جا ماندن بازار سرمایه از بازار خودرو، سکه و ارز

کسی حاضر نیست سرمایه خود را به بازاری وارد کند که اعتماد از آن رخت بر بسته است. با این حال در صورتی که بازار سرمایه پویا و دوباره سرپا شود، می‌تواند تا حد بسیاری بازارهای کاذب مانند خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد. در همین زمینه حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه به بیان نظرات خود پرداخت.

چرا از بازار سرمایه استقبال نمی‌شود؟

امروز بدبین‌ترین کارشناسان بورسی هم نمی‌توانند با اعداد ارقام فعلی، ارزندگی بازار سهام را پنهان کنند اما در این راستا باید دلیل عدم اقبال سرمایه‌گذاران به بورس را خارج از بازار جست‌وجو کرد.

اکنون این بازار با تطبیق نرخ تورم و رشد سایر بازارهای دارایی و ارزش دارایی موجود نزد سهامداران باز هم خریدار ندارد، بازار سرمایه از اردیبهشت سال گذشته شاهد ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک داخلی و خارجی متعددی مانند عدم ثبات رویه در نرخ‌گذاری خوراک، ناترازی انرژی و … بوده و در اردیبهشت حادثه سقوط بالگرد ریاست‌جمهوری و ریسک‌های مترتب آن بر بازار تاکنون فضای بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

این شرایط بازار سرمایه را به کدام سمت کشانده است؟

این شرایط علاوه‌بر بازار سرمایه، تمامی بازارها را در شرایط رکود قرار داده اما نقدشوندگی، شفافیت و گزارش‌دهی جزو تفاوت‌های بازار سرمایه با سایر بازارهاست و به‌عنوان یکی از مزیت‌های بزرگ بازار سرمایه محسوب می‌شود، همچنین در مواقع بحرانی باعث رقابت سرمایه‌گذاران در نقد کردن دارایی و انتقال به بازارهای بدهی شده است.

در این شرایط، پیش‌نیاز بازگشت اعتماد به سرمایه‌گذاران در ایجاد فضای اطمینان، کاهش اثر ریسک‌های موجود در بازار است که الزاما این مساله نه‌تنها با وضع محدودیت در مکانیسم بازار حل نمی‌شود بلکه موجب افزایش ابهام و ایجاد فضای عدم اطمینان خواهد شد.

توسعه این بازار نیازمند چه اقداماتی است؟

هماهنگی بین دستگاه‌ها، سازمان‌ها، بانک مرکزی و… از الزامات رفع ریسک‌های داخلی است و گویا تا استقرار و اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت جدید قابل‌پیش‌بینی نیست. بازار نیازمند توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از ابزارهای روز مبتنی بر تکنولوژی روز، آموزش، اطلاع‌رسانی، تسهیل روش‌های تسویه و پرداخت نوین . بوده که این امر بر عهده نهادهای مالی است


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آزادسازی قیمت‌ها را از خودروهای گران خودروسازان آغاز کنید

در همین زمینه میلاد بیگی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود پرداخت. چرا فروش خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد