تیتر خبرها

درباره بازی‌های مستقل چند ماه اخیر

شاید 2023 برای خیلی از ما، سالی به یادماندنی باشد. سالی که ماه اکتبر آن، با انتشار سه بازی بزرگ همراه بود و در کل سال فوق‌العاده‌ای برای دنیای بازی بود. اما 2024 تا به اینجا، روند متفاوتی داشته و شاید به پرباری سال گذشته نباشد. نکته ماجرا اینجاست که بازی‌سازهای مستقل و استودیوهای کوچکتر موفق شدند تا همه را غافلگیر کنند و بازی‌هایی را توسعه بدهند که از بهترین‌های امسال به شمار می‌روند. در این مطلب از ویجیاتو به تعدادی از این بازی‌ها و پروسه ساخت‌شان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

موفقیت بزرگ بازی‌های مستقل


شاید اگر اخبار بازی‌ها را در طول چند ماه گذشته دنبال کرده باشید، نام‌های ناآشنا و تازه زیادی به گوشتان خورده باشد. از بازی Animal Well که یکی از برترین‌های امسال است بگیرید تا بازی پر سر و صدای Manor Lords که تنها توسط یک نفر ساخته شده است. 

عنوان Animal Well تا به الان از 33 نقد، میانگین امتیاز 91 را در متاکریتیک کسب کرده و می‌توان آن را یکی از نامزدهای احتمالی بهترین بازی سال دانست. عنوان پازل‌محور و مترویدونیایی که حسابی سر و صدا داشته و بازیکنان خودش را شیفته معماری عجیب و ماجراجویی درگیرکننده‌اش کرده است. ماجرا جایی جالب می‌شود که این بازی فقط توسط یک نفر ساخته شده. بیلی باسو (Billiy Basso) یک برنامه‌نویس بازی بود که سابقه کار در استودیوهای ندررلم (سازنده سری مورتال کامبت) و Phosphor Games را داشت. باسو طبق مصاحبه‌ای که داشته، گفته که بازی‌سازی برایش مثل یک سرگرمی بوده اما از سال 2022 به طور جدی و تمام‌وقت وارد این کار شده و برای ساخت یک پروژه زمان گذاشته است. او برای پروژه شخصی خودش از بازی‌های Super Mario Bros 2، The Witness و Tunic الهام گرفت و نتیجه کارش Animal Well بود. 

باسو حتی برای مارکتینگ و انتشار پروژه هم محدودیت زیادی داشت و از یکی از دوستان نزدیکش که سابقه زیادی در بازار داشت کمک گرفت. دَن ادلمن (Dan Adelman) او را به کمپانی تقریبا نوپای Bigmode معرفی کرد. کمپانی بیگ‌مود توسط جیسون گسترو (Jason Gastrow) و همسرش لیا تاسیس شده است. جیسون یک کانال یوتیوب به نام videogamedunkey داشت و مشغول به تولید محتوا بود و در طول چند سال موفق به کسب هفت میلیون سابسکرایبر شد. هدف جیسون و همسرش از تشکیل یک کمپانی بازی‌سازی ایجاد کالکشنی از بازی‌های ارزشمند و خاص با کیفیتی درجه یک بود که بتواند در طولانی‌مدت در ذهن مخاطبان باقی بماند و Animal Well اولین قدم در راستای این هدف است. 

اگر بخواهیم به یکی دیگر از بهترین بازی‌های امسال اشاره کنیم، به عنوان Manor Lords می‌رسیم. پیش‌تر در طول یک مقاله، به طور مفصل درباره این بازی نوشتیم. این بازی هم توسط یک نفر با نام Greg Styzen ساخته شده است. او برای مراحل اولیه ساخت بازی بودجه کافی نداشت و از طریق پورتال Patreon موفق شد با دونیت‌های افراد به بودجه مناسبی دست پیدا کند. سپس او در تابستان 2020 به طور رسمی از بازی رونمایی کرد و به محض انتشار تریلر توانست بیش از 14000 نفر بازی را ویش‌لیست کردند. بعد از تاخیرهای فراوان و توسعه طولانی‌مدت، سرانجام این بازی به صورت ارلی اکسس در ماه آوریل منتشر شد و با استقبال بسیار خوب منتقدان روبرو شد. 

از دیگر عناوین مستقل موفق امسال می‌توان به بازی‌های Children of The Sun و Indika هم اشاره کرد که هرکدام با برداشت‌هایی کاملا متفاوت و خاص موفق شدند تا از آثار موفق امسال محسوب شوند. سازنده بازی ایندیکا، یک استودیوی روسی به نام Odd Meter است. برخی از کارکنان استودیو پس از حمله روسیه به اوکراین، مجبور شدند تا از کشور فرار کنند تا بتوانند به کارشان ادامه دهند؛ آن‌ها این موضوع را قبول کردند که ممکن است پس از فرار، هرگز نتوانند به کشورشان بازگردند. سپس استودیوی 11bit که خودش سازنده بازی‌هایی مثل This War of Mine و Frostpunk بوده، تصمیم گرفت تا از سازندگان بازی حمایت کند و این بار در نقش ناشر بازی آن‌ها را منتشر کند. البته که این استودیو پیش‌تر هم نقش ناشر برای بازی Children of Morta را برعهده گرفته بود. 

 اما موفقیت این پروژه‌های کوچک، نشان از چه دارد؟ آیا تغییر بزرگی در دنیای بازی رخ داده که از آن آگاه نیستیم؟ آیا بزرگ بودن و بودجه زیاد، دیگر تضمینی برای موفقیت یک پروژه نیست؟ 

صنعتی که حالا بیشتر به سازندگان مستقل اهمیت می‌دهد!


صنعت بازی‌سازی در طول یک سال گذشته با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. تعدیل نیروها، تعطیل شدن استودیوها و خریدهای بزرگ، صنعت را وارد مراحل عجیبی کرده و حتی سرنوشت استودیویی مثل تانگو گیم‌ورکز نشان می‌دهد که موفقیت دیگر تضمین‌کننده بقا در صنعت نیست. اما کمتر می‌شنویم که بازی‌سازهای مستقل و حتی استودیوهای تک‌نفره، سرنوشتی مشابه استودیوهای بزرگ داشته باشند. البته که این بازی‌سازها هم با یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت یعنی تامین بودجه روبرو هستند و برای این کار باید کمپین‌های مختلف را آغاز کنند و اعتماد مخاطبان پلتفرم‌ها را تجربه کنند. با این حال این بازی‌سازها به نظر محرکی را دارند که استودیوهای بزرگ آن را با دید یک چالش بزرگ می‌بینند: خلاقیت؛ موضوعی که برای سازندگان بزرگ یک ریسک بزرگ است.

بازی‌سازهای مستقل، آزادی عمل بیشتری دارند تا خلاقیت بیشتری به کار بگیرند و حتی اگر شده یک کار کاملا متفاوت انجام دهند. چیزی که برای ابرشرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت و استودیوهای زیرمجموعه‌اش، مثل یک قمار بزرگ می‌ماند. در بازار امروز، بازی‌هایی مثل استارفیلد توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و هر چقدر که مدت زمان توسعه آن‌ها بیشتر شود، اشتیاق و صبر طرفداران بیشتر خواهد شد و به نظر همین عامل بیش از آنکه مثبت باشد، اثری عکس دارد. این اتفاق در حال حاضر برای استودیویی مثل ناتی داگ هم رخ داده. این استودیو، بیش از چهار سال است که طرفداران را چشم‌انتظار پروژه جدید خودش گذاشته و قطعا فشار سونی و طرفداران روی این استودیو تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل است که نیل دراکمن، کارگردان خلاق استودیو اشاره می‌کند که آن‌ها ترجیح می‌دهند بازی‌هایشان را نزدیک به بازه انتشار رونمایی کنند تا طرفداران صبر کمتری برای بازی داشته باشند. 

همین فشار که از هر دو طرف به یک استودیوی بازی‌سازی وارد است، اتفاقی‌ست که بازی‌سازهای مستقل از آن در امان هستند. آزادی عمل و نبود انتظار باعث می‌شود تا سازنده فضای بیشتری برای خلاقیت داشته باشد و ریسک کمی را برای پروژه‌اش انجام دهد. از طرفی دسترسی‌پذیری بهتر و راحت به برخی از برترین تکنولوژی‌های روز باعث شده تا بازی‌سازهای کوچکتر در زمینه‌های بزرگ هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

از طرفی بازی‌های مستقل عموما برای پلتفرم پی‌سی منتشر می‌شوند و با توجه به مقیاس کوچکی که دارند، در دسترس مخاطبان بیشتری قرار می‌گیرند. هر کس در استیم می‌تواند با پرداخت 100 دلار، یک بازی منتشر کند، با هدف قرار دادن یک جامعه مخاطب خاص در استیم، تکلیف خودش را با مخاطبان مشخص کند و آن‌ها را جذب کنند. 

رباره اینکه بازی Dave The Diver مستقل است یا نه، بحث‌های زیادی درست شده است چرا که عده‌ای اعتقاد دارند وجود سرمایه‌گذاری مثل نکسان دلیلی بر مستقل بودن این بازی نیست

موفقیت این بازی‌ها می‌تواند یک سکوی پرتاب برای سازنده آن‌ها باشد. بازی منر لردز تنها در حالت دسترسی زودهنگام توانسته مخاطبان زیادی را به خود جلب کند و قطعا سازنده راحت‌تر می‌تواند از مخاطبش فیدبک بگیرد و اثر نهایی را بهینه‌تر و جذاب‌تر منتشر کند. به چشم آمدن این بازی‌ها باعث شده تا کمپانی‌های بزرگی مثل نکسان هم روی پروژه‌های کوچکتر سرمایه‌گذاری کنند. نتیجه سرمایه‌گذاری نکسان هم بازی Dave the Diver بود که به یکی از موفق‌ترین بازی‌های 2023 تبدیل شد. حتی در حال حاضر کمپانی بزرگ و پرآوازه‌ای مثل یوبیسافت هم پروژه‌های متعدد پرنس آو پرشیا را با تیم توسعه کوچکتر پیش می‌برد و روی بازی‌های کوچک سرمایه‌گذاری می‌کند. 

تمامی این موضوعات نشان می‌دهد که حالا بازی‌های مستقل به بخش بزرگ و مهمی از دنیای بازی‌ها تبدیل شدند. اتفاقی که شاید آن را مدیون حمایت‌های بزرگ کمپانی‌هایی مثل آناپورنا اینترکتیو و دیوالور دیجیتال در طول دو دهه گذشته باشیم. کمپانی‌هایی که به سازندگان مستقل بها دادند و پروژه‌های جاه‌طلبانه و گاها با ایده‌های باورنکردنی را حمایت کردند. بازی‌های مستقل بی‌شک نقطه درخشان سال 2024 صنعت بازی‌های ویدیویی است و به نظرم این تازه شروع ماجراست!

بیشتر بخوانید:


منبع: https://vigiato.net/p/483895

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

Wukong چه تاثیری بر صنعت بازی خواهد داشت؟

این روزها سر و صدای موفقیت بازی Black Myth: Wukong بسیار زیاد است و شاید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد