توانمندسازی دانشجویان ضرورتی در جهت تقویت اعتماد به نفس آنها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی مجذوبی صبح چهارشنبه در همایش مدیران ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه آمایشی غرب کشور که با حضور مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت و تیم همراه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان و یاران با وفای ایشان و ادای احترام به مقام شامخ شهدای اسلام به ویژه شهیدان خدمت، مقاومت و سلامت اظهار کرد: باعث افتخار است که در این کشور از وجود پر از نور شهیدان و فرهنگ ایثار و مقاومت متنعم هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در رابطه با دانشجویان شاهد و ایثارگر باید مورد توجه باشد استعدادیابی در بین آن هاست که با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان از رتبه نخست کمیته تحقیقات دانشجویی کشور برخوردار شده، بستر این موضوع و تقویت استعدادهای علمی پژوهشی آنها در این مجموعه به شایستگی فراهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، توانمندسازی دانشجویان ضرورتی در جهت تقویت اعتماد به نفس در این قشر برشمرد و افزود: توانمندسازی و مهارت افزایی در زمینه‌های علمی، مباحثه، هنری و حتی افزایش قدرت مباحثه و اقناع‌سازی در دانشجویان می‌تواند سهم بسزایی در ایجاد حس خودارزشمندی و عزت نفس آنها ایفا کند.

وی در ادامه به ضعف برقراری ارتباط مؤثر بین برخی اساتید و دانشجویان اشاره و عنوان کرد: اساتید عمدتاً با انگیزه‌های شخصی و فردی به این دست ارتباطات ورود می‌کنند که لازم است تقویت انگیزه‌ها در این خصوص بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مرزبندی دانشجویان شاهد و ایثارگر با دیگر دانشجویان آسیب‌زننده است

مجذوبی همچنین مرزبندی کردن و جداسازی دانشجویان شاهد و ایثارگر از عموم دانشجویان هر دانشگاه را از جمله چالش‌های جدی این حوزه دانست و گفت: نفوذ کلام و تأثیرگذاری‌ها در مجالست و مصاحبت همه دانشجویان در فضایی بدون مرزبندی اتفاق می‌افتد در حالی که تفکیک کردن و گروه‌بندی کردن باعث ایجاد گسست و اختلاف این قشر از دانشجویان با فضای عام دانشجویی می‌شود.

وی در ادامه، بر لزوم تقویت مشاوره‌های دانشجویی شاهد و ایثارگر تأکید و بیان کرد: مشکلات دانشجویان و بحران‌های احتمالی که تجربه می‌کنند در این مشاوره‌ها بررسی و ریشه یابی می‌شود البته تعداد بسیاری از دانشجویان شاهد و ایثارگر در عرصه‌های مختلف افتخار آفرین و مایه سربلندی دانشگاه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان تبیین کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اعطای سهمیه شاهد و ایثارگر به دانشجویان باعث افت کیفیت آموزشی و تحصیلی نیست بلکه غالباً مشکلات تحصیلی در بین دانشجویانی به چشم می‌خورد که با سهمیه مناطق محروم وارد دانشگاه می‌شوند.

تسلط اساتید مشاور دانشجویان شاهد و ایثارگر به آئین‌نامه‌ها در کارگاه‌های آموزشی مدنظر قرار گیرد

سید محمد معصومی مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در بخش دیگری از این مراسم به تحلیل طرح استادمشاور در بین دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: طرح استادمشاور اقدام ارزنده‌ای است که گذشته از مواهب مالی و سیستمی، دعای خیر خانواده‌های شاهد و ایثارگر را برای اساتید به دنبال دارد.

وی با ارائه پیشنهاداتی در خصوص آسیب‌شناسی و بهبود طرح استادمشاور، تشریح کرد: با هدف همگرایی بیشتر لازم است برخی از نقاط ضعف این طرح بررسی و مرتفع شود که از آن جمله می‌توان به تقویت تکنیک‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای اساتید اشاره کرد که در قاب تعامل حوزه آموزشی و مدیریت امور شاهد و ایثارگران محقق می‌شود.

مدیرکل آموزش دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه بر لزوم افزایش تعاملات و ارتباطات بین اساتید و دانشجویان در قالب برقراری جلسات معارفه تأکید و تبیین کرد: با پایش و ارزیابی اساتید در قالب طرح استادمشاور و ارائه تجارب و توانمندی‌های اساتید برتر به سایر اساتید می‌توان به آثار مثبت بیشتر و گسترده‌تری از این طرح در سطح دانشگاه‌ها دست یافت.

وی همچنین با بیان اینکه در این دوره مدیریتی ارتباط خوب و مؤثری بین امور شاهد و ایثارگران دانشگاه و حوزه آموزشی شکل گرفته بود گفت: یکی دیگر از پیشنهاداتی که در اجرای این طرح مدنظر قرار دارد افزایش آگاهی و تسلط اساتید به آئین‌نامه‌ها و مواد آموزشی است که در در کارگاه‌های آموزشی باید منظر قرار گیرد.

راه‌اندازی باشگاه نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در آینده‌ای نزدیک

رضا البرزی مدیر کل شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری این نشست‌ها در تمام مناطق آمایشی کشور و به برنامه‌های سالجاری وزارت بهداشت تصریح کرد: اداره کل شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت با تعامل و همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و با برنامه ریزی های بلند مدت در صدد حل مسائل آموزشی و تحصیلاتی دانشجویان شاهد و ایثارگر کشور است.

وی در ادامه با ذکر برنامه‌های اداره کل شاهد و ایثارگر وزارت از جمله برگزاری ترم تابستانی، کارگاه‌های آموزشی جهت اساتید مشاور، برگزاری جشنواره‌های جایزه ملی ایثار، برتر آموزشی، پژوهشی و …، برگزاری کلاس‌های آمادگی مقطع علوم پایه و دستیاری، طرح دانشجوی همیار آموزشی و امور هیئت علمی، به تشریح برنامه‌ها در سال‌جاری پرداخت.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت بهداشت در ادامه از راه‌اندازی باشگاه نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر طی آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: فارغ‌التحصیلان و نخبگان شاهد و ایثارگر می‌توانند در این مجموعه با هم تعامل و ارتباط داشته باشند و پروژه‌های مشترک اجرا کنند.

بررسی مهمترین دغدغه‌های دانشجویان شاهد و ایثارگر محور نشست کلان منطقه غرب کشور

در بخش دیگری از این نشست محدثه شکری پور مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی همدان با تبیین اهداف برگزاری این گردهمایی، تلاش در جهت بررسی آئین‌نامه‌ها و مهمترین دغدغه‌ها و مسائل دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه را محور اصلی این نشست عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی، استان‌های کلان منطقه ۳ کشور که غالباً در شهرهای مرزی منطقه غرب هستند شرایط بسیار سختی را تحمل کردند گفت: با توجه به بوم منطقه و مسائلی که خانواده‌های ایثارگران این استان‌ها متحمل شده‌اند لازم است شرایط ویژه‌ای برای دانشجویان شاهد و ایثارگر این مناطق منظور گردد.

مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه از حضور ۴۱۰ دانشجو از خانواده ایثارگران در این مجموعه خبر داد و افزود: برای این تعداد دانشجو ۳۵ استادمشاور تعریف شده است که طی جلسات داخلی بین اساتید و ریاست دانشگاه، مهمترین دغدغه‌ها و مسائل دانشجویان در این طرح بررسی شده و در این نشست تلاش می‌کنیم تا برخی از این مسائل در سطح کلان هم مورد ارزیابی و حمایت قرار گیرد.

در این نشست سید روح ا… هاشمی رئیس اداره شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت به تشریح وضعیت تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر کلان منطقه ۳ آمایشی پرداخت.

در ادامه نشست مدیران دانشگاه‌های منطقه ۳ آمایشی، ضمن تشریح وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه، به بیان چالش‌ها، مسائل دانشجویان و حوزه‌های کاری خود پرداخته و مدیران وزارتی به مسائل و چالش‌ها مطرح شده پاسخ دادند.

پیش از شروع این مراسم، اساتید و مدیران با حضور در مزار شهدای دانشگاه با شهیدان تجدید عهد کردند.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/6163174/توانمندسازی-دانشجویان-ضرورتی-در-جهت-تقویت-اعتماد-به-نفس-آنها

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

رونمایی از کتاب "جشن تولد در بازداشتگاه" در اولین یادواره شهدای جامعه اطلاعاتی همدان

همدان-ایرنا- کتاب “جشن تولد در بازداشتگاه” به قلم محسن صیفی کار در اولین یادواره شهدای جامعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *