جاهای دیدنی اندیمشک | نگین سبز زاگرس

به‌دنبال مقصدی جدید و منحصربه‌فرد برای ماجراجویی هستید؟ پیشنهاد ما به شما بازدید از جاهای دیدنی اندیمشک، شهری در استان خوزستان است که با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی که در دل خود دارد، نظر گردشگران ماجراجو را به خود جلب می‌کند. جالب است بگوییم به این شهر، لقب «دروازه خوزستان» را داده‌اند و با قدمت طولانی خود، می‌تواند مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به جاذبه‌های باستانی و طبیعی باشد. در این مطلب از مجله گردشگری فلای‌‌تودی، تصمیم داریم سفری به جنوب‌غربی کشور داشته باشیم، به معرفی جاهای دیدنی اندیمشک بپردازیم و دنیایی از زیبایی را در کنار شما کشف کنیم. 

اندیمشک | مقصدی ایده‌آل برای ماجراجویان

اندیمشک، بهشت طبیعت‌گردان است. رودخانه‌های پرآب، آبشارهای خروشان، تپه‌ها، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه، چشم‌اندازهایی بی‌نظیر را به وجود آورده‌اند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنند. در این منطقه می‌توانید از گشت‌و‌گذار در طبیعت، کوهپیمایی، قایق‌سواری و چادر‌زدن در کنار رودخانه لذت ببرید. البته جاهای دیدنی اندیمشک تنها محدود به طبیعت بکر آن نیست. آثار باستانی متعددی از دوره‌های مختلف تاریخی در این شهر بر جای مانده‌اند که از جمله آن‌ها، می‌توان به قلعه‌های باستانی، پل‌های تاریخی و تپه‌های باستانی اشاره کرد.

اندیمشک کجاست؟ 

برای رسیدن به جاهای دیدنی اندیمشک، اول باید این شهر و اطرافش را به‌خوبی شناخت. در دل استان خوزستان و در دامنه زاگرس، شهری پرماجرا و کهن به‌نام اندیمشک خودنمایی می‌کند. این شهر که مرکز لرهای بختیاری در خوزستان است، در شمال استان خوزستان قرار گرفته و از شمال با استان لرستان، از غرب با استان ایلام، از جنوب با شهرستان شوش و از شرق با شهرستان دزفول همسایه است.

اندیمشک به‌عنوان مرکز ناحیه راه‌آهن زاگرس، نقشی کلیدی در حمل‌و‌نقل ریلی کشور ایفا می‌کند. خط آهن تهران-جنوب از این شهر عبور می‌کند و این منطقه را به یکی از نقاط حساس و مهم در شبکه ریلی ایران تبدیل کرده است. اما راز شهر اندیمشک، همسایگی آن با بقایای شهری باستانی به‌نام لور است. لور، زمانی شهری آباد و پررونق بوده که مورخانی چون اصطخری در وصف آن دست‌به‌قلم شده‌اند. 

  • آدرس: استان خوزستان، شمال استان خوزستان، شهرستان اندیمشک.

مسیرهای دسترسی به اندیمشک | چگونه به اندیمشک برویم؟

شما از راه‌های مختلفی می‌توانید خود را به شهر زیبای اندیمشک برسانید و از دیدن جاذبه‌های آن لذت ببرید. در ادامه، به تمام راه‌های موجود برای سفر به اندیمشک اشاره می‌کنیم تا بتوانید با توجه به شرایط و موقعیت خود، مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید.

  • از طریق جاده: اندیمشک از طریق جاده‌ به شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، اهواز، اصفهان و مشهد متصل است.
  • از طریق راه‌آهن: خط راه‌آهن سراسری ایران از اندیمشک عبور می‌کند و این شهر را به سایر نقاط کشور متصل می‌کند.
  • از طریق هواپیما: نزدیک‌ترین فرودگاه به اندیمشک، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی در شهر دزفول است که در فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از اندیمشک قرار دارد.

فاصله اندیمشک تا برخی از شهرها نیز به قرار زیر است:

  • تهران: حدود ۸۰۰ کیلومتر.
  • اهواز: حدود ۱۵۰ کیلومتر.
  • اصفهان: حدود ۷۰۰ کیلومتر.
  • مشهد: حدود ۱۳۰۰ کیلومتر.

آب و هوای اندیمشک | ۴ فصل این شهر چگونه است؟

اندیمشک در دامنه‌های زاگرس و در اقلیمی گرم و خشک واقع شده است. با‌این‌حال، به‌دلیل تنوع ارتفاعی، آب‌و‌هوای این شهر در فصول مختلف سال، متفاوت خواهد بود. بهار در اندیمشک، فصلی دل‌انگیز و تماشایی است. طبیعت در این فصل به‌طرز چشمگیری شکوفا می‌شود و مناظر بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. تابستان اندیمشک گرم و خشک است، بارندگی در این فصل، بسیار کم است و هوا غالبا آفتابی و گرم خواهد شد.

پاییز در اندیمشک فصلی خنک و مطبوع است. بارش باران در این فصل، به‌نسبت بیشتر از سایر فصول سال است و هوا به‌تدریج رو به سردی می‌رود. زمستان‌های اندیمشک نیز کوتاه و معتدل هستند. بارش باران و برف در این فصل به‌نسبت کم است؛ اما گاهی اوقات شاهد بارش‌های نسبتا سنگین برف نیز هستیم.

گویش مردم اندیمشک | لهجه لری بالاگریوه‌ای

اندیمشک همیشه میزبان مردمان لر بوده است. از گذشته‌های دور، این شهر به‌عنوان ییلاق و قشلاق عشایر لر، به‌ویژه مردمان لرستان، شناخته می‌شد و این امر سبب شد تا گویش لری در این منطقه رواج پیدا کند و به یکی از هویت‌های فرهنگی مردم اندیمشک تبدیل شود. در واقع این سرزمین، پیوندی ناگسستنی با لهجه‌ لری بالاگریوه‌ای دارد و این گویش در اندیمشک ریشه دوانده است.

معرفی بهترین جاهای دیدنی اندیمشک | گشتی در طبیعت و تاریخ

سفر به جنوب ایران، بدون گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اندیمشک، سفری تمام‌و‌کمال نخواهد بود. اندیمشک با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان، مقصدی ایده‌آل برای سفر به حساب می‌آید و با وجود جاذبه‌های گردشگری خارق‌العاده، لقب دروازه خوزستان را از آن خود کرده است. در ادامه، دیدنیهای اندیمشک را معرفی خواهیم کرد؛ پس تا انتهای این سفر همراه ما بمانید. 

سد دز | بلندترین سد ایران 

ایران از گذشته، مهد تمدن‌ها و خاستگاه ابتکارات بشر بوده است و در زمینه مهار آب و سدسازی نیز سابقه‌ای درخشان دارد. یکی از زیباترین دیدنیهای اندیمشک، سد دز است. این سد عظیم که روی رودخانه دز در استان خوزستان احداث شده، اولین سد بزرگ و چند‌منظوره ایران محسوب می‌شود که در زمان ساخت خود، با قامتی ۲۰۳ متری، بلندترین سد کشور نیز به شمار می‌رفت.

سد دز، فقط یک سازه عظیم بتنی نیست؛ بلکه تلفیقی هنرمندانه از ابتکار و خلاقیت ایرانیان است که با زیبایی بی‌نظیر دریاچه و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، به یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین قطب‌های گردشگری در جنوب ایران تبدیل شده است. اگر از اهواز، مرکز خوزستان، راهی سفر شوید، پس از طی ۱۸۰ کیلومتر به این غول آبی خواهید رسید.

  • آدرس سد دز: استان خوزستان، ۲۵ کیلومتری قسمت شمال‌شرقی اندیمشک.

سد کرخه | بزرگ‌ترین سد خاکی ایران 

یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک، سد کرخه است. این سد که در استان خوزستان و روی رودخانه پر‌آب کرخه بنا شده، یک هیولای خاکی واقعی است که با عظمت خود، نقشی کلیدی در زندگی مردم ایران ایفا می‌کند. سد کرخه با ۳۰۳۰ متر طول تاج و ۷٫۳ میلیارد مترمکعب حجم مخزن، بزرگ‌ترین سد ایران از نظر حجم مخزن و حجم بدنه سد به حساب می‌آید و ساخت آن از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ به طول انجامید. 

این سد نقش مهمی در کنترل سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی، تولید برق و ایجاد رونق اقتصادی در منطقه دارد. علاوه‌بر این، دریاچه عظیم پشت سد کرخه، تبدیل به یکی از جذاب‌ترین دیدنیهای اندیمشک شده است. شما می‌توانید از طبیعت بکر و تفریحات آبی در این منطقه لذت ببرید.

  • آدرس سد کرخه: استان خوزستان، ۳۰ کیلومتری قسمت شمال‌غرب شهر اندیمشک.

منطقه گردشگری منگره | سرزمین باغات انار 

منگره، این روستای ییلاقی و سرسبز، به‌عنوان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک در ۵۰ کیلومتری شمال این شهر و در بخش الوار گرمسیری، توجه هر طبیعت‌گردی را به خود جلب می‌کند. در این منطقه با کوه‌ها و جنگل‌هایی سراسر از درختان انار، بلوط، انگور، انجیر و چنار روبه‌رو می‌شوید.

چشمه‌های خروشان در زیر این درختان، طراوت و شادابی را به ارمغان آورده‌اند و باغات انار انبوه، منظره‌ای دل‌انگیز خلق کرده‌اند. منگره با آب‌و‌هوای معتدل و مناظر بکر، گردشگران را مجذوب خود می‌کند. اگر به‌دنبال مکانی آرام و دل‌انگیز برای فرار از هیاهوی زندگی روزمره هستید، منگره بهترین انتخاب برای شما است.

  • آدرس منطقه گردشگری منگره: استان خوزستان، حدود ۴۰ کیلومتری قسمت شمالی شهر اندیمشک.

کوه تنگوان | غول سنگی اندیمشک 

در شمال شهر اندیمشک، کوهی سر‌به‌فلک‌کشیده به‌نام تنگوان خودنمایی می‌کند. این کوه که از مهم‌ترین کوه‌های شمال خوزستان به حساب می‌آید، با جهت شمال‌غربی-جنوب‌شرقی، در راستای رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. شمال‌غربی تنگوان با یک پرتگاه نفس‌گیر به بالارود شمالی می‌رسد و سپس با شیب ملایمی به سمت جنوب‌شرقی امتداد می‌یابد. 

در جنوب‌شرقی تنگوان نیز کوه سنگ سیلان وجود دارد که به دره‌های عمیق رود دز، قلعه‌مختار و چم سبز ختم می‌شود و کوه تنگوان در این مکان به پایان می‌رسد. در این منطقه حیرت‌انگیز، سد و نیروگاه دز نیز واقع شده‌اند و غولی از جنس سنگ در کنار کوه تنگوان خودنمایی می‌کند.

  • آدرس کوه تنگوان: استان خوزستان، محدوده ۱۹ کیلومتری قسمت شمالی شهر اندیمشک. 

منطقه شکارممنوع چهل پا | منطقه‌ای با چشم‌انداز خیره‌کننده 

یکی‌ دیگر از جاهای دیدنی اندیمشک، منطقه شکار‌ممنوع چهل پا است. در فاصله ۱۵ کیلومتری از اندیمشک، منطقه شکار‌ممنوع چهل پا با چشم‌اندازی خیره‌کننده، دره‌های عمیق و زیبا، ارتفاعات سر‌به‌فلک‌کشیده و مناظر زیبا پیرامون سد و دریاچه دز، بهشتی برای طبیعت‌گردان و عاشقان سفر است.

علاوه‌بر طبیعت بکر و چشم‌نواز، در بخش شمالی این منطقه، امکانات رفاهی مناسبی نیز برای اقامت گردشگران فراهم شده است. علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی می‌توانند از شنا و اسکی روی آب دریاچه سد دز لذت ببرند. کایت‌سواری بر فراز این دریاچه پهناور و صخره‌نوردی در ارتفاعات مشرف به آن نیز تجربه‌هایی هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی را برای‌تان رقم خواهند زد. 

  • آدرس منطقه شکارممنوع چهل پا: استان خوزستان، محدوده ۱۵ کیلومتری شهر اندیمشک. 

قلعه رزه یا رزمانان | یادگار دوران صفوی 

در دل طبیعت بکر و سرسبز زاگرس، در مسیر پر‌پیچ‌و‌خم خرم‌آباد به اندیمشک، یادگاری از تاریخ پنهان شده است. قلعه رزمان که با نام‌های قلعه رزه و قلعه رزمانان نیز شناخته می‌شود، در نیم‌کیلومتری جنوب‌شرقی روستای قلعه زرده، خودنمایی می‌کند. این دژ تاریخی را می‌توان یادگاری از دوران صفویان دانست که به‌همت حسین خان والی در سال ۱۰۰۸ هجری قمری بنا شده است. در آن زمان، کاروانیان بسیاری در مسیر خرم‌آباد به اندیمشک تردد می‌کردند و قلعه رزمان، پناهگاهی امن برای آن‌ها به شمار می‌رفت. 

در دوره پهلوی اول و با فتح لرستان به‌دست سپاهیان رضاشاه، این قلعه نقشی کلیدی در معادلات قدرت ایفا کرد. موقعیت استراتژیک قلعه رزمانان، آن را به یکی از مهم‌ترین قرارگاه‌های نظامی برای سرکوب شورش‌ها تبدیل کرده بود. امروزه، قلعه رزمانان با معماری باشکوه و عمارت دو‌طبقه حسینه یا قلعه حسینی در بخش شمالی، مقصدی جذاب برای گردشگران است.

  • آدرس قلعه رزه یا رزمانان: استان خوزستان، شهر اندیمشک، کیلومتر ۴۶ جاده شهر اندیمشک – پل‌دختر، نیم‌کیلومتری روستای رزه.

دژ سرقلا یا بقعه امیر سیف | آرامگاه ابدی امیر سیف 

دژ سرقلا، نام یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک است. این دژ که بانام بقعه امیر سیف نیز شناخته می‌شود، آرامگاه ابدی یکی از اتابکان لر کوچک است که در قرون ششم و هفتم هجری قمری بر این سرزمین فرمانروایی می‌کرد. این عمارت کهن، در میان قبرستانی قدیمی بنا شده و شکوه و جلال آن دوران را به‌یادگار گذاشته است. 

قدم‌زدن در میان سنگ قبرها و تماشای گنبد سنگی دژ، در واقع سفری به اعماق تاریخ و یادآوری رشادت‌ها و فداکاری‌های نیاکانمان است. دژ سرقلا، بی‌شک یکی از بهترین جاهای دیدنی اندیمشک محسوب می‌شود که دیدن آن، خاطره‌ای ماندگار در ذهن هرگردشگری به‌یادگار خواهد گذاشت.

آدرس دژ سرقلا یا بقعه امیر سیف: استان خوزستان، ده قیلاب،محدوده روستای امیر سیف.

بقعه داوود خادم و معبد ستاره‌های نشان‌دار | سفر به اعماق تاریخ و ستارگان

در میان دشت‌های سرسبز و نخل‌های تناور خوزستان، در نزدیکی شهر اندیمشک، روستایی به‌نام شیخ قرار گرفته که مدت‌ها است تبدیل به یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اندیمشک شده است. در دل این روستا، بقعه داوود خادم و معبد ستاره‌های نشان‌دار، به‌عنوان جاذبه‌هایی تاریخی می‌درخشند. 

این بنای تاریخی، یادبود داوود خادم، یکی از شخصیت‌های برجسته مذهبی منطقه است. قدمت بقعه داوود خادم به دوران صفویه باز می‌گردد و معماری آن، جلوه‌ای از هنر و ذوق ایرانیان آن دوران را به نمایش می‌گذارد. در کنار بقعه داوود خادم، معبد ستاره‌های نشان‌دار نیز خودنمایی می‌کند. این معبد که با نقوشی از ستارگان زینت شده، یادآور دانش و بینش مردمان گذشته در زمینه نجوم و اخترشناسی است.

  • آدرس بقعه داوود خادم و معبد ستاره‌های نشان‌دار: استان خوزستان، شهرستان اندیمشک، روستای شیخ.

قلعه کوران | دژی تاریخی در اندیمشک

قلعه کوره یا همان قلعه کوران، یکی دیگر از جاهای دیدنی اندیمشک است که بازدید از آن نیز خالی از لطف نیست. قدمت این قلعه به دوران صفویه باز می‌گردد و نام آن در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. اهالی بومی، قلعه کوران را با نام‌های دیگری مانند قلعه مناصر و قلعه کوره نیز می‌شناسند.

در گذشته، این بنای تاریخی شاهد رفت‌وآمد افراد زیادی بود و به‌عنوان قلعه سرحداتی اتابکان لر شناخته می‌شد. اما بعدها، قلعه کوران به بخشی از قلمرو ایل پاپی تبدیل شد. متاسفانه، وقوع اختلافاتی میان ایل پاپی، منجر به کشته‌شدن تعداد قابل توجهی از افراد و متروکه‌شدن قلعه شد. از آن زمان به بعد، سکوت بر قلعه حاکم شده و شکوه و جلال گذشته خود را از دست داده است؛ اما هنوز هم می‌توان آن را به‌عنوان جاذبه‌ای باارزش دانست که می‌تواند یکی از گزینه‌های بازدید شما باشد.

  • آدرس قلعه کوران: استان خوزستان، شهر اندیمشک، روستای چینه.

امامزاده بابالنگ | مزار منور یکی از یاران امام موسی کاظم (ع)

امامزاده بابالنگ یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک است. این بقعه پناهگاهی معنوی برای زائران و عاشقان اهل بیت (ع) از سراسر ایران به حساب می‌آید. آرامگاه بابالنگ، با گنبد مخروطی ۱۲ متری در نگاه اول توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این آرامگاه که قدمت آن به قرن‌های ششم و هفتم هجری قمری می‌رسد، محل دفن یکی از یاران باوفای امام هشتم شیعیان، حضرت احمد بن موسی (ع) است.

بقعه امامزاده بابالنگ در دامنه کوه و در میان انبوه درختان کهنسال قرار گرفته و بنای آن از آجر و سنگ ساخته شده است. فضای روحانی و آرامش‌بخش بقعه، در کنار معماری سنتی و چشم‌اندازهای دل‌انگیز اطراف آن، تجربه‌ای معنوی و دلچسب را برای زائران به ارمغان می‌آورد. 

  • آدرس امامزاده بابالنگ: استان خوزستان، ۸۵ کیلومتری قسمت شمال‌شرقی شهرستان اندیمشک، ۲۰ کیلومتری قسمت شرقی روستای مازو.

پادگان دوکوهه | پادگانی در کوه‌های دوقلو 

معرفی جاهای دیدنی اندیمشک هنوز به پایان نرسیده است. در میان دشت‌های گرم در جنوب‌غرب ایران، منطقه‌ای خوش‌آب‌و‌هوا به نام دوکوهه وجود دارد. نام‌گذاری این منطقه به‌واسطه وجود دو قله ۳۱۶ و ۲۸۸ متری است که در کنار هم قرار گرفته‌اند و از دور مانند دو کوه دوقلو به‌نظر می‌رسند. 

این منطقه در ۴ کیلومتری شمال‌غربی شهر اندیمشک واقع شده است و به‌واسطه رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس، نامی آشنا در تاریخ این سرزمین دارد. امروزه منطقه دوکوهه بیشتر به‌عنوان یادبودی از رشادت‌ها و از‌خودگذشتگی‌ها شناخته می‌شود و مکانی برای تجدید خاطره و میهن‌دوستی است.

  • آدرس پادگان دوکوهه: استان خوزستان، شهرستان اندیمشک، شهرک دوکوهه.

امامزاده شاهزاده احمد | آرامگاه فرزند امام موسی کاظم (ع)

نوبت به معرفی یکی از محبوب‌ترین و بهترین جاهای دیدنی اندیمشک رسیده است. در میان دشت‌های گرم و حاصلخیز استان خوزستان، امامزاده شاهزاده احمد مانند نگینی می‌درخشد و زائران را به‌سوی خود فرا می‌خواند. این آرامگاه که به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) منسوب است، در بخش الوار اندیمشک واقع شده و به‌عنوان یکی دیگر از گزینه‌های اصلی در لیست جاهای دیدنی اندیمشک شناخته می‌شود.

امامزاده شاهزاده احمد به‌واسطه قرارگیری در مکانی با آب‌و‌هوای دل‌انگیز و طبیعت تماشایی، به یک تفرجگاه محبوب تبدیل شده است. زائران و گردشگران می‌توانند در این جاذبه روحانی، ضمن زیارت و دعا، از زیبایی‌های طبیعت نیز لذت ببرند. این امامزاده با نام‌های دیگری چون گگ احمد و سید احمد نیز شناخته می‌شود. 

  • آدرس امامزاده شاهزاده احمد: استان خوزستان، شهر اندیمشک، روستای حسینیه.

منطقه تفریحی قلعه مختار | تفرجگاهی در قلب اندیمشک 

در میان گرمای طاقت‌فرسای جنوب‌غرب ایران، در کنار رودخانه دز، قلعه مختار مانند واحه‌ای خنک و دل‌انگیز، پذیرای گردشگران است. این تفرجگاه که از بهترین جاهای دیدنی اندیمشک به حساب می‌آید، با انبوهی از درختان نخل و انواع گیاهان و درختچه‌ها، فضایی سرسبز و دلنشین را برای شما فراهم می‌کند.

در گوشه‌وکنار این تفرجگاه برای رفاه حال گردشگران، آلاچیق‌های متعددی تعبیه شده‌اند تا بتوانید در سایه‌ آن‌ها از خنکای نسیم و زیبایی طبیعت لذت ببرید. قلعه مختار مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک و گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان به حساب می‌آید. ساعت بازدید از این جاذبه، همه‌روزه از ۵ بعد‌از‌ظهر تا ۹ شب است. 

  • آدرس منطقه تفریحی قلعه مختار: استان خوزستان، ۱۱ کیلومتری قسمت شرقی شهر اندیمشک.

دهکده ساحلی والفجر | تفریحی شاد در دل طبیعت خوزستان

دهکده ساحلی والفجر یکی از بهترین جاهای دیدنی اندیمشک است که باید با دوستان و خانواده به آنجا بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. در سفر به استان خوزستان، گذرتان که به اندیمشک افتاد، حتما سری به دهکده گردشگری ساحلی والفجر بزنید. این دهکده زیبا، در اتوبان تهران-شوشتر واقع شده است و با امکانات متنوع خود، یک روز پرماجرا و خاطره‌انگیز برای‌تان رقم خواهد زد.

در دهکده والفجر می‌توانید از شهربازی هیجان‌انگیز، کافه‌رستوران‌های دلنشین، چایخانه سنتی و محوطه‌های سرسبز لذت ببرید. بدون شک کالسکه‌سواری، دوچرخه‌سواری و اسب‌سواری در کنار ساحل، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای‌تان خواهد بود. مجموعه والفجر، دسترسی آسانی به جاذبه‌های تاریخی چون محوطه باستانی شوش (۵۲ کیلومتر)، زیگورات چغازنبیل (۹۰ کیلومتر) و سازه‌های آبی شوشتر (۶۳ کیلومتر) دارد. 

  • آدرس دهکده ساحلی والفجر: استان خوزستان، اتوبان شهر تهران- شوشتر، کنار پل چهارم، ساحل رودخانه دز.

پل بالا‌رود | پلی متعلق به دوران ساسانیان

در ۲۷ کیلومتری شمال شهرستان اندیمشک، جایی که رودخانه بالا‌رود در دل طبیعت بکر خوزستان جاری‌ است، پل بالا‌رود شکوه دوران ساسانیان را به نمایش می‌گذارد. این پل تاریخی در روستای بالا‌رود از توابع بخش الوار گرمسیری واقع شده و بدون شک یکی از ارزشمندترین دیدنیهای اندیمشک است.

پل بالارود با سنگ‌های تراشیده‌شده منظم و آجری‌شکلی که کنار هم چیده شده‌اند، بنا شده و همین امر، استحکام خیره‌کننده‌ای به پایه‌هایش بخشیده است. جنس پل از ساروج است و زمانی دارای ۴ پایه مستحکم و مربع‌شکل بوده که متاسفانه در اثر سیل ویرانگر سال‌های دور، سقف آن فرو ریخته است؛ اما هنوز به‌اندازه‌ای ارزشمند و دیدنی‌ست که آن را به‌عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اندیمشک معرفی کنیم.

  • آدرس پل بالا‌رود: استان خوزستان، ۲۷ کیلومتری قسمت شمالی شهر اندیمشک، روستا بالارود. 

پل صیحه اندیمشک |  پل تاریخی ۱۲ دهنه صفوی 

پل صیحه یکی از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی اندیمشک است. این پل به آباره عباس خان نیز شهرت یافته و یادگاری از دوران صفویان محسوب می‌شود که با شکوه و استواری خود، رهگذران را به سفری در اعماق تاریخ می‌برد. پل صیحه که در سال ۱۳۸۲ به‌عنوان میراث ملی به ثبت رسید، ۱۲ دهانه دارد و در دوران حیات خود، نقشی حیاتی در انتقال آب به منطقه ایفا کرده است. 

سنگ، آجر، گل، آهک و ساروج، مصالحی هستند که در ساخت این بنای تاریخی به کار رفته‌اند و به آن استحکام و پایداری خاصی در برابر عوامل فرساینده بخشیده‌اند. گرچه این پل از نظر تزیینات ظاهری فاقد جزئیات خاص است، اما استحکام و قدرت آن در برابر عوامل طبیعی، حکایتی از مهارت و دانش بالای مردمان آن دوران دارد.

  • آدرس پل صیحه اندیمشک: استان خوزستان، شهر اندیمشک، کیلومتر ۸ جاده اندیمشک- شوش.

آرامگاه محمود علی | بنای به‌جامانده از قرون میانه اسلامی 

در میان دشت‌ها و کوه‌های سرسبز اندیمشک، روستایی به‌نام محمود علی خودنمایی می‌کند که آرامگاهی قدیمی را در دل خود جای داده است. آرامگاه محمود علی که به‌عنوان یادگاری از دوران پر‌فراز‌و‌نشیب تاریخ ایران محسوب می‌شود، متعلق به قرون میانه اسلامی‌ است و در جنوب‌غربی دهستان مازو قرار گرفته است. گنبد این بنای تاریخی به‌شکل مخروطی و با ارتفاعی حدود ۸ متر از سطح بام مقبره ساخته شده است.

بر اساس شواهد کشف‌شده، این آرامگاه محل دفن سلطان محمود، فرزند فردی به‌نام علی است که در گذر زمان به «محمود علی» تبدیل شده و در گویش محلی به «محمید علی» شهرت یافته است. در اطراف این آرامگاه، گورستانی قدیمی به چشم می‌خورد که سنگ قبرهای آن با خط کوفی مزین شده‌اند و رازهای ناگفته‌ای از اعماق تاریخ را در دل خود دارند.

  • آدرس آرامگاه محمود علی: استان خوزستان، شهر اندیمشک، الوار گرمسیری، ده مازو، روستای محمود علی.

موزه راه‌آهن | گذر از گذرگاه تاریخ 

در قلب اندیمشک، جاذبه‌ای وجود دارد که مانند گذرگاهی به تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیب راه‌آهن ایران است. موزه راه‌آهن اندیمشک، از جاذبه‌های دیدنی اندیمشک برای دوستداران تاریخ و علم به حساب می‌آید تا سفری خاطره‌انگیز در گذر زمان را تجربه کنند. 

در فاز اول این موزه، می‌توانید تصاویری از روزهای نخستین ساخت راه‌آهن را ببینید و با ابزارها و تجهیزات قدیمی که در آن دوران مورد استفاده قرار می‌گرفتند، آشنا شوید. موزه راه‌آهن به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی اندیمشک، در تمام طول سال پذیرای گردشگران از سراسر ایران است.

  • آدرس موزه راه‌آهن: استان خوزستان، شهر اندیمشک، بلوار راه‌آهن، محدوده پاساژ تخت‌جمشید.

قلعه حسینی اندیمشک | قلعه ای با اسرار ناشناخته

قلعه حسینی را می‌توان به‌عنوان یکی از مرموزترین جاهای دیدنی اندیمشک معرفی کرد. در جاده اندیمشک به پل‌دختر، روستایی به نام «قلعه رزه» خودنمایی می‌کند که در واقع بسیاری از رازهای تاریخی را در خود جای داده است. در این روستا، قلعه حسینی، بنایی کهن با قدمتی طولانی، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این قلعه تاریخی که در بخش الوار گرمسیری واقع شده، به‌صورت بنایی با پلانی چهارگوش و در دو طبقه احداث شده است. 

سازندگان این بنای کهن، قلعه را در فاصله‌ حدود ۱۵۰ متری از کاروانسرای رزه بنا کرده‌اند و به‌نظر می‌رسد که طبقه بالای آن به‌عنوان مکانی برای نگهبانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در بخش غربی قلعه، پلکان‌هایی به چشم می‌خورند که شما را به طبقه دوم راهنمایی می‌کنند و از آنجا می‌توانید با پلکان دیگری به پشت‌بام بروید و از منظره‌های اطراف لذت ببرید. ساروج و سنگ لاشه، عمده مصالحی هستند که در ساخت قلعه حسینی به کار رفته‌اند و استحکام و زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. نام قلعه حسینی، از شخصی به‌نام حسین گرفته شده که برای مدتی طولانی در این قلعه سکونت داشته است.

  • آدرس قلعه حسینی اندیمشک: استان خوزستان، شهر اندیمشک، جاده اندیمشک-پل‌دختر.

چم سوز یا چم سبز | نگینی سبز در اندیمشک 

چم‌سوز یا همان چم‌سبز بدون شک یکی از جادویی‌ترین جاهای دیدنی اندیمشک است. این جاذبه گردشگری در دل طبیعت اندیمشک واقع شده و با طراوت و سرسبزی خود، فضایی خنک و دل‌انگیز را برای گردشگران فراهم می‌کند. راز این سرسبزی بی‌نظیر هم در جریان آب سبزرنگی است که در دل این منطقه جاری شده و طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد.

عمیق‌بودن آب و دیواره‌های بلند چال‌کندی که در احاطه این منطقه هستند، به خنک‌ماندن هوا در تابستان‌های گرم کمک و چم‌سبز را به بهشتی خنک و دل‌انگیز در گرم‌ترین فصل سال تبدیل می‌کنند. در این منطقه، می‌توانید از طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، کوهنوردی، شنا یا صرفا استراحت در کنار آب خنک لذت ببرید. چم‌سبز منتظر شما است تا با زیبایی‌های بی‌نظیر خود، خاطره‌ای به‌یاد‌ماندنی برای‌تان رقم بزند.

  • آدرس چم سوز یا چم سبز: استان خوزستان، شهر اندیمشک، فاصله سد دز تا قلعه مختار، چم گلک.

تجربه‌ای متفاوت از طبیعت و تاریخ در جاهای دیدنی اندیمشک

ما در این مطلب، در کنار شما به یکی از زیباترین شهرهای گردشگری ایران سفر کردیم و جاهای دیدنی اندیمشک را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشتیم. از زیبایی‌های طبیعی و شکوه آثار باستانی این شهر که بگذریم، مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم مهمان‌دوست لر، مهم‌ترین برگ برنده اندیمشک در جذب گردشگران است. پس اگر قصد سفر به خوزستان و بازدید از جاهای دیدنی خوزستان را داشتید، حتما به اندیمشک هم سر بزنید.

هر زمان که گذرتان به اندیمشک افتاد، حتما سری به جاذبه‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، بزنید. از پل بالارود و قلعه حسینی گرفته تا دشت لاله‌ها و امامزاده شاهزاده احمد، هر کدام از این جاذبه‌ها، داستانی برای گفتن و زیبایی‌هایی برای تماشا دارند. شما کدامیک از دیدنیهای اندیمشک را بیشتر می‌پسندید؟ با رزرو بلیط و هتل اندیمشک راهی این شهر زیبا شوید از تماشای جاهای دیدنی آن لذت ببرید.

خاطرات و تجربه‌های ارزشمند خود را از سفر به این شهر فوق‌العاده با ما و دیگر علاقه‌مندان سفر به اندیمشک به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی اندیمشک

سوغات جاهای دیدنی اندیمشک چیست؟

انواع خرما، شیره خرما، خرمای رطب، خرمای خشک، پرتقال، نارنگی، گریپ‌فروت و محصولات گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، گیوه‌بافی، خراطی، سبد‌بافی و معرق‌کاری و برنج، صیفی‌جات، حبوبات و زعفران از سوغات اندیمشک هستند. 

بهترین جاهای دیدنی اندیمشک کدامند؟

سد کرخه، سد دز، پل بالارود و امامزاده شاهزاده احمد از محبوب‌ترین دیدنیهای اندیمشک هستند. 

لباس محلی اندیمشک چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوشش زنان، متشکل از لچک، مینا، شلوار و جامه بلند است. پوشش مردان نیز از لچک، کلاه، جلیقه و شلوار تشکیل شده است. 

بهترین زمان سفر به اندیمشک کدام فصل است؟

بهار و پاییز بهترین فصل‌های سفر به این شهر هستند. 

نوشته جاهای دیدنی اندیمشک | نگین سبز زاگرس اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

محبوب‌‌ ترین جاهای دیدنی ایران

تاریخ و فرهنگ غنی و طبیعت زیبای ایران آن را به کشوری با جاذبه‌های گردشگری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *