خلاصه‌ای از گزارش بایننس از نیمه اول سال 2024 در بازار ارزهای دیجیتال

پس از افزایش قابل توجه 109 درصدی در سال 2023، بازار رمزارزها در نیمه اول سال 2024 رشد پایداری را تجربه کرد و ارزش کل بازار تا 37.3 درصد افزایش یافت. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش 60.2 درصدی در سه ماهه اول سال بود، در حالی که سه ماهه دوم برخی از این سودها را پس گرفت و ارزش بازار 14.3 درصد کاهش یافت.

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز صندوق‌های نقدی قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) در ایالات متحده در ژانویه، یک لحظه مهم برای صنعت کریپتو بود و جریانی از احساسات صعودی و مثبت را در بازار به راه انداخت. در حالی که واکنش اولیه قیمت ناامیدکننده بود، ماه‌های بعد شاهد رشدی قوی بودیم؛ زیرا بازار تأثیر ETFها را بر جذب سرمایه‌های جدید هضم کرد، دسترسی به مجموعه بیشتری از سرمایه‌گذاران را افزایش داد و پذیرش رو به رشد کریپتو را به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری مهم تقویت کرد.

قابل توجه است که در نیمه اول سال، چندین روایت دست بالاتر را داشتند – هایپ ری‌استیکینگ، جنون میم کوین‌ها، ایردراپ‌های پرحاشیه و غیره. در حالی که برخی از این روایت‌ها ممکن است در حال حاضر از زبان‌ها افتاده باشند، بدون شک در افزایش فعالیت‌ها و معاملات در نیمه اول سال نقش موثری داشته‌اند.

در ادامه همراه ما در آکادمی بیت‌پین باشید تا خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات گزارش اخیر Binance Research را با هم مرور کنیم.

پس از گذراندن قوی سال 2023، ارزش کل بازار کریپتو در نیمه اول سال 2024 به افزایش خود ادامه داد و این دوره را با ارزش بازار حدود 2.27 تریلیون دلار به پایان رساند، که نشان دهنده رشد 37.3 درصدی از ابتدای سال است. در حالی که این روند صعودی در سه ماهه اول سال با افزایش قابل توجه 60.2 درصدی همراه بود؛ اما سه ماهه دوم نسبتاً چالش برانگیز بود، زیرا بازار کریپتو برخی از سود خود را پس گرفت و 14.3 درصد کاهش یافت.

پروژه‌های لایه 1 شروع قدرتمندی در سال داشتند، به طوری که بیت کوین به دنبال چهارمین هاوینگ خود، راه‌اندازی پروتکل Runes و تایید ETF های اسپات درایالات متحده به سلطه خود در بازار ادامه داد. اتریوم نیز شاهد رویدادهای مثبتی از جمله به‌روزرسانی EIP-4844 بود. از سوی دیگر، BNB Chain به کار روی opBNB و Greenfield ادامه داد، در حالی که سولانا در فضای میم کوین‌ها عالی بود.

نیمه اول سال 2024 فصل ایردراپ‌ها در بخش لایه دو (L2) بود، به ویژه برای پروژه‌های دانش صفر (ZK). وعده مشوق‌های مالی، جریان‌های بزرگی از سرمایه را به زنجیره‌های لایه 2 آورد و کل ارزش قفل شده را به 43 میلیارد دلار رساند. این نشان دهنده افزایش 90 درصدی در کل ارزش قفل شده (TVL) تنها در 6 ماه اول است.

سال 2024 شاهد هجوم قابل توجهی از سرمایه به امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) بود که باعث افزایش 72.8درصدی TVL از ابتدای سال به 94.1 میلیارد دلار شد. این افزایش تقریباً به همه بخش‌های دیفای منتفع شده است و منجر به ظهور پروتکل‌هایی شد که در حال حاضر موارد مالی ابتدایی غیر قابل دسترس را در دسترس همه قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، بازار استیبل‌کوین‌ها چرخش قابل‌توجهی داشت و ما اکنون فقط 14.5 درصد از اوج در آوریل 2022، درست قبل از سقوط TerraUSD (UST) فاصله داریم. تا 30 ژوئن 2024، ارزش بازار استیبل‌کوین‌ها 161 میلیارد دلار بود که نشان دهنده بالاترین سطح در 2 سال گذشته است. در حالی که تتر همچنان بر این بخش تسلط دارد، USDC Circle و USDe Ethena شاهد افزایش در سهم بازار بوده‌اند.

بازارهای NFT نیمه اول پرتلاطمی را پشت سر گذاشتند: با کاهش حجم فروش و کاهش 50 درصدی قیمت در پروژه‌های بزرگ. Blur به تسلط خود در این بخش ادامه می‌دهد، که توسط ایردراپ توکن Blast تقویت شد، در حالی که Pudgy Penguins با اسباب بازی‌های فیزیکی خود شاهد کسب موفقیت‌هایی در این بخش شد. NFT های بیت کوین نیز به درخشش خود ادامه دادند.

SocialFi همچنان شاهد توسعه بود، با پروتکل لنز که زنجیره ZK آینده خود، شبکه لنز را معرفی کرد. Farcaster پس از راه‌اندازی Frames شاهد رشد مداوم کاربران بود، در حالی که friend.tech توکن و نسخه 2 خود را منتشر کرد.

بخش بازی وب 3 سه ماهه اول فصلی قوی داشت؛ اما سه ماهه دوم شاهد کاهش قابل توجهی توکن‌های پروژه بازی در کنار بقیه بازار آلت کوین‌ها بود. با این حال، برخلاف کاهش قیمت‌ها، معیارهای رشد کاربران با پروژه‌هایی مانند Pixels و Hamster Kombat که توانسته‌اند تعداد زیادی از بازیکنان را با وعده ایردراپ توکن جذب کنند، سالم‌تر از همیشه بوده است.

سایر بخش‌های قابل توجه عبارتند از میم کوین‌ها، هوش مصنوعی و شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز (DePin). این بخش‌ها همچنان در نیمه اول سال 2024 شاهد علاقه شدید سرمایه‌گذاران و جامعه کریپتو بوده‌اند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آیا روندی صعودی در پیش است؟

داده‌های DefiLlama نشان می‌دهد که تا 26 آگوست، ارزش بازار استیبل کوین‌ها (به استثنای الگوریتمی‌ها) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد