تحولات افغانستان، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱- کابل:
در ۱۴ اردیبهشت ماه، نیروهای احمد مسعود (جبهه مقاومت ملی افغانستان) مدعی است که در جریان حمله شب گذشته به ایست بازرسی مسلحین طالبان در محله پکتیاکوت در حوزه دوازدهم امنیتی شهر کابل، یکی از اعضای طالبان کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.

۲- بدخشان:
– در ۱۵ اردیبهشت ماه، در جریان اعتراضات اهالی شهرستان ارگو در استان بدخشان به تخریب مزارع خشخاش توسط مسلحین طالبان، یک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. این درگیری بین مسلحین پشتون تبار طالبان و کشاورزان ازبک تبار انجام گرفته و ماهیت تنش را به یک درگیری قومیتی تبدیل کرده است.
– در ۱۶ اردیبهشت ماه، طالبان برای حل تنش‌های پیش آمده در استان بدخشان هیئتی را به رهبری قاری فصیح الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان به این استان فرستاد. این اقدام به دنبال اعتراضات مردمی ضد تصمیم طالبان در تخریب مزارع خشخاش در شهرستان‌های درایم و ارگو در استان بدخشان انجام گرفته است. برخورد مسلحین پشتون تبار طالبان با کشاورزان معترضین استان بدخشان باعث ‌شده تا مردم بدخشان به گماشته شدن پشتون ها در این استان نیز اعتراض کنند و تنش‌های اخیر به یک تنش قومی نیز تبدیل شود.

۳- پکتیا:
– در ۲۵ اردیبهشت ماه، نیروهای مرزبانی پاکستان و مسلحین طالبان از ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت محلی، در مرز شهرستان آریوب زازی و گذرگاه مرزی خرلاچی در شهرستان دندپتان در استان پکتیا درگیر شدند. درگیری مرزی و تبادل آتش بین طرفین تا شامگاه سه شنبه همچنان ادامه داشته و موجب وقوع تلفات و خساراتی شده است.
– برخی منابع خبری تلفات ارتش پاکستان در درگیری مرزی با طالبان را یک کشته و پنج زخمی عنوان کردند. از تلفات طالبان آماری منتشر نشده است.

۴- غور:
در ۲۶ اردیبهشت ماه، در پی سقوط یک فروند بالگرد Mi-17 در مناطق مسکونی شهر فیروزکوه در استان غور، یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. مقامات طالبان علت سقوط این بالگرد را نقص فنی عنوان کرده‌اند.

۵- اظهارات مهم آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست موسسه مطالعات منطقه‌ای در اسلام آباد: «هند از طریق افغانستان به تحریک طالبان پاکستان (TTP) کمک مالی می کند. هند نزدیک به ۳۵ میلیارد روپیه برای هزینه های جنگی طالبان پاکستان اختصاص داده است. هند این پول را برای زنده نگه داشتن شورش در پاکستان خرج می کند. بین ۵ تا ۶ هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان وجود دارد. تعداد اعضای خانواده جنگجویان تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حدود ۷۰ هزار نفر است.»


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

ترفند تهیه جوجه چینی | بیا تا طرز تهیه جوجه چینی به روش رستوران هارو بهت یاد بدم! +ویدئو

جوجه چینی رستورانی: ترد، خوشمزه و با ظاهری دلچسب! جوجه چینی یکی از غذاهای محبوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *