جاهای دیدنی بانه | شهری بر بلندای کوهستان

صحبت بازدید از جاهای دیدنی بانه که به میان می‌آید، ذهن‌ها معمولا به‌سمت خرید می‌رود و بازارهای مرزی یادآوری می‌شوند؛ ولی این تنها بخش جذاب سفر به بانه نیست! بانه هم مانند باقی شهرهای کردستان، در دامنه‌های زاگرس قرار دارد و از زیبایی‌های طبیعت منطقه بهره کافی را برده‌ است. با سفر به بانه، می‌توانید ضمن گشتن در پاساژهای متعدد، در دامنه‌های زاگرس بچرخید و اکسیژن خالص تنفس کنید. اگر برای آشنا شدن با جاهای دیدنی بانه و شناخت جاذبه‌های توریستی این شهر، مشتاق شده‌اید، تا پایان این مطلب از مجله گردشگری فلای‌تودی همراه ما باشید.

بانه کجاست؟ | از جاذبه‌های گردشگری تا لیست مراکز خرید

شهر بانه در غربی‌ترین بخش استان کردستان، در ۲۰ کیلومتری مرز عراق قرار گرفته و با سنندج ۲۴۰ کیلومتر فاصله دارد. نکته جالب درباره بانه، شکل‌گیری شهر در ارتفاع است. بانه در ارتفاع ۱۵۵۰ متری از سطح دریا واقع شده و همین مسئله باعث شده است تا این شهر، حتی در تابستان هم از آب‌و‌هوایی معتدل برخوردار باشد. مذهب عمده مردم شهر بانه سنی است و اهالی بانه به زبان کردی سورانی صحبت می‌کنند.

هرچند این شهر را بسیاری به بازارهای مرزی و پاساژهایش می‌شناسند، اما هنگام صحبت از بانه، نباید از طبیعت زیبای کردستان و فرهنگ غنی مردم غافل شد. بسیاری از مراسم آیینی و مذهبی در این منطقه به‌شکلی متفاوت و متناسب با فرهنگ شاد و پرنشاط مردم کردستان برگزار می‌شوند؛ ضمن اینکه میهمان‌نوازی و خونگرمی اهالی بانه هم بسیار زبانزد است.

جاهای دیدنی بانه را بشناسیم | همه جاهای دیدنی بانه

همان‌طور که گفتیم، دیدنی های بانه تنها به پاساژها و مراکز خرید شهر محدود نمی‌شوند؛ این شهر با داشتن ویژگی‌های کم‌نظیر و آب‌و‌هوایی مناسب، دیدنی‌های طبیعی زیبایی را هم در دل خود جای داده‌ است. در ادامه، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مراکز خرید شاخص این شهر را برمی‌شماریم و بررسی می‌کنیم.

بانه، فرودگاه و ایستگاه راه آهن ندارد. برای سفر به بانه، باید بلیط هواپیما به مقصد سنندج رزرو کنید و بعد با خودروی شخصی راهی بانه شوید.

آشنایی با دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بانه

نمی‌شود از حوالی کردستان حرف زد و چیزی از مناظر و چشم‌انداز‌های طبیعت بی‌نظیر این خطه نگفت. بانه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کردستان، یکی از مقاصد جذاب برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود. این شهر به‌ویژه در فصل‌های بهار و تابستان، پذیرای تعداد زیادی از مسافران از سراسر ایران است. برخی از جاذبه‌های طبیعی بانه را در ادامه معرفی می‌کنیم.

کوه آربابا | مقصد طبیعت‌گردان و کوهنوردان

در جنوب شهر بانه، کوهی قرار دارد که با ارتفاع ۲۲۲۰ متر از بلندترین کوه‌های کردستان است. این کوه که از مهم‌ترین جاهای دیدنی بانه به حساب می‌آید و سالانه کوهنوردان زیادی برای پیمایش آن اقدام می‌کنند، آربابا نامیده می‌شود و در فرهنگ و باورهای مردم شهر، جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌طوری‌ که به نماد شهر بانه تبدیل شده‌ است.

اگر به کوهنوردی حرفه‌ای علاقه داشته باشید، صعود به این کوه و دیدن چشم‌اندازهای سرسبز و بی‌نظیر اطراف، قطعا یکی از تجربیات به‌یادماندگی خواهد بود. اما اگر به کوهنوردی هم علاقه نداشته باشید، این کوه و پارک جنگلی واقع در دامنه آن، یکی از جاذبه‌هایی است که می‌توانید اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را در آنجا در کنار عزیزانتان سپری کنید. ضمن اینکه قرار‌گیری آرامگاه پیرمراد در کنار کوه آربابا، باعث ایجاد محیطی معنوی شده که می‌توانید آن را زیارت کنید.

  • آدرس: جنوب شهر بانه.

پارک پیرمراد و پارک دوکانان | تفرجگاه خانوادگی بان

در دامنه کوه‌های اربابا و جنیره، دو پارک جنگلی قرار دارد که نزدیک یکدیگر واقع شده‌اند و تفرجگاه اصلی مردم بانه هستند. این دو پارک چشم‌انداز زیبایی به شهر و طبیعت اطراف دارند و ضمن برخورداری از شهربازی و امکانات تفریحی مناسب تمام سنین، فضای مناسبی برای گذراندن اوقاتی خوش و به‌یادماندنی هستند.

  • آدرس: بانه، خیابان مطهری، خیابان دوکانان.

روستای نجنه علیا | روستایی در میان درختان بلوط

در ۳۸ کیلومتری شمال‌غربی بانه و در مسیر سردشت، روستای زیبایی با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد قرار گرفته که با نام نجنه علیا شناخته می‌شود. این روستا بافت سنتی و قدیمی خودش را حفظ کرده‌ است و بسیاری از گردشگران برای دیدن این منطقه بکر و دست‌نخورده به آن سر می‌زنند.

برای درک زیبایی نجنه علیا، روستایی با معماری سنتی را در میان کوه‌های پر از درختان سرسبز بلوط و سپیدار تصور کنید. از دیگر دلایل اهمیت این روستا، وجود قرآنی قدیمی مربوط به سال ۹۷۸ هجری قمری است که در نجنه علیا نگهداری می‌شود و می‌توان از آن بازدید کرد. اگر به بانه سری زدید، دیدن نجنه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بانه و درخت گردو و بلوط چهارصد‌ساله آن را از دست ندهید.

  • آدرس: شمال‌غربی بانه، ۳۸ کیلومتری مسیر بانه به نمشیر.

روستای سبدلو | نمایان‌گر طبیعت زیبای بانه

اگر پنج کیلومتر از بانه به‌طرف شمال‌شرقی بروید، به روستای زیبای سبدلو می‌رسید. این روستا با طبیعت جنگلی و کوه‌ها و چشمه‌هایش، یکی از بهترین دیدنی‌های طبیعی اطراف بانه است. در روستای سبدلو می‌توانید از بافت قدیمی و چرخیدن در باغ‌ها و جنگل‌های اطراف لذت ببرید و یک روز خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی را در دل طبیعت بکر و بی‌نظیر کردستان تجربه کنید.

  • آدرس: ۵ کیلومتری شمال‌شرقی بانه.

غار شوی | مقصد محبوب غارنوردان

از آنجایی‌ که طبیعت کردستان همیشه چیزی برای غافلگیر‌کردن دارد، در سال ۱۳۴۷ غاری در ۱۲ کیلومتری بانه کشف شد که شوی نامیده شده‌ است. غار شوی در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد و با دهانه یک متر و ارتفاع داخلی دو متر، از مقاصد جذاب برای غارنوردان و از مهم‌ترین جاهای دیدنی بانه است. در انتهای غار شوی، دریاچه کوچکی قرار دارد که دیدن آن برای دوستداران طبیعت، تجربه دل‌انگیزی است؛ البته که بازدید از آن بدون داشتن امکانات کامل غارنوردی ممکن نیست.

  • آدرس: بانه، روستای شوی.

دریاچه سد بانه | دریاچه‌ای در حصار کوه‌ها و درختان

اطراف سدهای مصنوعی، همیشه یکی از نقاط جذاب برای تفریح و گذراندن روز در دل طبیعت است. در ۱۰ کیلومتری بانه و در مسیر سقز هم سدی قرار دارد که توسط پوشش گیاهی و درختان منطقه محاصره شده‌ است. ترکیب چشم‌انداز دریاچه سد با درختان متراکم منطقه و کوه‌های زاگرس، منظره زیبا و چشم‌نوازی را به‌وجود آورده است و بسیاری برای سپری‌کردن یک روز به‌دور از هیاهوی شهر به اطراف سد بانه سر می‌زنند.

  • آدرس: بانه، جاده سقز.

غار سنگی حسین کوهکن | غاری دستکند با سرگذشتی عجیب

در منطقه میگوره از توابع بانه، غار دستکندی قرار دارد که از جاذبه‌های دیدنی بی‌مانند منطقه است. این غار توسط فردی با نام حسین عثمانی ساخته شده‌ و با نام غار حسین کوهکن شناخته می‌شود. او این غار را در‌ حالی‌ ساخته‌ است که یک پا نداشته و به‌جز یک کلنگ، امکانات حفاری دیگری نیز نداشته‌ است. غار سنگی حسین کوهکن از ۴ خانه و ۹ اتاق مجزا تشکیل شده‌ است و در ابتدا به‌عنوان محل سکونت حسین کوهکن استفاده می‌شد؛ ولی هم‌اکنون یکی از نقاط توریستی بانه است و گردشگران زیادی برای دیدن آن به میگوره مراجعه می‌کنند.

  • آدرس: شهر بانه‌وره، خیابان خالوحسین، جاده‌ نورول.

روستای نژو | روستایی رمزآلود

در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب بانه، روستایی قرار دارد که طبیعت زیبا، رود‌های متعدد و جنگل‌هایی انبوه و دیدنی دارد؛ ولی زیبایی‌های طبیعی‌اش تنها دلیل معروفیتش نیست. روستای نژو با سیستم آبیاری متفاوتش شناخته می‌شود که شامل لوله‌های باریک گلی در سراسر مزارع و باغ‌های روستا است. همچنین در قسمت شرقی روستا که شاکون نامیده شده‌ است، خمره‌های گلی کوچک و بزرگ متعددی پیدا شده که داخل برخی از آن‌ها زغال وجود دارد. در قسمت غربی نژو هم بقایای قلعه‌ای تاریخی را می‌توان دید که پیشینه تاریخی آن را به قبل از اسلام نسبت می‌دهند.

  • آدرس: بانه، ۱۲ کیلومتر به‌سمت شمال‌غربی، روستای نژو.

روستای مجسه | مقصد محبوب طرفداران غذاهای دریایی

اگر به غذاهای دریایی و به‌ویژه ماهی کبابی علاقه داشته باشید، روستای مجسه احتمالا مقصد جذابی برای شما است. این روستا در نزدیکی سد بانه قرار دارد و مانند بسیاری از روستاهای منطقه کردستان از مناظر طبیعی زیبا و سرسبزی بهره می‌برد؛ ولی نکته متمایز این روستا، وجود حوضچه‌های پرورش ماهی در آن است. با دیدن روستای مجسه در کنار گردش در طبیعت، تنفس اکسیژن خالص محیط و دیدن یکی از جاهای دیدنی بانه، می‌توانید از ماهی‌های کبابی رستوران‌های روستا هم سفارش دهید و سفرتان را تکمیل کنید.

  • آدرس: بانه، جاده سقز، قبل از سد بانه.

حمام خدری | یادگار دوران قاجار

در بانه هم مانند بسیاری از شهرهای ایران، بناهای به‌جای‌مانده از دوران قاجار را می‌توان دید. یکی از این بناها، حمام خدری است که توسط فردی به‌نام حاج محمد طراحی شده‌ است. این حمام تزیینات و کاشی‌کاری ندارد و از جنس آجر و آهک ساخته شده‌؛ همچنین آب مورد نیاز حمام خدری تا سال‌ها از چشمه‌های پیرمراد و دوکانان تامین می‌شد و بعدا به آب لوله‌کشی تغییر پیدا کرد.

  • آدرس: بانه، میدان امام، خیابان صلاح‌الدین ایوبی.

مراکز خرید بانه را بشناسیم

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بانه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مرزی ایران را دارد و سالانه تعداد زیادی از سراسر ایران، برای خرید به این شهر مراجعه می‌کنند. از آنجایی‌ که مراکز خرید هم از جاهای دیدنی بانه هستند، در ادامه تعدادی از معروف‌ترین پاساژهای این شهر را معرفی می‌کنیم.

پاساژ پاسارگاد | مرجع لوازم خانگی و پوشاک

به‌محض اینکه از مسیر سقز وارد شهر بانه می‌شوید، پاساژ پاسارگاد را در همان ابتدای شهر می‌بینید. این پاساژ سه‌طبقه، یکی از بهترین گزینه‌های شما برای خرید لوازم خانگی و پوشاک است. در طبقه اول و دوم این مرکز خرید، می‌توانید لوازم خانگی در انواع مارک و مدل پیدا کنید و طبقه سوم مخصوص انواع پوشاک زنانه و بچگانه است.

  • آدرس: بلوار سقز، پایین‌تر از بلوار توحید.

پاساژ گلستان | پاساژ مدرن بانه

اگر ضمن بازدید از دیدنیهای بانه، خرید را هم دوست داشته‌ باشید و به‌دنبال مرکز خریدی کمی مدرن‌تر و جدیدتر باشید، می‌توانید به‌سراغ پاساژ گلستان بروید. این مرکز خرید در ۴ طبقه، محدوده متنوعی از محصولات خارجی و باکیفیت را ارائه می‌دهد. طبقه اول و دوم این پاساژ، بورس مرکز خرید لوازم خانگی و لوازم آرایش است و در طبقه سوم و چهارم آن نیز انواع پوشاک بچگانه، زنانه و مردانه را می‌توانید پیدا کنید.

  • آدرس: بلوار سقز، پایین‌تر از پاساژ پاسارگاد.

پاساژ بهشت بانه | بزرگ‌ترین مرکز خرید بانه

این پاساژ قرار است به یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید کردستان در ۱۴ طبقه تبدیل شود. هرچند در حال حاضر، تمام طبقات آن تکمیل و آماده نشده‌ است، ولی می‌توان مجموعه گسترده‌ای از کالاها شامل لوازم خانگی، لوازم صوتی-تصویری، لوازم کادویی، پوشاک و حتی لپ‌تاپ و دوربین را در این مرکز خرید پیدا کرد.

  • آدرس: بلوار شهرداری، نبش خیابان قادرخانزاده.

مرکز خرید طنین | مجموعه متنوع لوازم خانگی و لوازم بهداشتی

در نزدیکی پاساژ پاسارگاد، مرکز خرید طنین قرار دارد که می‌توانید پیاده به آن سری بزنید و در کمترین وقت، تمام خریدهایتان را به‌خوبی انجام دهید. در مرکز خرید طنین می‌توان لوازم خانگی و وسایل آرایشی و بهداشتی را در انواع مارک‌ها و مدل‌ها و با بهترین کیفیت پیدا و خریداری کرد.

  • آدرس: بلوار ورزش، بعد از پاساژ عزیزی، کوچه پشت پاساژ گلستان.

مرکز تجاری عزیزی | دریای لوازم خانگی

خوبی وجود بازارهای مرزی در شهرهای کوچک، این است که مراکز خرید از هم فاصله زیادی ندارند و به شما اجازه می‌دهند تا از فرصتتان بیشترین بهره را ببرید. مرکز خرید عزیزی هم در نزدیکی پاساژ پاسارگاد واقع شده‌ و بورس عرضه انواع لوازم خانگی و لوازم آرایش است.

  • آدرس: میدان جهاد، بعد از پاساژ گلستان، بلوار ورزش.

مرکز تجاری آربابا | متنوع‌ترین مجموعه کیف و کفش

مرکز تجاری آربابا احتمالا یکی از بهترین مکان‌های خرید برای علاقه‌مندان مد است. در این پاساژ، می‌توانید بهترین کیف‌ها و کفش‌ها را با مناسب‌ترین قیمت پیدا کنید. ضمن اینکه فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی این مرکز خرید هم از تنوع خوبی برخوردارند و شما را دست خالی راهی نمی‌کنند؛ بنابراین، اگر به این شهر سفر کردید، ضمن دیدن جاهای دیدنی بانه به مرکز خرید آربابا هم سری بزنید.

  • آدرس: بلوار آزادی، جنب پاساژ کاندیش.

مرکز خرید قادری | قطب خرید لوازم صوتی و تصویری

اگر هدف‌ اصلی‌تان از سفر به بانه، خرید لوازم صوتی و تصویری است، احتمالا باید در اولین فرصت، سری به پاساژ قادری بزنید. در این پاساژ انواع مختلفی از لوازم خانگی و صوتی و تصویری با برند‌ها و مدل‌های متنوع عرضه می‌شوند. با مراجعه به این مرکز خرید، امکان مقایسه و بررسی تمام این مدل‌ها و خرید بهترین و مناسب‌ترین گزینه را دارید.

  • آدرس: بلوار ورزش، کنار پاساژ کردستان.

پاساژ خیام | برای دوستداران عکاسی

شهر بانه هیچ مسافری را دست خالی بدرقه نمی‌کند. همان‌طور که برای خرید پوشاک و لوازم خانگی و لوازم آرایش، گزینه‌های زیادی وجود دارد، دوستداران عکاسی هم می‌توانند به پاساژ خیام مراجعه کنند. در این پاساژ انواع لوازم عکاسی و دوربین در مدل‌های متفاوت و متنوع برای خرید وجود دارد.

  • آدرس: بلوار آزادی، جنب کنار آربابا.

مرکز خرید کاندیش | مرکز مد بانه

برای دوستداران پوشاک و مد، پاساژ کاندیش احتمالا بهترین گزینه است. با سر‌زدن به این مرکز خرید، می‌توانید به مجموعه گسترده‌ای از مدل‌های پوشاک زنانه و مردانه و بچگانه دسترسی داشته‌ باشید. محصولات ارائه‌شده در این پاساژ هم از اجناس خارجی و دارای بالاترین کیفیت هستند.

  • آدرس: میدان جهاد، ابتدای بلوار ورزش، روبه‌روی پاساژ عزیزی.

پاساژ ابراهیمی | متنوع‌ترین مرکز خرید کالای دیجیتال

برای دوستداران دنیای دیجیتال، بهترین گزینه پاساژ ابراهیمی است. در این مرکز خرید می‌توانید انواع موبایل، تبلت و لوازم جانبی را پیدا‌ کنید. اگر به هندزفری، پاوربانک، هدفون، مونوپاد و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیاز داشتید، به این مرکز خرید حتما سری بزنید و مطمئن باشید که تنوع محصولات آن، شما را راضی می‌کند.

  • آدرس: میدان چومان، ابتدای میدان شهدا، بعد از مراکز خرید شافعی.

بهترین فصل سفر به بانه چه زمانی است؟

اگر برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی می‌کنید، باید حواستان به فصل مناسب سفر به بانه باشد. بانه هم مانند بسیاری از شهرهای کردستان، زمستان‌های سرد و پربرفی دارد و رفت‌و‌آمد در مسیرهای بین‌شهری این منطقه، می‌تواند خطر‌آفرین باشد. بهترین و مناسب‌ترین فصل سفر به این شهر و بازدید از جاهای دیدنی بانه بهار است.

در این فصل، روزهای طولانی و آب‌و‌هوای دلنشین به شما کمک می‌کند تا از فرصتتان برای خرید، نهایت استفاده را داشته باشید؛ ضمن اینکه طبیعت منطقه هم در زیباترین شکل خودش است و با رودهای جاری و کوه‌های سرسبز، به‌خوبی از شما استقبال می‌کند. همچنین، می‌توانید با چند ساعت رانندگی خود را به سنندج برسانید و از دیگر جاهای دیدنی کردستان نیز بازدید کنید.

سفر به بانه | از چرخ‌زدن میان بازار تا تفریح در دامنه‌های زاگرس

بانه را با بازارها و پاساژهایش می‌شناسند؛ اما این شهر از جاذبه‌ها و دیدنی‌های طبیعی هم چیزی کم ندارد. ما سعی کردیم تا به تمام جنبه‌های گردشگری این شهر زنده بپردازیم. از مراکز خرید و پاساژهایش گفتیم، از روستاهای سرسبز و دیدنی‌ اطرافش یاد کردیم و چشم‌اندازهای زیبای منطقه کردستان را هم فراموش نکردیم. سعی کردیم شما را با این شهر آشنا کنیم تا اگر قصد سفر به بانه را داشتید، اطلاعاتی کامل از جاهای دیدنی بانه و مراکز خرید آن در اختیار داشته باشید.

برای سفر به بانه، بلیط هواپیما سنندج رزرو کنید و با رزرو هتل در بانه محل اقامت خود را مشخص کنید و راهی این شهر زیبا شوید. ما منتظریم تا نظراتتان را درباره این بخش بدانیم. اگر هم سفری به بانه داشته‌اید، در بخش نظرات مشتاق خواندن تجربیاتتان از این سفر هستیم.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بانه

بانه با سنندج چقدر فاصله دارد؟

فاصله میان دو شهر سنندج و بانه ۲۴۷ کیلومتر است و این مسیر به‌وسیله خودرو بین ۳ تا ۴ ساعت طی می‌شود.

آیا از تهران با هواپیما می‌توان به بانه سفر کرد؟

بانه فرودگاه ندارد. برای سفر هوایی به بانه، باید بلیط پرواز به سنندج را خریداری و سپس فاصله میان سنندج و بانه را با خودرو طی کنید.

آیا بانه به‌غیر از مراکز خرید، جاذبه گردشگری دیگری هم دارد؟

بله، با سفر به بانه به‌غیر‌ از خرید و گردش در پاساژهای این شهر، می‌توانید از دیدنی‌های دیگری چون کوه آربابا، غار دستکند حسین کوهکن، غار شوی و سایر جاهای دیدنی بانه بازدید کنید.

بانه برای خرید چه محصولاتی مناسب است؟

با سفر به بانه می‌توانید مجموعه گسترده‌ای از کالاهای مورد نیازتان شامل لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم دیجیتال، پوشاک و لوازم آرایشی را تهیه کنید.

نوشته جاهای دیدنی بانه | شهری بر بلندای کوهستان اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

سی و سه پل | نماد اصفهان و یادگار صفویه

بر روی زاینده رود، پلی باشکوه خودنمایی می‌کند که گویی از دل تاریخ بیرون آمده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *