جاهای دیدنی ازمیر | شهر زیبای ساحلی ترکیه

ازمیر سومین شهر بزرگ در ترکیه است که قدمت آن به دو قرن پیش باز می‌گردد. این شهر تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده است. شهری که در ابتدا سمورنا (Smyrna) نام داشت و محل اقامت یونانیان بود و سپس به دست رومیان افتاد، در دوره‌ای تحت سلطه سلجوقیان قرار گرفت و در نهایت بخشی از امپراطوری عثمانی شد. اگرچه امروزه ازمیر یک شهر مدرن است که کشور ترکیه را از یک زاویه متفاوت و غربی‌تر نشان می‌دهد، اما هنوز در قلب آن داستان‌های تاریخی برای بیان شدن وجود دارد. با ما در مجله گردشگری فلای‌تودی همراه باشید تا با جاهای دیدنی ازمیر بیشتر آشنا شوید. 

معرفی جاهای دیدنی ازمیر

بدون شک شهر ازمیر یکی از بهترین جاهای دیدنی ترکیه است. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، ۱۰ مورد از بهترین جاهای دیدنی ازمیر که حتما باید از آنها دیدن کنید، را در ادامه به شما معرفی کرده‌ایم.

برج ساعت ازمیر | Izmir Clock Tower

اگر بخواهیم اولین جایی که باید در شهر ازمیر ببینید را معرفی کنیم نام «برج ساعت ازمیر» در صدر قرار می‌گیرد. حتما تا به امروز تصاویر متعددی از این برج دیده‌اید، به طوری که می‌توان آن را نماد شهر ازمیر دانست. برج ساعت در میدان کوناک (Konak Square) و در سال ۱۹۰۱ به مناسبت بیست و پنجمین سال سلطنت سلطان عبدالحمید دوم به عنوان هدیه از سمت پادشاه آلمان در قلب شهر ازمیر، ساخته شد. ارتفاع این برج قدیمی ۲۵ متر است و بدنه آن از سنگ مرمر ساخته شده است.

برج ساعت در چند قدمی ایستگاه مترو، اسکله کشتی‌ها و ایستگاه تراموا قرار دارد. بنابراین دسترسی به این جاذبه تاریخی از طریق وسایل نقلیه عمومی بسیار ساده است. علاوه بر این‌ها، پس از بازدید از این برج می‌توانید به قدم زدن و لذت بردن از مناظر چشم‌نواز دریای اژه بپردازید.

برج ساعت ازمیر روی نقشه گوگل

اسکله آلسانجاک | Alsancak

 آلسانجاک زنده‌ترین بخش ازمیر است که شما با گشت و گذار در آن می‌توانید با بخش جادویی شهر آشنا شوید. این اسکله را می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی ازمیر دانست که دیدن از آن ضروری است. اینجا ترکیبی از مراکز تجاری، اماکن تاریخی و تفریحی است، جایی که مناسب یک گشت و گذار عصرگاهی در کنار دریا و خوردن یک غذای لذیذ در رستوران و گوش کردن به موسیقی زنده در کافه‌ها به شمار می‌رود. بنابراین پس از یک گشت یک روزه در سطح شهر، عصرتان را در این منطقه سپری کنید تا خستگی پیاده‌روی‌ روزانه‌تان از بدن خارج شود.

جالب است بدانید منطقه آلسانجاک در زمان عثمانی منطقه اعیان نشین شهر ازمیر به شمار می‌رفت و امروزه نیز در گوشه و کنار آن هنوز جاذبه‌های تاریخی برای بازدید وجود دارد. بسیاری از خانه‌های قدیمی حالا به کافه‌هایی برای پذیرایی از میهمانان تبدیل شده‌اند و غذاهای باکیفیت که اغلب غذاهای دریایی هستند را سرو می‌کنند.

اسکله آلسانجاک روی نقشه گوگل

موزه خودرو | Key Museum

موزه خودرو که با نام موزه Key شناخته می‌شود، از دیگر جاهای دیدنی ازمیر است که در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد. اگر به خودروهای کلاسیک علاقه‌مند هستید، موزه خودروی ازمیر مجموعه‌ای از ۷۶ خودروی کلاسیک و ۴۰ موتورسیکلت کلاسیک از برندهای مطرحی همانند مرسدس، پورش، کادیلاک و فورد است که برخی از آن‌ها اولین‌های نوع خودشان هستند. این موزه، بزرگترین موزه خودرو در ترکیه محسوب می‌‎شود که قدیمی‌ترین خودروی آن مربوط به سال ۱۸۸۶ است.

اگرچه موزه خودروی ازمیر کمی از مرکز شهر دور است، اما دسترسی به آن از طریق وسایل نقلیه عمومی نظیر اتوبوس ممکن است. با اتوبوس این مسیر تقریبا دو ساعت طول می‌کشد، ولی در صورتی که با تاکسی به این موزه بروید تقریبا ۴۵ طول می‌کشد.

آدرس موزه خودروی ازمیر روی نقشه گوگل

موزه آتاتورک | Ataturk Museum

موزه آتاتورک یکی دیگر از جاهای دیدنی ازمیر است. ساختمان زیبای این موزه که با رنگ سفید مزین شده است. این موزه، در سال ۱۸۸۰ به عنوان هتل مورد استفاده قرار گرفت. بعد از اینکه آتاتورک برای اولین بار به ازمیر سفر کرد، بازسازی‌هایی روی این ساختمان انجام گرفت و تبدیل به اقامتگاهی برای آتاتورک شد. امروزه این ساختمان به یک موزه تبدیل شده که در آن بخش‌هایی از زندگی آتاتورک به نمایش گذاشته شده و قسمتی از آن مربوط به کلکسیونی از کتاب‌ های آتاتورک می‌شود.

موزه آتاتورک ازمیر روی نقشه گوگل

مرکز هنر آرکاس | Arkas Art Center

اگر به هنر علاقه‌مند هستید حتما مرکز هنر آرکاس را در فهرست جاهای دیدنی ازمیر قرار دهید. این ساختمان دو طبقه شامل ۹ سالن نمایشگاهی و یک استودیو می‌شود که در آن‌ها می‌توانید مجموعه دائمی نقاشی‌های قرن ۱۹ و ۲۰ و یک مجموعه هنری موقت که گاه به گاه تغییر می‌کند و مربوط به هنرمندان مدرن است، را مشاهده کنید. بخشی از این موزه نیز بخش باستان شناسی را شامل می‌شود. این مرکز هنری فقط ۱۰ دقیقه تا موزه آتاتورک فاصله دارد.

مرکز هنر آرکاس ازمیر روی نقشه گوگل

ساختمان آسانسور | Asansör

آسانسور، بنایی تاریخی در بخش کاراتاس ازمیر است که در سال ۱۹۰۷ برای اتصال جاده ساحلی کاراتاش و منطقه رفعت پاشا، که دارای اختلاف سطح بوده‌اند؛ ساخته شده است. همانطور که از نامش پیداست، این ساختمان یک آسانسور قدیمی است که پایین‎‌ترین سطح شهر را به بالاترین بخش آن وصل می‌کند. در ابتدا این آسانسور با فشار آب کار می‌کرده اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی از برق برای جابجایی آسانسور استفاده شد.

در بالای این آسانسور یک رستوران قرار دارد که می‌توانید غذای خود را همراه با تماشای منظره بی‌نظیر شهر ازمیر نوش جان کنید. ساختمان آسانسور یکی از مهم‌ ترین جاهای دیدنی ازمیر به شمار می‌رود که ۵۸ متر ارتفاع دارد. در بالاترین قسمت این ساختمان، یک تراس با چشم اندازی زیبا از دریای اژه و سواحل اطراف آن برای تماشا وجود دارد. در این تراس یک کافه زیبا قرار دارد که لذت نوشیدن قهوه را برای مسافران این جاذبه تاریخی بیشتر می‌کند.

ساختمان آسانسور ازمیر روی نقشه گوگل

کادیفه قلعه | Kadifekale

کادیفه قلعه نام یک قلعه قدیمی است که بالای تپه‌ای بلند در مرکز شهر ازمیر قرار دارد. در زمانی که هنوز نام شهر ازمیر، سمورینا بود، دیوارهای آجری این قلعه نقش دیوارهای دفاعی شهر ازمیر را ایفا می‌کردند. بنابراین می‌توان تصور کرد چه تاریخی در اطراف این دیوارها شکل گرفته است. این قلعه با فاصله ۲ کیلومتر از خط ساحلی واقع شده است و می‌توانید چشم‌اندازی کلی از شهر ازمیر و خلیج زیبای آن از فراز این قلعه داشته باشید. پس حتما این قلعه را در لیست جاهای دیدنی ازمیر که باید از آن بازدید کنید، قرار دهید.

کادیفه قلعه ازمیر روی نقشه گوگل

بازار کمرالتی | Kemeraltı Market

اگر می‌خواهید تصویر متفاوتی از شهر کنونی ازمیر ببینید، باید به بازار کمرالتی سر بزنید. قدمت این بازار قدیمی به قرن ۱۷ میلادی بازمی‌گردد و نه تنها یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها برای خرید در ازمیر است، برخی از بناهای تاریخی شهر مانند مسجد خیزار و ساختمان قدیمی کاروانسرا در آن قرار دارد. بسیاری از گردشگران معتقدتد بازار کمرالتی، نسخه کوچک‌تر گرند بازار استانبول است. در میان لیست مراکز خرید این شهر، بازار کمرالتی یکی از خاص ترین جاهای دیدنی ازمیر محسوب می شود.

در این بازار همه چیز یافت می‌شود، از جمله لباس، ساعت، وسایل چرمی و هر آنچه که به عنوان سوغاتی می‌توانید از این شهر خریداری کنید. با وجود شهرتی که این بازار قدیمی دارد، قیمت‌های آن مناسب است و اجناس آن خیلی گران قیمت نیستند.

بازار کمرالتی ازمیر روی نقشه گوگل

شهر باستانی افسوس | Ephesus 

اگرچه اِفسوس را یکی از جاهای دیدنی ازمیر می‌دانند، اما این سازه باستانی داخل شهر ازمیر نیست و برای رسیدن به آن باید به خارج از این شهر سفر کنید. با این حال نگران نباشید، سفر به شهر باستانی افسوس ازمیر با قطار به سادگی ممکن می‌شود. افسوس شهر باستانی یونانی است که امروزه ویرانه‌هایی از آن باقی مانده اما از آنجایی که این شهر باستانی در طول تاریخ حوادث مختلفی را پشت سر گذاشته است، امروزه بازدید از آن برای علاقمندان به جاذبه‌های تاریخی بسیار جذاب خواهد بود.

در تاریخ این شهر باستانی چندین حمله و جنگ به چشم می‌خورد و در نهایت آنچه این شهر را به ویرانه‌های کنونی تبدیل کرده‌ است، زلزله شدید و به دنبال آن بالا آمدن آب دریا و جاری شدن سیل در این منطقه بود. همه اینها موجب شد افسوس تخلیه شده و به یک شهر خالی و ویرانه تبدیل شود.

شهر باستانی افسوس روی نقشه گوگل

مسجد آبی ازمیر | Fatih Cinili Cami

مسجد آبی نامی آشنا در شهر استانبول است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های تاریخی استانبول محسوب می‌شود. اما این بدین معنا نیست که دیگر نامی از مسجد آبی در شهرهای دیگر ترکیه به میان نیاید. آنچه با نام مسجد آبی ازمیر شناخته می‌شود، در حقیقت مسجدی با نام فاتح جینیلی است، اما از آنجایی که دیواره‌های بیرونی و داخلی این مسجد با موزاییک‌های آبی رنگ تزیین شده است، آن را به اصطلاح «مسجد آبی» نیز می‌نامند. دیدن این مسجد به عنوان یکی از جاهای دیدنی ازمیر حتما برای شما حیرت انگیز خواهد بود.

مسجد آبی ازمیر روی نقشه گوگل

بهترین جاذبه‌های گردشگری ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر، این شهر را به یک مقصد توریستی جذاب در ترکیه تبدیل کرده است. جاهای دیدنی‌ ازمیر به‌قدری جذاب هستند که برای تماشای آنها نیاز به یک سفر طولانی مدت خواهید داشت چرا که قطعا برای رفتن به همه‌ این دیدنی‌ها وقت کم می‌آورید. در ادامه پارک‌ها، موزه‌ها و بناهای تاریخی معروف این شهر را معرفی کرده‌ایم.

بازدید از سواحل ازمیر | در کرانه دریای اژه

شهر ازمیر را مروارید دریای اژه می‌دانند که در گوشه و کنار آن نیز سواحل مختلفی وجود دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید و در تابستان به ازمیر سفر کنید می‌توانید گشت زدن در برخی از این سواحل را در برنامه سفر خود قرار دهید:

شهر چشمه | Çeşme

اگر بخواهید در لیست جاهای دیدنی ازمیر به یک منطقه لوکس و نزدیک به مرکز شهر ازمیر سفر کنید، چشمه می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. سواحل چشمه بسیار تمیز و رویایی هستند، به خصوص اگر تابستان را برای سفر انتخاب کنید، محال است بخواهید این سواحل زیبا را ترک کنید. فاصله ازمیر تا چشمه تقریبا یک ساعت است، از آنجایی که این منطقه هتل‌های باکیفیت و لوکسی دارد، این سفر را می‌توانید با یک شب اقامت در هتل های چشمه تکمیل کنید.

ساحل ایلیجا (Ilica) یکی از جاهای تفریحی ازمیر و از سواحل زیبا و بکر چشمه است که به نسبت سواحل کوش آداسی که در تابستان گردشگران بسیاری به آن سرازیر می‌شوند، ساحلی خلوت به شمار می‌رود.

منطقه چشمه روی نقشه گوگل

سفری حصار | Seferihisar

سفری حصار یک منطقه ساحلی دیگر در فاصله ۴۵ دقیقه‌ای شهر ازمیر است، منطقه‌ای آرام و ساکت که برای تعطیلات تابستان و لذت بردن از آفتاب بسیار مناسب است. علاوه بر این‌ها، سفری حصار یک مقصد با مناظر زیبا و چشم‌اندازی رویایی است که می‌تواند مقصدی یک روزه از شهر ازمیر باشد. صبح به این ساحل بروید و از زیبایی آن لذت ببرید و شب را به هتل خود در ازمیر بازگردید.

منطقه سفری حصار روی نقشه گوگل

بازدید از پارک های ازمیر

مکان‌های گردشگری و تفریحی ازمیر بسیار زیاد هستند، در این میان پارک‌های ازمیر به دلیل آب‌وهوای مطلوبی که این شهر دارد همانند نگینی زیبا در میان دیگر شهرهای استانبول می‌درخشد. در ادامه به معرفی پارک‌های ازمیر می‌پردازیم.

پارک آبی ازمیر | Yalı Castle Aquapark

پارک یالی کسل یا همان پارک آبی ازمیر، تقریبا ۵۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد. این پارک آبی در ۳۵ کیلومتری فرودگاه عدنان مندرس، در منطقه کاظم کارابکیر قرار دارد. این پارک آبی دارای بخش‌ها و امکانات بسیاری است که شامل دلفیناریوم، سیاه چال آبی، جکوزی‌های بزرگ، رودخانه‌های خروشان به همراه تیوپ، چندین استخر بزرگ، قایق سواری و… است. برای این پارک سرگرمی‌ها و فعالیت‌های خوبی در نظر گرفته‌اند که کودک، پیر و جوان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

در هر گوشه از این پارک آبی، غریق‌ نجات‌ها مراقب شما هستند. ساعت کاری پارک آبی ازمیر ۲۴ ساعته بوده است و در هر ساعتی که دوست داشتید می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید و لذت ببرید. در میان تمام سرگرمی‌ها، دلفیناریوم از ۱۱ صبح تا ۲:۳۰ بعدازظهر، آکوارک و آکوالند پارک هم از ۹:۰۰ صبح تا ۶:۰۰ بعدازظهر در حال خدمت‌رسانی هستند.

پارک حیات وحش ازمیر | DOGAL YASAM PARKI

یکی دیگر از پارک‌های هیجان‌انگیز شهر ازمیر ترکیه که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شده است و بزرگ‌ترین پارک حیات‌وحش اروپا به شمار می‌رود، پارک دوآل یاشام یا پارک حیات‌وحش ازمیر نام دارد. در این پارک گونه‌های مختلف جانوری از جمله شیر، ببر، گربه وحشی آمریکایی، فیل آسیایی، پرندگان شکاری، کفتار، گرگ و میمون قابل مشاهده هستند. در این پارک خبری از قفس نیست و حیوانات آزاد زندگی می‌کنند. با ورود به این پارک برای چندین ساعت می‌توانید از ازدحام و شلوغی دور باشید و از طبیعت بکر این حیات‌وحش نهایت لذت را ببرید.

بازدید از موزه های ازمیر

از دیگر جاذبه‌های گردشگری ازمیر می‌شود به بازدید از موزه‌های آن اشاره کرد. در این شهر، موزه‌های از جنس هنر، فرهنگ، تکنولوژی و … وجود دارد که با ورود به هر یک از آنها می‌توانید از تماشای آن همه زیبایی لذت ببرید. در ادامه به معرفی موزه‌های ازمیر خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

موزه آگورا | AGORA

موزه فضای باز آگورا در بخش بافت قدیمی ازمیر واقع شده که در آن آثار باقی‌مانده از دوران رومی‌ها و یونانیان قابل مشاهده است. این بنا به اواخر قرن چهارم قبل از میلاد مسیح تعلق دارد و در زبان یونانی آن را به معنای بازار می‌دانند. این موزه در بازه زمانی که تسلط یونانیان بر این منطقه زیاد شده بود، به عنوان بازار استفاده می‌شده و در آن نقاشی‌های بسیار ارزشمندی قرار دارد. نقاشی پرتره فاوستینا، همسر اپراتوری یونان که به ازمیر علاقه بسیاری داشته بر روی قوس دروازه غربی موزه آگورا نقش بسته است.

موزه باستان شناسی ازمیر

موزه باستان‌شناسی ازمیر مرکزی برای مرور تاریخ کل شهر ازمیر است. ساختمان موزه در واقع ساختمان کلیسای Ayavukla بوده است که خود به تنهایی یک اثر مهم و تاریخی در شهر ازمیر به حساب می‌آید. در این موزه آثار بسیار کمیاب و ارزشمندی وجود دارد.

بازدید از بازار های ازمیر

شهر ازمیر یکی از شهرهای پرآوازه در ساحل غربی ترکیه است که در کنار دریا آبی و کوه‌های سرسبز قرار دارد. این شهر به عنوان یکی از مقاصد مهم توریستی استانبول، نه تنها جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دارد، بلکه به مراکز خرید لوکس و بازارهای محلی خود شهرت دارد. با ما همراه باشید و با بازارهای ازمیر بیشتر آشنا شوید.

بازار و خیابان کارشی یاکا | Karsiyaka shopping street

بازار و خیابان خرید کارشی یاکا از مقاصد پرطرفدار و مهم برای خرید و تفریح در شهر ازمیر است که فضای آن با ترکیبی از طراحی تاریخی و مدرن به خریداران این فرصت را می‌دهد تا هر محصول متنوعی که می‌خواهند، بخرند.

بازدید از بناهای تاریخی ازمیر

ازمیر را اغلب به سواحل ماسه‌ای، کافه‌ها و درختان نخل آن می‌شناسند. اما این شهر علاوه بر این‌ها فضاهای دیگری مانند بناهای تاریخی، موزه‌های جذاب و بازارهای رنگارنگی دارد که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کند. اگر شما هم به بازدید از بناهای تاریخی علاقمند هستید، قبل از سفر به ازمیر بناهای تاریخی آن را بشناسید.

میدان کناک | konak meydanı

میدان کناک، میدان اصلی شهر ازمیر است و بیشترین شهرت را در میان بناهای این شهر دارد. مهم‌ترین دلیل شهرت این میدان، به دلیل وجود برج ساعت و بازار کمرالتی و مسجد یالی است که در این منطقه قرار دارد.

ازمیر؛ مقصدی متفاوت در ترکیه

ازمیر از جمله مهم‌ ترین شهرهای ترکیه است که پس از استانبول و آنتالیا سومین مقصد پرتردد در این کشور محسوب می‌شود. اگرچه، چهره امروزی شهر ازمیر یک چهره مدرن به شمار می‌رود، اما این شهر داستان‌های زیادی برای گفتن دارد که در جاهای دیدنی ازمیر به خوبی نمایان است. در حقیقت ازمیر، تصویر متفاوتی از کشور ترکیه را به نمایش می‌گذارد که به نسبت استانبول، غربی‌تر و مدرن‌تر است. با خرید بلیط هواپیما، رزرو هتل یا خرید تور مسافرتی خودتان را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه دعوت کنید. اگر شما هم تجربه بازدید از جاهای دیدنی ازمیر را دارد، با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی ازمیر

بهترین جاهای دیدنی ازمیر کدام است؟

سواحل، آثار تاریخی و مراکز خرید این شهر از جاهای دیدنی ازمیر هستند.

بهترین سواحل ازمیر کدام است؟

دو ساحل چشمه و سفری حصار بهترین سواحل این شهر محسوب می‌شود.

بهترین موزه‌های ازمیر چیست؟

موزه آتاتورک، موزه ماشین و مرکز هنر آرکاس.

نوشته جاهای دیدنی ازمیر | شهر زیبای ساحلی ترکیه اولین بار در مجله گردشگری. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

راهنمای سفر به بدروم ترکیه | سرزمین آب‌های ابدی!

بدروم ترکیه با سواحل خیره‌کننده و زندگی شبانه پرجنب‌وجوش، مقصدی عالی برای یک سفر هیجان‌انگیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *