیت طرح‌های صنعتی را اضافه کنید

زیبایی‌شناسی صنعتی را برای تقلید از ظاهر و احساس طراحی داخلی باهاوس اصیل در فضاهای داخلی خود ادغام کنید. شما می‌توانید با استفاده از موادی مانند بتن و فولاد در کنار ویژگی‌های کاربردی مانند کانال‌کشی باز و روشنایی صنعتی، فضایی جذاب ایجاد کنید. ادغام طرح‌های صنعتی در سبک باهاوس به این روش قطعا فراموش‌نشدنی است.

۶. بر فرم و کاربرد اجزای دکوراسیون تمرکز کنید

سبک مدرن باهاوس حول محور اصل یهماهنگ کردن فرم و کاربرد اجزای دکوراسیون می‌چرخد. هر عنصر، از مبلمان گرفته تا چیدمان، هدفی کاربردی دارد و در عین حال، ظاهر کلی دکوراسیون را ارتقا می‌دهند. هنگام انتخاب اقلام برای فضای داخلی خود، اطمینان حاصل کنید که این اقلام نیازهای شما را برآورده می‌سازند و در عین حال به طور یکپارچه با ظاهر و احساس اتاق ادغام می‌شوند. به یاد داشته باشید، کمتر، بیشتر است. بنابراین، طرح‌های خود را با دقت انتخاب کنید.

۷. اجزای دکوری و آثار هنری ساخته‌ی دست را انتخاب کنید

اکسسوری‌های دکوراسیون خود را هماهنگ با هم انتخاب کنید تا طراحی داخلی مدرن باهاوس ایجاد شود. هنر انتزاعی یا مینیمالیستی را انتخاب کنید که بر سادگی و تعادل بصری تأکید دارد. ترکیب رنگ‌های اصلی یا تضادهای جسورانه را برای افزودن شادابی و تاثیر بصری در نظر بگیرید. مطمئن شوید که آثار هنری را به صورت هدفمند هم نمایش می‌دهید. اجازه دهید قطعات مبلمان و لوازم جانبی مورد علاقه‌تان به ویژگی‌ای تبدیل شوند که فضای اتاق را زیباتر می‌کنند.

۸. از مواد متضاد استفاده کنید

با کنار هم قرار دادن مواد متضاد، عمق بصری و جذابیت را در طراحی باهاوس خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید یک فرش پشمی را با یک میز قهوه‌خوری شیشه‌ای شیک ست کنید. تضاد سطوح صاف و بافت‌دار، فضای داخلی از نظر بصری جذابی با جنبه‌ی حسی منحصر به فرد ایجاد می‌کند.

۹. از اشکال ارگانیک استفاده کنید

گنجاندن اشکال ارگانیک در فضای داخلی ظرافت و لطافت طبیعی را به این فضا می‌بخشد. هر چند طراحی باهاوس بر استفاده از اشکال هندسی تأکید دارد، برای تعادل و هماهنگی بصری حتما از اشکال ارگانیک هم استفاده کنید. این بازی با فرم‌های زاویه‌دار و ارگانیک فضایی جذاب و متفاوت ایجاد می‌کند.

۱۰. سطوح شفاف را بیشتر کنید

استفاده از پنجره‌ها، نورگیرها و درهای شیشه‌ای را به حداکثر برسانید تا نور روز را به داخل خانه‌ی خود جذب کنید. پنجره‌ها را به حداقل برسانید یا پرده‌هایی شفاف انتخاب کنید تا نور آزادانه در فضای داخلی جریان یابد. با استفاده از نور طبیعی، فضای داخلی باهاوس باز، مطبوع و دلنشین‌تر به نظر می‌رسد.

کلام آخر

زیبایی سبک باهاوس را می‌توانید برای طراحی یک فضای ساده و کاربردی به کار ببرید. این سبک طراحی داخلی با رنگ‌های اصلی، نور بیشتر و اشکال هندسی به داشتن خانه‌ای مدرن با چیدمان راحت و کاربردی کمک می‌کند. شما می‌توانید از این سبک به‌تنهایی یا در کنار سایر سبک‌های مدرن مانند مینیمالیسم استفاده کنید.

منبع: thespruce


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سبک رترو در طراحی داخلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ • دیجی‌کالا مگ

اگر جزو کسانی هستید که نوستالژی را دوست دارند یا تنها به سبک‌های طراحی داخلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *