خالق بازی کانتر از فروش آن به والو راضی است: آن‌ها میراث را حفظ کردند!

بازی کانتر-استرایک اخیراً بیست و پنجمین سالگرد خود را جشن گرفت و اکنون محبوب‌تر از همیشه است. این ماد اولیه بازی هاف-لایف پس از استخدام خالقان آن، «مینه “گوسمن” لی» و «جسی “کلیف” کلیف» توسط شرکت والو، به یک عنوان مستقل تبدیل شد. از آن زمان تاکنون با تکرار و رشد، به محبوب‌ترین بازی رقابتی تیراندازی اول شخص در کره زمین تبدیل شده است. آن هم با بیش از سی میلیون بازیکن ماهانه.

این یک دستاورد شگفت‌انگیز در طولانی‌مدت است. و سالگرد آن مصاحبه‌ای نادر با مینه لی را به ارمغان آورده است. کسی که این پروژه را در آن سال‌ها زمانی که تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان می‌برد، آغاز کرد. لی پیش‌تر گفته بود که برنامه‌نویسی «بتا یک» بازی کانتر-استرایک حدود یک ماه و نیم طول کشیده است. پس از آن جسی کلیف به پروژه پیوست تا روی عناصر دیگری از جمله نقشه‌ها کار کند.

در گفتگو با سایت نروژی Spillhistorie.no لی اظهار داشت که ایده اولیه بازی یک سال قبل از شروع کار بر روی مد به وجود آمده است. لی می‌گوید:‌ «ایده کانتر-استرایک در سال ۱۹۹۸ به ذهن من رسید».

الهام‌بخش من بسیاری از بازی‌های قدیمی آرکید که من معمولاً بازی می‌کردم، مانند ویرچوا کاپ و تایم کرایسیس بودند. همچنین فیلم‌های اکشن هنگ کنگ (جان وو) و فیلم‌های هالیوودی مانند هیت، رونین، ایر فورس وان و فیلم‌های تام کلنسی در دهه ۹۰ بر من تاثیر زیادی گذاشته بودند.

لی اعتبار برخی از عناصری که بازی کانتر-استرایک را خاص می‌کند، به کارهای قبلی خود در زمینه مادها (تغییرات بازی) می‌دهد. «ایده بازی بر اساس دوره‌های مختلف، در واقع مفهومی بود که من از یک بازی قبلی که روی آن کار کرده بودم به نام اکشن کویک۲، قرض گرفتم».

متوجه شدم که عدم بازگشت به بازی پس از مرگ موقت، مرا وادار به بازی کردن به شیوه‌ای متفاوت می‌کند. همکاری تیمی را تشویق می‌کند. بنابراین فهمیدم که این بهترین ویژگی است که می‌توانم به بازی کانتر-استرایک اضافه کنم. این ویژگی به همراه طراحی متعادل نقشه‌ها، اصلی‌ترین دلیلی است که کانتر را به یک بازی متمرکز بر تیم تبدیل می‌کند.

نقشه محبوب خالق بازی کانتر و پشیمانی او

نقشه‌های مورد علاقه خالق بازی، CS_Siege و CS_Facility بودند. اما البته که DE_Dust بود که «همه ما را شگفت‌زده کرد. هرگز فکر نمی‌کردیم که زمانی که برای اولین بار آزمایش کردیم، آنقدر خاص باشد. اما خوشحال شدیم که دیدیم به نقشه استاندارد بازی کانتر تبدیل شده است. طراحی که DE_Dust را ساخت بسیار باهوش بود و زمان زیادی را صرف تنظیم طراحی DE_Dust کرد تا آن را سرگرم‌کننده و متعادل سازد.»

در مورد پشیمانی‌ها، لی به سلاح مورد علاقه‌ام در بازی اشاره می‌کند! لی می‌گوید: «من از اینکه برخی از سلاح‌ها، مانند AWP را متعادل نکردم، پشیمانم.» او ادامه می‌دهد:

فکر می‌کنم از آن بیش از حد استفاده می‌شود و کمی به یک سلاح متا تبدیل شده است.

بیایید فراموش کنیم که او این حرف را زده، چون AWP بهترین است و نه، من سوالی را قبول نخواهم کرد.

شرکت والو، لی و کلیف را زمانی استخدام کرد که محبوبیت ماد به وضوح در حال آشکار شدن بود. همچنین حقوق بازی کانتر-استرایک را خریداری کرد. لی انتقال به کار در والو را «بسیار فروتنانه» توصیف کرد و گفت:

من توانستم با برخی از بهترین توسعه‌دهندگان بازی در صنعت کار کنم و آنها مهارت‌هایی به من آموختند که هرگز خارج از والو یاد نمی‌گرفتم.

فروش حقوق بازی به والو –  تصمیم اشتباه یا درست؟

در مورد فروش حقوق به والو، و با توجه به اینکه این بازی اکنون یکی از بزرگترین بازی‌های جهان است، لی جز تحسین برای استودیو چیزی ندارد. «من از نحوه پیش رفت امور با والو، در رابطه با فروش مالکیت معنوی به آن‌ها، راضی هستم».

آن‌ها کار بزرگی در حفظ میراث کانتر استرایک انجام داده‌اند.

در مورد ارجاعات مخفی در بازی اصلی، «من خیلی مشغول رفع اشکالات و اضافه کردن ویژگی‌ها بودم. هیچ‌وقت فرصت اضافه کردن ایستراگ‌ها را نداشتم…»

لی در مورد بازی و موفقیت‌های بعدی آن بسیار منطقی به نظر می‌رسد. او در مورد نقش عمده خودش در آنچه والو «مورد علاقه‌ترین تیرانداز اول شخص شما» می‌نامد، فروتن است. خوب است که می‌دانیم او چنین دیدگاه عاقلانه‌ای در مورد فروش بازی به والو در آن سال‌ها داشته است. زیرا در حالی که کانتر-استرایک در برخی جهات کاملاً شکل گرفته بود، فکر نمی‌کنم بدون کار بر روی آن توسط والو در بیش از دو دهه، همان کانتر-استرایکی که ما اکنون داریم، باشد.

آخرین نسخه کانتر-استرایک، با وجود اینکه پنجمین عنوان اصلی سری است، اولین دنباله مستقیم نیز به شمار می‌رود: CS2. این بازی در اواخر سال گذشته عرضه شد و، هرچند جایگزین CS:GO شد، اما همه چیزهایی که بازیکنان از بازی قبلی دوست داشتند را به همراه داشت. و به نظر می‌رسد که توانسته پایگاه بازیکنان را با حداقل مشکلات انتقال دهد. به‌روزرسانی‌ها تا به این لحظه تغییرات عظیمی در این بازی ایجاد نکرده‌اند. بیشتر متمرکز بر بهبودهای جزئی اما مؤثر بوده‌اند (که گاهی اوقات با لحنی خنده‌دار و ناامیدکننده از سوی والو همراه است). اما این موضوع برای این سری از بازی‌ها عادی است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد