تاکید چین و روسیه بر همکاری برای مقابله بحران ها

به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، وانگ یی وزیر خارجه چین پنجشنبه شب پس از دیدار با همتای روس خود سرگئی لاوروف در لائوس گفت که مناسبات چین و روسیه به بلوغ رسیده و باثبات و منعطف و مبتنی بر استقلال، اعتماد سیاسی متقابل است و هر دو کشور همکاری راهبردی خود را تعمیق می‌بخشند.

وی افزود، چین آماده است در مواجهه با وضعیت پیچیده و متغیر بین‌المللی و موانع و تلاطمات خارجی با روسیه همکاری کند.

وانگ تاکید کرد، چین و روسیه دو کشور مهم در منطقه آسیاپاسیفیک و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) هستند و می‌توانند به همکاری و ارتباط خود در حوزه شرق آسیا ادامه دهند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که کشورش همچنین آمادگی دارد با روسیه برای تقویت صلح، ثبات و شکوفایی منطقه‌ای همکاری کند.

لاوروف نیز در خصوص دیدار خو با وانگ که در حاشیه نشست آسه‌آن در لائوس انجام شد، گفت که چین و روسیه تحت هدایت راهبردی رهبران خود همکاری نزدیکی برقرار کرده و همکاری راهبردی خود را تقویت کرده‌اند.

وی افزود که این دو کشور مشترکا نظم جهانی عادلانه و منصفانه را حفظ کرده، رویکرد چندجانبه‌گرایانه واقعی را به اجرا گذاشته و انرژی مثبتی برای ساختن یک دنیای چندقطبی تزریق کرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به همکاری با چین برای محوریت داشتن آسه‌آن و جلوگیری از نفوذ و دخالت خارجی ادامه خواهد داد.

به گزارش شینهوا، وزرای خارجه چین و روسیه همچنین بر تمایل خود برای تقویت همکاری در چارچوب سازوکارهای چندجانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای و بریکس تاکید کردند.

طرفین درباره مسائل مهم دیگر درباره صلح و امنیت رایزنی کردند. همچنین لاوروف موفقیت چین در کمک به امضای «بیانیه پکن درباره پایان دادن به اختلافات و تقویت وحدت ملی فلسطین» توسط گروه‌های فلسطینی تبریک گفت و افزود که روسیه و چین برای احیای صلح در خاورمیانه همکاری خواهند کرد.

پیشتر حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی دعوتنامه‌ای از چین برای برگزاری نشستی در پکن در روزهای ۲۱ و ۲۲ ماه جاری میلادی (۳۰ و ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) دریافت کرده‌ بودند.

وانگ یی سه‌شنبه پس از پایان این نشست دو روزه در پکن از توافق گروه‌های فلسطینی با تشکیل دولت وفاق ملی و صدور بیانیه مشترک خبر داد.


منبع

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

۱۰ مهاجر خاورمیانه‌ای در بالکان غرق شدند

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، «اویچا داچیچ» وزیر کشور صربستان پنجشنبه گفت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به سايت خوش آمديد !


براي مشاهده مطلب اينجا را کليک کنيد