تاریخچه شرکت تسلا از خودروهای برقی تا سلول های خورشیدی و باتری های غول پیکر

خودرو تسلا مدل S توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ به گونه‌ای که از نظر بیشتر مشتریان، این خودرو نه‌تنها بهترین خودروی برقی، بلکه بهترین خودرو در جهان است. مدل S موفق به کسب جوایز متعددی مانند جایزه‌ی خودروی سال از Motor Trend شد. در سال ۲۰۱۸ تسلا با فروش نزدیک به ۲۵۰ هزار خودرو مدل S، به موفقیت بزرگی دست یافت.

در سال ۲۰۱۵، تولید خودرو تسلا مدل X آغاز شد. تسلا مدل X یک شاسی‌بلند لوکس میان‌‌سایز است و به‌خاطر درهایی به شکل بال‌های گشوده‌ی شاهین (Falcon Doors) شناخته می‌شود. همان‌طور که در ویدئوی زیر مشاهده می‌کنید درهای این خودرو حتی هنگامی که در فاصله‌ی بسیار کمی از دو خودرو دیگر پارک شده باشد، به‌راحتی باز می‌شوند. نکته‌ی جالب آن است که مدل X با وجود ابعاد بزرگ‌تر نسبت به مدل S، تنها حدود ۸ درصد از آن سنگین‌تر است. این خودرو فضای کافی برای ۷ سرنشین دارد که آن را به خودرویی عالی برای خانواده‌ها تبدیل می‌کند.

در آن زمان، مدل X سریع‌ترین خودرو شاسی‌بلند بود و در مدت‌زمان ۳٫۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت می‌رسید و حداکثر سرعتی که می‌توانست با آن حرکت کند برابر ۲۴۹ کیلومتربرساعت بود. همچنین، پس از هر شارژ باتری، مسافتی برابر ۴۰۲ کیلومتر را طی می‌کرد. اما این موارد تنها مزیت‌های خودروی تسلا مدل X نبود. این خودرو یکی از ایمن‌ترین خودروهای شاسی‌بلند در جهان بود و در تمام زیرمجموعه‌ها ۵ ستاره دریافت کرده بود. مدل X پس از گذشت چند سال به‌طور قابل‌ توجهی بهبود یافت، به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱، نسخه‌ی بلند بردِ این خودرو می‌توانست مسافتی برابر ۵۷۹ کیلومتر را طی کند.

در همان سال، مدل Plaid X با تبدیل شدن به سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان، عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. این خودرو می‌توانست در مدت زمان ۲٫۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتربرساعت برسد (سریع‌تر از لامبورگینی اونتادور). همچنین، این خودرو می‌توانست با حداکثر سرعت ۲۶۲ کیلومتربرساعت حرکت و پس از هر بار شارژ باتری مسافتی برابر ۵۴۷ کیلومتر را طی کند. هم‌اکنون، قیمت خودرو مدل X از ۱۰۴٬۹۵۰ دلار آغاز می‌شود. خودرو شاسی‌بلند تسلا موفقیت بزرگی برای این شرکت بود و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰۰ هزار دستگاه از آن به فروش رسید. خودرو تسلا مدل X به اندازه‌ای قوی است که در حرکتی نمایشی در ملبورنِ استرالیا توانست هواپیمای بویینگ ۷۸۷ را یدک بکشد.

ایلان ماسک از ابتدای حضور خود در تسلا می‌خواست خودرویی برقی بسازد که بیشتر مردم بتوانند آن را تهیه کنند. به همین دلیل، تسلا خودرو برقی مدل ۳ را ساخت و نام رمزی آن را ستاره‌ی آبی انتخاب کرد. در سال ۲۰۰۶ و قبل از ساختن نخستین خودروی برقی تسلا، ایلان ماسک در وبلاگ خود مطلبی با عنوان «طرح اصلی موتور تسلا» منتشر کرد. در طرح اصلی تسلا چند هدف دنبال می‌شد:

  • ساخت خودرو اسپرت: در این هدف، خودرو رودستر ساخته شد.
  • استفاده از پول فروش خودرو اسپرت برای ساخت خودرویی که با قیمتی مناسب: در این هدف، خودرو مدل S ساخته شد.
  • استفاده از پول فروش خودرو تسلا S برای ساخت خودرویی که با قیمتی مناسب‌تر: در این هدف، خودرو مدل ۳ ساخته شد.

در سال ۲۰۱۶ تسلا از خودروی مدل ۳ رونمایی کرد و تنها در یک هفته، ۳۲۵٬۰۰۰ نفر در صف درخواست این خودرو قرار گرفتند. با این حجم از درخواست، میزان فروش این خودرو مبلغی معادل ۱۴ میلیارد دلار تخمین زده شد. سرانجام خودرو مدل ۳ در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد؛ این خودرو تمام موارد لازم مانند برد مناسب، قیمت معقول، بازدهی مناسب و ایمنی بالا را برای جذب بازار داشت. وارد شدن به جریان تولید انبوه مدل ۳، نیازمند سرمایه‌ی بیشتر بود و تسلا با فروش سهام خود به ارزش ۱٫۴۶ میلیارد دلار، سرمایه‌ی مورد نظر را تأمین کرد. ماسک در آن زمان پیش‌بینی کرده بود که برای رسیدن به هدف تولید ۵۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۸ در کارخانه‌ی فرمونت، به بیش از دو میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

تسلا خودروهای برقی خود را به گونه‌ای ساخته است که می‌توانند دمای داخلی خود را تنظیم کنند

در سال ۲۰۲۱، خودرو مدل ۳ در سه نوع متفاوت به فروش می‌رسید. مدل بلندبرد، همان‌گونه که از نامش پیدا است، می‌توانست پس از هر شارژ تا مسافت ۵۶۸ کیلومتر حرکت کند. بنابراین، این مدل در مقایسه با خودرو مدل ۳ سال ۲۰۱۷ که تنها می‌توانست مسافتی برابر ۳۴۵ کیلومتر را طی کند، پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای به حساب می‌آمد.

قبل از مدل ۳، مدل S با قیمت پایه‌ی ۵۷٬۴۰۰ دلار ارزان‌ترین خودرو تسلا به حساب می‌آمد، اما در سال ۲۰۱۹ مدل ۳ با برد استاندارد با قیمت ۳۵٬۰۰۰ دلار در دسترس عموم قرار گرفت. توجه داشته باشید که این مدل اکنون در دسترس نیست و به‌جای آن خودرو تسلا مدل ۳ به نام Standard Range Plus با قیمت ۴۳٬۹۹۰ دلار جایگزین شد. از سال ۲۰۲۰، خودرو تسلا مدل ۳ به پرفروش‌ترین خودرو برقی در تاریخ جهان تبدیل شده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ این خودرو نخستین خودرویی بود که فروش آن از یک میلیون گدشت.

خودرو تسلا مدل Y، نسخه‌ی بزرگ‌تر و جادارترِ تسلا مدل ۳، در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد. قطعات تسلا مدل Y حدود ۷۵٪ با مدل ۳ مشترک است. این خودرو به‌طور استاندارد با دو ردیف صندلی ارائه می‌شود که می‌تواند تا ۵ سرنشین را کاملاً در خود جای دهد. با این حال، آپشن صندلی‌های ردیف سوم نیز برای مدل Y وجود دارد که به شما امکان می‌دهد تا دو سرنشین دیگر را نیز در خودرو جا دهید؛ این آپشن برای خانواده‌های پرجمعیت یا کسانی که به فضای بیشتری نیاز دارند، مناسب است.


منبع: https://www.zoomit.ir/brand-story/348527-tesla-brand-story/

درباره ی ماکان نیوز

مطلب پیشنهادی

اپل اینتلیجنس؛ تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی آیفون، آیپد و مک

اپل در رویداد WWDC 2024 قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید آیفون، آیپد و مک را معرفی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *