خواص آبغوره | مضرات آبغوره

شاید شما هم از جمله افرادی باشید که با شروع فصل تابستان، چند کیلو آبغوره تهیه و ذخیره می‌کنند. آبغوره معمولا به عنوان چاشنی سالاد و دسرهای مختلف در زندگی ما ایرانی‌ها کاربرد دارد. جالب است بدانید که آبغوره خواص درمانی مختلفی دارد. به عنوان مثال از این چاشنی به عنوان نوشیدنی برای بهبود عملکرد قلب و کبد استفاده می‌شود. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجی‌کالا مگ به معرفی خواص آبغوره برای بدن پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

ارزش غذایی آبغوره

آبغوره چاشنی‌ای سرشار از مواد غذایی و مواد معدنی مختلف است. در جدول زیر ارزش به میزان هر یک از این مواد در هر صد گرم آبغوره اشاره کرده‌ایم:

عنوان مقدار
انرژی ۱۹ کیلوکالری
کربوهیدرات ۴.۱۵ گرم
پروتئین ۰.۴۴ گرم
چربی ۰.۰۲ گرم
ویتامین C ۲ میلی‌گرم
کلسیم ۲۱ میلی‌گرم
آهن ۰.۴۴ میلی‌گرم
فسفر ۱۸ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۵۶ میلی‌گرم

خواص آبغوره برای قلب و کبد

ویتامین C موجود درون آبغوره کلسترول خون را از بین می‌برد و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از خواص آبغوره برای چربی خون غافل نشوید. اگر برای مشکلات قلبی خود دارو مصرف می‌کنید، با دستور پزشک، می‌توانید آبغوره را نیز به غذاهای روزانه خود اضافه کنید. همچنین آبغوره در کاهش فشار خون نیز تاثیر بسیاری دارد. معمولا برای بیشتر بهره بردن از خواص آبغوره بعد از غذا، مخصوصا غذاهای چرب، آن را سرو می‌کنند. از مهم‌ترین خواص آبغوره برای کبد چرب نیز می‌توان به تقویت سلول‌های کبد و مبارزه با این بیماری اشاره کرد.

برای مطالعه بیشتر: ۱۵ ماده غذایی عالی برای حفظ سلامت قلب

۳۳ %

۹۰,۰۰۰

۶۰,۰۰۰ تومان

خواص آبغوره برای سیستم گوارش و ایمنی بدن

آبغوره تاثیبر بسیاری در درمان ناراحتی‌های روده و معده دارد. این چاشنی خوشمزه، اشتهاآور است و به هضم بهتر غذا نیز کمک می‌کند. افرادی که به مشکلات گوارشی مانند یبوست مبتلا هستند، می‌توانند برای رفع آن، آبغوره را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. اگر دچار کرم روده شده‌اید، به مدت ۵ روز، ترکیب آبغوره و زیره سیاه مصرف کنید. آبغوره خواص دیگری نیز دارد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ویتامین C موجود درون آبغوره باعث رفع التهاب مخاط دهان و درمان نرمی لثه‌های شما می‌شود. افرادی که سرما می‌خورند، با قرقره کردن آبغوره می‌توانند گلودرد خود را تسکین دهند. اگر بینی شما خون‌ریزی دارد یا به اصطلاح خون‌دماغ شده‌اید، چند قطره آبغوره در بینی خود بچکانید. همچنین ویتامین C آبغوره از شما در برابر انواع سرماخوردگی‌ها محافظت کرده و از سیستم ایمنی بدن شما دفاع می‌کند. آز آنجایی که آبغوره منبع غنی انواع ویتامین است، خواص ضد سرطانی نیز دارد. آبغوره منبعی غنی از پتاسیم است و به کاهش دردهای سیاتیک، کمر و رماتیسم کمک می‌کند. پتاسیم موجود درون این چاشنی، باعث کاهش دردهای عضلانی و مفصلی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر: فواید ویتامین C و حقایقی جالب درباره‌ی آن که احتمالا نمی‌دانید

 خواص آبغوره برای لاغری و پوست

آبغوره جزو چاشنی‌های بسیار کم‌کالری است. می‌توانید از این چاشنی در انواع سالاد کاهو، سالاد شیراز و سالاد فصل استفاده کنید. آبغوره خاصیت اسیدی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف آن، صبح‌ها و هنگامی که ناشتا هستید پرهیز کنید. مصرف آبغوره همراه غذا به جذب بیشتر آهن غذا نیز کمک می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: خوراکی‌های چربی‌سوز قوی؛ ۳۴ غذای چربی‌سوز برای لاغری سریع و آسان

آبغوره مانند ماست و آبلیمو خاصیت اسیدی دارد و می‌تواند PH پوست را تنظیم کند. آبغوره علاوه‌بر شفاف کردن پوست صورت، لکه‌های آن را به مرور زمان کم‌رنگ‌تر کرده و از بین می‌برد. از آنجایی که مصرف مواد غذایی با طبع گرم تاثیر مستقیمی روی جوش زدن دارد، می‌توانید پس از مصرف این مواد غذایی، مقداری آبغوره میل کنید. طبع سرد آبغوره، طبع گرم مواد غذایی دیگر را خنثی خواهد کرد. همچنین می‌توانید تکه‌ای پنبه را به آبغوره آغشته کرده و به پوست صورت خود بزنید و بعد از گذشت چند دقیقه صورت خود را با آب گرم و شامپو یا صابون مخصوص صورت و بدن بشویید. ترکیب عسل و آبغوره یا شکر و آبغوره را نیز می‌توانید به عنوان ماسک صورت استفاده کنید. البته اگر پوست صورت شما حساس باشد، ممکن است پس از استفاده از آبغوره جوش بزنید.

مضرات مصرف آبغوره

برای جلوگیری از ضررهای مصرف آبغوره لازم است این چاشنی را متناسب با نیازهای بدن خود مصرف کنید. به عنوان مثال در عین حال که آبغوره به حفظ جنین کمک می‌کند، مصرف میزان زیاد آن باعث سقط جنین خواهد شد. یا اگر آبغوره را برای جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مصرف می‌کنید، نباید به آن نمک بزنید. نمک باعث بالا رفتن فشار شما خواهد شد. مصرف آبغوره برای افرادی با شرایط زیر ضرر دارد:

  • طبق اصول طب سنتی، مصرف آبغوره به افراد سرد مزاج یا افرادی که کبد سرد دارند، توصیه نمی‌شود.
  • مصرف آبغوره برای افرادی که اعصاب ضعیفی دارند مضر است.
  • آبغوره برای افرادی که زخم معده دارند مضر است. این افراد به هیچ‌وجه نباید آبغوره را به صورت ناشتا مصرف کنند.
  • افرادی که التهاب روده دارند باید از مصرف آبغوره پرهیز کنند.
  • ممکن است پس از مصرف آبغوره دچار نفخ و حالت تهوع شوید.
  • اگر کم‌خونی دارید، از مصرف آبغوره بجز در انواع سالاد و غذا، آن هم به مقدار کم، پرهیز کنید.
  • مصرف زیاد آبغوره ممکن است قوای جنسی شما را تضعیف کند.

آبغوره را نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. زیرا ترکیبات موجود درون این چاشنی، با نور طبیعی واکنش نشان می‌دهند و مواد شیمایی تولید می‌کنند.

سخن آخر

فصل تابستان، بهترین فرصت برای تهیه آبغوره و بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر آن است. آبغوره علاوه‌بر از بین بردن چربی‌های بد بدن، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز کم می‌کند. مصرف آبغوره از سرماخوردگی نیز جلوگیری می‌کند. افرادی که فشار خون دارند، بهتر است پس از هر وعده غذایی، مقداری آبغوره مصرف کنند. این کار به کنترل فشار خون آن‌ها کمک خواهد کرد. برای کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن، می‌توانید از آبغوره به عنوان چاشنی انواع سالاد خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید دانه‌های غوره را هنگام طبخ غذا، به مواد غذایی خود اضافه کنید.

منبع

learningherbs.com

سوالات متداول

۱. چه زمانی باید آبغوره را مصرف کرد؟

بهترین زمان مصرف آبغوره بعد از مصرف غذا است که باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود.

۲. آیا می‌توان در دوران بارداری آبغوره مصرف کرد؟

بله. مصرف آبغوره در زمان بارداری نه تنها محدودیتی ندارد بلکه باعث حفظ جنین نیز می‌شود.

۳. آبغوره را با کدام‌ یک از مواد غذایی می‌توان مصرف کرد؟

آبغوره را می‌توانید با عسل، انواع سالاد یا رب انار سرو کنید. از خواص آبغوره با رب انار می‌توان به چربی‌سوزی و از خواص آبغوره با عسل می‌توان به درمان سرماخوردگی اشاره کرد. همچنین از خواص سیر با آبغوره می‌توان به رفع گرفتگی قلب و عروق اشاره کرد.

۴. آیا مصرف آبغوره ضرر دارد؟

خیر. اما بسته به شرایط جسمی شما، ممکن است مصرف آبغوره برایتان ضرر داشته باشد. اگر طبع بدنتان سرد است، توصیه می‌شود از مصرف آبغوره پرهیز کنید.

۵. فایده آبغوره برای پریودی چیست؟

برای جلو افتادن پریود یا منظم‌تر شدن آن می‌توانید روزانه مقدار مشخصی آبغوره مصرف کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه مربای توت‌فرنگی خانگی + میزان کالری

مربای توت‌فرنگی یکی از خوشمزه‌ترین صبحانه‌های ایرانی است که می‌توان آن را با خامه یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *