تغییرات ورزش ایران با آمدن پزشکیان/ از وزارتخانه تا مدیرعاملی استقلال/ گزینه های وزارت ورزش چه کسانی هستند؟



|


۱۴۰۳/۰۴/۲۰ ۱۱:۴۵:۵۴

بعد از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود تغییراتی در بخش‌های مختلف کشور شکل بگیرد از جمله در حوزه ورزش. آن بخش از حلقه مدیران ورزشی که به دولت مربوط می‌شوند این روزها منتظرند تا تصمیمات رییس‌جمهور جدید را در انتخاب وزیر ورزش و تعدادی وزیر دیگر ببینند. این تصمیمات روی آینده آنها تاثیر می‌گذارد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، همان‌طور که گفته شد وزارت ورزش و جوانان اولین حوزه ورزش است که مستقیما به ریاست‌جمهوری گره خورده است. انتخاب وزیر شایسته در این حوزه باتوجه به حجم مخاطبانی که ورزش دارد، می‌تواند روی دید عمومی مردم نسبت به عملکرد دولت تاثیر مثبت بگذارد. 

در دولت سیزدهم ابتدا حمید سجادی قهرمان سابق دوومیدانی کشورمان به عنوان وزیر ورزش و جوانان منصوب شد. عملکرد سجادی انتقادات بسیاری را برانگیخت و او پس از سانحه‌ای که دید از سمت خود استعفا داد. بعد از او کیومرث هاشمی جانشینش شد. هاشمی مدیر کم‌حاشیه‌تری نسبت به سجادی بوده ولی مدیریت او هم انتقاداتی را به دنبال داشته است. برخی از روسای فدراسیون‌ها هاشمی را در حد وزارت ورزش نمی‌‌دانند و در خفا نسبت به عملکرد او معترض هستند. 

در مورد کارنامه وزارت ورزش در دولت سیزدهم همین بس که ایران با دست فرمان این وزرا رکورد منفی کمترین ورزشکار اعزامی به المپیک طی دوره‌های گذشته را به دست آورد. ایران در این دوره المپیک تنها 40سهمیه کسب کرده است و از این حیث در جایگاه نازل و بسیار بد نهم آسیا قرار گرفته است!

این روزها گمانه‌زنی در مورد جانشین کیومرث هاشمی بین اهالی ورزش بسیار پررنگ است. نام‌های زیادی در این بین به گوش می‌رسد. از محمد دادکان که نامش از سال 1388 و دوره دوم محمود احمدی‌نژاد تا دو دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و سپس مرحوم رییسی به عنوان وزیر احتمالی ورزش (آن زمان ریاست سازمان تربیت‌بدنی) مطرح می‌شد تا رضا صالحی امیری رییس سابق کمیته ملی المپیک که در روزهای انتخابات به رییس‌جمهور منتخب بسیار نزدیک بود.

در این میان رسانه‌ها و افراد مختلف نیز شنیده‌های خودشان را به عنوان وزرای احتمالی ورزش مطرح می‌کنند. در یکی از رسانه‌ها نام امیررضا خادم قهرمان سابق کشتی که در سوابقش نمایندگی مجلس و معاونت وزیر و ریاست فدراسیون کشتی دیده می‌شود. یکی از خبرنگاران صداوسیما هم نوشت: کیومرث هاشمی، عزیزی خادم و یکی از پیشکسوتان نامدار نامزد وزارت ورزش هستند. احتمالا منظور از پیشکسوتان نامدار محمد دادکان بوده است. یکی دیگر از خبرنگاران نزدیک به رسانه‌های دولتی نیز نام مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش دولت دوازدهم را مطرح کرد. 

با این حال یک منبع آگاه به خبرنگار اعتماد گفت باوجود همه احتمالات شانس باقی ماندن کیومرث هاشمی در وزارت ورزش بسیار کم است.

وزارت ورزش تنها جایی نیست که تحت تاثیر انتخابات و تغییر دولت قرار می‌گیرد. باشگاه استقلال و حتی شاید پرسپولیس هم ممکن است به واسطه آمدن مسعود پزشکیان دچار تغییرات مدیریتی شوند. اما نه مثل زمان گذشته به واسطه تغییرات وزارت ورزش که به خاطر جابه‌جایی‌ها در وزارت نفت و اقتصاد. 

همان‌طور که می‌دانید چند ماه قبل دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به کنسرسیوم بانکی و هلدینگ خلیج‌فارس واگذار شد. هلدینگ خلیج‌فارس که مستقیما زیرنظر وزارت نفت است و حکم رییس آن توسط وزیر نفر امضا می‌شود. بنابراین با تغییر وزیر نفت حتما تغییراتی در هلدینگ خلیج‌فارس رخ خواهد داد و در ادامه مدیرعامل استقلال نیز تغییر خواهد کرد. از آن طرف با اینکه سهام عمده بانک شهر (متولی اصلی باشگاه پرسپولیس) متعلق به شهرداری تهران است اما حتما تغییرات وزارت اقتصاد روی کنسرسیوم بانکی که مالکیت پرسپولیس را در‌اختیار دارد اثر می‌گذارد. 

طی روزهای گذشته مشخص شد که رییس‌جمهور منتخب خواستار آن شده که تا استقرار دولت جدید از هر گونه تغییر و تحول در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اجتناب شود. پیش از این هم سرپرست ریاست‌جمهوری چنین دستوری برای اعضای زیر‌مجموعه دولت صادر کرده بود. به همین دلیل هم هست که هنوز تکلیف مدیرعامل باشگاه استقلال مشخص نشده است. 

حوزه‌های دیگری هم در ورزش هستند که با تغییر دولت دستخوش تغییر می‌شوند، ولو به صورت غیرمستقیم. کمیته ملی المپیک، برخی فدراسیون‌هایی که تاثیرگذار هستند یا شرکت توسعه و تجهیز و … .

به هر شکل این امیدواری وجود دارد که رییس‌جمهور منتخب با برگزیدن فردی قابل و متخصص که از نام و نشان خوش هم بین مردم برقرار است موجبات بهبود شرایط ورزش کشور را فراهم آورد. ورزشی که این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. فوتبالش درگیر پرونده‌های فساد است، والیبال و بسکتبالش در سراشیبی سقوط قرار دارند، سهمیه‌های المپیکش به‌شدت ریزش کرده، در المپیک آسیایی ناکام بوده و به دلیل افزایش قیمت‌ ارز بسیاری از امکانات اردویی و مسافرتی خود را از دست داده است. ورزشی که ورزشکارانش به دلیل مسائل سیاسی عموما با مشکل گرفتن ویزا برای سفرهای خارجی روبه‌رو هستند و تنها بخش همیشه پویای آن یعنی لیگ فوتبالش درگیر مشکلات بی‌انتها و حواشی عجیب است. 

 


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

عبور کاروان ایران از روی رودخانه سن در مراسم افتتاحیه المپیک پاریس (فیلم)

کاروان ایران با پرچمداری ندا شهسواری و مهدی الفتی رژه می‌رود و ۲۲ ورزشکار و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *