دارنده نشان عالی دانش و برگزیده جشنواره آموزش دانشگاه تهران: هرگز از معلمی پشیمان نخواهم شد | به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنم

دکتر باقر ساروخانی، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و برگزیده یازدهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران، گفت: به شغل معلمی افتخار می‌کنم و هرگز از معلمی پشیمان نخواهم شد.

به گزارش روابط عمومی

دانشگاه تهران

، دکتر باقر ساروخانی که به عنوان استاد پیشکسوت و برگزیده یازدهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران معرفی شد، در این آئین با قدردانی از معاونت آموزشی دانشگاه تهران برای برگزاری این مراسم گفت: من در زندگی سه اصل داشتم، اینکه من یک ایرانی هستم و به ایرانی بودن افتخار می‌کنم و سعی می‌کنم شهروند خوبی باشم. دوم بسیار خوشحالم که دانشی را انتخاب کردم که می‌تواند راهگشا باشد و من برای علوم انسانی ارزش بسیاری قائل هستم و افتخار می‌کنم که معلم هستم و اگر بار دیگر متولد شوم و شغلی انتخاب کنم قطعاً شغل معلمی را انتخاب خواهم کرد. من معتقدم که سیاست‌مداران جامعه را اداره ولی معلمان سیاست‌مداران را تربیت و انتخاب می‌کنند.

استاد پیشکسوت دانشگاه تهران با اشاره به بخش‌هایی از کتاب «انسان آکادمیک» گفت: من در مقدمه این کتاب نوشته‌ام که معلمی این نیست که من فقط سر کلاس بروم و برگردم. ما باید از آموزش کمی فراتر برویم و اگر معلمی محتوای جدید نداشته و دانش وی با پژوهش آمیخته نباشد و نتواند به‌روز و به‌هنگام باشد و جامعه و دنیا را ببیند، قاعدتاً کلاس درس وی کلاس بی‌معنایی خواهد بود.

دارنده نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: معلم کسی نیست که تنها محتوای خوب، دقیق و محتوای علمی تولید کند، او باید صفات دیگری هم داشته باشد.

استاد پیشکسوت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار داشت: به نظر من دانستن کافی نیست بلکه باید بتواند آن را انتقال بدهد و معلم باید زبان و بیانی داشته باشد که بتواند دانش خود را منتقل کند.

وی نظم و انضباط را از دیگر صفات معلمی عنوان کرد و افزود: معلم باید نمونه نظم باشد، کلاس باید محضر نظم باشد و پیام کلاس درس این باشد که اگر دانشجویی می‌خواهد موفق باشد باید نظم داشته باشد.

دکتر ساروخانی، انگیزه‌سازی را یکی دیگر از ویژگی‌های معلم خوب برشمرد و گفت: توفیق استاد این است که در دانشجو انگیزه ایجاد کند، بنابراین دانش، تنها کافی نیست، وظیفه معلم اول انتقال سواد ارتباطی، سواد عاطفی، سواد رسانه‌ای و در نهایت سواد آموزشی است؛ بنابراین منش معلم است که می‌تواند در ذهن دانشجویان به یادگار بماند.

پدر علم جامعه‌شناسی ارتباطات ایران با تاکید بر اینکه مهمترین عامل و پشتیبان توسعه، انسان‌ها هستند؛ خاطرنشان کرد: معلم انسان است و معلم خوب کسی است که بتواند سازنده جامعه و سازنده اندیشه‌ها باشد.


دکتر محمدعلی آذرشب: آموزش و علم آرمان است نه دکان

دارنده نشان عالی دانشگاه تهران، مهمترین اثر این جشنواره را احیا و ایجاد امید نزد استادان بازنشسته دانست که گاهی احساس ناامیدی می‌کنند.

دکتر محمدعلی آذر شب استاد پیشکسوت برگزیده جشنواره آموزش گفت: آموزش و علم آرمان است نه دکان. دکان محلی است برای کسب‌وکار، اما آرمان چیزی است که از قلب و وجدان انسان سرچشمه می‌گیرد که انسان را به سوی حقیقت رهنمون می‌کند و هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و آن نوری که باید در قلب انسان بتابد بوجود می‌آید.

دکتر آذرشب تاکید کرد: علم با معلومات فرق دارد و علم آن نوری است که بر قلب انسان می‌تابد و انسان را به سوی کارهای سازنده و مفید سوق می‌دهد.

دارنده نشان عالی دانش دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه علم باید انسان را به سوی معرفت رهنون شود، اظهار داشت: همیشه به دانشجویانم می‌گویم، قبل از اینکه علم بیاموزید باید عطش معرفتی داشته باشید و جامعه ما به عطش نیاز دارد. بنابراین عطش باعث سعی و تلاش است و سعی و تلاش باعث ایجاد معرفت است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

در ماجرای سال ۱۴۰۱ اگر از اول یک گروه حقیقت‌یاب موضوع را شفاف بررسی می‌کرد، خون از دماغ کسی نمی‌آمد

آفتاب‌‌نیوز : مسعود پزشکیان در برنامه «با مردم»، با انتشار ویدیویی از خود در خودروی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *