حمایت از حقوق مصرف کننده به سبک غربی!

اگر شما هم با شنیدن «حمایت از مصرف‌کننده» خنده‌تان می‌گیرد، بد نیست بدانید کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده به سه برند مشهور سخت‌افزار کامپیوتر التیماتوم داده است و دیگر نمی‌توانند به بهانه باز شدن پیچ‌ها یا برچسب وارانتی دستگاه، از ارائه خدمات به خریداران شانه‌خالی کنند. جزئیات جالب درباره متهم شدن ASRock ،Zotac و GIGABYTE به انجام رفتارهای ناعادلانه را در ادامه خبر بخوانید.

کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) اقدامات قانونی را علیه سه شرکت برجسته سخت‌افزار کامپیوترهای شخصی به دلیل تحمیل شرایط غیرقانونی در خصوص وارانتی اتخاذ کرده است. FTC با هشدار به زوتک، ازراک و گیگابایت، این شرکت‌ها را ملزم کرده از باطل کردن گارانتی به دلیل باز کردن پیچ‌ها یا پلمب دستگاه پرهیز کنند، زیرا این کار نقض قوانین حمایت از مصرف‌کننده شناخته شده است.

ابطال ضمانت‌نامه به بهانه بازکردن یا تعمیر دستگاه ممنوع شد

این سه شرکت متهم شده‌اند با سوء استفاده از برچسب‌هایی با مضمون «باطل شدن وارانتی در صورت باز شدن»، به طور ناعادلانه‌ای توانایی مصرف‌کنندگان را برای تعمیر یا تغییر دستگاه‌های خود محدود کرده‌اند. FTC به وضوح اعلام کرده است که این شرکت‌ها نمی‌توانند صرفاً به این دلیل که مصرف‌کننده دستگاه خود را باز یا تعمیر کرده است، از ارائه خدمات شانه‌خالی کنند یا حتی وارانتی را باطل کنند.

ساموئل لوین، مدیر اداره حمایت از مصرف‌کننده FTC در همین باره گفت: «مصرف‌کنندگان حق دارند محصولات خود را تعمیر کنند و شرکت‌ها نباید با ایجاد موانع غیرقانونی این کار را دشوار کنند». وی همچنین افزود: تولیدکنندگانی که سعی در دور زدن قانون دارند، مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

تحقیقات FTC نشان داده است که این برندهای مطرح سخت‌افزار شرایط غیر منصفانه‌ای را در وارانتی خود گنجانده‌اند تا اگر مصرف‌کنندگان دستگاه خود را باز یا دستکاری کنند، ضمانت‌نامه‌شان باطل شود. این در حالی است که قانون فدرال ضمانت‌نامه مگنوسون-ماس (MMWA) چنین شیوه‌هایی را ممنوع می‌کند، مگر اینکه سازنده بتواند ثابت کند که اقدامات مصرف‌کننده مستقیماً باعث وقوع خرابی شده است.

FTC هر سه شرکت مورد بحث را به توقف فوری اعمال شرایط غیرقانونی در خصوص وارانتی و اطلاع‌رسانی صریح به مصرف‌کنندگان در مورد حق تعمیر دستگاه‌های خود بدون باطل شدن ضمانت‌نامه ملزم کرده است. این سه شرکت ۳۰ روز فرصت دارند تا اطلاعات و شرایط ضمانت‌نامه‌شان را در وب‌سایت‌های خود به‌روزرسانی کنند و شرایط جدید را به‌طور واضح به نظر خریداران برسانند. رعایت نکردن الزامات FTC می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین و اقدام قانونی بیشتر علیه این شرکت‌ها شود.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اولین نماد بازار نوآفرین فرابورس به نام شرکت ۹۰ میلیارد تومانی درج شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت نساجی بابکان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *