خودرو ایکس پنگ مونا M03؛ رقیب چینی تسلا مدل Y با طراحی فراری و هوش مصنوعی 

شرکت ایکس پنگ از جدیدترین خودرو سدان برقی خود با نام مونا M03 رونمایی کرد که طراحی آن را دیزاینر سابق فراری بر عهده دارد و لقب آیرودینامیکی‌ترین ماشین جهان را به دوش می‌کشد. در ادامه با مشخصات فنی و قیمت خودرو ایکس پنگ Mona M03 همراه می‌شویم.

تنوع خودروهای برقی در چین مخصوصاً در سگمنت سدان به شدت بالا رفته است. از محصولاتی مانند جک E50A که در ایران با نام تاکسی برقی کی ام سی شناخته می‌شود تا بی وای دی کین برقی که شاید با بهمن موتور راهی ایران شود و حتی ام وی ام آریزو ۵ برقی، جزو شناخته شده‌ترین خودروهای الکتریکی چینی در ایران به حساب می‌آیند. حالا شرکت ایکس پنگ که قبلاً با خودرو پرنده آن آشنا شده بودیم قصد دارد تا به جنگ پرفروش‌ترین محصول ایلان ماسک برود. در آخرین مطلب از اخبار خودرو گجت نیوز با معرفی خودرو مونا M03 همراه شما هستیم.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی خودرو ایکس پنگ مونا M03

خودرو برقی مونا M03 ایکس پنگ در آینده نزدیک و در دو نسخه با دو موتور و دو باتری مختلف راهی بازار خواهد شد. در نسخه استاندارد شاهد یک موتور الکتریکی ۱۴۰ کیلوواتی معادل ۱۹۰ اسب بخار قدرت هستیم که شعاع حرکت آن به ۵۱۵ کیلومتر می‌رسد و نسخه پرچمدار به موتور الکتریکی ۱۶۰ کیلوواتی معادل ۲۱۵ اسب بخار قدرت مجهز شده و شعاع حرکت آن هم تا ۶۲۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. عبارت Mona هم به ابتدای کلمات عبارت «Made Of New AI» هستند که به حضور سیستم رانندگی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی در این خودرو اشاره دارد. شرکت دیپال هم قصد دارد تا همین تکنولوژی را در محصولات جدید خود توسعه دهد، البته قبلا سایپا دیپال برقی را از این شرکت، در ایران دیده بودیم.

 

در حال حاضر از ظرفیت باتری‌های خودرو XPeng Mona M03 اطلاعات زیادی منتشر نشده است اما می‌دانیم که شرکت بی وای دی وظیفه تولید آنها را بر عهده دارد. همچنین ضریب درگ خودرو مونا M03 ایکس پنگ دقیقاً 0.194Cd است که همین موضوع به شدت روی کاهش مصرف انرژی و آیرودینامیکی تر بودن آن تاثیر می‌گذارد و آن را جزو آیرودینامیکی‌ترین خودروهای جهان می‌کند.

به علاوه باید اشاره کنیم که خودرو برقی مونا M03 از سیستم دستیار رانندگی سطح ۲.۵ بهره می‌برد و امکانات و آپشن‌هایی نظیر دستیار باقی ماندن بین خطوط، دستیار حرکت در شیب، کروز کنترل اتوماتیک، رادار هشدار برخورد از جلو و عقب و … را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

طراحی ظاهری و ابعاد و ردپای فراری

اندازه و ابعاد خودرو مونا M03 ایکس پنگ شامل ۴۷۸۰ میلیمتر طول، ۱۸۹۶ میلیمتر عرض و ۱۴۴۵ میلیمتر ارتفاع می‌شود فاصله محوری آن هم به طرز شگفت انگیزی در حدود ۲۸۱۵ میلیمتر است. فضای صندوق عقب خودرو مونا M03 به طرز عجیبی بزرگ به نظر می‌رسد و شرکت سازنده حجم آن را معادل ۶۲۱ لیتر اعلام کرده.

طراحی ظاهری و هندسه خودرو برقی مونا M03 بر عهده دیزاینر ارشد سابق فراری بوده و به طرز عجیبی آیرودینامیکی و جذاب است. در طراحی چراغ‌های لوی این خودرو از ۳۰۰ لامپ ال ای دی استفاده شده که به راحتی می‌توانند تا ۱۵۰ متر جلوتر را روشن کنند. همچنین طراحی Y شکل در چراغ‌های جلو و عقب ا را به یاد بعضی از محصولات هونگچی می‌اندازد.

قیمت و شانس واردات به ایران

در حال حاضر شرکت‌های چینی مختلفی برای به دست آوردن بازار خودروهای برقی ایران تلاش می‌کنند اما تاکنون نام ایکس پنگ در بین آنها دیده نشده است. هرچند قیمت خودرو مونا M03 ایکس پنگ بین ۲۲ تا ۲۵ هزار دلار خواهد بود اما با توجه به نکته بالا شاید واردات این محصول به ایران دور از انتظار باشد. خودرو برقی XPeng Mona M03 قرار است در چهار ماهه پایانی سال 2024 یعنی احتمالا مهر ماه امسال راهی بازار چین شود.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بی ام و X4، شاسی بلند پرطرفدار آلمانی به پایان راه خود رسید

بی ام و اعلام کرد اقدام به توقف تولید شاسی بلند کوپه X4 خواهد کرد. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *