خواص آب پیاز و تاثیرات آن بر قلب، گوارش، پوست و مو

پیاز از آن دست مواد غذایی است که از قرن‌ها پیش در طب سنتی استفاده می‌شود. علاوه‌بر مصرف خوراکی پیاز می‌توان از آب آن در موارد مختلف مانند تقویت مو استفاده کرد. از دیگر خواص آب پیاز می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، هضم مواد غذایی و کنترل فشار و کلسترول خون استفاده کرد. نحوه مصرف آب پیاز به دلیل استفاده شما از آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر برای تقویت موهای خود از آب پیاز استفاده می‌کنید باید موهای سرتان را با آن ماساژ داده و پس از یک ساعت بشویید. اگر قصد درمان آکنه‌های خود در منزل را دارید، می‌توانید از ترکیب آب پیاز و ژل آلوئه ورا استفاده کنید. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجی‌کالا مگ به معرفی خواص آب پیاز و نحوه استفاده از آن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

خواص آب پیاز برای قلب

کوئرستین موجود در آب پیاز به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول موجود در خون کمک می‌کند. همچنین آب پیاز در بهبود گردش خون و کاهش خطر مشکلات مربوط به قلب تاثیر بسیاری دارد.

برای مطالعه بیشتر: ۳۱ تاثیر باورنکردنی خوردن پیاز بر سلامتی بدن، پوست و مو

تقویت سیستم ایمنی بدن

آب پیاز از آن دست مواد غذایی‌ است که اکثرا افراد از خواص آن غافل می‌شوند. ویتامین‌ c و سایر ترکیبات موجود درون آب پیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن و مکانیسم‌های دفاعی بدن کمک کرده و احتمال بروز عفونت و بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر: ۱۷ ماده طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص آب پیاز برای هضم مواد غذایی

آب پیاز سرشار از فیبرهای رژیمی، مواد پرو بیوتیک و آنزیم‌هایی است که به هضم بهتر و سریع‌تر مواد غذایی کمک می‌کند.  این ماده غذایی معده را برای تولید شیره‌های گوارشی تحریک می‌کند، باعث نرم‌تر شدن مواد غذایی شده و از یبوست جلوگیری می‌کند. مصرف منظم آب پیاز به حفظ میکروبیوم روده (باکتری‌ها، قارچ‌ها و میکروب‌های سالمی که در روده زندگی می‌کنند) کمک می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: ۱۲ ماده غذایی عالی برای هضم بهتر و مبارزه با مشکلات گوارشی

خواص آب پیاز برای مو

آب پیاز سرشار از گوگرد، آنتی‌ اکسیدان و انواع ویتامین است که باعث تغذیه بهتر پوست سر، تقویت فولیکول‌های مو و رشد بهتر آن می‌شود. مبارزه با رادیکال‌های آزاد و بهبود گردش خون در پوست سر از دیگر خواص آب پیاز است. سایر موارد عبارتند از:

  • کنترل شوره سر: وجود قارچ‌های مختلف و انواع باکتری روی سر، باعث تحریک پوست سر، خارش و پوسته شدن سر می‌شود. خواص ضد میکروبی آب پیاز از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. آب پیاز با مبارزه با این میکروب‌ها به کاهش التهاب پوست سر و درمان شوره کمک می‌کند. همچنین خواص ضد التهابی آن می‌تواند قرمزی و سوزشی که با شوره سر همراه است را درمان کند.
  • استحکام مو: گوگرد موجود در آب پیاز، نقش مهمی در تقویت تارهای مو دارد. این ترکیبات به ساقه مو نفوذ کرده و خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری آن در برابر آسیب‌ها را بیشتر می‌کند. با استفاده از آب پیاز، از شکسته شدن موها، دو شاخه شدن آن‌ها و ریزششان جلوگیری کنید و موهای سالم‌تر و قوی‌تری داشته باشید. همچنین آب پیاز ممکن است با تقویت تولید کراتین باعث استحکام موهای شما شود.
  • بهبود گردش خون در پوست سر: گردش خون مناسب برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول‌های مو ضروری است و باعث رشد سالم مو می‌شود. با افزایش گردش خون در پوست سر، فولیکول‌ها منبع کافی از مواد مغذی، اکسیژن هورمون‌های لازم برای رشد مو را دریافت می‌کنند. همچنین گردش خون در پوست سر به حذف مواد زائد و سموم از پوست کمک و سلامت و شادابی آن را حفظ می‌کند.

نحوه استفاده از آب پیاز برای مو

استفاده از آب پیاز برای تقویت مو و پوست سر کاری نسبتا آسان است. تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پیاز را رنده کرده و آن را از صافی عبور دهید تا آب و سایر مواد آن از یکدیگر جدا شوند.
  • با استفاده از پنبه یا برس، موها و پشت سر خود را به آن آغشته کنید.
  • به آرامی و برای چند دقیقه پوست سر خود را ماساژ دهید تا مطمئن شوید آب پیاز جذب موهایتان شده است.
  • پس از نیم ساعت الی یک ساعت موهای خود را بشویید.

برای مطالعه بیشتر: ۱۲ روتین شبانه برای داشتن موهایی سالم و زیبا

خواص آب پیاز برای پوست

از آنجایی که پیاز باعث اشک ریختن می‌شود ممکن است با خود بگویید:« مگه می‌شه آب پیاز رو به صورت زد؟» باید بگوییم بله. می‌شود. مهم‌ترین خواص آب پیاز برای پوست عبارتند از:

  • از بین بردن سموم: پیاز به پاکسازی و سم‌زادیی پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود پوستی سالم و درخشان داشته باشد. همچنین آب پیاز با دفع سموم از بدن، از ابتلا به عفونت‌های پوستی جلوگیری کرده و آسیب‌های ناشی از این عفونت‌ها را به حداقل می‌رساند.
  • تولید کلاژن: مصرف منظم از آب پیاز باعث تحریک سلول‌های پوستی سالم، کاهش عفونت، بازسازی پوست و در نهایت سلامت پوست شما می‌شود.
  • محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید: آب پیاز سرشار از ویتامین‌های A، E و C و آنتی اکسیدان‌ها است که هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید به عنوان یک محافظ طبیعی عمل می‌کند و پوست شما را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

همچنین از آب پیاز می‌توانید برای داشتن لب‌های صورتی و از بین بردن لک‌های پوستی استفاده کنید. ترکیب آب پیاز و ژل آلوئه ورا به درمان آکنه کمک می‌کند. این مخلوط را به مدت یک هفته روزی ده دقیقه روی آکنه بگذارید و سپس آن را بشویید. آب پیاز به دلیل داشتن کورستین خواص ضد پیری دارد و از چروک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: ۶ کار ساده برای داشتن پوست سالم و شاداب در خانه

تقویت ناخن‌ ها

اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارید می‌توانید برای تقویت‌ آن‌ها از آب پیاز یا روغن پیاز استفاده کنید. مواد موجود درون آب پیاز به تقویت کراتین ناخن‌های شما کمک می‌کنند. کافی است روزانه چند دقیقه ناخن‌های خود را به آب یا روغن پیاز آغشته کنید و پس از آن ناخن‌های خود را بشویید.

سندرم ناخن زرد چیست؟ همه چیز از علائم تا درمان

سخن آخر

پیاز علاوه‌بر مصارف خوراکی مصارف درمانی نیز دارد. علاوه‌بر پیاز آب پیاز نیز از آن جمله موادی است که به بهبود سیستم ایمنی بدن و هضم مواد غذایی کمک می‌کند. دیگر خواص آب پیاز می‌توان به درمان شوره سر، تقویت استحکام مو و رشد آن اشاره کرد. اگر قصد تقویت موهای خود با آب پیاز را دارید، کافی است موهای خود را با آن ماساژ داده و پس از نیم ساعت الی یک ساعت آن‌ها را بشویید. آب پیاز برای پوست نیز مفید است. از این ماده می‌توانید برای تقویت تولید کلاژن در پوست، جلوگیری از چروک شدن پوست و از بین بردن سموم روی پوست سر استفاده کنید.

سوالات متداول

۱. فایده آب پیاز برای پوست صورت چیست؟

آب پیاز با داشتن انواع ویتامین ومقداری گوگرد از بروز علائم پیری پوست جلوگیری می‌کند.

۲. چگونه از آب پیاز برای تقویت مو استفاده کنیم؟

پس از رنده کردن پیاز، آن را از صافی عبور دهید. موهای خود را به کمک برس یا دستکش به آب پیاز آغشته کرده و ماساژ دهید. پس از نیم ساعت الی یک ساعت موهای خود را با آب و شامپو بشویید.

۳. خواص آب پیاز چیست؟

از مهم‌ترین خواص آب پیاز می‌توان به از بین بردن شوره‌های سر، تقویت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به  هضم مواد غذایی اشاره کرد.

منبع

Spiceworldinc.com

نوشته خواص آب پیاز و تاثیرات آن بر قلب، گوارش، پوست و مو اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

خواص معجزه آسای شیرین بیان | شیرین بیان برای سلامت کبد

شیرین بیان، گیاهی باستانی و چندین هزار ساله است که به دلیل خواص دارویی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *