خبر خوش برای کارگران امروز چهارشنبه ۲۰ تیر – ساناپرس

به گزارش ساناپرس، معاون وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به مزایای بخش تعاون برای اقتصاد گفت: بعد از ۱۴ سال مقدمات محاسبه بخش تعاون از اقتصاد کشور را فراهم کرده ایم. از مزایای بخش تعاون، تجمیع دارایی ها و هدایت آن به سمت تولید، عدالت در توزیع منابع، جلوگیری از انباشت قدرت و ثروت، کاهش هزینه های تولید، کاهش ریسک فعالیت های اقتصادی، کاهش هزینه های تصدی‌گری دولت و… است.

ویس‌کرمی در مورد عملکرد دولت سیزدهم در حوزه تعاون گفت: ما در کشور ۱۰۴ هزار تعاونی فعال داریم که با مشارکت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار عضو تشکیل شده است. در این بین، ۲۱ درصد کل اعضا را زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی را ایجاد کرده اند و میزان سرمایه گذاری ۳۲ همت است. این در حالی است که ۵۴ درصد تعاونی ها در حوزه تولید فعال هستند.

معاون وزیر کار با بیان‌ اینکه در طول فعالیت دولت سیزدهم ۶۶۰۰ تعاونی در کشور تشکیل شده است، گفت: تشکیل تعاونی ها در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل رشد ۶.۴ درصدی داشته است‌.

ویس‌کرمی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۱۷۳ هزار فرصت شغلی توسط تعاونی ها ایجاد شده که رشد ۷.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه دولت قبل داشته است. همچنین ۲۰۶ هزار عضو به اعضای تعاونی ها اضافه شده که ما با رشد ۸.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه مواجه بوده ایم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در این دولت ۲۰۶ هزار عضو به تعاونی‌ها اضافه شده که از نظر افزایش تعداد اعضا با رشد ۸.۶ درصدی نسبت به دولت قبل مواجه بودیم.

یکی از موارد مهم در این دولت ایجاد ۱۴۰۰ شرکت تعاونی در حوزه روستاها است که به ایجاد اشتغال برای ۱۶۳۰ منجر شده است. در طول دولت سیزدهم ۱۲۳۰ تعاونی در حوزه بانوان تشکیل شد که برای ۱۹ هزار و ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد. تعداد تعاونی‌های بانوان با یک رشد قابل توجه ۲۲ درصدی مواجه بوده است.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: در طول عمر فعالیت دولت سیزدهم ۱۱۲۴ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی با نرخ قرض‌الحسنه به ۹۶۰ تعاونی روستایی پرداخت شد.

در ادامه این نشست محمد شیخ حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: بانک توسعه تعاون بدون اضافه برداشت از بانک مرکزی و بدون شرکت زیرمجموعه و بدون آنکه خلق نقدینگی زائد تورم زا داشته باشد، کار خود را به پیش برده و کار آن در کسب و کارهای خرد و متوسط خدمتگذار تعاون‌گران و مشاغل خرد و شاغلین خود اشتغال نهادهای حمایتی بوده است.

وی افزود: این بانک یک بانک متمایز و مردمی تاکنون عمل کرده است‌. بانک توسعه تعاون شش شرکت ابزاری و بانکی مثل شرکت صرافی بانک، شرکت کارگزاری بیمه پوشش، شرکت سمات در حوزه انفورماتیک از جمله این شرکت‌ها محسوب می‌شود.

شیخ حسینی درباره سه سال اخیر گفت: منابع بانک توسعه تعاون منابع ما در این سه سال ۲.۵ برابر رشد داشته است. مصارف و تسهیلات پرداختی ما نیز به‌ همین شتاب رشد داشته که سهم بالای بخش خصوصی و تعاونی در آن مشهود است. منابع ارزان قیمت ما رشد سه برابری داشته که کاهش هزینه را موجب شده است. افزایش درآمد مشاع و غیر مشاع ما باعث شد که دوره ده ساله زیان را پشت سر گذاشتیم و در سال ۱۴۰۲ شروع به پرداخت زیان انباشته و توقف کامل زیان کردیم و سال ۱۴۰۳ به سوددهی رسیدیم.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهار کرد: ما یک رکورد در شبکه بانکی زدیم که در حوزه سلامت تخصیص بانکی بوده است. ما در این شاخص از منفی ۲۶ درصد در این شاخص به مثبت ۶ درصد در کیفیت و سلامت تخصیص تسهیلات رسیدیم که بسیار اقدام مهمی است. در حوزه افزایش سود ۱۵۰۰ درصد سود داشتیم. تخلفات فردی کارکنان ما نیز با اقدامات اداری ۵۷ درصد کاهش یافته است. به‌همین نحو ۵۰ درصد کاهش شکایات را نیز داشتیم.

شیخ حسینی گفت: در بین دستگاه‌های شفاف فساد ستیز در زیرمجموعه وزارت کار، ما رتبه ۱۰۰ از ۱۰۰ را کسب و رتبه ۱ را داریم. منابع جذب شده ما و تسهیلات پرداختی نیز در این دوره سه ساله دولت سیزدهم، بیش از ۶۰ درصد منابع کل بانک از ابتدای تأسیس آن بوده است. همین امر بانک را بعد از ده سال از زیان خارج کرده است.

وی با اشاره به موضوع ناترازی‌ها در بانک در حوزه نقدینگی قبل از دوره شهید رئیسی، گفت: ما تراز نقدینگی خود را مثبت کردیم و از همه مهم‌تر به تکالیف بانک در حوزه تسهیلات تخصصی تکلیفی حوزه اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ و صنعت به‌خوبی‌ رشد داشته‌اند. نرخ سود دریافتی از بخش تعاون را ۲ درصد با نگاه حمایت از بخش تعاون کاهش دادیم که از منظر حجم تسهیلات، باعث رشد شد. ما رتبه دوم را در حوزه رضایت از شیوه پرداخت تسهیلات را داشتیم. تکالیف در حوزه تسهیلات ازدواج نیز به طور کامل انجام شده است. این درحالی است که اموال مازاد بانک ما نزدیک به صفر است و بنگاه‌داری‌ نمی‌کند.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

تیم جدید سردار آزمون – ساناپرس

به گزارش ساناپرس،سردار آزمون مهاجم ملی پوش کشورمان پس از توافق دو باشگاه الاهلی امارات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *