تنش در شمال سوریه؛ ماجرای درگیری مسلحین و نظامیان ترکیه چیست؟



چهارشنبه 13 تیر 1403 – 03:10



طی دو روز گذشته، مناطق شمالی سوریه به دلیل قتل چند مهاجر سوری در قیصریه ترکیه، شاهد درگیری شدید میان مسلحین و نظامیان ترکیه شده است. این درگیریها منجر به کشته و زخمی شدند تعدادی از مردم شده است.

کشور ترکیه به دلیل تورم ۷۰ درصدی با مشکلات اقتصادی عدیده ای مواجه است و حضور پناهندگان سوری در این کشور بر مشکلات دولت ترکیه افزوده است. از این رو برخی از شهروندان ترکیه، پناهندگان را به چشم یک مشکلی اصلی می‌بینند و خواهان اخراج آنها از ترکیه هستند. اخیر حس ضد مهاجرتی علیه آوارگان سوری به شدت افزایش یافته است و شهرهای ترکیه شاهد حملات مردم معترض به اموال و منازل پناهجویان سوری بوده است.

طی هفته های اخیر در چندین شهر ترکیه، ترک ها چندین حمله به سوری ها انجام دادند، در برخی مکان ها مغازه ها، مغازه ها و سایر اموال متعلق به مهاجران سوریه مورد حمله قرار گرفت.

خشونت ها در شهر قیصریه ترکیه منجر به شعله‌ورتر شدن درگیریها شده است. در جریان حمله معترضین به آوارگان سوری در قیصریه، دو تبعه سوری کشته شدند و اموال سوری ها به آتش کشیده شد.

در طرف دیگر، مسلحین و اهالی مناطق شمالی سوریه در واکنش به حوادث قیصریه ترکیه، نیروها و مواضع ارتش ترکیه را در شمال غرب سوریه مورد حمله قرار دادند.

معترضان با برپایی تجمعات در برخی نقاط تحت کنترل مسلحین در شمال غرب سوریه، پرچم‌های ترکیه را پایین کشیده و آتش زدند و خواهان اخراج نظامیان ترکیه از خاک سوریه شدند. افزایش اعتراضات و خشونت‌ها در برخی مناطق باعث شد تا نظامیان ترکیه برخی از پست‌های نظامی را ترک کرده و به خاک ترکیه عقب‌نشینی کنند.

رفته رفته دامنه درگیری‌ها میان معترضان، مسلحین و شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه افزایش یافته و تنش‌ها به تمامی مناطق شمالی سوریه نیز سرایت کرده است.

در شهر الباب، مردم معترض، به کامیون‌های ترکیه حمله ور شده و تعدادی از کامیون ها را به آتش کشیدند.

همچنین معترضین با پشتیبانی برخی گروه های مسلح به گذرگاه الراعی و باب السلامه در شمال اعزاز یورش بردند. در پی این درگیری‌ها، مقامات ترکیه از تمامی کارمندان غیرنظامی خود خواستند تا فورا مناطق شمالی سوریه را ترک کنند. گذرگاه‌های مرزی ترکیه-سوریه نیز به علت درگیری‌ها بسته شده است.

نیروهای ترکیه برای متفرق کردن معترضانی که به پست نظامی ترکیه در شهر اتارب در حومه غربی حلب حمله کرده بودند از گاز اشک آور و گلوله ها جنگی استفاده کردند.

خشونت بار ترین درگیریها در شهر عفرین اتفاق افتاده است. روز گذشته برخی عناصر مسلح با نیروهای ارتش ترکیه و مسلحین تحت حمایت این کشور درگیر شدند. گفته می‌شود تاکنون ۷ نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده و بیش از ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

در شهر إبین سمعان معترضان سوری با پشتیبانی گروه های مسلح یک نقطه نظامی ترکیه را محاصره کردند و یک سرباز ترکیه را مجبور کردند که پرچم ارتش آزاد را ببوسد. انتشار این ویدیو در رسانه های ترکیه بسیار جنجال برانگیز شد. مقامات ترکیه این موضوع را یک توهین بزرگ به کشور ترکیه تلقی کردند.

شایان ذکر است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیرا طی سخنانی از برقراری روابط با دولت دمشق استقبال کرده بود. این سخنان و موضع‌گیری اردوغان موجب سرخوردگی و خشم سران مسلحین سوریه شد. همچنین احزاب اپوزیسیون ترکیه با بهره برداری از این موضوع تلاش میکنند تا اردوغان و حزب حاکم در ترکیه را تحت فشار قرار دهند.

برگزاری جلسات میان مقامات دمشق و آنکارا و بهبود روابط میان سوریه و ترکیه مسلما به ضرر مسلحین سوریه است و بر روابط میان گروه‌های مسلح و ترکیه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. از این رو، طی ماه های اخیر شاهد یک سری تحرکات مشکوک برای برهم زدن و یا مختل کردن روابط رو به بهبود میان ترکیه و سوریه هستیم.

در هر صورت درگیری ها در داخل خاک ترکیه علیه مهاجران سوری و همچنین درگیریها در داخل سوریه علیه ارتش ترکیه، نشانه ای از تضعیف و یا شکست سیاست داخلی و خارجی اردوغان است. اکنون اردوغان باید سریعا تصمیم بگیرد و مشخص کند که آیا حاضر است پس از گذشت بیش از یک دهه از جنگ در سوریه، مجددا حاکمیت دولت سوریه را بر تمامی خاک سوریه بپذیرد و نظامیانش را از سوریه خارج کند؛ و یا همچنان در چرخه بی نهایت عدم پذیرش شکست نظامی در سوریه و معضل آوارگان سوریه گرفتار باشد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

شهادت یکی از فرماندهان بارز حزب الله در جنوب لبنان

چهارشنبه 13 تیر 1403 – 22:00 در جریان حمله تروریستی پهپاد اسرائیل به یک خودروی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *