خطوط PCIe بیشتر و پایان پشتیبانی از رم‌های DDR4

به تازگی تصویری از پلتفرم نقشه پلتفرم اینتل افشا شده که اطلاعات جالبی در رابطه با چیپست سری 800 و تغییرات اعمال شده توسط اینتل ارائه می‌دهد. طبق آنچه در این تصویر آمده، به نظر می‌رسد که شاهد دو اسلات M.2 متصل به پردازنده و خداحافظی با حافظه‌های DDR4 خواهیم بود.

پردازنده‌های دسکتاپ نسل بعدی اینتل یعنی خانواده Arrow Lake-S قرار است علاوه بر چیپست جدید سری 800، یک سوکت جدید به نام LGA1851 نیز معرفی کنند.

به لطف نقشه پلتفرم فاش شده در فروم ChipHell، اکنون می‌دانیم که سوکت جدید اینتل قرار است 151 پین اضافی با کاربرد مشخص به همراه داشته باشد. اینتل قصد دارد با این پین‌های اضافی تعداد خطوط PCIe از پردازنده را افزایش داده و به 32 PCIe Lane برساند.

از 32 خط PCIe که پردازنده‌های Arrow Lake-S خارج می‌شود، 16 مورد برای اسلات PCI-Express 5.0 x16 PEG در نظر گرفته شده است تا برای نصب کارت گرافیک مجزا استفاده شود. هشت خط به عنوان باس چیپست (از نظر فنی 8 خط DMI 4.0 با سرعت 128 گیگابیت بر ثانیه) در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، مانند آنچه در پردازنده‌های سری Granite Ridge و Raphael شرکت AMD شاهد آن بودیم، نقشه پلتفرم اینتل همچنین نشان می‌دهد که دو اسلات M.2 NVMe متصل به CPU وجود دارد. نکته جالب آن است که این دو اسلات هر دو امکان پشتیبانی از نسل پنج را ندارند، بلکه یکی از آن‌ها Gen 5 X4 خواهد بود در حالی که دیگری Gen 4 X4 است.

پردازنده‌های جدید Arrow Lake-S دارای 20 خط نسل پنج و 12 خط نسل چهار هستند که به ترتیب می‌تواند یک Gen 5 X16 PEG، یک Gen 5 X4 M.2، یک باس DMI 4.0 X8 چیپست و یک Gen 4 X4 M.2 متصل به پردازنده خواهند بود.

در مقابل، پلتفرم Alder Lake-S و Raptor Lake-S اینتل دارای 16 خط نسل پنج و 12 خط نسل چهار بودند و خبری از اسلات‌های نسل پنج M.2 متصل به پردازنده نبود؛ مگر اینکه مانند اغلب شرکت‌های تولیدکننده مادربرد آن‌ها را از اسلات Gen 5 X16 PEG کم کنید. این مشکل در پردازنده‌های جدید سری Arrow Lake-S برطرف شده است.

علاوه بر این، پردازنده‌های جدید اینتل چهار لینک DDI برای دو پورت Thunderbolt 4 خواهند داشت. اینتل همچنین ورودی/خروجی صفحه‌نمایش پلتفرم جدید خود را به HDMI 2.1 و DisplayPort 2.1 ارتقا داده است. همچنین یک اتصال eDP 1.4b نیز وجود دارد که به تولیدکنندگان کامپیوترهای AIO کمک می‌کند.

خداحافظی با رم‌های DDR4 در پلتفرم جدید اینتل

به گزارش Techpowerup، اطلاعات افشا شده از نسل بعدی پردازنده‌های اینتل همچنین نشان می‌دهد که دیگر خبری از پشتیبانی رم‌های DDR4 نیست. این پلتفرم جدید تنها از DDR5 دو کاناله (چهار کانال فرعی)، در کنار حداکثر دو DIMM در هر کانال پشتیبانی خواهد کرد.

انتظار می‌رود که اینتل سرعت پایه و اورکلاک شده حافظه‌های نسل جدید را افزایش داده و حتی ممکن است کیت‌های حافظه DDR5 با پروفایل‌های XMP 3.0 و سرعت بیشتر از 10000 مگاترانسفر بر ثانیه (MT/s) در بازار ببینیم. تولیدکنندگان مادربرد نیز می‌توانند از UDIMMهای استاندارد، SO-DIMM یا حتی حافظه‌های جدید CAMM2 نیز پشتیبانی کنند.

چیست سری 800 که در تصاویر افشا شده قابل مشاهده است (با فرض اینکه با بهترین گزینه یعنی Z890 اینتل سروکار داریم)، مجموعه‌ای از پورت‌های USB 3.2 (20 گیگابیت بر ثانیه)، USB 3.2 (10 گیگابیت بر ثانیه) و USB 3.2 (5 گیگابیت بر ثاینه) را ارائه می‌دهد. شایان ذکر است که هیچ اضافه‌ای به پورت‌های USB 4 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه نشده است.

همچنین می‌توان ورودی/خروجی معمول برای ذخیره‌سازی و شبکه از جمله چند پورت SATA 6 گیگابیت بر ثانیه، مک‌های یکپارچه برای پورت اترنت سیمی 2.5 گیگابیت یا 1 گیگابیتی و اسلات‌های وای‌فای 6E یا وای‌فای7  را ببینیم.

در همین رابطه بخوانید:

پردازنده اینتل نسل 14 بخریم یا منتظر نسل 15 بمانیم؟

– راهنمای خرید و بهترین CPU های پیشنهادی بازار (خرداد 1403)

در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که هنگام معرفی پردازنده‌های دسکتاپ Core Ultra جدید از خانواده Arrow Lake-S اینتل، تنها شاهد عرضه مادربردهای مجهز به چیپست Z890 خواهیم بود، چرا که انتظار می‌رود این غول فناوری ابتدا پردازنده‌های سری K و KF (آنلاک و قابل اورکلاک) را معرفی کند.

سایر چیپست‌های پلتفرم جدید یعنی B860، H870 و H810 به عنوان گزینه‌های مقرون به صرفه و رده پایین‌تر قرار است اوایل سال 2025 برای پردازنده‌های ضریب قفل (بدون قابلیت اورکلاک) از راه برسند.

نظر شما در رابطه با تغییرات ایجاد شده در نسل جدید پردازنده‌های اینتل چیست؟


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اعلام حمایت پسر شهید باکری از مسعود پزشکیان+ فیلم

اقتصادنیوز:‌ فرزند شهید باکری گفت: مرزها هیچ‌گاه چنین شفاف نبوده است. شما یا سمت شهید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *