خودروهای آینده ناسکار، شاسی بلندهایی برقی هستند!

استفاده از کامپوزیت جدید درکنار همان شاسی آشنای خودروهای نسل ۷، درهای خانه ناسکار را به روی برقی‌شدن باز کرده است.

با آغاز جام نسل بعدی ناسکار که به کاپ نسل ۷ هم شناخته می‌شود، برگزارکنندگان این رویداد سودای کنارگذاشتن موتورهای پر سروصدای V8 از این مسابقات را در سر پرورانند. آنچه که دو سال پیش تنها یک شایعه به نظر می‌رسید، امروز با معرفی پروتوتایپ ناسکار برقی به واقعیت تبدیل شده است. نکته جالب آن است که بسیاری از تغییرات آینده ناسکار به‌لطف طراحی کنونی خودروهای نسل ۷ ممکن شده است.

شایعات ابتدایی مبنی‌بر آن بودند که نخستین خودروی برقی ناسکار تا پایان ۲۰۲۳ معرفی خواهند شد اما با کمی تاخیر از نسخه اولیه این خودروها پرده‌برداری شده است. گمان می‌کنیم که هدف نهایی مسابقه تغییری نکند و برگزارکنندگان خودروها را به‌گونه‌ای طراحی کنند که به اندازه خودروهای کنونی سریع باشند و در فاز نخست، ۳۰ دقیقه دوام بیاورند. از آنجایی که فرمول E هم‌اکنون به پختگی قابل‌تاملی رسیده است، احتمالا ناسکار هم نهایتا به هدف خود خواهد رسید.

ناسکار EV پروتوتایپ با کمک مجموعه «ABB» توسعه پیدا کرده است؛ این شرکت به راه‌اندازی مجموعه مسابقات سبز «ناسکار ایمپکت» کمک خواهد کرد که هدف آن، کاهش ردپای کربنی ناسکار خواهد بود. تا رسیدن آن مسابقات، تمرکز اصلی روی خودروهای برقی آینده خواهد بود که به‌جای سدان به‌شکل کراس‌اوور خواهند بود. این مسئله هم در شایعات ذکر شده بود که از بدنه شورولت بلیز EV، فورد موستانگ مک-ای و تویوتا bZ4X استفاده خواهد شد؛ در نتیجه می‌بینیم که خودروی آینده به شکل یک کراس‌اوور شبیه به مدل‌های یادشده درآمده است. جنس بدنه مسابقه‌دهندگان نسل بعدی مانند مدل‌های کنونی از مواد کامپوزیتی تهیه خواهد شد اما نوع این کامپوزیت متفاوت خواهد بود.

دیگر شاخصه متفاوت خودروهای جدید ناسکار بازگشت بال آیرودینامیک عقب است که از سال ۲۰۰۷ از این مسابقات بیرون رفت و با بالچه‌های کوچک‌تری جایگزین شد. از سوی دیگر، احتمال استفاده از چراغ‌های پروتوتایپ در نسخه نهایی هم وجود دارد. زیر بدنه کامپوزیتی این خودروی نسبتا بلندقامت یک شاسی بهبودنیافته نسل ۷ قرار گرفته است که شامل سیستم فرمان‌پذیری، فنربندی، ترمزها و چرخ‌های آشنای ناسکار می‌شود. خودروی پروتوتایپ از تایرهای جدید گودیر ریسینگ ایگل استفاده می‌‌کند که روی چرخ مرکزقفل سوار می‌شود.

قرار است خودروهای نسل آینده از سیستم چهارچرخ محرک نیز بهره‌مند شوند؛ به این صورت که یک موتور در جلو و دو موتور برقی دیگر در عقب قدرت کل خودرو را تامین می‌کنند. برنامه ناسکار این است که قدرت خروجی به ۱,۳۴۱ اسب بخار برسد. تمام این قدرت توسط یک بسته باتری ۷۸ کیلووات ساعتی مجهز به فناوری خنک‌کاری مایع تامین می‌شود.

با این اعلامیه، بسیاری از هواداران ناسکار نگران هستند که پیشرانه‌های V8 یک‌بار برای همیشه از این رقابت‌ها کنار بروند و ناسکار به سرنوشتی ناخواسته دچار شود. برگزارکنندگان این مسابقات این مسئله را در نظر گرفتند و پاسخ دادند که با وجود ورود ناسکار برقی، موتورهای درون‌سوز همچنان در این مسابقات باقی خواهند ماند؛ چرا که نمونه اولیه معرفی شده هنوز به توسعه نیاز دارد. برای نمونه می‌توان به خودروهای نسل ۷ نگاه انداخت که پیش از بهره‌برداری مسیری ۴ ساله را طی کردند.

هر چند هنوز با برقی شدن کامل این مسابقات فاصله داریم اما این یک نشانه است که ناسکار هم مانند سایر مسابقات در همین مسیر قدم برداشته است. نظر شما درباره برقی شدن مسابقات چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آینده حمل‌ونقل به کجا ختم می‌شود؛ خودروهای برقی یا هیدروژنی؟

بحث‌های زیادی درباره آینده حمل‌ونقل مطرح شده و با اینکه بسیاری معتقدند خودروهای برقی همه‌چیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد