تون کوین (Toncoin) چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال تلگرام

دنیای رمزارزها همواره شاهد نوآوری‌های گوناگون و عرضه پروژه‌های متفاوت از گذشته بوده است. یکی از این پروژه‌ها، رمزارز تون کوین (TON) است که جذابیت آن بیشتر به‌دلیل ارتباطش با پیام‌رسان پرطرفدار تلگرام است. تون کوین که خیلی‌ها آن را با نام ارز تلگرام نیز می‌شناسند، رمزارز اصلی شبکه The Open Network است. اما تون کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله، به معرفی تون کوین می‌پردازیم، تاریخچه پرفراز و نشیب شکل‌گیری شبکه تون را بررسی می‌کنیم و سپس قابلیت‌ها و پتانسیل‌های آن را مورد واکاوی قرار می‌دهیم.

تون کوین چیست؟

تون کوین به‌عنوان ارز دیجیتال اصلی شبکه تون عمل می‌کند. برخلاف برخی رمزارزها مثل بیت کوین که به‌تدریج استخراج می‌شوند، تون کوین از پیش استخراج شده است و دارای حداکثر حجم عرضه ۵ میلیارد توکنی است. به عبارت دیگر، کل این ۵ میلیارد توکن به‌صورت یک‌جا تولید شده‌اند. در حال حاضر حدود ۳.۵ میلیارد توکن تون کوین در گردش است.

در اکتبر ۲۰۲۳، بنیاد باورمندان تون (TON believers) اعلام کرد ۱.۳ میلیارد توکن از کل توکن‌های عرضه‌شده تون کوین را به‌مدت پنج سال در قالب یک قرارداد هوشمند قفل می‌کند. هدف از این کار، کنترل عرضه و در نتیجه، مدیریت بهتر تعادل در بازار این ارز دیجیتال اعلام شد.

شبکه بلاکچین تون از سرعت بسیار بالایی در پردازش تراکنش‌ها برخوردار است. بنیاد تون می‌گوید این شبکه قادر است ۱۰۴،۷۱۵ تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند. برای مقایسه، شبکه کارت‌های اعتباری ویزا در هر ثانیه قادر به پردازش حداکثر ۶۵،۰۰۰ تراکنش است و این رقم برای شبکه کارت‌های اعتباری مسترکارت نیز فقط ۵،۰۰۰ تراکنش است.

تاریخچه تون کوین

واقعیت این است که تون کوین در ابتدای راه‌اندازی‌اش با دردسرهای زیادی روبه‌رو شد. بیایید از ابتدا آن را بررسی کنیم:

آغاز مسیر (۲۰۱۸- ۲۰۲۰)

ماجرای شکل‌گیری تون کوین به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. در آن زمان، تیم اجرایی پیام‌رسان تلگرام به بررسی پتانسیل فناوری بلاک چین روی آورده بود. اندکی بعد و در سال ۲۰۱۸، این تیم تصمیم گرفت بلاک چین ویژه خود را طراحی کند که بعدها شبکه باز تلگرام (Telegram Open Network) نام گرفت. هدف این پروژه ایجاد یک بلاک چین سریع، امن و مقیاس‌پذیر بود که می‌توانست میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را پردازش کند که البته به‌مراتب فراتر از توانایی‌های بلاک چین‌های موجود در آن زمان بود.

تیم توسعه‌دهنده جزئیات مربوط به این شبکه بلاک چینی را در قالب یک وایت‌پیپر منتشر کرد. جزئیات مندرج در این سند نشان می‌داد قرار است شبکه‌ای بسیار کارآمد و با قابلیت‌هایی فراتر از بلاک چین‌های معروف آن دوره طراحی و راه‌اندازی شود. این وایت‌پیپر با استقبال گسترده اهل فن و البته سرمایه‌گذاران بالقوه روبه‌رو شد.

تیم تلگرام یک ارز دیجیتال به نام گرام (Gram) را ایجاد کرد که البته همان‌طور که مشخص است، نامش از برند همین پیام‌رسان گرفته شده است. این تیم برای تأمین مالی پروژه بلاک چین تون، به عرضه اولیه سکه (ICO) گرام روی آورد. این عرضه اولیه سکه با استقبال خوبی روبه‌رو شد و توجه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در سراسر جهان را به خود جلب کرد. در مجموع حدود ۱/۷ میلیارد دلار سرمایه در مدتی کوتاه به دست آمد و بر اساس برنامه عملیاتی، قرار شد منابع مالی جمع‌آوری‌شده، برای توسعه این پروژه استفاده شود. در سال ۲۰۲۰، شبکه باز تلگرام (TON) به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. این شبکه آزمایشی به توسعه‌دهندگان و کاربران امکان می‌داد قابلیت‌های شبکه را آزمایش کرده و بازخورد ارائه دهند.

ماجرای تون کوین و کمیسیون بورس آمریکا

مدت کوتاهی بعد از راه‌اندازی شبکه آزمایشی، ناگهان تیم تلگرام با چالشی بسیار بزرگ مواجه شد. در ماه مه ۲۰۲۰، این تیم به‌دلیل مداخله کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در این ماجرا و یک ایراد قانونی به پروژه تون، ناگزیر شد دست از فعالیت بکشد. پاول دورف به‌عنوان بنیانگذار تلگرام و مدیر این پروژه، از آن کناره‌گیری کرد و کل سرمایه ۱/۷ میلیارد دلاری جذب‌شده را نیز به سرمایه‌گذاران بازگرداند. این ماجرا ضربه بزرگی به تیم توسعه‌دهنده زد؛ اما این پایان راه تون کوین نبود. همه اینها موجب شد بسیاری از کسانی که امیدوار بودند تون تحولی در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال ایجاد کند، شوک بزرگی را تجربه کنند.

توسعه و راه‌اندازی (۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲)

ظاهراً پروژه تون، جان‌سخت‌تر از چیزی بود که خیلی‌ها فکر می‌کردند! اندکی پس از عقب‌نشینی تیم تلگرام، جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان در قالب بنیاد تون (Ton Foundation) این پروژه را در دست گرفتند و از آن زمان به بعد، توسعه بلاک چین شبکه باز تلگرام با نام جدید The Open Network بدون وقفه ادامه یافت.

اعضای این بنیاد به تحقق چشم‌انداز اصلی پروژه یعنی یک بلاک چین سریع، امن و مقیاس‌پذیر که می‌توانست میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را پردازش کند، باوری جدی داشتند. این بنیاد بی‌وقفه برای تکمیل و بهبود بلاک چین تون تلاش کرد و سرانجام در سال ۲۰۲۲، این شبکه آماده بهره‌برداری عمومی شد.

راه‌اندازی بلاک چین تون با استقبال خوبی مواجه شد. توانایی شبکه در پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه، آن را از سایر بلاک چین‌ها متمایز می‌کرد و البته موضوع امنیت بالا و مقیاس‌پذیری از دیگر مزایای آن به شمار می‌رفت.

بلاکچین تون کوین از یک قابلیت فنی به نام «شاردینگ» (Sharding) برخوردار است. در این مدل، بلاک چین به قسمت‌هایی مختلف به نام شارد تقسیم می‌شود. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود پردازش و به‌روزرسانی بلاک چین با سرعتِ به‌مراتب بیشتری نسبت به الگوی قبلی انجام شود. با روش شاردینگ، هر شارد یک سری از تراکنش‌ها را پردازش می‌کند و در نتیجه، حجم زیادی از تراکنش‌ها بدون تداخل می‌توانند در شبکه مورد پردازش قرار گیرند.

همزمان با راه‌اندازی عمومی این شبکه، تون کوین نیز به‌عنوان ارز رایج بلاک چین تون وارد میدان شد. تون کوین نقشی کلیدی در عملیات این شبکه دارد و برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، اجرای قرارداد هوشمند و به‌عنوان پاداش برای اعتبارسنجی بلاک‌های شبکه استفاده می‌شود. معرفی تون کوین قابلیت‌های جدیدی را برای برنامه‌های ساخته‌شده روی بلاک چین TON به همراه داشت. توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانستند برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را با استفاده از تون کوین روی این شبکه بلاک چینی ایجاد کنند.

از ۲۰۲۲ تاکنون

حال سؤال اینجاست که دلیل رشد تون کوین چیست. از سال ۲۰۲۲ به‌تدریج صرافی‌های مختلف ارز دیجیتال، تون کوین را در فهرست رمزارزهای خود قرار دادند و کاربران بیشتری این امکان را یافتند که به خرید و فروش تون کوین بپردازند. همزمان، بسیاری از کیف‌ پول‌های مختلف رمزارزی نیز به‌تدریج تون کوین را به فهرست دارایی‌های دیجیتال مورد پشتیبانی خود افزودند.

یکی از نقاط قوت اکوسیستمی که حول پروژه تون شکل گرفت، توان بالای فنی علاقه‌مندان به آن است. توسعه‌دهندگان زیادی در سراسر جهان، در قالب بنیاد تون یا به‌صورت مستقل در پیشبرد این شبکه فعالیت می‌کنند که نتیجه این همکاری را می‌توان در رشد سریع این شبکه و قابلیت‌های کم‌نظیر آن در مقایسه با سایر رقبا مشاهده کرد.

پیام‌رسان تلگرام هم نقشی جدی در توسعه تعداد کاربران تون کوین داشت. این پیام‌رسان با اضافه‌کردن قابلیت کیف پول به اپلیکیشن خود، نه تنها امکان دسترسی سریع‌ کاربر به تون‌ کوین (و البته چند رمزارز دیگر) را فراهم کرد، بلکه امکان خرید سریع و بی‌دردسر تون کوین را هم در اختیارشان قرار داد. در واقع تلگرام به‌عنوان یک بازوی ترویجی برای پروژه تون، توانست صدها میلیون کاربر خود را با آن آشنا کند و با ارائه قابلیت‌های کاربرپسند درون برنامه تلگرام، امکان جذب بسیار سریع کاربران را فراهم کرد.

گفتیم که بلاک چین تون کوین امکان میزبانی از انواع برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) را فراهم می‌کند. این موضوع نیز تاکنون به جذب تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و کاربران انجامیده است. توسعه برنامه‌های مختلف و عرضه توکن‌های گوناگون بر بستر این بلاک چین، باعث شده است استقبال از تون کوین و شبکه تون بیش از پیش افزایش یابد.

خرید و فروش تون کوین

شاید بپرسید بهترین روش خرید و فروش تون کوین چیست. در حال حاضر، شیوه‌های مختلفی برای تهیه تون کوین وجود دارد. ساده‌ترین شیوه، استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال است. از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مانند نوبیتکس، می‌توانید با پرداخت ریال از طریق درگاه‌های بانکی (مشابه خریدها اینترنتی)، تون کوین خریداری کنید. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نوبیتکس از ۵۰٬۰۰۰ تومان شروع می‌شود، پس برای خرید تون کوین برای شروع، نیاز به سرمایه زیادی ندارید و با ۵۰٬۰۰۰ تومان نیز می‌توان سرمایه‌گذاری روی تون کوین را شروع کرد.

توکن‌های تون کوین را می‌توان در کیف پول نوبیتکس نگه داشت و یا به کیف پول شخصی، اعم از نرم‌افزاری، سخت‌افزاری یا تحت‌وب منتقل کرد. البته با توجه به تحریم‌هایی که کشورمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، بهترین گزینه، استفاده از صرافی‌های ایرانی است. در بازار ارز دیجیتال نوبیتکس می‌توانید به‌راحتی یک حساب کاربری بسازید و به‌صورت ریالی تون کوین بخرید.

بهترین کیف پول‌های تون کوین

حال بیایید ببینیم کیف پول تون کوین چیست و چطور می‌توان این ارز دیجیتال را ذخیره و نگهداری کرد.

همان‌طور که گفتیم، از زمان عرضه تون کوین تاکنون، تعداد زیادی از کیف پول‌های رمزارزی، اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا مبتنی بر وب، پشتیبانی از آن را آغاز کرده‌اند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از معروف‌ترین کیف‌ پول‌هایی که امکان دریافت، ذخیره و پرداخت تون‌ کوین را فراهم می‌کنند:

تون‌کیپر (TonKeeper)

این کیف پول که بنیاد تون آن را توسعه داده است، به‌صورت خاص برای شبکه تون طراحی شده و از زمان راه‌اندازی تون‌ کوین تاکنون، در فهرست کیف پول‌های دارای رابط کاربری ساده ویژه تون کوین قرار داشته است. این کیف پول نیز برای پلتفرم‌های اندروید و آی‌او‌اس و نیز به‌صورت تحت وب در دسترس است. همچنین می‌توانید افزونه ویژه مرورگر فایرفاکس و کروم آن را نیز نصب کنید. تون کیپر مستقل از تلگرام است و یک کیف پول غیرامانی (Non-custodial) محسوب می‌شود.

مای تون ولت (MyTonWallet)

این کیف پول ارز دیجیتال که اُپن‌سورس است، از نوع غیرامانی است که امکان ذخیره و تبادل تون کوین را به‌طور کامل در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر در مای تون ولت علاوه بر تون کوین، می‌تواند به توکن‌های شبکه تون و نیز ان‌اف‌تی‌ها نیز دسترسی داشته باشد. این کیف پول قابل نصب روی اندروید، آی‌او‌اس و ویندوز بوده و به‌صورت آنلاین و نیز افزونه کروم هم در دسترس است.

تراست ولت (Trust Wallet)

این کیف پول نام‌آشنا برای بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای رمزارزها از ۱۵ می ۲۰۲۳، تون کوین را در فهرست کریپتوهای مورد پشتیبانی خود قرار داد. کاربران تراست ولت می‌توانند آن را روی هر دستگاه دارای سیستم عامل اندروید یا ای‌آواس نصب کنند. افزونه مرورگری این کیف پول نیز اخیراً منتشر شده است.

لجر نانو اکس (Ledger nano X)

اگر جزو کاربران محتاطی هستید که ترجیح می‌دهید دارایی‌های دیجیتال‌تان را در یک کیف پول سخت‌افزاری ذخیره کنید، لجر نانو اکس می‌تواند گزینه خوبی برای ذخیره تون کوین برایتان باشد. این کیف پول سخت‌افزاری از ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ تون کوین را به فهرست رمزارزهای قابل ذخیره خود افزود. این کیف پول با دستگاه‌های مختلف مثل لپ‌تاپ، گوشی یا تبلت دارای سیستم عامل‌های مختلف مثل ویندوز، اندروید و اوبونتو سازگار است و امکان ذخیره امن و راحت تون‌ کوین را فراهم می‌سازد.

سیف‌پل (SafePal)

سیف‌پل یک کیف پول سخت‌افزاری است که قابلیت ذخیره تعداد زیادی از رمزارزها را به کاربران می‌دهد. این کیف پول از ۱۷ دسامبر ۲۰۲۲ تون کوین را در فهرست دارایی‌های مورد پشتیبانی خود افزود. به‌راحتی می‌توان سیف پل را به لپ‌تاپ، گوشی یا هر دستگاه دیگری متصل کرد. سیف پل همچنین به‌صورت اپلیکیشن اندرویدی و آی‌او‌اسی و نیز افزونه ویژه مرورگر کروم در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین کاربران سیف‌پل امکان تبادل تون کوین با سایر رمزارزهای مورد پشتیبانی را نیز دارند.

تنگم (Tangem)

این کیف پول سخت‌افزاری که به‌خاطر شکل منحصر‌به‌فرد خود (که شبیه به یک کارت بانکی است) پرطرفدار است، از همان ابتدای شکل‌گیری تون‌ کوین، آن را به فهرست رمزارزهای خود افزود. تنگم رابط کاربری ساده‌ای دارد و به کاربران امکان می‌دهد در قالب پلتفرم‌های مختلفی مثل اندروید، آی‌او‌اس و نیز به صورت تحت وب، به تون‌کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال‌شان دسترسی داشته باشند.

کیف پول داخلی تلگرام (ربات wallet@)

اگر کاربر تلگرام باشید، احتمالاً با بات داخلی این اپلیکیشن که طراحی آن ویژهٔ ارزهای دیجیتال است آشنایی دارید. این بات را تیم تاپ (TOP) توسعه داده است و به‌صورت اختصاصی فقط در تلگرام حضور دارد. این قابلیت از طریق منوی کاربری نیز با عنوان «کیف پول» (Wallet) در دسترس کاربران است. کیف پول تلگرام امکان ذخیره تون کوین را به‌همراه بیت کوین و تتر فراهم می‌کند. بااین‌حال، جذابیت اصلی این کیف پول در آن است که هر کاربر می‌تواند مقداری ارز دیجیتال را به سادگی برای کاربری دیگر بفرستد. تلگرام با این اقدام کوشیده در قالب یک فرایند بسیار کاربرپسند، پیچیدگی‌های مربوط به کار با کیف پول‌های دارایی‌های دیجیتال را کاهش دهد و در نتیجه، زمینه آشنایی با تون کوین را برای کاربران فراهم کند.

اکوسیستم تون کوین چیست و چه اجزایی دارد؟

اکوسیستم تون کوین شامل اجزای متنوعی است. شبکه تون امکان ایجاد توکن‌های مثلی و غیرمثلی (NFT) را فراهم می‌کند و قادر است حجم بالایی از تراکنش‌ها را در مدت‌ زمانی کوتاه انجام دهد. مکانیسم اجماع بلاک چین تون بر اساس مدل اثبات سهام (PoS) است. تون کوین هم به‌عنوان توکن بومی این شبکه نقش پررنگی، در اکوسیستم آن دارد.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApps) هم جزء مهمی از شبکه تون هستند. این اپلیکیشن‌ها که روی شبکه اصلی تون قرار می‌گیرند، می‌توانند کاربردهای متنوعی مثل سرگرمی، پیام‌رسانی، ذخیره داده‌ها و انبوهی از موارد دیگر را برای کاربران فراهم کنند. هزینه‌های مربوط به این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با تون کوین پرداخت می‌شود.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر اساس قرارداد هوشمند عمل می‌کنند. می‌توان این قراردادها را روی شبکه تون تعریف کرد تا به این ترتیب، در محیطی شفاف، امن و کاملاً قابل نظارت از سوی طرفین قرارداد اجرایی شود. در زمان نگارش این مطلب، ۷۲۷ اپلیکیشن غیرمتمرکز (dApp) روی شبکه تون مستقر است.

یکی دیگر از اجزای اکوسیستم تون کوین، تون دات ووت (Ton.vote) است. این پلتفرم حاکمیتی مبتنی بر بلاک چین، در قالب یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز یا دائو (DAO) به کاربران امکان می‌دهد به تصمیمات مهم شبکه رأی دهند.

هدف از ایجاد این ابزار، کمک به توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و تسهیل ارتباط اعضای جوامع مختلف در تصمیم‌گیری‌های کلیدی مربوط به پروژه‌هایشان است. این ابزار در اکوسیستم تون کوین این امکان را به همه کاربران می‌دهد تا بتوانند به شکلی کاملاً شفاف و به دور از هرگونه تقلب، در رأی‌گیری‌های مربوط به پروژه‌های مختلف شرکت کرده و نظرشان را بیان کنند.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در اکوسیستم تون کوین در اختیار کاربران قرار دارد، استیکینگ است. در فرایند استیکینگ، کاربر با قفل‌کردن یا سپرده‌گذاری مقداری تون کوین، در حفظ پایداری و امنیت شبکه مشارکت کرده و در ازای آن، مقداری پاداش دریافت می‌کند.

آینده تون کوین

برای هر کسی که قصد دارد در تون کوین سرمایه‌گذاری کند، طبیعی است که بخواهد بداند آینده تون کوین چیست و آیا می‌توان به افزایش ارزش آن در آینده اطمینان داشت یا نه. واقعیت این است که درباره ارزهای دیجیتال، همیشه پاسخ به این سؤال دشوار است. بااین‌حال، بر اساس پیش‌بینی‌های مختلف در سایت‌های معتبر، آینده تون کوین ممکن است امیدوارکننده باشد.

دیجیتال کوین پرایس (Digital Coin Price) قیمتی بین ۱۳ تا ۱۴ دلار را تا پایان سال ۲۰۳۰ برای تون کوین برآورده کرده است. وب‌سایت کوین کدکس (CoinCodex) هم انتظار دارد قیمت این رمزارز، جایی بین ۲.۷۷ دلار در پایین‌ترین سطح و ۲۴.۹۵ دلار در بالاترین سطح در سال ۲۰۲۶ قرار گیرد.

تلگاون (Telegaon) نیز پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای برای سال ۲۰۳۰ ارائه می‌دهد و می‌گوید قیمت تون کوین در محدوده ۲۵ تا ۳۰ دلار خواهد بود. پرایس‌پردیکشن (PricePrediction.net) از این مقدار هم فراتر می‌رود و می‌گوید قیمت تون‌ کوین در پایان ۲۰۳۰ بین حدود ۳۷ تا ۴۴ دلار خواهد بود.

البته باید دقت داشت که عوامل متعددی می‌توانند بر آینده تون کوین تأثیر بگذارند. این موارد شامل روندهای بازار، میزان پذیرش در دنیا، پیشرفت‌های فناوری و تحولات قانونی هستند. روندهای کلی در بازار ارزهای دیجیتال نقش مهمی در تعیین قیمت تون کوین ایفا می‌کنند. هرگونه تغییر یا توسعه عمده بازار رمزارزها می‌تواند اثری دومینووار بر ارزش تون کوین داشته باشد. برای نمونه، پذیرش و استفاده گسترده از تون کوین می‌تواند بر ارزش آن تأثیر چشمگیری بگذارد. هرچه تون کوین بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، تقاضای بیشتری خواهد داشت و این امر قیمت آن را افزایش می‌دهد.

تون کوین بر پایه فناوری پیشرفته‌تر بلاک چین شکل گرفته است که آن را از سایر ارزهای رمزنگاری شده که از فناوری‌های قدیمی‌تر بلاک چین استفاده می‌کنند متمایز می‌کند. بااین‌حال، هرگونه پیشرفت یا ارتقای زیرساخت‌های فناوری شبکه تون، می‌تواند به‌طور مستقیم اثر خود را بر قیمت توکن کوین نشان دهد. در این میان، نباید از تأثیر تغییر مقررات در حوزه نظارت بر بازارهای مالی و سرمایه، غافل شد.

تون کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال، کسب سود کوتاه‌مدت یا بلندمدت است. تون کوین در سال‌های اخیر توانسته است نظر بسیاری از فعالان بازار رمزارز را به خود جلب کند و در نتیجه، در فهرست ارزهای پرآتیه و جذاب برای سرمایه‌گذاری قرار دارد.

اگر شما هم قصد سرمایه‌گذاری در تون کوین را دارید، شاید بهتر باشد به نکات مهمی که به بازه زمانی سرمایه‌گذاری مربوط می‌شود توجه کنید.

سرمایه گذاری کوتاه‌مدت در تون کوین

قیمت تون کوین در بازار، همانند قیمت اتریوم یا بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال دیگر، تقریباً همیشه با نوسان همراه است.

به همین دلیل، سرمایه گذاری کوتاه مدت در تون کوین صرفاً برای کسانی که ریسک‌پذیری بالایی دارند و به‌دنبال سود قابل‌توجهی در کوتاه‌مدت هستند مناسب است. البته باید توجه داشت که پتانسیل سودآوری بالا در کوتاه‌مدت به‌معنای امکان ضرر سنگین هم خواهد بود. به همین دلیل، اگر قصد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در تون کوین را دارید، لازم است همه جوانب را بسنجید، درباره تون کوین تحقیق کنید و با تحلیل دقیق، وارد این کار شوید. البته برای کاربران ایرانی که قصد خرید تون کوین با ریال را دارند، با توجه به نوسان قیمت تتر یا دلار، باید این متغیر را نیز در نظر بگیرند.

سرمایه‌گذاری بلندمدت

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آیا خرید تون کوین می‌تواند همانند خرید بیت‌ کوین، به سوددهی در بلندمدت بینجامد؟ بسیاری از پیش‌بینی‌های مختلف نشان می‌دهد قیمت تون کوین از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است.

 افزایش استقبال عمومی از ارزهای دیجیتال، پیشرفت‌های بیشتر پروژه بلاک چین تون، افزایش تعداد کاربران شبکه تون و در کنار همه اینها، افزایش تعداد کاربران تلگرام که به‌عنوان اصلی‌ترین حامی در کنار این پروژه حضور دارد، از جمله مهم‌ترین دلایلی است که در تحلیل‌های کارشناسان درباره قیمت تون کوین به چشم می‌خورد.

شبکه بلاک چین تون نه تنها از توانایی بسیار بالایی در پردازش تراکنش‌ها برخوردار است، بلکه امنیت و کارایی زیادی نیز دارد. همه اینها سبب می‌شود در صورت جدی‌ترشدن نقش ارزهای دیجیتال در معادلات اقتصادی، شبکه تون به عنوان بازیگری جدی‌ در بازار رمزارزها انگاشته شده و در نتیجه، قیمت تون کوین نیز افزایش یابد.

ارتباط نات کوین با تون کوین چیست؟

در نخستین ماه‌های سال ۲۰۲۴، خبرهایی مربوط به نات کوین (Notcoin) توجه بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری و ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. در این میان، ارتباط میان نات کوین با تون کوین موجب جذابیت بیشتر این پدیده شد.

نات کوین در واقع نام یک بازی مبتنی بر اپلیکیشن تلگرامی است که در آن، کاربران با بازی‌کردن، یا به عبارت دقیق‌تر، فشار دادن یک دکمه، مقداری نات کوین به دست می‌آورند. این بازی را بنیاد تون، یعنی همان مجموعه عرضه‌کننده تون کوین توسعه داده است.

کاربرانی که بتوانند نات کوین بیشتری کسب کنند، به لیگ بالاتر می‌رسند و به این ترتیب، نوعی رقابت بین کاربران شکل می‌گیرد. کاربران همچنین می‌توانند از نات‌ کوین‌های به‌دست‌آمده برای خرید برخی اقلام درون بازی استفاده کنند.

طراحان این بازی، از عنوان «استخراج نات کوین» در این بازی استفاده کردند. بااین‌حال، باید دقت داشته باشیم که شاید این تعبیر از نظر فنی درست نباشد. به عبارت دیگر، روند این بازی و به‌دست‌آوردن نات کوین، با فرایند استخراج ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین کاملاً متفاوت است.

بازی نات کوین طی مدتی کوتاه توانست ده‌ها میلیون کاربر را جذب کند. اما بسیاری از این کاربران که مقداری نات کوین به دست آورده بودند، به فروش آن هم فکر می‌کردند. با جدی‌تر شدن موضوع، اعلام شد قرار است توکن‌هایی ویژه نات‌ کوین روی شبکه تون ضرب شود. سرانجام روز ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت) خرید و فروش نات کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال آغاز شد. این ارز دیجیتال در همان روزهای ابتدایی نیز نزدیک به ۵۰ درصد از ارزش خود را به خاطر فروش کاربران از دست داد.

جمع‌بندی

تون کوین یکی از پروژه‌های با پتانسیل بازار ارزهای دیجیتال است که از ابتدای سال ۲۰۲۴ رشد سریعی را تجربه کرده است. این بلاکچین در جذب صدها میلیون کاربر تلگرام به خود موفق ظاهر شده است و حمایت مدیران این پیام‌رسان محبوب را با خود دارد. شبکه TON از توانایی بسیار بالایی در پردازش تراکنش‌ها برخوردار است و در عین حال امنیت و کارایی زیادی نیز دارد. تون کوین در حال حاضر در جمع ۱۰ ارز دیجیتال بزرگ بازار قرار دارد و باید دید موفقیت‌های این پروژه در سال‌های آینده نیز پیدا می‌کند یا نه.

پرسش‌‌های متداول

ارز دیجیتال تون کوین چیست؟

تون کوین ارز دیجیتال بومی شبکه The Open Network است. تون کوین حتی با نام ارز تلگرام هم شناخته می‌شود.

شبکه تون چیست؟

شبکه تون که مخفف The Open Network است، در واقع یک شبکه بلاکچینی است که به‌خاطر سرعت بسیار بالای پردازش تراکنش‌ها، امنیت بالا و امکان مشارکت کاربران در تصمیم‌گیری‌ها از بسیاری دیگر از پروژه‌ها در دنیای رمزارزها متمایز شده است.

ارتباط تلگرام با تون کوین چیست؟

در ابتدا تیم تلگرام پروژه تون را راه‌اندازی کردند؛ اما پس از دخالت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، بنیاد تون توسعه آن را ادامه داد.

شبکه تون چه مزایایی نسبت به رقبا دارد؟

سرعت پردازش تراکنش‌ها در این شبکه بسیار بالاست (بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه). توسعه‌دهندگان زیادی در اکوسیستم تون حضور دارند که ضمن کمک به بهبود فناوری آن، با توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) به گسترش آن کمک می‌کنند.

آیا تلگرام از تون کوین حمایت می‌کند؟

پس از جدا شدن رسمی تیم تلگرام از پروژه تون، این پیام‌رسان همواره از این پروژه حمایت کرده است. قرار دادن قابلیت دسترسی ساده و بی‌دردسر به کیف پول در داخل اپلیکیشن تلگرام از مهم‌ترین گام‌های تلگرام برای سوق دادن کاربران به استفاده از تون کوین بوده است.

آیا می‌توان تون کوین را ماین کرد؟

خیر. در کل ۵ میلیارد توکن تون کوین بر روی بلاکچین تعریف شده که همه آنها از قبل تولید شده‌اند و در نتیجه، بر خلاف بیت‌کوین، امکان استخراج تون کوین وجود ندارد.

تون کوین چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر اینکه تون کوین می‌تواند به‌عنوان یک رمزارز دارای ارزش در بازار خرید و فروش شود، می‌توان از آن برای پرداخت کارمزدهای شبکه، استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) و مشارکت در رأی‌گیری‌ مرتبط با پروژه‌ها بهره‌ گرفت.

آیا تون کوین ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

با توجه به تیم قوی و اکوسیستم فعال شبکه تون، برخی کارشناسان آینده‌ای خوب را برای تون کوین پیش‌بینی می‌کنند. برخی از این پیش‌بینی‌ها از رشد قیمت تون کوین و حتی رسیدن قیمت این ارز دیجیتال به ۴۴ دلار تا سال ۲۰۳۰ حکایت دارد.

نوشته تون کوین (Toncoin) چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال تلگرام اولین بار در مجله نوبیتکس. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

کارت امروز همستر کامبت ۱۰ تیر + آموزش وارد کردن

کارت همستر، «Daily combo» یا همان کومبو روزانه، بخشی دربازی همستر کامبت است که در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *