ترفندهای جدید گوگل برای ردیابی موقعیت افراد

در حال حاضر به دلایل سخت‌افزاری صرفاً گوشی‌های Google pixel 8 و ۸ Pro این امکان را دارند که در همه‌ی حالت‌ها ردیابی شوند اما می‌توان این انتظار را داشت که در آینده تمامی گوشی‌های اندرویدی این قابلیت را داشته باشند که در حالت آفلاین و حتی هنگامی که خاموش و یا باتری آن صفر درصد هست ردیابی شوند.

گوگل این طرح را تحت برنامه‌ی Find My Device ارائه داده و هدف آن را پیدا کردن وسایل گمشده اعلام کرده است، گوگل درباره‌ی امنیت این ویژگی گفته که این داده‌ها رمزنگاری‌شده هستند و امکان ردیابی ناخواسته وجود ندارد؛ در صورتی که خود گوگل همچنان می‌تواند از این داده‌ها استفاده کند.

نحوه‌ی کارکرد این تکنولوژی به این صورت هست که دستگاه‌ها حتی در صورت خاموش بودن با ارسال سیگنال بلوتوث، موقعیت خود را به دیگر دستگاه‌های روشن در منطقه اعلام می‌کنند، این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که یک دستگاه متصل به اینترنت شناسایی شده و موقعیت تلفن‌های همراه از جمله تلفن‌همراه موردنظر برای گوگل فرستاده شود؛ در نتیجه می‌توان موقعیت یک شبکه گسترده از تلفن‌های همراه را در کسری از ثانیه بدست آورد.

از لحاظ امنیت سایبری این موضوع به این معناست که یک گوشی اندرویدی متصل به اینترنت می‌تواند موقعیت مجموعه افراد را در یک منطقه خاص (مجموعه‌های نظامی و امنیتی) افشا کند. هنوز در مورد اینکه گوگل بغیر از موقعیت مکانی چه موارد دیگری را جمع‌آوری می‌کند، اطلاعاتی در دسترس نیست.

گستردگی و استفاده بیشتر از تلفن‌های نسخه اندروید، گوگل را بر آن داشت تا با طراحی یک دستگاه ردیابی مشابه “Apple AirTag” اشیا و حتی افراد را بوسیله دستگاه‌های اندروید به‌نحوی کارآمدتر ردیابی کند. این دستگاه‌ها نسبت به ردیاب GPS کوچکتر هستند و عمر باتری طولانی‌تری دارند. ردیاب‌های جدید که قرار است احتمالاً ظرف دو ماهه آینده به بازار عرضه شوند، در کنار قابلیت گوشی‌های جدید می‌توانند خطر ردیابی افراد در مناطق جنگی و نظامی را بدنبال داشته باشند. در واقع می‌توان نتیجه گرفت با پیشرفت روزافزون تکنولوژی نکات امنیتی بیشتری متوجه دستگاه‌های نظامی و امنیتی خواهد شد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اولین خرید زمستانی با استقلال 2 ساله بست! – ساناپرس

اولین خرید زمستانی با استقلال 2 ساله بست!اسلامی طبق اخبار به گوش رسیده با استقلال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *