دانشمندان راه درمان چاقی را پیدا کردند: چربی خودسوز

20 تیر 1403 ساعت 13:00

از جراحی گرفته تا قرص‌های مختلف همگی به‌عنوان راهی برای درمان مشکل چاقی مطرح می‌شوند. هرچند دانشمندان اخیرا توانسته‌اند با کشفی شگفت‌انگیز راه ایجاد چربی خودسوز را پیدا کنند.

بر کسی پوشیده نیست که چاقی به یکی از مشکلات مهم بشر تبدیل شده است. سبک جدید زندگی نیز این وضعیت را بدتر می‌کند. همچنین پژوهش‌های پرتعداد انجام شده در حوزه پزشکی و سلامت نشان می‌دهند که چاقی می‌‌تواند به بیماری‌های گوناگون منجر شود. اما راه حل چیست؟ خوشبختانه اخیرا دانشمندان موفق شده‌اند راه ایجاد سلول های چربی خودسوز را پیدا کنند. کاری که می‌تواند آن را انقلابی بزرگ قلمداد کرد.

تبدیل سلول‌های چربی سفید به مدل‌های خودسوز راه حل درمان چاقی است

به‌طورکلی در بدن انسان سه‌نوع سلول چربی سفید، قهوه‌ای و بژ وجود دارند. سلول‌های چربی سفید وظیفه ذخیره لیپید را بر عهده می‌گیرند و تعداد زیاد آنها سبب افزایش وزن در انسان می‌شود. سلول‌های قهوه‌ای برای سوزاندن کالری طراحی شده‌اند تا بدن بتواند گرم باقی بماند. هرچند که اکثر این سلول‌ها تا یک‌سالگی به‌پایان عمر خود می‌رسند.

در بین این دو نیز سلول‌های چربی بژ هستند که می‌توانند تا پایان عمر انسان در بدن باقی مانده و دو نقش مختلف را بر عهده بگیرند. این سلول‌ها هم قادر هستند انرژی را ذخیره کرده و هم آن را بسوزانند. جالب اینجاست که ورزش کردن یا حضور در مناطق سرد باعث می‌شود سلول های چربی سفید به مدل بژ یا همان خودسوز تبدیل شوند. دانشمندان از این مسئله آگاه بودند و سال‌ها تلاش می‌کردند که راهی برای ایجاد سلول‌های چربی بژ پیدا کنند.

آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها نشان داده بود که تفاوت بین سلول‌های چربی سفید و بژ تا حد زیادی به یک پروتئین به‌نام KFL-15 بستگی دارد. این پروتئین در سلول‌های چربی خودسوز قهوه‌ای و بژ بسیار بیشتر دیده می‌شود. در نتیجه دانشمندان تصمیم گرفتند گروهی از موش‌ها را پرورش دهند که در سلول های چربی سفید آنها پروتئین KFL-15 وجود نداشته باشد.

آنها در کمال تعجب متوجه شدند که همین تغییر کوچک سلول‌های چربی سفید را به‌نمونه‌های خودسوز بدل می‌کند. بسیاری از دانشمندان پیشتر گفته‌ بودند که چنین چیزی ممکن نیست. به‌همین‌خاطر دستاورد جدید اهمیت بسیار زیادی دارد. مخصوصا اینکه ایجاد سلول های چربی بژ چندان هم سخت نیست. شما فقط باید یک پروتئین را سرکوب کنید تا تغییر شکل بگیرد.

البته ناگفته نماند تمامی پژوهش‌های اشاره شده روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شده‌اند و ممکن است وضعیت برای انسان کمی متفاوت باشد. به‌همین‌خاطر دانشمندان تصمیم گرفتند نقش پروتئین KFL-15 را در سلول های چربی انسان بررسی کنند.

نتایج نشان دادند که پروتئین KFL-15 با یک گیرنده خاص به‌نام Adrb1 ارتباط برقرار می‌کند. این گیرنده نقش مهمی در حفظ تعادل انرژی بدن بر عهده دارد. بسیاری بر این باورند که کشف جدید دانشمندان همچون پیدا کردن یک تکه گمشده از پازل است.

پژوهشگران پیشتر تمام تلاش خود را روی بررسی گیرنده دیگری به‌نام Adrb3 گذاشته بودند. این گیرنده روی کاهش وزن در موش‌ها بسیار تاثیرگذار بود؛ اما داروهای تولید شده مبتنی بر Adrb3 روی انسان تاثیر نمی‌گذاشتند. هرچند حالا امیدوار هستیم که داروهای مبتنی بر Adrb1 بتوانند با ایجاد سلول‌های چربی خودسوز یکبار برای همیشه مشکل چاقی را در انسان برطرف کنند. درست است که دانشمندان هنوز به پایان کار نرسیده‌اند، اما می‌توان نور را در انتهای تونل مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: این قرص جادویی جدید می‌تواند شما را از شر چاقی خلاص کند بیماری چاقی می‌تواند توانایی مغز را کاهش دهد داروی دیابت این شرکت، کلید بیماری چاقی است؛ کاهش ۱۷ کیلو وزن در ۱۷ ماه


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

عقب‌ نشینی بازار یا کمان‌ کشی قبل از پرتاب تیر قیمت‌ها؟

آزاد شدن واردات خودرو در روزهای آخر دولت سیزدهم سوالات بسیاری را در ذهن خریداران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *