جعبه گشایی و نگاه نزدیک به اس اس دی MSI Spatium M580 FROZR؛ جابجایی‌های غول‌آسا با رابط PCIe 5.0 [تماشا کنید]

لودینگ طولانی بازی‌های جدید روی هارددیسک یا جابه‌جایی فایل بر روی این دستگاه‌های ذخیره‌سازی به شدت زمان‌بر است. بر همین اساس، همواره متخصصان دنیای کامپیوتر به ما توصیه می‌کنند که در زمان خرید یک سیستم جدید یا حتی ارتقاء سیستم قدیمی، حتماً از یک حافظه SSD رده بالا استفاده کنیم. در این مطلب یکی از جدیدترین SSDهای PCIe نسل پنج بازار از برند MSI به نام Spatium M580 FROZR را معرفی و جعبه‌گشایی کرده‌ایم که علاوه بر سرعت و دوام بالا، به یک کولر پسیو غول‌پیکر مجهز شده است. پس در ادامه با بررسی اس‌اس‌دی Spatium M580 Frozr همراه ما باشید.

https://www.youtube.com/watch?v=QpCKX6e1mUY

دانلود و مشاهده در یوتیوب شهر سخت‌افزار

در صورت تمایل می‌توانید با مشاهده این ویدئو در یوتیوب، از ما در امر تولید محتوا حمایت کنید. همچنین امکان تماشای ویدئو در بسترهای داخلی نظیر آپارات و نماشا فراهم شده است.

دانلود و مشاهده در آپارات شهر سخت‌افزار

بدون شک می‌توان گفتن که حافظه SSD امروزه  به یکی از سخت‌افزارهای ضروری هر سیستم گیمینگ، خانگی یا اداری رده بالایی تبدیل شده است. علت این تغییر آن است که هارددیسک‌ها با وجود فضای ذخیره‌سازی بالا و قیمت معقول، سرعت بسیار پایینی در برابر SSD داشته و هنگام جابه‌جایی حجم زیاد داده یا لودینگ بازی‌ها به زمان بیشتری نیاز دارند. حافظه‌های SSD برای کنار زدن این مشکل به بازار آمده‌اند.

البته باید یادآور شد که بین یک SSD رده بالا و یک SSD ارزان قیمت از برندهای متفرقه تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. حافظه‌های اس‌اس‌دی رده بالا معمولاً سرعت و دوام بیشتری نسبت به محصولات متفرقه داشته و همین باعث شده برای طراحان یا افرادی که با تعداد زیادی فایل به شکل Real Time سروکار دارند، گزینه بسیار بهتری باشند.

اس‌اس‌دی جدید Spatium M580 FROZR از محصولات رده بالا و جدید بازار محسوب می‌شود که توسط دفتر قطعات سخت‌افزاری MSI در ایران جهت بررسی در اختیار شهر سخت‌افزار قرار گرفته است. این محصول که همراه با گارانتی 50 ماهه ماتریس و در ظرفیت‌های 1 ترابایت، 2 ترابایت و 4 ترابایت عرضه می‌شود.

SSDای که به دست ما رسیده نسخه 2 ترابایتی از Spatium M580 FROZR به شمار آمده و پسوند FROZR آن بدان معناست که شرکت MSI از یک هیت‌سینک اختصاصی برای خنک‌سازی آن استفاده کرده است.

با این حال، ممکن است این سوال در ذهن شما کاربران عزیز ایجاد شود که آیا واقعاً یک SSD M.2 NVMe به خنک‌کننده‌ای همچون مجموعه FROZR نیاز دارد؟

جعبه گشایی و نگاه نزدیک به اس اس دی MSI Spatium M570 Pro FROZR ؛ فوق سریع با هیتسینک غول پیکر [تماشا کنید]

پیش از بررسی SSD Spatium M580 Frozr باید توضیح داد که حافظه‌های SSD به ویژه محصولاتی که با رابط PCIe 5.0 به بازار عرضه شده‌اند، علاوه بر تراشه‌های حافظه پرسرعت به یک کنترلر قوی نیز مجهز شده‌اند که معمولاً گرمای زیادی تولید می‌کند. از آنجا که افزایش دما روی عملکرد و طول عمر این تراشه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد، ام‌اس‌آی تصمیم گرفته به سراغ یک خنک‌‌کننده بزرگ و غول پیکر رفته و خیال کاربر را از این مسئله راحت کند.

در ادامه مطلب به جعبه‌گشایی و بررسی اجمالی این SSD جذاب از MSI خواهیم پرداخت.

جعبه گشایی و مشخصات Spatium M580 FROZR

در همان ابتدای روند بررسی اس‌اس‌دی Spatium M580 Frozr متوجه خواهید شد که جعبه این SSD جدید MSI با برادر کوچک‌تر آن یعنی Spatium M570 PRO FROZR تفاوت چندانی نداشته و این دو محصول تنها در برخی جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند. 

روی جعبه این محصول علاوه بر ظرفیت حافظه، سرعت خواندن و نوشتن متوالی و اسم کامل آن با اشاره به پشتیبانی از PCIe 5.0 نقش بسته است. در بخش پشتی جعبه نیز نماد گارانتی 5 ساله MSI، گواهی‌های استاندارد و برخی از مشخصات کلی چاپ شده است.

بخش شیرین این داستان زمانی است که به سراغ محتویات جعبه می‌رویم. پس از باز کردن جعبه ابتدا با چند دفترچه راهنما مواجه خواهیم شد که توضیحاتی در رابطه با نحوه نصب SSD و استانداردهای آن به ما ارائه می‌کنند.

با کنار گذاشتن این دفترچه‌ها به اس‌اس‌دی جدید MSI می‌رسیم که با استفاده از چند لایه مقوایی از آن محافظت شده است.

در همان نگاه اول متوجه خنک‌کننده بزرگ SSD خواهیم شد که از یک هیت سینک و سه لوله انتقال حرارت برای دفع گرما به صورت پسیو بهره می‌برد. MSI در وب‌سایت رسمی مرتبط با اس‌اس‌دی Spatium M580 FROZR مدعی شده که استفاده از این سیستم خنک‌کننده باعث شده تا این محصول تا 20 درجه سانتی‌گراد خنک‌تر عمل کند.

هیت‌سینک مورد استفاده در حافظه‌های سری FROZR از جنس آلومینیوم با رنگ نقره‌ای است. این هیت‌سینک‌ دارای پره‌های با ابعاد بزرگی به طول و ارتفاع 95 و 72 میلی‌متر است؛ بر همین اساس استفاده از حافظه‌های اس‌اس‌دی سری فروزر در کنسول‌های بازی یا لپ‌تاپ‌ها که فضای محدودی برای نصب SSD در اختیار دارند، امکان‌پذیر نخواهد بود.

در اس‌اس‌دی Spatium M580 FROZR از کنترلر پیشرفته PHISON E26 استفاده شده که یکی از تراشه‌های رده بالای شرکت مشهور و معتبر فایسون به شمار می‌آید. این تراشه به کمک فناوری ساخت 12 نانومتری (12nm) تولید شده و هسته‌های ARM Cortex-R5 را در اختیار دارد که همراه با شتاب‌دهنده تخصصی فایسون از خانواده CoXProcessor 2.0 می‌تواند یک تعادل بی‌نظیر بین حداکثر عملکرد و کاهش مصرف انرژی برای ذخیره‌سازی اطلاعات ارائه دهد.

ترکیب این قابلیت‌ها و ویژگی‌های باعث شده تا جدیدترین SSD از خانواده FROZR بتواند حداکثر سرعت خواندن/نوشتن متوالی به ترتیب 14،600 و 12،700 مگابایت بر ثانیه با استفاده از رابط PCIe نسل پنج را در اختیار کاربر قرار دهد.

شایان ذکر است که رابط PCIe نسل پنج در مقایسه با نسل چهار افزایش دو برابری پهنای باند به 128 گیگابایت بر ثانیه را نتیجه داده و نسبت به SSDهای SATA نیز 25 برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

خوشبختانه اس‌اس‌دی Spatium M580 FROZR از برند MSI می‌تواند از نسل‌های پیشین PCIe نیز پشتیبانی کرده و کاربر می‌تواند آن را بر روی مادربردهای قدیمی نیز نصب کند؛ هرچند که انجام چنین کاری باعث محدودیت سرعت این اس‌اس‌دی خواهد شد.

یکی دیگر از ویژگی‌های Spatium M580 FROZR استفاده از فلش مموری‌های 3D NAND است که پیشرفته‌ترین شکل NAND به شمار آمده و سرعت و چگالی بالاتری نسبت به نسخه‌های قبلی NAND به همراه دارد.

در ادامه بررسی اس‌اس‌دی Spatium M580 Frozr مشخص شد که مقدار TBW اعلام شده برای آن 1400 ترابایت اعلام شده است که نسبت به سایر محصولات موجود در بازار رقم بالایی به شمار آمده و می‌توان گفت که طول عمر بالایی دارد. نکته جالب آن است که نسخه 4 ترابایتی این محصول با TBW 3000 عرضه شده که فوق‌العاده بالا و تقریباً بی‌نظیر در بین محصولات رقیب محسوب می‌شود.

برای رسیدن به این طول عمر بالا MSI از فناوری‌های گوناگونی همچون TRIM استفاده کرده است که با حذف دوره‌ای بلوک‌هایی که اطلاعات بلااستفاده در آن‌ها وجود دارد، به حفظ عملکرد درایو SSD کمک می‌کند.

از دیگر مشخصات فنی Spatium M580 FROZR می‌توان به حافظه کش DRAM همراه با 4 گیگابایت کش LPDDR4 به عنوان بافر (Buffer) اشاره کرد. علاوه بر این، پشتیبانی از فناوری DirectStorage نیز در این حافظه پرسرعت وجود دارد که علاوه بر سرعت بالا هنگام جابه‌جایی اطلاعات، باعث شده تا Spatium M580 FROZR برای اموری مانند مولتی‌تسکینگ، لودینگ بازی‌ها، رندرینگ و مواردی از این دست، گزینه‌ای ایده‌آل باشد.

با وجود این ویژگی‌های قابل توجه و سرعت بالایی که اس‌اس‌دی جدید MSI در اختیار ما قرار می‌دهد، مصرف انرژی این محصول تنها 11.5 وات اعلام شده که به لطف فناوری‌های جدیدی مانند APST ممکن شده است. زمانی که ما از حافظه SSD استفاده نمی‌کنیم، فناوری APST وارد عمل شده و با فعال‌سازی حالت کم مصرف (Low Power Mode) به کاهش هرچه بیشتر مصرف انرژی کمک می‌کند.

جمع‌بندی شهر سخت‌افزار از بررسی SSD Spatium M580 Frozr

علی‌رغم پیشرفت تراشه‌های NAND و رابط‌های PCIe، همچنان مدل‌های اندکی را در بازار شاهد هستیم که از جدیدترین فناوری‌های حافظه استفاده کنند. با این وجود، حافظه Spatium M580 FROZR از برند MSI را می‌توان یکی از معدود گزینه‌های دارای رابط M.2 از نوع PCIe 5.0 در بازار ایران توصیف کرد.

اس‌اس‌دی Spatium M580 FROZR توسط دفتر قطعات سخت افزاری MSI در ایران در اختیار شهر سخت‌افزار قرار گرفته که با گارانتی 50 ماهه ماتریس و در ظرفیت‌های 1، 2 و 4 ترابایت عرضه می‌شود.

بر همین اساس، اگر به دنبال یک اس‌ای‌دی پرسرعت و رده بالا هستید که از آن برای کارهای سنگین یا به حداقل رساندن زمان مورد نیاز برای جابه‌جایی فایل‌ها یا لودینگ بازی‌ها استفاده کنید، اس اس دی Spatium M580 FROZR را می‌توان یکی از برترین گزینه‌های موجود در بازار ایران توصیف کرد که سرعت فوق‌العاده 14600 مگابایت در ثانیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، Spatium M580 FROZR یک خنک‌کننده بزرگ پسیو به همراه دارد که به توزیع دمای مناسب و افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.

سوالات پرتکرار

در بخش انتهایی مطلب بررسی SSD Spatium M580 Frozr به سوالات پرتکرار پیرامون این محصول پرداخته‌ایم.

اس‌اس‌دی MSI spatium M580 Frozr چقدر سریع است؟

به لطف تراشه کنترلر پیشرفته و حافظه‌های فلش 3D NAND، اس‌اس‌دی Spatium M580 FROZR می‌تواند حداکثر سرعت خواندن/نوشتن متوالی به ترتیب 14600 و 12700 مگابایت بر ثانیه با استفاده از رابط PCIe نسل پنج را در اختیار کاربر قرار دهد.

بالاترین ظرفیت SSd Spatium M580 Frozr چقدر است؟

بالاترین ظرفیت این محصول 4 ترابایت است، با این حال در نسخه‌های 1 ترابایت و 2 ترابایت نیز به بازار عرضه شده است.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

دانلود برنامه Ringtone Maker & Music Cutter برای اندروید

‏‏شما برای ایجاد آهنگ های زنگ، هشدار و اعلان (آهنگ پیامک) از MP3، WAV، AAC …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد