در هفته‌‌ی مد اوت کوتور پاییز و زمستان 2024 چه گذشت؟ • دیجی‌کالا مگ

اوت کوتور یا فشن سطح بالا یکی از زیباترین و مهم‌ترین بخش‌های صنعت مد و فشن است که از قرن نوزدهم میلادی تا به حال با قرار دادن هنرهای دستی کهن و نیازهای تکامل یافته‌ی افراد جامعه در کنار یکدیگر ظرافت و خلاقیت را به مخاطبان خاص خود ارائه می‌دهد. در هفته‌‌ی مد اوت کوتور پاییز و زمستان ۲۰۲۴ ما باری دیگر شاهد توانایی طراحان برندهای مختلف در بکارگیری رویکردهای جدید و کنار هم قرار دادن عناصر کلاسیک و مدرن در یکدیگر بودیم و همین موضوع کالکشن‌های اوت کوتور این هفته را به یکی از به یادماندنی‌ترین کالکشن‌های دنیای فشن تبدیل می‌کند.

تصمیم‌گیری برای دادن لقب بهترین کالکشن اوت کوتور به هر یک از کالکشن‌های امسال کاری است که هیچ یک از ما حتی نمی‌توانیم به انجام دادن آن فکر بکنیم. در نتیجه، در این مطلب از دیجی‌کالا مگ به سراغ معرفی و بررسی چشمگیرترین و خلاقانه‌ترین کالکشن‌های اوت کوتور پاییز و زمستان ۲۰۲۴ می‌رویم. با ما همراه باشید.

کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان اسکاپرلی

دنیل رزبری (Daniel Roseberry) کارگردان هنری فعلی برند اسکاپرلی کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان خود را با نام «ققنوس» (Phoenix) در زیرزمین هتل راتچایلد پاریس برگزار کرد. اگر برایتان سوال پیش آمده است که چرا رویداد را در یک زیرزمین برگزار کرده‌اند باید بگوییم رزبری همیشه آرزو داشته است که یک کالکشن اوت کوتور فراموش شده را در زیرزمین خانه‌ی ییلاقی السا اسکاپرلی، موسس و بنیان‌گذار این برند پیدا کند. این کارگردان هنری برای نام‌گذاری و طراحی کالکشن اوت کوتور خود از شخصیت السا الهام گرفته است و عقیده دارد که او درست مانند یک ققنوس توانایی غیرقابل وصفی در بازآفرینی مد و فشن و همینطور شخصیت خودش داشته است.

دنیل رزبری در این کالکشن به سراغ دهه‌ی ۵۰ میلادی که به عنوان دوران اوج مد لباس شناخته می‌شود رفته است تا به مخاطب خود این احساس را بدهد که او با طراحی این لباس‌ها به یک دوره‌ی زمانی دیگر اشاره می‌کند. یکی از اهداف اصلی رزبری برای طراحی این کالکشن نشان دادن میزان انعطاف‌پذیری اسکاپرلی، توانایی‌های خودش و کارگاه‌های هنری بوده است.

برای مثال، در اولین لباسی که به نمایش درآمد بینندگان شاهد یک شنل با سرشانه‌هایی شبیه به شانه‌های ققنوس بودند که الگوهای لوزی شکل طلایی رنگی روی آن‌ها به چشم می‌خورد. در لباس‌های دیگر از رنگ‌های آتش برای اشاره به سوختن پرنده‌ی ققنوس و تولد دوباره‌ی آن استفاده کرده بودند. علاوه بر این‌ها، به کارگیری عناصری مانند پر که به وفور در استایل‌ها و لباس‌های شخصی السا اسکاپرلی دیده می‌شدند،‌ در این کالکشن به چشم می‌خورد.

ویژگی‌های سوررئالیستی برند اسکاپرلی و تمایل خود شخص دنیل رزبری به جاه‌طلبی و امتحان چیزهای جدید و شگفت‌انگیز در این کالکشن به خوبی دیده می‌شد. برای مثال روی یکی از لباس‌ها میخ‌هایی در قسمت میان تنه به چشم می‌خورد و برخی مدل‌ها نوعی پوشش توری به شکل حباب روی سر خود داشتند.

رزبری در یادداشت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که هر یک از لباس‌های این کالکشن ویژگی‌ها و جزئیات مخصوص خودشان را دارند و شما با یک نگاه ساده به آن‌ها می‌توانید پیشینه‌ی هر کدام از طراحی تا اجرا شدن روی پارچه را به خوبی درک کنید. هر یک از تکه‌های کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان اسکاپرلی، از لباس مجلسی گرفته تا نیم تنه و کفش، احساسات مخاطب را به طرز متفاوتی برمی‌انگیزند و به دنبال جلب توجه و حفظ آن هستند.

برای حسن ختام کالکشن، لباس‌های ساختار یافته و دارای طرح آبشاری در قسمت پایین تنه روی سکو به نمایش در آمدند. اخیرا فردی به دنیل رزبری گفته بود که مردم لباس‌های اسکاپرلی را برای کلکسیون‌های خود می‌خرند و این کالکشن به خوبی نشان می‌داد که یکی از دلایل محبوبیت این برند تداوم آن در سرپیچی از هنجارها و قراردادهای دنیای فشن است. این موضوع را می‌توانستیم با یک نگاه کوتاه به استایل‌های تماشاچیان که همگی وفاداری خود به اسکاپرلی را حفظ کرده بودند متوجه شویم.

۳,۲۰۰,۰۰۰

تومان

۲,۸۸۰,۰۰۰

۲,۱۶۰,۰۰۰

تومان

کالکشن کوتور تام براون

همه‌ی ما با نگاه کردن به کالکشن‌های تام براون (Thom Browne) به خوبی می‌توانیم درک کنیم که این طراح به حفظ قوانین و ساختارها علاقه‌ی بسیار زیادی دارد حتی اگر خودش همان فردی باشد که بخواهد آن‌ها را زیر پا بگذارد. موسلین نوعی پارچه‌ی پنبه‌ای ساده است که از آن برای دوخت نمونه‌ی اولیه‌ی یک لباس فشن سطح بالا استفاده می‌کنند تا بتوانند طراحی انجام شده را مورد آزمایش قرار دهند. این پارچه موضوع کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان برند تام براون بود.

با توجه به شخصیت کمال‌گرای تام براون برای همه‌ی ما بسیار غیرقابل باور است که او بخواهد از فرآیند تهیه‌ی یک کالکشن پرده بردارد و آن را برای مخاطب خود به نمایش بگذارد. براون اعتراف می‌کند که حتی تا یک روز قبل از برگزاری این نمایش اوت کوتور راجع به تصمیم خود مطمئن نبوده است. با این حال، نتیجه‌ی تصمیم او بسیار فوق‌العاده از آب در آمد چرا که ویژگی‌های مخصوص برند تام براون را به خوبی نشان می‌داد.

عدم تقارن، استفاده از سیلوئت‌های بزرگ و اغراق‌آمیز، به هم ریختگی و در عین حال نظم در همه‌ی لباس‌های این کالکشن اوت کوتور به خوبی دیده می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تام براون از شش نوع پارچه‌ی موسلین متفاوت برای انجام تکنیک‌های مختلف استفاده کرده است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های این کالکشن ارجاع به المپیک ۲۰۲۴ است که در برخی از لباس‌ها به طور واضحی قابل مشاهده بود. برای مثال سه مورد از چهار لباس آخر این کالکشن دارای کت‌هایی به رنگ مدال‌های المپیک بودند. علاوه بر این، یک طرف از یکی از لباس‌های کالکشن با استفاده از مهره‌های قرمز تزئین شده بود تا بتوانند با آن سیستم عضلانی بدن انسان را نشان دهند.

کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان ۲۰۲۴ برند تام براون مخاطب را به تفکر دوباره‌ درباره‌ی ارتباط میان ریزه‌کاری‌ها و جزئیات دنیای فشن و ورزش وا می‌دارد. به گفته‌ی تام بروان هدف اصلی این شو به نمایش گذاشتن زیبایی هنر دست است که با شروع عصر ماشین‌ها و هوش مصنوعی باید بیش از پیش به آن توجه کرد.

کالکشن کوتور رابرت وون

رابرت وون (Robert Wun) سالگرد ۱۰ سالگی برند خود را با به نمایش گذاشتن کالکشن اوت کوتور خود به نام «زمان امروز» (Time Today) جشن گرفت. برای آقای وون پذیرش محدودیت‌های زمانی یک منبع الهام مهم به منظور داشتن ذهنی خلاق و پویا است. او به این موضوع باور دارد که معنا بخشیدن به مفهوم زمان تنها با لذت بردن از زندگی در لحظه امکان‌پذیر خواهد بود و به همین دلیل در همه‌ی مدت فعالیت خود در صنعت فشن بدون توجه به شکست یا موفقیت از کاری که در حال انجام آن بوده لذت برده است.

وون برای به تصویر کشیدن مفهوم گذر زمان در طراحی‌های خود سعی کرده است تا از فصل‌های یک سال الهام بگیرد. اولین لباسی که در کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان برند رابرت وون می‌بینیم یک لباس مجلسی تماما مشکی و پوشیده است که در آن از کریستال‌دوزی برای به تصویر کشیدن «اولین بارش برف» در فصل زمستان استفاده کرده‌اند. در لباس‌های بعدی ما شاهد استفاده از عناصر مخصوص فصل بهار مانند پروانه و گل هستیم که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی زیبایی شکوفایی دوباره و امید باشند.

وون می‌گوید در فلسفه‌ی چینی گل‌ها تنها چون همیشگی نیستند به نظر زیبا می‌رسند و اگر قرار بود همواره در حال شکوفایی باشند مردم زیبایی آن‌ها را درک نمی‌کردند. به همین دلیل در لباس‌های بعدی کالکشن بیشتر بر زوال و تاثیر زمان روی هر موجود زنده‌ای تمرکز شده است و برای نشان دادن این مفهوم از سوختگی‌های قابل مشاهده‌ای روی پارچه‌ی لباس‌ها استفاده کرده‌اند.

در روایت مفهوم گذر زمان چهار لباس نهایی کالکشن به ترتیب نشان‌دهنده‌ی پوست، گوشت، استخوان و روح انسان بودند. لباس گوشت انسان که وزن آن به ۴۰ کیلوگرم می‌رسید با مهره‌هایی پوشیده شده بود که به طور همیشگی روی لباس دوخته نشده بودند و کاملا برجسته دیده می‌شدند. رابرت وون در کالکشن‌های قبلی خود به خوبی نشان داده است که تا چه اندازه به سبک وحشت علاقه دارد؛‌ او در هنگام طراحی لباس گوشت در نظر داشته تا ماهیچه‌هایی که از جسم انسان خارج می‌شوند را به مخاطب خود نشان دهد. لباس آخر کالکشن رابرت وون با ترکیب پارچه‌های توری و کریستال‌های رنگارنگ دوخته شده است تا این مفهوم را که «روح هیچگاه قرار نیست از بین برود و در آخر به عالم وجود بازمی‌گردد.» به درستی به تصویر بکشد.

کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان بالنسیاگا

کالکشن اوت کوتور بالنسیاگا یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین مجموعه‌های هفته‌ی اوت کوتور پاییز و زمستان امسال بود. برخلاف همه‌ی فشن شوها که در آن‌ها از موسیقی برای ایجاد حس‌وحال مرتبط با کالکشن استفاده می‌شود، در این رویداد بالنسیاگا نوعی مدیتیشن راهبردی را برای حضار پخش کرد که از آن‌ها می‌خواست آهسته تنفس کنند و رنگی که برای آن‌ها تداعی‌کننده‌ی شادی است را در ذهن خود مانند یک ابر تصور کنند. این مدیتیشن دقیقا همان چیزی است که کارگردان هنری فعلی برند بالنسیاگا یعنی دمنا (Demna) هر روز برای زنده کردن خلاقیت درون خود به آن گوش می‌دهد.

این کالکشن چهارمین کالکشن اوت کوتور دمنا برای برند بالنسیاگا است و او آن را پلی بین سبک شخصی خود و میراث این برند به شمار می‌آورد. با یک نگاه ساده به کالکشن می‌توانستیم به راحتی بفهمیم که او سعی کرده است علاوه بر حفظ علاقه‌ی خود به خرده فرهنگ‌های مختلفی چون گوتیک و متالهد، تعادلی را بین سبک طراحی کریستوبال بالنسیاگا و خودش ایجاد کند. دمنا در این مجموعه به جای استفاده از پارچه‌های ساتن و دیگر مواد اولیه‌ی گران قیمتی که همواره در اوت کوتورهای برندهای مختلف می‌بینیم به سراغ بکارگیری پارچه‌هایی چون جین، نایلون و چرم رفته است. اما همچنان آستین سه ربع، سربندهای دارای جزئیات ریز و لباس‌های پیله‌ای شکل را به عنوان عناصر این برند در کالکشن اوت کوتور او می‌بینیم.

دمنا می‌گوید استفاده از تکنیک‌ها و پارچه‌های مختلف در یک کالکشن بخشی از الفبای سبک طراحی شخصی او است که مخاطب را به بازنگری ذهنیت خود درباره‌ی نحوه‌ی ارزش‌گذاری یک تکه وا می‌دارد. برای مثال، یکی از لباس‌های این کالکشن با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی ذوب شده ساخته شده بود که با کمی دقت می‌توانستید بارکد روی آن‌ را ببینید. همچنین بکارگیری مواد اولیه‌ای چون فویل یا قرار دادن آیتم‌های پوشیدنی مختلف، مانند ژاکت و شلوار، برای طراحی و دوخت یک لباس مجلسی از دیگر جلوه‌های این کالکشن اوت کوتور بود. جالب است بدانید که هنرمندان بسیار زیادی برای طراحی نقاشی‌های روی تیشرت‌ها یا ساخت کلاه‌هایی که در کالکشن روی سر مدل‌ها می‌بینیم به کمک دمنا آمده‌اند.

آخرین تکه‌ی این کالکشن یک لباس ساخته شده از نایلون مشکی رنگ بود که سنت‌های دیرینه‌ی لباس عروس کوتور را زیر پا می‌گذاشت. دمنا با این لباس که دقیقا پیش از شروع نمایش در تن مدل ساخته شده بود مد و هنر نمایشی را به خوبی با یکدیگر ادغام کرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این تکه تنها یک بار قابل پوشیدن است و پس از خرید آن سه نفر از کارمندان بالنسیاگا برای به تن کردن لباس به کمک خریدار می‌آیند.

۲,۳۸۰,۰۰۰

۱,۹۵۱,۶۰۰

تومان

کالکشن کوتور ویکتور اند رالف

ویکتور هورستینگ و رالف اسنورن برای کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان خود به سراغ مرور خاطرات قدیم خود رفته‌اند. برند این دو طراح بیست و شش سال پیش دومین کالکشن اوت کوتور خود را با نام «بمب اتمی» به نمایش گذاشت که در آن مدل‌ها با بالشت‌های بزرگ بسته شده به دور گردنشان روی سکو راه می‌رفتند. اشکال به کار رفته در این کالکشن به شدت اغراق‌آمیز، پوچ و نمایشی بودند؛ بنابراین این دو طراح برای مجموعه‌ی جدید خود دوباره به سراغ این ایده رفتند.

ویکتور و رالف از انجام یک کار جدید با تم پوچ‌انگاری یا همان ابسوردیسم (Absurdism) لذت می‌بردند و می‌خواستند این مفهوم را با نمایش اشکال به شدت انتزاعی حتی بیشتر به کار بگیرند. این دو طراح درست مانند دو کودکی که سعی دارند با سنگ‌های درون باغچه بازی کنند لباس‌هایی را بر اساس اشکال و حجم‌های هندسی مختلف، مانند مستطیل، مکعب، کره یا ذوزنقه، به نمایش گذاشتند که به عنوان یک انسان فرم جدیدی را به بدن مدل‌ها می‌دادند. لباس‌های این کالکشن با استفاده از طرح‌ها و الگوهای متفاوت مانند کت‌های چهارخانه، یقه‌های نامرتب یا جوراب شلواری‌های خال خالی توجه بسیار زیادی را به خود جلب می‌کردند و بیش از اندازه برجسته به نظر می‌آمدند.

طراحان برند ویکتور اند رالف می‌گویند اوت کوتور برای آن‌ها مانند یک آزمایشگاهی برای امتحان و اختراع چیزهای جدید است. آن‌ها از تحسین انتزاع لذت می‌برند و عقیده دارند که انتزاع می‌تواند باعث آزادی فکری شود. برند ویکتور اند رالف نقطه‌ی شروع یک رشته‌ی فکری را به مخاطب هدیه می‌‌دهد که هر فردی می‌تواند با توجه به ذهنیت خود آن را موشکافی کند.

کالکشن کوتور چارلز د ویلمورن

چارلز د ویلمورن (Charles de Vilmorin) در پنجمین اوت کوتور خود به عنوان یک طراح مستقل جوان مفهومی جذاب و متفاوت را برای مخاطبان خود به نمایش گذاشت. فضای مکان برگزاری مراسم به گونه‌ای طراحی شده بود که تماشاگران حس کنند در یک خانه‌ی خالی از سکنه که در آن یک قتل رخ داده است قرار گرفته‌اند و حالا با پیدا شدن سرنخ‌ها هیچکس بی‌گناه فرض نمی‌شود. الهام از شخصیت‌های وهم‌انگیز مانند هاید و جکیل برای د ویلمورن که به موضوعات رازآلود علاقه‌مند است چیز تازه‌ای به شمار نمی‌آید. به همین دلیل در این شو همه‌ی ما شاهد کالکشنی بودیم که شخصیت‌های مختلف یک داستان را به نمایش می‌گذاشتند و از مخاطب می‌خواستند تا خودشان درباره‌ی مظنون اصلی تصمیم‌گیری کنند.

د ویلمورن برای آماده‌سازی این کالکشن دو ماه تمام به همراه چهار دستیار خود در آپارتمان شخصی‌اش به طور بی‌وقفه کار کرده است. به گفته‌ی او این اولین باری به حساب می‌آید که یک کالکشن را بدون پرسیدن سوالات مادی‌گرایانه از خودش و برای لذت بردن از یک روایت طراحی کرده است. استفاده از پارچه‌های ژاکارد رنگ‌های فانتزی،‌ سرپوش‌های پر جزئیات و همینطور نقش‌ها و طرح‌های اسلیمی برای ایجاد حس‌وحال خیال‌پردازانه به وفور در این کالکشن دیده می‌شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه‌ی تکه‌های اوت کوتور پاییز و زمستان این برند با کمک حرفه‌ای‌ترین کوتوردوزها در حوزه‌های مختلف، مانند گلدوزی و منجوق‌دوزی، آماده شده بودند.

یکی از نکات اصلی این اوت کوتور بسته بودن بازوهای مدل‌ها با لباس‌ها بود به طوریکه بسیاری از آن‌ها نمی‌توانستند دست‌های خود را حرکت دهند. بسته بودن دست‌ها مخاطب را به فکر کردن درباره‌ی نحوه و زمان تکامل شخصیت‌های د ویلمورن وا می‌داشت. همین موضوع زیبایی منحصر به فرد و اسرارآمیز کالکشن را افزایش می‌داد و یک بار دیگر عشق و علاقه‌ی چارلز د ویلمورن به هنر و رنگ را به ما یاد‌آوری می‌کرد.

کالکشن کوتور آرمانی پریوه

جورجیو آرمانی به دنبال احساس راحتی و آرامشی است که مدت‌ها است آن را روی زمین ندیده‌ایم و همین موضوع او را به سوی استفاده از مروارید که در فرهنگ‌های مختلف نماد پاکی و خرد به شمار می‌آید سوق داده است. بسیار از افراد علاقه‌مند به داشتن کلکسیون اوت کوتور روی این موضوع توافق دارند که هیچکس مانند این طراح ۸۹ ساله نمی‌تواند مزین‌سازی یک لباس یا تکه‌ی پوشیدنی را به بهترین و کامل‌ترین شکل ممکن انجام دهد.

در همان ابتدای شو عنصر مروارید در قالب کت‌وشلوارها و لباس‌های مجلسی براق با شفافیت مخصوص آرمانی به نمایش در آمد. با مشاهده‌ی لباس‌های بعدی کالکشن به خوبی می‌توانستیم بفهمیم که جورجیو آرمانی ارتباط میان مروارید و عناصر دیگری چون ماه، آب،‌ پاکی و خرد را به خوبی درک کرده و سعی داشته است تا با استفاده از کریستال‌دوزی، پارچه‌های مخمل مشکی، ساتن و پر به خوبی آن را نشان دهد. پالت رنگی کالکشن به رنگ‌های کلاسیک خنثی محدود می‌شد اما به دلیل استفاده از تزئینات خارق‌العاده و ویژه هرگز احساس کسل‌کنندگی به مخاطب نمی‌داد.

هر ۸۹ لباسی که روی سکو به نمایش در می‌آمدند با وجود تفاوت‌های بسیارشان کاملا با یکدیگر یکپارچه و مرتبط بودند. این موضوع به خوبی به ما یادآوری می‌کند که جورجیو آرمانی با تجربه‌ی طولانی مدت خود در صنعت مد و فشن دیگر می‌داند چطور همزمان با جلب توجه مخاطبان مجموعه‌ای بی‌نقص و پر از تفاوت را به نماش بگذارد.

۱,۸۰۰,۰۰۰

۱,۲۶۰,۰۰۰

تومان

۲,۴۰۰,۰۰۰

۱,۲۰۰,۰۰۰

تومان

کالکشن اوت کوتور پاییز و زمستان زهیر مراد

طرفداران کارهای زهیر مراد (Zuhair Murad) به خوبی می‌دانند که این طراح تا چه اندازه به طبیعت، فرهنگ‌های مختلف و موضوعات روانشناختی علاقه‌مند است. موضوع این کالکشن اوت کوتور زهیر مراد زنان قدرتمند و چالش‌های زندگی آن‌ها بود؛ زنانی که زمین می‌خورند، احساساتی می‌شوند، می‌جنگند، دوباره خودشان را پیدا می‌کنند و باز هم قوی‌تر از همیشه به مسیر خود ادامه می‌دهند. زهیر می‌گوید احساس می‌کرده است که این بار باید به سراغ زنان و تمام ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها و ماه‌هایی که به عنوان یک زن پشت سر می‌گذارند برود.

برای نشان دادن این مفهوم زهیر مراد در کالکشن خود از پالت‌های رنگی نارنجی، صورتی، مشکی، قرمز و سبز استفاده کرده بود تا بتواند بخش‌های مختلفی از زندگی یک زن، مانند خشم و انرژی زنانگی، را به مخاطب نشان بدهد. استفاده از پارچه‌هایی چون ساتن، ابریشم، تورهای گلدوزی شده و مخمل تم کالکشن را ملموس‌تر می‌کردند.

درد‌ها، زخم‌ها و همه‌ی آسیب‌هایی که یک زن در طول زندگی خود می‌بیند به شکل خلاقانه‌ای روی لباس‌های کالکشن دیده می‌شدند. برای مثال، روی لبه‌های یک لباس مجلسی شکاف‌هایی را می‌دیدیم که کریستال‌دوزی شده بودند و ورود نور به جسم و ترمیم زخم‌ها را نشان می‌دادند. زهیر مراد از طریق یک کالکشن پر از ظرافت و برازنده به تمام زنانی که برای قدرتمندتر شدن مدت‌ها جنگیده‌اند و از طریق دردهای گذشته‌‌ی خود زیبایی بی‌پایانشان را نشان می‌دهند ادای احترام کرد.

کلام آخر

ما در این مطلب سعی کردیم با معرفی بهترین کالکشن‌های هفته‌ی اوت کوتور پاریس لحظات برجسته و فراموش نشدنی این رویداد را یک بار دیگر به شما یادآوری کنیم. اما شما باید بدانید که در کنار همه‌ی این‌ها، هر کدام از کالکشن‌های اوت کوتور پاییز و زمستان ۲۰۲۴ به یک شیوه‌ی متفاوت جلوه‌ی زیبای دنیای مد و فشن را نمایش می‌گذاشتند و مخاطب را به تفکر عمیق تشویق می‌کردند.

منبع: Vogue


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

12 آیتم مهم که از ضروریات استایل تابستانی مردانه هستند • دیجی‌کالا مگ

با فرا رسیدن فصل تابستان، تی‌شرت‌های راه راه، صندل‌ها و شلوارک‌ها دوباره محبوب می‌شوند. از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *