خواص سیر؛ از درمان سرماخوردگی تا لاغری

«بوش اذیتم می‌کنه»، «نمی‌شه نخورم؟» اگر شما هم در برنامه غذایی روزانه خود از سیر استفاده می‌کنید احتمالا این جمله‌ها برایتان آشناست. با این که سیر بویی اذیت‌کننده دارد اما نباید از فواید آن غافل شد. سیر یکی از بهترین سبزیجات برای درمان سرماخوردگی، سرفه و گلودرد است. آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان و عملکرد بهتر بدن مردان کمک می‌کند. آلیسین موجود در سیر از لخته شدن پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. ورزشکاران برای رفع خستگی ناشی از ورزش می‌توانند روزانه مقداری سیر مصرف کنند. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجی‌کالا مگ به معرفی خواص سیر پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

خواص سیر برای لاغری

سیر از ذخیره شدن سلول‌های چربی جلوگیری می‌کند. همچنین به سوزاندن چربی‌های بیشتر و کاهش LDL (کلسترول بد) منجر می‌شود. مواد مغذی موجود در یک حبه سیر برای افزایش سوخت و ساز بدن و جلوگیری از چاقی مفید هستند.

سیر تازه را از سوپرمارکت دیجی‌کالا تهیه کنید:

مواد مغذی موجود درون یک حبه سیر عبارتند از:

ماده غذایی مقدار ماده غذایی مقدار
منگنز ۰.۱۵ میلی‌ گرم اسیدهای چرب (اشباع) ۰.۰۱ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۱۱ میلی گرم مس ۰.۰۳ میلی گرم
ویتامین C ۲.۱۸ میلی‌ گرم روی ۰.۱ میلی گرم
پروتئین ۰.۵۷ میلی گرم فسفر ۱۳.۷۷ میلی گرم
فیبر ۰.۱۹ میلی گرم منیزیم ۲.۲۵ میلی گرم
کلسیم ۱۶.۲۹ میلی گرم آهن ۰.۱۵ میلی گرم
کربوهیدرات ۲.۹۸ میلی گرم انرژی ۱۳.۴۱ کیلو کالری

خواص سیر ناشتا

بدن انسان پس از استراحت و خواب شبانه آماده جذب مواد مغذی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اکثر خوراکی‌های تقویتی مانند قرص آهن یا سیر را صبح‌ها و به صورت ناشتا میل کنید. خوردن سیر آن هم با معده خالی باکتری‌های درون معده شما را از بین خواهد برد.

خواص سیر برای مردان

سیر نه تنها برای عملکرد بهتر اندام‌های بدن مفید است، بلکه میل جنسی در افراد را نیز تقویت می‌کند. آلیسین موجود در سیر، باعث افزایش جریان خود در اندام‌های جنسی مردان و زنان می‌شود. برای بهره‌مندی از مزایای سیر باید حداقل یک ماه مداوم از آن استفاده کنید. همچنین مصرف سیر تعداد اسپرم مردان را افزایش داده و باعث بیشتر شدن احتمال بارداری می‌شود.

خواص سیر برای پوست

سیر مانع خوبی برای به وجود آمدن جوش و آکنه‌های روی صورت است. تبخال، پسوریازیس و انواع تاول را می‌توان با استفاده از آب سیر از بین برد. با آغشته کردن پوست صورت به آب سیر می‌توانید از پوست خود در برابر اشعه ماوراء بنفش و بروز علائم پیری جلوگیری کند.

برای مطالعه بیشتر: ۲۸ خاصیت باور نکردنی سیر برای سلامتی بدن، پوست و مو

خواص سیر برای زنان

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از بززگترین چالش‌های بانوان است که با مصرف سیر می‌توان آن را کنترل و درمان کرد. سیر تازه یا عصاره آن سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به راحتی رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. به همین دلیل سیر به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود درون سیر نقش مهمی در بارور شدن زنان و سلامت جنسی آن‌ها دارد. برای سلامت PH سیر به حفظ تعادل باکتری‌های واژن زنان کمک کرده و عفونت‌های آنان را درمان می‌کند. در دوران یائسگی، پروتئین ستوکین در زنان به صورت نامنظم  ترشح می‌شود به همین دلیل تولید استروژن کم می‌شود. مصرف سیر می‌تواند کمبود استروژن را تا حدودی جبران کند. برای بهره‌مندی از خواص سیر در زنان می‌توانید مقداری عصاره سیر درون چای عسل خود بریزید. مصرف یک حبه سیر یک روز قبل از تخمک‌گذاری، در سالاد یا در وعده‌های مختلف غذایی، شانس باروری را افزایش می‌دهد.

خواص سیر برای روده و معده

سیر با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، از بدن شما در برابر سرطان‌های روده، معده، ریه، پروستات، معده، کبد و مثانه محافظت می‌کند. مصرف سیر مانع نفوذ باکتری‌های معده به روده می‌شود. در طب سنتی سم‌زدایی قوی یکی از خواص سیر برای معده شناخته می‌شود. با مصرف روزانه سیر از شر انگل‌ها و کرم‌های روده راحت شوید. آب سیر تازه مانع از رشد باکتری در مثانه شده و از بروز عفونت در مجاری ادراری جلوگیری می‌کند.

خواص سیر برای سرماخوردگی

سیر خام، به دلیل داشتن گوگرد و آلیسین، خواص آنتی بیوتیکی دارد و به دفع سموم از بدن و تمیز نگه داشتن سیستم گوارشی کمک می‌کند. سیر می‌تواند از سرفه و عفونت‌های ناشی از سرماخوردگی جلوگیری کند. برای درمان سرماخوردگی خوردن دو حبه سیر هنگامی که ناشتا هستید مفید است. اگر کودک یا نوزاد شما سرما خورده‌ است، برای درمان وی یک حبه سیر را پوست بگیرید و از درون آن نخ رد کنید. سیر را به گردن کودکان آویزان کنید تا سرماخوردگی‌شان بهتر شود.

خواص سیر برای قلب و مغز

آلیسین موجود در سیر باعث اکسید شدن LDL (کلسترول بد) شده و رشد آن را متوقف می‌کند. مصرف منظم سیر احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه از ترومبوآمبولی جلوگیری می‌کند. سیر فشار خون را کم می‌کند. به همین دلیل افرادی که به فشار خون مبتلا هستند می‌توانند برای کنترل آن مقداری سیر را به صورت روزانه مصرف کنند. سیر به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به سلامت مغز نیز کمک می‌کند و از شما در برابر بیماری‌های عصبی آلزایمر و زوال عقل محافظت می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: ۱۰ ماده غذایی عالی برای تقویت مغز و حافظه

خواص سیر برای واریس پا

مصرف مداوم سیر به درمان واریس پا کمک می‌کند. از آنجایی که سیر تاثیر مستقیمی در بهبود گردش خون و کاهش فشار خون دارد می‌تواند تورم رگ‌ها را کاهش دهد.

خواص سیر برای کبد

ویتامین B6، سلنیوم و ویتامین C، آنتی اکسیدان‌های موجود درون سیر مانع رسوب کلسترول بد در کبد شده و از بروز سرطلان کبد جلوگیری می‌کند. برای پاکسازی سموم کبد با سیر می‌توانید هر روز صبح و ناشتا یک حبه سیر له شده را درون یک لیوان آب حل کرده و ان را میل کنید. یا می‌توانید سیر و لیمو را درون مخلوط کن ریخته و آن را بجوشانید. سپس مواد به دست آمده را از صافی رده کرده و عصاره آن را میل کنید.

خواص سیر برای ورزشکاران

سیر یکی از مواد غذایی مفید برای افزایش عملکرد بدن است. در زمان‌های قدیم از سیر برای درمان خستگی و بهتر شدن فعالیت‌های کارگران استفاده می‌کردند. افرادی که بیماری قلبی دارند با مصرف سیر می‌توانند با خیال راحت ورزش کرده و ضربان قلب و ظرفیت ورزش خود را کنترل کنند. برای افزایش استقامت خود در ورزش می‌توانید مخلوطی از آب و سیر میل کنید. سیر، سرب موجود در خون را کاهش داده و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود.

خواص سیر ترشی

سیر ترشی یکی از پرطرفدارترین  و قدیمی‌ترین دسرهای ایرانی است. ترکیب سیر و سرکه علاوه‌بر تقویت اشتها به بهبود فرایند هضم غذا و سم‌زادیی و پاکسازی خون کمک می‌کند. سرکه موجود در این دسر در افزایش متابولیسم بدن و چربی‌سوزی تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل در اکثر شهرهای ایران، همراه با غذاهای چرب مانند دیزی و آبگوشت سیر ترشی مصرف می‌شود.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه سیر ترشی به ۶ روش خانگی

سخن آخر

سیر نه تنها در تهیه ادویه‌های ایرانی بلکه به صورت خام در ترشی‌ها و سالاد نیز مصرف می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود درون سیر به درمان بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی و سرفه‌های پیاپی، دندان‌درد و یبوست کمک می‌کند. همچنین سیر با داشتن آلیسین مانع از لخته شدن خون در رگ‌ها شده و از بروز بیماری‌های قلبی و بروز بیماری واریس پا جلوگیری می‌کند. برای افرادی که در باروری مشکل دارند، سیر یکی از راه حل‌ها است. اگر باردار هستید مصرف سیر باید حتما تحت نظر پزشک انجام شود.

سوالات متداول

۱. مهم‌ترین خواص سیر چیست؟

سیر می‌تواند باکتری‌های مضر معده، روده و مجاری ادراری را از بین ببرد. همچنین آلیسین موجود در سیر از لخته شدن خون در رگ‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

۲. چه افراد باید از مصرف سیر اجتناب کنند؟

در دوران بارداری باید از مصرف بیش از حد سیر خودداری شود. همچنین اگر عمل جراحی‌ای در پیش دارید برای مدتی سیر مصرف نکنید. سیر باعث کاهش فشار خون می‌شود.

۳. آیا می‌توان از سیر برای پوست استفاده کرد؟

مصرف سیر خام ممکن است عوارضی برای پوست صورت شما داشته باشد. برای جلوگیری از بروز این عوارض محصولاتی مانند ژل و کرم‌های مختلف که حاوی عصاره سیر هستند برای پوست مفیدند.

۴. مصرف سیر خوراکی چه عوارضی دارد؟

مصرف سیر در غذا عوارض زیادی ندارد. اما ممکن است باعث سوزش معده، نفخ و اسهال شود.

این مطلب صرفا جنبۀ آموزشی و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیۀ رفع مسئولیت دیجی‌کالا را مطالعه کنید.

منبع

pharmeasy.in

نوشته خواص سیر؛ از درمان سرماخوردگی تا لاغری اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

بهترین روش های نه گفتن بدون اینکه حس عذاب وجدان کنید!

بهترین روش های نه گفتن: برای بسیاری از ما پیش آمده که گاهی اوقات به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *