در آینده می‌توانید ماژول‌های رم کامپیوتر را بدون خاموش کردن آن تعویض کنید

اگر شما هم حتی می‌ترسید یک کانکتور را از کامپیوتر در حال کار جدا کنید، بهتر است این خبر نویدبخش را تا انتها بخوانید. گزارش‌ها حاکی از اضافه شدن قابلیت هات‌سواپ ماژول حافظه رم به هسته لینوکس برای پردازنده‌های RISC-V است که اتفاق بسیار مهمی محسوب می‌شود.

طبق گزارش Phoronix، نسخه ۶.۱۱ هسته لینوکس که به زودی منتشر می‌شود، پشتیبانی از تعویض ماژول حافظه رم حین کار کردن (memory hot plugging) را برای معماری مجموعه دستورالعمل RISC-V اضافه خواهد کرد. هسته لینوکس قبلاً این قابلیت را برای سایر معماری‌های CPU ارائه کرده است، اما اضافه شدن آن برای CPUهای با معماری باز RISC-V بسیار مهم است، زیرا امکان تعویض حافظه حین کار کردن برای افزایش پایایی سیستم‌های سرور و مانند آن بسیار ضروری است تا بتوان ماژول‌های معیوب را بدون خاموش کردن سیستم تعویض کرد یا رم سرور را ارتقا داد.

تعویض آسان ماژول‌های حافظه رم در RISC-V

اگر شما هم با مفهوم تعویض حافظه حین کار یا تعویض قطعات بدون خاموش کردن سیستم (hot swapping) آشنا نیستید، باید گفت که این کار بسیار شبیه به تعویض هارد دیسک‌ها یا SSD به صورت هات‌سواپ است. یعنی کاربر می‌تواند قطعه خاصی را بدون خاموش کردن سیستم تعویض کند. با این حال، امکان تعویض حافظه ذخیره‌سازی حین کار کردن یک قابلیت نسبتاً پیش‌پاافتاده در سیستم‌عامل‌ها و مادربردهای مخصوص مصرف‌کننده است، در حالی که تعویض حافظه رم حین کار کردن اصلاً چیز پیش‌پاافتاده‌ای نیست.

امکان تعویض حافظه رم حین روشن بودن سیستم به اشکال گوناگونی برای مدت طولانی وجود داشته است، حتی در پردازنده‌های بسیار قدیمی مانند Zilog Z80 متعلق به دهه ۱۹۸۰ نیز وجود داشت. با این حال، امروزه این ویژگی بیشتر محدود به مادربردهای سرور و ویندوز سرور است، هرچند که در بیشتر توزیع‌های لینوکس یافت می‌شود.

در هر صورت اضافه شدن این قابلیت به CPUهای RISC-V می‌بایست به گسترش موارد استفاده بالقوه از معماری RISC-V در آینده کمک کند. در حال حاضر بازار کامپیوترهای سرور و سازمانی به‌شدت تحت تسلط CPUهای x86 ساخت شرکت‌های Intel یا AMD و GPUهای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی ساخت Nvidia است. با این حال با توجه به هزینه‌های بسیار بالای آنها، هر بهبودی در معماری RISC-V و جایگزین‌های دیگر، آنها را جذاب‌تر می‌کند. زمانی که یک CPU RISC-V بتواند قدرت محاسباتی قابل مقایسه‌ای با CPUهای دسکتاپ میان‌رده ارائه دهد، می‌بایست بازار PC و سرور نیز دستخوش تحول شود.

در همین رابطه بخوانید:

اولین کنسول گیمینگ دنیا با پردازنده RISC-V را ببینید

باورنکردنی؛ طراحی پردازنده RISC-V توسط مهندسان چینی تنها طی 5 ساعت!

اتحاد 5 بازیگر بزرگ صنعت تراشه برای کنار گذشتن ARM با توسعه معماری RISC-V

همین حالا نیز چندین حرکت در بازار برای پذیرش RISC-V یا بهبود پشتیبانی از آن دیده می‌شود. Framework اخیراً اعلام کرده که مادربرد بر پایه RISC-V برای لپ‌تاپ‌های قابل شخصی‌سازی خود عرضه می‌کند. XSi نیز توانسته است بار کاری CPU، GPU و NPU را روی هسته‌های RISC-V اجرا کند. همچنین بازیگران اصلی در عرصه کامپیوترهای سازمانی، AI و بیگ‌تک نیز از رشد و پیشرفت RISC-V استقبال می‌کنند.

چه کسی می‌داند، شاید روزی قابلیت هات‌سواپ ماژول‌های رم به کامپیوترهای شخصی هم راه پیدا کند. RISC-V همان معماری مورد استفاده در پردازنده های Arm گوشی‌ها است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کولو موانی: امباپه چطور می‌تواند با این ماسک ببیند؛ او برای رهبری در فوتبال به دنیا آمده است

farhad taji زیدان رو یادم میاد تو فینال ۲۰۰۶ نتونست خودش رو کنترل کنه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *