حمایت بلینکن از بایدن/ بازگشت اعتماد به رهبری آمریکا؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در حالی که رسانه های جهانی نسبت به عملکرد بایدن در مناظره با دونالد ترامپ هشدار دادند، از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در اندیشکده بروکینگز پرسیده شد که “دوستان و دشمنان” در سراسر جهان باید چه نکته ای را در مورد رهبری جهانی آمریکا در دوران بایدن بدانند. وزیر خارجه بایدن گفت که مردم در سراسر جهان به کارهایی که بایدن از زمان روی کار آمدن خود انجام داده است نگاه می کنند و از سیاست های او قدردانی می کنند.

بلینکن تصریح کرد: «آنها رئیس‌جمهوری را دیده‌اند که آمریکا را دوباره در جهان وارد کرده است. بایدن آمریکا را بار دیگر در اتحادها و مشارکت‌ها وارد کرده است.»

این اولین بار از مناظره بایدن و ترامپ در روز پنجشنبه بود که از بلینکن، دیپلمات ارشد آمریکایی و دستیار قدیمی بایدن، در مورد این مناظره سؤال شد. او بر عملکرد بایدن در مقام ریاست جمهوری تاکید کرد.

او گفت: «اگر به نظرسنجی‌ها در سرتاسر جهان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اعتماد به رهبری آمریکا در طول ۳ و نیم سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است.»

بلینکن ادامه داد: «این اعتماد محصول سیاست هایی است که ما دنبال می کنیم و دلیل تعامل ما است. جهان شاهد است که بایدن در زمینه های مختلف رهبری کرده است.»

پیش از این، کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با سی ان ان از عملکرد جو بایدن در مناظره با دونالد ترامپ ابراز نارضایتی و از آن بعنوان «بهترین ساعت او نبود” یاد کرد و در عین مدعی شد که در این دوئل انتخاباتی تمایز آشکاری میان رئیسان جمهوری فعلی و سابق ایالات متحده وجود داشت.

 هریس، ترامپ را «تهدیدی علیه دموکراسی» خواند و افزود که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخاطرات بیش از هر زمان دیگری است. او همچنین از سوابق دولت بایدن در زمینه‌های مختلف از جمله زنان، بدهی دانشجویان و خدمات بهداشت و درمان دفاع کرد.

بایدن و ترامپ پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا)  اولین مناظره انتخاباتی خود را برگزار کردند که بایدن در این مناظره  بیش از اندازه مکث می کرد و به لکنت می افتاد و نتوانست در تمام طول مدت این مناظره به وضوح افکار خود را بیان کند.

شورای سردبیری نیویورک تایمز نیز در سرمقاله این نشریه آمریکایی در توصیه‌ای به رئیس جمهور آمریکا، نوشت: بهترین خدمتی که جو بایدن در حال حاضر می‌تواند برای مردم این کشور انجام دهد، انصراف از ادامه رقابت‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا است.

یک نظرسنجی CBS News/YouGov که از یک‌هزار و ۱۳۰ فرد بین ۲۸ تا ۲۹ ژوئن انجام شد، نشان داد که آمریکایی ها به طور کلی معتقدند ترامپ در این مناظره “پیروز” شده است. ۵۶ درصد معتقدند ترامپ عملکرد بهتری داشته است، در حالی که تنها ۱۶ درصد بایدن را پیروز میدان مناظره دانسته اند.

رسانه های آمریکایی گزارش دادند، در حالیکه نگرانی در رده های بالای حزب دموکرات از تاثیر عملکرد پرانتقاد جو بایدن در نخستین مناظره با دونالد ترامپ رو به افزایش است، مسئولان ستاد انتخاباتی رئیس جمهوری کنونی آمریکا و این دغدغه را چندان جدی نگرفته و هشدار داده اند که انصراف وی از رقابت های انتخاباتی به هفته های هرج و مرج منجر خواهد شد.

آسوشتیدپرس می گوید: بسیاری از حامیان مالی، استراتژیست‌ها و اعضای درجه یک حزب دموکرات به طور علنی و خصوصی گفته اند که خواهان کناره گیری بایدن ۸۱ ساله از رقابتها هستند تا حزب فرصت یابد جایگزین جوانتری را در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها که در میانه تابستان برگزار می شود، انتخاب کند. با این حال نزدیکترین متحدان بایدن اصرار دارند که او همچنان در موقعیت خوبی برای رقابت با دونالد ترامپ جمهوری خواه قرار داشته و تلاش نکرده اند تا او را وادار به پایان کارزار انتخاباتی خود کنند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور، گَوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا و گرِچِن ویتمِر، فرماندار میشیگان، که بهترین موقعیت را برای جایگزینی بایدن دارند پس از مناظره نیز از وی حمایت کرده و به باراک اوباما و بیل کلینتون روسای جمهوری پیشین آمریکا پیوستند.

بسیاری از دموکرات ها با نگرانی منتظر انتشار نتایج نظرسنجی های پس از مناظره و تعیین گام های بعدی خود هستند.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

حادثه دلخراش برای نیروی فنی هنگام تعمیر هواپیما – تابناک

به گزارش «تابناک» به نقل از کن نیوز، پس از بروز نقص فنی برای یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *