تفاوت عطر و ادکلن چیست و کدام بهتر است؟

دنیای عطر می‌تواند گیج‌کننده باشد، به خصوص زمانی که اطلاعات متناقضی در مورد تعاریف و طبقه‌بندی عطرها وجود دارد. اما اگر به خرید عطر فکر می‌کنید، باید مطمئن شوید که رایحه‌ی مناسب را برای خود انتخاب می‌کنید. از نت‌های بالایی گرفته تا نت‌های پایه، ادکلن‌ها و عطر‌ها هر کدام ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. تصور کنید به دنبال خرید عطر مردانه هستید، اما نمی‌دانید که چه تفاوتی بین گزینه‌های موجود وجود دارد. یا شاید قصد خرید عطر زنانه دارید و می‌خواهید مطمئن شوید که از بین طبقه‌بندی عطرها، گزینه‌ی درستی را انتخاب کرده‌اید. اینجاست که شناخت تفاوت‌ بین عطر و ادکلن اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه، با بررسی دقیق‌تر این تفاوت‌ها، به شما کمک خواهیم کرد تا انتخابی هوشمندانه‌تر و مناسب‌تر داشته باشید.

فرق عطر و ادکلن در چیست؟

بسیاری از مردم تصور می‌کنند عطر و ادکلن دو کلمه با معنای یکسان هستند و به همین دلیل اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در حالی که این طور نیست. به طور خلاصه، عطر می‌تواند هر چیزی باشد که بوی خوبی می‌دهد و مستقیماً روی پوست استفاده شود. این درحالی است که ادکلن نوعی عطر است که به طور استاندارد دارای غلظت کمتر و ترکیبات یا نت‌های تازه و باطراوت دارد. اما این تمام ماجرا نیست. عطر و ادکلن تفاوت‌های کلیدی زیادی با یکدیگر دارند.

تفاوت عطر و ادکلن در معنی کلمه

عطر یا همان پرفیوم به ماده‌ای گفته می‌شود که بوی مطبوع و معطری را متصاعد و منتشر می‌کند. کلمه‌ی عطر از کلمه‌ی لاتین «per fumus» گرفته شده است که «از طریق دود» ترجمه می‌شود. برخی فرهنگ‌های باستانی معتقد بودند پرستش خدایان با بخور یا شمع باعث اجابت دعاها و آرزوها می‌شود. آن‌ها بر این باور بودند که دعاها از طریق بوی مطبوع بخور به خدایانشان منتقل می‌شود. از سویی دیگر، کلمه‌ی ادکلن از شهر کلن آلمان گرفته شده است. ادکلن که در اصل به معنای «از آب کلن» است. یک آرایشگر ایتالیایی به نام جیووانی پائولو فمینیس ایتالیا را ترک کرد تا فرصت‌های دیگری را در آلمان دنبال کند. در سال ۱۷۰۹، Feminis شروع به بازاریابی یک آب مقطر به نام Aqua mirabilis کرد که با گیاهان مختلف شناخته شده در سنت ایتالیایی معطر شده بود. پس از آن که استقبال خوبی از این محصول در آلمان صورت گرفت، فمینی از یکی از بستگان خود به نام جیووانی ماریا فارینا برای کمک در تجارت دعوت کرد. Farina، یک عطرساز ایتالیایی، کل تجارت را در دست گرفت. او هم یک عطر ساخت و تصمیم گرفت نام آن را به نام شهر کلن بگذارد.

تفاوت عطر و ادکلن در میزان غلظت

یکی از تفاوت‌های اصلی ادکلن و عطر میزان غلظت و شدت رایحه است. ادکلن (EDC) دارای محتوای الکل بالا و غلظت رایحه‌ی بسیار کمتری است (حدود ۲% تا ۴%). بنابراین اغلب ادکلن ارزان‌تر است و ماندگاری آن به طور کلی تنها تا دو ساعت طول می‌کشد. در حالی که عطرها یا همان پرفیوم‌ها با بیش از ۲۰ درصد روغن معطر، بالاترین غلظت رایحه را در طبقه‌بندی روایح دارند. در نتیجه ماندگارتر هستند. به این معنا که حتی با حداقل مقدار اسپری، می‌توانید معمولاً بین شش تا هشت ساعت و حتی بیشتر، خوشبو بمانید. بنابراین، قیمت عطر هم بالاتر است. افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است با عطر‌ها سازگارتر باشند زیرا الکل بسیار کمتری در ترکیبات آن استفاده شده است.

تفاوت عطر و ادکلن در نوع استفاده

عطر‌ها معمولاً از مواد گران‌قیمت، از اسانس گرفته تا عناصر طبیعی ساخته می‌شوند. در ساخت ادکلن‌ اما از مواد مصنوعی مقرون به صرفه‌تری استفاده می‌کنند. عطر‌ها اغلب لایه‌های پیچیده‌ای از نت‌های بالایی، میانی و پایه دارند که در طول زمان تکامل یافته و تجربه‌ی بویایی پیچیده‌تر و هنرمندانه‌تری را ارائه می‌دهند. در مقابل، ادکلن‌ها اغلب پیچیدگی کمتری دارند و تمایل دارند نمایه‌ای ساده‌تر از دنیای روایح را ارائه دهند. بنابراین از عطر‌ می‌توان برای رویدادهای خاص استفاده کرد در حالی که ادکلن‌ها به طور گسترده در روال روزمره قابل استفاده هستند. ادکلن‌ها معمولاً غیررسمی‌تر در نظر گرفته می‌شوند و برای لباس‌های روزانه یا محیط‌های اداری مناسب هستند. عطر‌ها با قدرت ماندگار و پیچیدگی خود، اغلب برای مجالس خاص و رویداد‌های شبانه در نظر گرفته می‌شوند.

آیا عطر و ادکلن از نظر جنسیت هم متفاوت هستند؟

جنسیت در عطرسازی موضوعی پیچیده است که ریشه در تاریخ، فرهنگ، مد و نقش‌های جنسیتی در جامعه دارد. به طور کلی، ما فکر می‌کنیم زنان بوی گل و مردان بوی مرکبات، چوب و مشک می‌دهند. تمایز بین مردان و زنان در عطرسازی از اواخر قرن نوزدهم شروع شد. تا اوایل دهه ۱۹۲۰، اکثر عطر‌های عرضه شده برای مردان، ادکلن‌های یونیسکس یا عطر‌های اسطوخودوس محور بودند. در تعاریف مدرن، رایحه‌ها جنسیت نمی‌شناسند. بسیاری از برند‌ها در حال حاضر عطر‌های مشترک را ارائه می‌دهند و مرز بین عطر‌های سنتی مردانه و زنانه را محو می‌کنند. صرف نظر از بازاریابی، عطر‌ها عمدتاً بدون جنسیت هستند. تفاوت واقعی بین ادکلن و عطر تا حد زیادی در قدرت ماندگاری خود را نشان می‌دهد. این قانون ناگفته که ادکلن برای مردان و عطر برای زنان است یک افسانه است. از لحاظ تاریخی هم عطر واژه‌ای بدون جنسیت برای توصیف روایح بوده است.

عطر بهتر است یا ادکلن؟

با درک عمیقی که از تفاوت عطر و ادکلن پیدا کرید، اکنون بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب‌تر است. چرا که پاسخ دقیق به این سوال کاملا به ترجیحات شخصی بستگی دارد. از قدرت و مواد تشکیل دهنده گرفته تا قیمت، شدت و ماندگاری، تمام این موارد باید هنگام انتخاب عطر یا ادکلن در نظر گرفته شوند. صرف نظر از اینکه کدام نوع را ترجیح می‌دهید، مهم است عطری را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید و با آن ارتباط برقرار کنید. به خانواده‌ی بویایی و همچنین نت‌های موجود در یک عطر نگاه کنید و سطح غلظت درج شده روی عطر را در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که عطر را برای کدام شرایط آب و هوایی انتخاب می‌کنید. روایح بسته به آب و هوا به سرعت محو می‌شوند یا ماندگاری بیشتری پیدا می‌کنند. سطح بالاتر رطوبت در هوا اغلب به ماندگاری عطر منجر می‌شود و هوای گرم و خشک دوره‌ی ماندگاری عطر را کوتاه‌تر می‌کند.

منابع: parfumplusmag, lifehacker, medium, witandwest

نوشته تفاوت عطر و ادکلن چیست و کدام بهتر است؟ اولین بار در دیجی‌کالا مگ. پدیدار شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

۴ خواص اسپند برای پوست و مو؛ دیگه فقط دودش نکن!

خواص اسپند برای پوست و مو: اسپند، گیاهی که در فرهنگ و باور ایرانی از جایگاهی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *