«جولین آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس آزاد شد

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، «جولین آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس قصد دارد در توافقی با وزارت دادگستری، این هفته به نقض قوانین جاسوسی ایالات متحده اعتراف کند. این امر باعث می‌شود تا آسانژ از زندان آزادشده و به کشور خود، استرالیا برگردد.

ویکی‌لیکس امروز اعلام کرد که آسانژ زندان Belmarsh که پنج سال در آن زندانی بوده را ترک کرده و از بریتانیا خارج شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است:

«این امر نتیجه یک کمپین جهانی است که سازمان‌دهندگان مردمی ، مبارزان آزادی مطبوعات، قانون‌گذاران و رهبران سیاسی تا سازمان ملل در آن نقش داشته‌اند. همچنین فضا را برای یک دوره طولانی از مذاکرات با وزارت دادگستری ایالات متحده ایجاد کرد که منجر به توافقی شد که هنوز به طور رسمی نهایی نشده است.»

طبق گزارش‌ها، صبح روز سه‌شنبه هواپیمای حامل آسانژ برای سوخت‌گیری در بانکوک فرود آمده است. سپس موسس ویکی‌لیکس را به جلسه دادگاهش در جزایر ماریانای شمالی (قلمرو ایالات متحده در اقیانوس آرام) خواهد برد.

«آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا پس از اعلام این گزارش‌ها در سخنرانی خود در پارلمان از این خبر استقبال کرد. او گفت که می‌خواهد آسانژ هر چه زودتر به کشور بازگردد.

دادگاه آسانژ در جزایر ماریانای شمالی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. طبق اطلاعات فاش‌شده از اسنادی که اواخر روز دوشنبه بایگانی شدند، دادستان‌ها گفته‌اند آسانژ به یک فقره توطئه برای به‌دست‌آوردن و انتشار اطلاعات ملی اعتراف خواهد کرد.

از تاسیس ویکی‌لیکس تا دستگیری در سال ۲۰۱۹

جولین آسانژ ویکی لیکس را در سال ۲۰۰۶ تأسیس کرد. این وب‌سایت صدها هزار سند محرمانه نظامی ایالات متحده در مورد جنگ‌های آن در افغانستان و عراق و همچنین مجموعه‌ای از اسناد دیپلماتیک را منتشر کرد. در سال ۲۰۱۰ مقامات سوئدی حکم بازداشت آسانژ را به دلیل اتهامات تجاوز جنسی وی صادر کردند که او تمام آن‌ها را رد کرد.

سپس در سال ۲۰۱۲ این افشاگر استرالیایی هفت سال در سفارت اکوادور در لندن گذراند تا از دستگیرشدن به‌دلیل تحقیقات مربوط به تجاوز جنسی جلوگیری کند، زیرا می‌ترسید به اتهام جاسوسی به ایالات متحده مسترد شود.

در سال ۲۰۱۹ نیز آسانژ از سفارت اکوادور اخراج شد و از آن زمان تاکنون در زندان بلمارش بریتانیا بوده است.

دیجیاتو

نوشته «جولین آسانژ»، بنیانگذار ویکی‌لیکس آزاد شد اولین بار در جهان صنعت نیوز. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

گزارش تصویری | حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *