تجربه رانندگی با شاسی‌بلند آیتو M9؛ محصول پرچم‌دار و لوکس هواوی

شرکت هواوی وارد دنیای خودرو شده و حالا با الگوبرداری از مرسدس GLS، یک شاسی‌بلند لوکس ۷۰ هزار دلاری عرضه کرده است. تجربه رانندگی با آیتو M9 نشان می‌دهد که چرا این خودرو به فروش بالایی در چین دست یافته است.


آیتو موفق‌ترین برند هواوی در مجموعه اتحاد حمل‌ونقل هوشمند هارمونی HIMA است. این شرکت در نیمه اول امسال به فروش فراتر از ۱۸۱ هزار دستگاهی رسیده و یکی از برترین استارت آپ های چینی تولید کننده خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی است. هواوی علاوه بر تولید خودرو با دیگر خودروسازان در زمینه تأمین نرم‌افزار و سخت‌افزار هوشمند همکاری می‌کند. آیتو جوینت ونچری بین هواوی و سِرِس است که سه خودروی M5، M7 و M9 را عرضه می‌کند.

سِرِس وظیفه تولید این خودروها را بر عهده دارد درحالی‌که هواوی تأمین قطعات، نرم‌افزار و فروش را انجام می‌دهد. خودروهای آیتو در فروشگاه‌های سطح بالای هواوی در سراسر چین عرضه می‌شوند. شاسی‌بلند پرچم‌دار M9 به دو صورت برقی و برقی با سیستم افزایش دهنده توان پیمایش EREV عرضه می‌شود. این خودروی به سه ردیف صندلی، قیمتی حدود ۶۵ تا ۷۹ هزار دلار دارد. آیتو علیرغم قیمت بالای خود جزو پرفروش‌ترین شاسی بلندهای بازار چین است.

خودرو حاضر در تست از نوع اولترا EREV است که شاسی‌بلندی فول سایز با استایل آیرودینامیک و مدرن محسوب می‌شود. این خودرو دارای نمای جلوی مسدود و یکپارچه با چراغ‌های جلو، نوار LED مرکزی و ورودی‌های هوای هوشمند است. چراغ‌های پیشرفته خودرو از تکنولوژی ماتریکس تطبیقی برای تشخیص عابران و خودروها استفاده می‌کنند. همچنین پروژکتور یکپارچه موجود در آن‌ها نیز می‌تواند تصاویری با حداکثر ۱۰۰ اینچ اندازه را به نمایش بگذارد. در نمای عقب هم چراغ‌های چسبیده به یکدیگر را می‌بینیم که امکان برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی آن‌ها وجود دارد. طراحی آیتو M9 از کانپنگ ژانیی الهام گرفته شده است. کانپنگ در افسانه‌های چینی یک ماهی است که زمان بیرون آمدن از آب به پرنده تبدیل می‌شود. دستگیره‌های در تاشو و خط سقف خمیده با شیب کم نیز جزو دیگر ویژگی‌های خودرو هستند. از نظر آیرودینامیکی باید به ضریب درگ ۰.۲۷۹ مدل EREV اشاره نماییم. در زمان ورود به خودرو صدای خوب بسته شدن درها و هماهنگی عالی پانل‌های بدنه با یکدیگر جلب‌توجه می‌کنند. رنگ بدنه نیز کیفیت بالایی دارد.

آیتو M9 خودروی بسیار لوکسی است و در کنسول مرکزی آن سه نمایشگر ۱۵.۶ اینچی برای پشت آمپرها، ۱۶ اینچی برای سرنشین و ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی دیده می‌شود. هدآپ دیسپلی واقعیت افزوده ۷۵ اینچی، مکانیسم برقی درها، صندلی‌های چرمی به همراه گرم‌کن و سردکن و ماساژور، استراحت گاه پای صندلی جلو و… جزو دیگر تجهیزات شاسی‌بلند موردبحث محسوب می‌شوند. لیست تجهیزات این خودرو بسیار بلند بالاست و ذکر تمامی آن‌ها از حوصله مطلب خارج خواهد بود اما برخی از شاخص‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از یخچال فابریک، نمایشگر تاشو ۳۲ اینچی پشت صندلی‌های ردیف اول، سیستم صوتی با ۲۵ بلندگو و…

گنجایش فضای بار شاسی‌بلند هواوی به ۷۱۶ لیتر می‌رسد و در جای‌جای کابین نیز فضاهای ذخیره‌ای ۴۱ لیتری وجود دارند. برای افزایش امنیت می‌توان این فضاها را با رمز عبور قفل کرد؛ اما برسیم به تجربه سواری با شاسی‌بلند آیتو M9 تا ببینیم که این شاسی‌بلند چینی چه در چنته دارد. با طول/عرض/ارتفاع ۵۲۳۲/۱۹۹۹/۱۸۰۱ میلی‌متر و فاصله بین محوری ۳۱۰۹ میلی‌متری، با یک شاسی‌بلند فول سایز روبرو هستیم. وزن خودرو هم به ۲۵۶۰ کیلوگرم می‌رسد اما نکته سورپرایز کننده اینکه خودرو در جاده به خاطر سیستم تعلیق نسبتاً خشک ارتباط خوبی با جاده برقرار می‌کند و تکان‌های کمی در بدنه وجود دارد. فرمان خودرو هم دقیق است و همین موضوع درباره عملکرد شاسی نیز صدق می‌کند. سواری M9 تفاوت بسیار زیادی با لی اتو L9 به عنوان رقیب اصلی خود دارد.

آیتو M9 پایدار و مطمئن حس می‌شود و در زمان عبور از پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس راننده را افزایش می‌دهد. دایره گردش ۵.۸ متری M9 نیز روی این موضوع تأثیر مثبت دارد. عملکرد خودرو از نظر لرزش، ناهنجاری و صدای ورودی به کابین در طول تست استثنایی بود هرچند با افزایش سرعت کمی صدای جاده وارد کابین می‌شد. نسخه EREV این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری درون‌سوز به عنوان ژنراتور و دو موتور برقی با ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۷۵ نیوتون متر گشتاور مجهز است. در عرض ۴.۹ ثانیه می‌توان از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید و سبقت گرفتن با آن در بزرگراه‌ها و سربالایی‌ها کار راحتی است.

با اینکه افراد زیادی دوست دارند سوار خودروهایی با پیشرانه‌های ۸ سیلندر شوند اما مدل‌های برقی تست شده نیز از نظر پرفورمنس هیچ کمبودی نداشته‌اند. تنها زمانی که شارژ باتری کم باشد M9 استفاده از موتورهای برقی را محدود خواهد کرد و شتاب خودرو کاهش خواهد یافت. این شاسی‌بلند جذاب به سیستم دستیار راننده سطح ۲ مجهز است و می‌توان با آن در ۳۳۸ شهر چین رانندگی نیمه خودران را تجربه کرد. استفاده از باتری ۴۲ کیلووات ساعتی CATL در هواوی آیتو M9 باعث می‌شود خودرو در حالت برقی توان پیمایش ۲۲۵ کیلومتری داشته باشد و شعاع حرکتی مجموع آن نیز به ۱۳۶۲ کیلومتر می‌رسد. در بخش ایمنی نیز چینی‌ها با دست پر وارد میدان شده‌اند و علاوه بر نه کیسه هوا طیف وسیعی از سیستم‌های ایمنی در آن وجود دارند. شاسی آلومینیومی M9 به سیستم تعلیق بادی مجهز است و در ساخت خودرو از ماشین دایکستینگ ۱۰ هزار تنی وینکن IDRA9800T استفاده شده که بهترین تکنولوژی دایکستینگ یک‌تکه دنیاست. این تکنولوژی باعث کاهش تعداد قطعات و نقاط جوش می‌شود.

همین موضوع استحکام پیچشی خودرو را تا ۲۳ درصد افزایش داده و فرایند ساخت را ساده‌تر کرده که نتیجه آن بهبود راندمان تولید و افزایش دوام خودرو و کاهش مصرف انرژی آن خواهد بود. آلیاژ آلومینیوم ۸۰ درصد وزن خودرو را تشکیل می‌دهد و همچنین در ۱۲ نقطه از فولاد داغ بکار رفته در زیردریایی‌های هسته‌ای استفاده شده است. سِرِس اعلام کرده با پرداخت ۳۴۴ میلیون دلار حقوق تجاری برند آیتو و پتنت های هواوی را خریداری نموده است. البته هواوی همچنان در عرضه و فروش این خودرو بدون دخالت در تولید آن حضور خواهد داشت. شایان ذکر است هواوی چندی پیش حقوق تجاری نام استلاتو را به بایک و لاکسید را به چری واگذار کرد. در نهایت باید گفت شاسی‌بلند آیتو M9 خودروی لوکسی است که تجهیزات زیاد خود را با تکنولوژی پیشرفته، عملکردی رقابتی و کیفیتی بالا ترکیب می‌کند. انتظار می‌رود در آینده نزدیک نسخه پنج‌نفره این خودرو با قیمت پایین‌تر عرضه شود و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای




منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

آواتر 012 لیمیتد ادیشن به عنوان پرچمدار لوکس زیربرند هوآوی عرضه می‌شود

کابین این خودروی لوکس به یک نمایشگر ۳۵ اینچی ۴K مجهز شده است. خودروسازی نوپای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد