دانستنی‌های جذاب شهر استانبول که از آن‌ها آگاه نیستید

استانبول یکی از عجیب‌ترین و زیباترین شهرهای مدیترانه‌ای است که به‌خاطر تاریخ غنی و جاذبه های منحصربه‌فردش طرفداران زیادی دارد. هر سال میلیون‌ها گردشگر با خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو یکی از بهترین هتل های استانبول مانند هتل ریتز کارلتون استانبول به این کلان‌شهر زیبا، پویا،‌ بزرگ و باشکوه در کشور ترکیه سفر می‌کنند. حقایق زیادی درباره استانبول وجود دارد که دانستن آن‌ها برای هر گردشگری که قصد سفر به این شهر را دارد، جذاب است. در این مطلب قصد داریم درباره تعدادی از دانستنی‌های جذاب شهر استانبول صحبت کنیم.

معرفی 7 حقیقت و دانستنی جذاب درباره استانبول

وجود سواحل رویایی، موزه‌ها و گالری‌های هنری، مراکز خرید متنوع و جذاب، بناهای تاریخی و باستانی، امکان خوردن غذاهای ترکی خوشمزه در رستوران‌ها و مناظر طبیعی بکر و زیبا استانبول را به یکی از معروف‌ترین قطب‌های گردشگری ترکیه تبدیل کرده است.

این شهر در بین گردشگران تمام کشورهای جهان ازجمله ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از افراد با شروع تعطیلات برای خرید آنلاین بلیط هواپیما و رزرو هتل ریتز کارلتون استانبول به‌عنوان یکی از بهترین هتل های لوکس و پنج‌ستاره این شهر برای بازدید از جاذبه های گردشگری این کلان‌شهر بزرگ و دیدنی آماده می‌شوند.

درباره استانبول حقایقی و دانستنی‌هایی وجود دارد که عده زیادی از مسافرانی که قصد سفر به این شهر را دارند، از آن‌ها آگاه نیستند. در ادامه این با بخش 7 مورد از دانستنی‌های جذاب استانبول آشنا خواهید شد:

تنها شهر جهان در دو قاره آسیا و اروپا

یکی از حقایق جالب درباره استانبول واقع‌شدن این شهر در دو قاره آسیا و اروپا است‌. درواقع استانبول تنها شهر جهان است که در چنین موقعیت جغرافیایی قرار دارد و دو قاره اروپا و آسیا را به یکدیگر وصل می‌کند. تنگه بسفر محل ارتباط بین دریای سیاه و دریای مرمره استانبول را به دو بخش تقسیم کرده است. دو سوم از جمعیت این شهر در بخش اروپایی آن زندگی می‌کنند.

رشد قابل توجه جمعیت استانبول

در سال 1950 میلادی جمعیت استانبول 970 هزار نفر بود؛ اما از این دهه به بعد جمعیت این شهر با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد؛ به‌طوری که امروزه بیش از 15 میلیون و 636 هزار نفر در استانبول زندگی می‌کنند. افزایش سریع جمعیت این شهر باعث شده است که رتبه پنجم پرجمعیت‌ترین شهر جهان و رتبه اول پرجمعیت‌ترین شهر اروپا را به خود اختصاص دهد. جالب است بدانید جمعیت بلژیک یکی از کشورهای اروپایی فقط 11.56 میلیون نفر است.

انتخاب استانبول برای پایتختی سه امپراتوری بزرگ

یکی دیگر از نکاتی که شاید درباره استانبول ندانید این است که در دوران سه امپراتوری بزرگ شامل روم شرقی، بیزانس و عثمانی این شهر به‌عنوان پایتخت انتخاب شده بود. به همین دلیل است که این شهر در دوره‌های مختلف تاریخ اسم‌های متفاوتی داشته است. نام این شهر 660 سال قبل از میلاد مسیح بیزانس بود.

در دوران امپراتوری روم کنستانتین کبیر نام بیزانس را به قسطنطنیه تغییر داد. بعد از تصرف شهر به دست نیروهای عثمانی همچنان از این نام استفاده می‌شد تا اینکه پس از شکست عثمانی‌ها و روی کار آمدن جمهوری ترکیه نام استانبول برای این شهر انتخاب شد.

ساخته شدن استانبول روی هفت تپه

قبل از فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها، در دوران امپراتوری بیزانس این شهر روی هفت تپه به‌نام‌های سارایبورنو، چمبرلیتاش، بیازیت، فاتح، یاووز سلیم، ادیرنکاپی و کوکاموستفاپاشا ساخته شده بود تا به‌عنوان روم جدید معرفی شود. درواقع هدف امپراتوری بیزانس از این اقدام پیشی‌گرفتن از امپراتوری روم بود.

وجود دومین متروی قدیمی جهان در استانبول

دومین متروی قدیمی جهان با 573 متر طول در منطقه بی اوغلو استانبول قرار دارد. این مترو در سال 1875 کار خود را شروع کرده است و به‌عنوان اولین قطار زیر زمینی موجود در قاره اروپا شناخته می‌شود. متروی لندن که از متروی استانبول قدمت بیشتری دارد در سال 1863 افتتاح شده است.

قرارگیری بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در استانبول

دانستنی جذاب دیگر درباره شهر استانبول وجود بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در در منطقه فاتح این شهر است‌. در این بازار 61 بازار سرپوشیده و بیشتر از 4 هزار مغازه متنوع وجود دارد. سالانه میلیون‌ها گردشگر از کشورهای مختلف جهان به ترکیه سفر می‌کنند و با اقامت در یکی از هتل‌ های نزدیک به جاهای دیدنی مانند هتل ریتز کارلتون استانبول از بازار بزرگ این شهر بازدید می‌کنند.

ایاصوفیه معجزه‌ای تاریخی در استانبول

ایاصوفیه یکی از مساجد معروف استانبول که سال‌ها پیش یک کلیسا بوده است، یکی از جاذبه های تاریخی منحصربه‌فرد و چشم‌نواز این شهر است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.‌ علاوه‌بر این مسجد، معماری مسجد رستم و مسجد سلیمانیه نیز از شگفتی‌های معماری در استانبول به‌شمار می‌روند و در معروف‌شدن این شهر نقش زیادی دارند.

سایر دانستنی‌های جذاب استانبول کدام‌اند؟

از دانستنی‌های دیگر استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پل نمادین بسفر متصل‌کننده اروپا و آسیا به‌هم

  • گسترده بودن شبکه حمل‌ونقل عمومی استانبول شامل اتوبوس، تراموا، کشتی و مترو

  • کاخ توپکاپی اقامتگاه سلاطین عثمانی به مدت 400 سال

  • نگهداری از گربه‌های ولگرد توسط مردم محلی

  • ساخت آقا همام اولین حمام ترکی در سال 1454

  • و غیره

تعداد حقایق و دانستنی‌های جالب و جذاب درباره شهر زیبای استانبول زیاد است؛ اما در این مطلب به ذکر همین چند مورد اکتفا کردیم.

خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل استانبول در فلای تودی

در این مطلب هفت مورد از دانستنی‌های جالب درباره استانبول را معرفی کردیم. اگر قصد سفر به این شهر ترکیه را دارید، برای خرید بلیط هواپیما و رزرو یکی از هتل های استانبول می‌توانید به سایت “فلای تودی” مراجعه کنید. اگر از بودجه کافی برخوردار هستید، هنگام رزرو هتل استانبول در سایت فلای تودی به سراغ یکی از هتل های پنج‌ستاره مانند هتل ریتز کارلتون استانبول بروید تا باکیفیت‌ترین خدمات و امکانات را دریافت کنید. در هر یک از مراحل خرید آنلاین بلیط هواپیما و رزرو هتل اگر با سوالی مواجه شدید، با پشتیبانی 24 ساعته فلای تودی تماس بگیرید.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بیشترین تاییدیه امنیتی سطح الماس اینترنت اشیا از UL Solutions به سامسونگ اعطا شد

ارسال شده توسط: مصطفی معصوم‌پور 12 شهریور 1403 ساعت 08:17 تاییدیه امنیتی سطح الماس اینترنت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد