درباره بی ام و M3 برقی جدید چه می‌دانیم؟

یکی از جنجالی‌ترین خودروهای آینده بی‌ام‌و نسل جدید M3 با قوای محرکه برقی خواهد بود و ما می‌خواهیم به برخی مشخصات این محصول جدید اشاره کنیم.


تلاش‌های بی‌ام‌و برای برقی کردن محصولات خود با توسعه پلتفرم نئو کلاس رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفته است. این پلتفرم که قرار است در دو سال آینده روی محصولات متنوعی به کار رود باعث خواهد شد خودروهای برقی باواریا به گزینه‌هایی کاراتر با زمان شارژ سریع‌تر و شعاع حرکتی بیشتر تبدیل شوند. همان‌طور که انتظار می‌رود استراتژی جدید بی‌ام‌و شامل بخش M و خودروی نمادین M3 نیز خواهد بود. این سدان پرفورمنس و برقی هنوز سه سال تا تبدیل شدن به واقعیت فاصله دارد اما بی‌ام‌و قبلاً با دادن قول‌های برجسته، جنجال زیادی درباره M3 بر پا کرده است. ما از برخی جزئیات خودروی موردبحث همچون وجود چهار موتور برقی و معماری ۸۰۰ ولتی مطلع هستیم اما طراحی، قدرت ترکیبی موتورها و مشخصات عملکردی خودرو منتشر نشده است. پیش از آنکه M3 برقی جدید معرفی شود بی‌ام‌و نسخه استاندارد i3 را معرفی خواهد کرد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نام خودرو چه خواهد بود؟

اواخر سال قبل بی‌ام‌و نام iM3 را ثبت کرد و بسیاری از افراد اظهار داشتند این نام برای مدلی پرفورمنس بکار خواهد رفت اما فرانک فن میل مدیرعامل بی‌ام‌و M سریعاً این اخبار را رد کرد و گفت ژرمن‌ها هرگز از حرف i روی خودروی M استفاده نخواهند کرد. البته این برند اخیراً اعلام کرده حرف i را از روی خودروهای بنزینی خود حذف خواهد کرد و آن را روی خودروهای برقی بکار خواهد برد به گونه‌ای که در آینده می‌توانیم انتظار معرفی مدل‌های i320، i330 و i340 را داشته باشیم.

طراحی ظاهری آن چگونه خواهد بود؟

پیش‌نمایش پلتفرم جدید نئو کلاس با کانسپتی به نام ویژن نئو کلاس صورت گرفته است. سدان موردبحث از زبان طراحی کاملاً جدید به همراه جلوپنجره‌ای نورانی سود می‌برد و چراغ‌های جلوی بزرگ و چراغ‌های عقب متمایز جزو شاخص‌ترین المان‌های طراحی ویژن نئو کلاس هستند. این خودرو دارای کاپوت طویل و صندوق کوتاه است که باعث ایجاد ظاهری اسپرت می‌شود. البته مشخص نیست این طراحی در خط تولید تا چه حد تعدیل خواهد شد. بی‌شک بی‌ام‌و با پلتفرم جدید خود می‌تواند زبان طراحی متفاوتی را ارائه نماید. به هر صورت انتظار می‌رود M3 با استفاده از رینگ‌های جدید، تریم های متفاوت بدنه و کابین از نسخه‌های استاندارد i3 متمایز شود. در رندرها شاهد جلوپنجره‌ای گیراتر، دیفیوزرهای بزرگ‌تر و عناصر اسپرت مشابه M3 بنزینی در بدنه هستیم.

M3 برقی جدید از چه پلتفرمی استفاده خواهد کرد؟

بی‌ام‌و M3 برقی جدید به پلتفرم نئو کلاس مجهز خواهد شد. این معماری به‌طور ویژه برای خودروهای برقی توسعه یافته و از باتری‌های ادغام شده با ساختار خودرو بهره می‌برد. امکان نصب باتری‌های ۷۵ تا ۱۵۰ کیلووات ساعتی در این پلتفرم وجود دارد و با هر دقیقه شارژ سریع می‌توان به شعاع حرکتی حدود ۵۰ کیلومتری دست یافت. استفاده از پلتفرم نئو کلاس باعث می‌شود ششمین نسل تکنولوژی‌های قوای محرکه برقی و باتری‌های استوانه‌ای جدید با ۳۰ درصد توان پیمایش بیشتر در خودروهای برقی بی‌ام‌و نصب شوند. این نوع باتری‌ها تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از باتری‌های نسل پنجم فعلی هستند و می‌توانند زمان شارژ را حدود ۳۰ درصد کاهش دهند.

نیروبخش M3 برقی جدید چه خواهد بود؟

این سدان بدون آلایندگی از چهار موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک سود خواهد برد. با اینکه پلتفرم موردبحث می‌تواند تا حداکثر یک مگاوات قدرت معادل ۱۳۴۱ اسب بخار را تولید کند اما مشخص نیست M3 برقی جدید نیز چنین پتانسیلی داشته باشد. نسخه درون‌سوز M3 که همچنان در کنار مدل برقی عرضه خواهد شد قدرت ۴۷۳ اسب بخاری در حالت پایه دارد. جدیدترین شایعات نشان می‌دهد مدل برقی یاد شده حدود ۷۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و بی‌ام‌و M به دنبال عرضه نسخه کامپتیشن آن نیز خواهد بود. بی‌ام‌و همچنین می‌خواهد نسخه دو موتوره و دیفرانسیل عقب از M3 برقی با تجربه رانندگی متفاوت را تولید کند. شاید حتی نسخه استیشن این خودرو نیز ارائه شود ولی چیزی به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

چه زمانی معرفی خواهد شد؟

فعلاً سری ۳ و iX3 جدید معرفی نشده‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها تا سال ۲۰۲۶ پدیدار نخواهند شد و طبیعی است که M3 برقی پس از معرفی نسخه استاندارد پرده‌برداری شود بنابراین انتظار داریم این خودرو پس از سال ۲۰۲۶ معرفی شود.

چه زمانی عرضه خواهد شد؟

طرفداران خودروهای پرفورمنس باید منتظر بمانند. اولین خودروی بی‌ام‌و با پلتفرم نئو کلاس کراس اور iX3 و سدان i3 خواهند بود که گفته می‌شود فرایند تولید آن‌ها از سال آینده کلید می‌خورد. این خودروها در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد و شاید M3 برقی جدید هم در سال ۲۰۲۷ راهی نمایندگی‌ها شود.

چه قیمتی خواهد داشت؟

بی‌ام‌و می‌گوید M3 برقی همه‌چیز را شکست خواهد داد و بنابراین احتمال دارد قیمت بالایی داشته باشد هرچند برای گمانه‌زنی دراین‌باره بسیار زود است. مدل پایه M3 2024 که ۴۷۳ اسب بخار قدرت دارد با قیمت ۷۷ هزار دلار عرضه می‌شود درحالی‌که M3 کامپتیشن با ۵۰۳ اسب بخار قدرت با قیمت ۸۱ هزار دلاری در دسترس است. احتمال عرضه M3 برقی با قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار باعث خواهد شد این خودرو با سوپرکارهای بنزینی امروزی در یک رده قرار گیرد و با خودروهای برقی دیگر همچون تسلا مدل S پلد (قیمت ۹۰ هزار دلار، قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار) مقایسه شود؛ اما شاید قدرت فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار برای M3 برقی خیلی زود باشد و احتمالاً چنین قدرتی برای یک مدل خاص‌تر در نظر گرفته خواهد شد. قوی‌ترین خودروی برقی بی‌ام‌و در حال حاضر i7 M70 سدان با ۶۵۰ اسب بخار قدرت است. این خودرو ۱۷۰ هزار دلار قیمت دارد درحالی‌که قیمت i5 M60 با قدرت ۵۹۳ اسب بخار به ۸۵ هزار دلار می‌رسد. این ارقام آینده را پیش‌بینی نمی‌کنند اما نشان می‌دهند دستیابی به اسب بخارها در یک خودروی برقی چقدر هزینه‌بر است و بنابراین احتمال دارد M3 برقی جدید با قدرت ۷۰۰ اسب بخار حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۵ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

معرفی جنسیس G80 برقی 2025 با باطری بزرگ‌تر و افزایش فاصله محوری

فیس‌لیفت جنسیس G80 الکتریکی به باطری بزرگ‌تر ۹۵.۴ کیلووات ساعتی مجهز شده که برد ۴۷۵ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *