درگ رفت و برگشتی برادران ناتنی! بی ام و M2 در برابر تویوتا سوپرا

ب‌ام‌و M2 و تویوتا سوپرا هردو از پیشرانه شش سیلندر شرکت آلمانی استفاده می‌کنند اما در مسابقهٔ U-Drag کدام‌یک سریع‌تر خواهد بود؟

نسل پنجم سوپرا در سال ۲۰۱۹ با پیشرانهٔ شش سیلندر به بازار آمد و دو سال بعد تویوتا یک موتور چهار سیلندر را هم برای آن ارائه کرد اما به‌تازگی شرکت ژاپنی اعلام کرده است که در پایان سال جاری تولید نسخهٔ چهار سیلندر سوپرا متوقف خواهد شد. این یعنی خریداران فقط امکان انتخاب نسخهٔ شش سیلندر را خواهند داشت که در این رقابت حضور دارد. این کوپهٔ ژاپنی از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ B58 ب‌ام‌و استفاده می‌کند که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

از سوی دیگر، ب‌ام‌و M2 به پیشرانهٔ S58 مجهز است که نسخهٔ پرفورمنس بالای B58 محسوب می‌شود. این پیشرانه که در خودروهای مختلف M مثل M3 و X3 M هم استفاده می‌شود، در کوچک‌ترین کوپهٔ ب‌ام‌و ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، M2 به میزان قابل‌توجهی از رقیب ژاپنی قوی‌تر است اما با وزن ۱۶۹۵ کیلوگرم، بسیار از سوپرای ۱۵۱۵ کیلوگرمی سنگین‌تر است. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت می‌گیرد.

به‌رسم همهٔ مسابقه‌های U-Drag ادموندز، در اینجا هم دو خودرو پس از پیمودن ۴۰۰ متر، یک دور ۱۸۰ درجه می‌زنند و دوباره به خط شروع بازمی‌گردند. همچنین بین خودروها دو مسابقه برگزار می‌شود که برای ایجاد شرایط عادلانه، در مسابقهٔ دوم راننده‌ها جابجا می‌شوند. در اولین مسابقه، دو خودرو برای مدتی شانه‌به‌شانه هم جلو رفتند اما پس‌ازآن، ۷۸ اسب بخار قدرت بیشتر M2 خود را نشان داد و تویوتا عقب افتاد. مسابقهٔ دوم هم مثل اولی با پیروزی ب‌ام‌و به پایان رسید. سوپرا کل مسیر U-Drag را در ۳۵.۸ ثانیه طی کرد درحالی‌که M2 این کار را در ۳۵.۱ ثانیه انجام داد.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا سوپرا ب‌ام‌و M2
پیشرانه ۳ لیتری I6 توربو ۳ لیتری I6 توئین توربو
قدرت ۳۸۲ اسب بخار ۴۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۵۱۵ کیلوگرم ۱۶۹۵ کیلوگرم
قیمت ۵۶,۴۹۵ دلار ۶۶,۰۷۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تویوتا کمری ۲۰۱۴: تست و بررسی تخصصی، مشخصات، نقاط قوت و معایب

تویوتا کمری، سدان خوش‌نامی است که در بازار ایران هم به‌خوبی شناخته شده و هنوز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *